Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-03-05 234228.png
Nog even een duiding voor Pjotr, je kent de kamer waar we luisteren de A70 staat op die kast en de foto is genomen vanaf de bank, en zonder de arm uit te strekken, maar alleen richten op de A70 is voldoende voor luidsterkte en schakelen met de afstandsbediening.

Dat is een hele sterke verbetering in vergelijk met de A90
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Duidelijk een verbetering dus. Vergelijkbaar met mijn MX5 in de werkplaats, die heeft dezelfde AB. Maar je moet nog steeds goed richten. Dat is met de TV en de Set Top wel een stuk relaxter. Die doen het ook prima door de hele kamer zonder duidelijk te hoeven richten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-07-24 223151.png
Weer eens wat tegen gekomen, en waar ik dan best nieuwsgierig naar ben.
https://www.toppingaudio.com/news/witne ... april-26th

De Topping D90 III Discrete en de Topping D900, lijken wel een beetje op de bij ons bekende DSD Dac.
dsd.jpg
Is dan een andere als die van PS AUDIO.
https://www.psaudio.com/products/directstream-dac-mk2

Ben wel benieuwd waar deze ontwikkelingen naar toe gaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

En inmiddels verkrijgbaar, de D900 kan ik nog niet vinden.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 19814.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: wo 24 jul 2024, 22:30
...............lijken wel een beetje op de bij ons bekende DSD Dac.
Die heb ik alleen nog maar in zijn blootje gezien, niet met kleren aan :D

Leuk weer zo'n doosje er bij, ook al is het geen kilo Euries. Maar hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, en die D900 is weer een beetje meer. :shock: :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Door al het gedoe met de DAC's nu eens aan het experimenteren met een deel softwarematig en dan daarna naar de DSD256 brengen met de AK4137.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-09 om 22.30.33_b74edc69.jpg
Dit nummer ken ik wel goed, en ik moet zeggen het lijkt wel weer een stapje verder in detail en ruimte.

Roon gebruikt om de bestanden dan naar DSD64 om te zetten en dan kan het best nog wel pittig.
Schermafbeelding 2024-10-09 223925.png
Dus de hardware heeft nu alleen nog de upsampling te doen naar DSD256
Dat klinkt best wel lekkerder. :kwijl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Het blijft allemaal toch flink achter bij wat HQPlayer doet. Ik zou dat zeker eens proberen als ik jou was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Flink is een betrekkelijk begrip... :roll: Merkwaardig dat je naar DSD64 converteert Hans. Dat geeft me toch een bak HF noise boven de 20kHz. Maar wellicht is dat de slagroom die het zoeter maakt? :lol: Bij DS256 begint die ruis pas bij ca 50 kHz en is ook een stuk minder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Die ruis verdwijnt weer bij conversie naar DSD256 door de AK4137. En bij DSD256 begint de ruis boven 100kHz. Wat jij zegt geldt voor DSD128.

Met flink bedoel ik een duidelijke verbetering in 3D afbeelding en gewoon een fijner geluid om naar te luisteren. Zal op het systeem van Hans zeker hoorbaar zijn.
Dan moet het natuurlijk wel zeker zijn dat de door HQPlayer gegenereerde DSD rechtstreeks de pure DSD dac in gaat en niet eerst via de AK4137 want dan ben je de hele verbetering weer kwijt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik snap het wel, maar op 1 of andere manier heb ik een niet zo een lekker gevoel bij de HQPlayer, en ik heb het al wel gedraaid met de Linux opties, maar ik blijf met een soort onderbuikgevoel zitten, ik weet ook niet waarom.
Het zijn dan mogelijk het teveel aan keuzes en ik denk dan dat het zo niet is bedoeld als bij de opname is gedaan.
Lijkt mij dan wat kunstmatig worden.

Ik denk dat ik dan eerder naar een opzet wil kijken met de SOX oplossing, kost tijd maar niet zoveel dat ik dat niet zou doen, maar het zijn ook mogelijkheden die ik wel wil nazoeken, experimenteren e.d.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Niet zoals bij opname is gedaan? Elke modulator en filter geeft eigen geluid. Is mede bepalend waarom DACs verschillend klinken. De standaard methodes zijn allemaal oud en niet optimaal vanwege hardware/software beperking. En zijn dus ook geen goede weergave van de opname. Klinken meer kunstmatig dan HQPlayer.
Quote van een van de mensen die betrokken is bij de NADAC-D ontwikkeling van Master Fidelity: Jussi Laako is one of the few software designers in the world who truly understands the 1-bit DSD algorithm...HQPlayer subjectively offers a better listening experience compared to other streamer software, which is why Roonlabs also supports HQPlayer integration.

Sox van Daphile is erg goed volgens George, zit tussen AK4137 en HQPlayer in. Vooral omdat je in Daphile Sox kan instellen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Sox is meen ik niet van Daphile maar geïntegreerd in de setup van dat pakket, ik kan dus gewoon Linux draaien en SOX toevoegen, hoe weet ik nog niet helemaal.
Maar ik weet dat ik de squeezelite ook via ROON kan aanspreken, we gaan het wel horen/zien.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Marp »

SoX is inderdaad onderdeel van LMS, waar Daphile en 3-CPO Transcoding Helper (plugin) gebruik van maken. Vroeger kwam LMS met de oorspronkelijke versie, die voor DSD-ondersteuning moest worden vervangen door een aangepaste versie. Vanaf LMS 7.9.2 is die laatste al standaard aanwezig.

De aangepaste versie is het werk van een van de oorspronkelijke ontwikkelaars (Mans Rullgard), en vind je terug in alle spelers waarin SoX voor DSD wordt gebruikt. Ook bestaat er een pakket voor Arch Linux, maar de SoX library van bijv. Debian lijkt gebaseerd te zijn op de versie zonder DSD-extensies. Misschien moet je zelf aan de slag met de bronbestanden.

Ps: wat artikelen van Mans Rullgard over ondermeer "PCM and DSD".
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: wo 09 okt 2024, 23:18
Ik snap het wel, maar op 1 of andere manier heb ik een niet zo een lekker gevoel bij de HQPlayer, en ik heb het al wel gedraaid met de Linux opties, maar ik blijf met een soort onderbuikgevoel zitten, ik weet ook niet waarom.
Snap dat wel. De ontwijkende antwoorden van de makers op concrete vragen op hun forum zijn nou ook niet erg vertrouwenwekkend.
B.t.w.: Sox op zich is al heel oud en dateert vanuit de begintijd van Linux.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik kom er ook nu achter dat er ook versies zijn voor Windows, maar die kant wil ik juist niet op.

Hier wil ik dan alles onder Linux blijven draaien, lekker stabiel, zal zien of ik weer een Macje kan scoren om dat op te zetten met een proefballon.

Alhoewel, heb nog een mini pc tje zonder ventilator, kan het eens opzetten met een kleine opzet, nog niet te hard laten werken. O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: wo 09 okt 2024, 22:55
Die ruis verdwijnt weer bij conversie naar DSD256 door de AK4137. En bij DSD256 begint de ruis boven 100kHz. Wat jij zegt geldt voor DSD128.
Die snap ik even niet. De AK4137 genereert kale DSD uit PCM of geeft DSD door, met alle bijhorende ruis inherent aan DSD. Het is geen DAC met een transversaal + low pas filter er in. Maar goed hier de plaatjes van een 24bit/44.1 1kHz sinus naar DSD geconverteerd met Daphile, modulator 8e orde:

DSD64:
DSD64_8x_1kHz-6dB-Wide.png
DSD256:
DSD256_8x_1kHz-6dB-Wide.png
Dat de ruis bij DSD256 lager uitpakt komt omdat er in de da converter een lo pas op 50kHz zit. De THD vervorming is bij beide bizar laag: 0,00004% Het is hier niet meer uit te maken of die vervorming van de DAC is of van de meet-AD converter.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-10-10 143553.png
Bij het oude Logitech Media Server die ik heb staan, maar wel bijgewerkt zie ik dan wel C-3PO als mogelijke opzet, maar de instellingen zullen mogelijk beter kunnen.

piCore player zou ook wel wat kunnen doen begrijp ik, ook een optie, heb hier een RPI 5 met 8GB, met dan wat ruimere mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

C-3PO is alleen een management tool voor zover ik het begrijp: https://forums.slimdevices.com/forum/us ... ing-helper
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Marp »

Ja, zoals gezegd maakt 3-CPO Transcoding Helper gebruik van de in LMS aanwezige SoX. De helper automatiseert e.e.a. per player. Als LMS ouder dan versie 7.9.2 is, dient SoX nog zelf te worden vervangen door de aangepaste versie, anders doen de DSD-instellingen in 3-CPO niets. En als squeezelite van de squeezebox community wordt gebruikt, en deze ouder is dan 15 mrt 2016, dient een nieuwere versie te worden gedownload. Of squeezelite-R2 hieronder, wat sindsdien dezelfde is.

De voornaamste instellingen voor automatische transcoding vind je onder "Player" Hans.
Screenshot 2024-10-10 at 17-22-46 Server Settings.png
Screenshot 2024-10-10 at 17-24-51 Server Settings.png
Screenshot 2024-10-10 at 17-25-25 Server Settings.png

Marco Curti schreef:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: do 10 okt 2024, 13:53
jeroen_d schreef: wo 09 okt 2024, 22:55
Die ruis verdwijnt weer bij conversie naar DSD256 door de AK4137. En bij DSD256 begint de ruis boven 100kHz. Wat jij zegt geldt voor DSD128.
Die snap ik even niet. De AK4137 genereert kale DSD uit PCM of geeft DSD door, met alle bijhorende ruis inherent aan DSD. Het is geen DAC met een transversaal + low pas filter er in. Maar goed hier de plaatjes van een 24bit/44.1 1kHz sinus naar DSD geconverteerd met Daphile, modulator 8e orde:

DSD64:
DSD64_8x_1kHz-6dB-Wide.png

DSD256:
DSD256_8x_1kHz-6dB-Wide.png

Dat de ruis bij DSD256 lager uitpakt komt omdat er in de da converter een lo pas op 50kHz zit. De THD vervorming is bij beide bizar laag: 0,00004% Het is hier niet meer uit te maken of die vervorming van de DAC is of van de meet-AD converter.
Je hebt gelijk, wat je toont klopt. Ik was in de war met dat de piek boven 100kHz plaatsvindt. Bij DSD128 begint het ook bij 50kHz maar veel steiler en de piek zit al snel 20dB hoger.
DSD256 en hoger is probleemloos wat betreft ruis.

Als de AK4137 DSD64 gewoon doorgeeft en niet omzet, wat inderdaad klopt ook hier heb je gelijk, dan is het inderdaad vreemd dat hannesie Roon niet gebruikt om naar DSD256 om te zetten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: do 10 okt 2024, 13:29
Ik kom er ook nu achter dat er ook versies zijn voor Windows, maar die kant wil ik juist niet op.

Hier wil ik dan alles onder Linux blijven draaien, lekker stabiel, zal zien of ik weer een Macje kan scoren om dat op te zetten met een proefballon.

Alhoewel, heb nog een mini pc tje zonder ventilator, kan het eens opzetten met een kleine opzet, nog niet te hard laten werken. O:)
Als je nou eens niet gaat klooien met een mini-PC zonder fan om HQPlayer op te draaien, maar in plaats daarvan iets dat enige kracht heeft.
Met de networkaudiod van HQPlayer kun je op een minder krachtige machine je endpoint maken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

@ Marp, Ik had er nog geen speler aanhangen, dat verklaart het probleem/onvolledigheid.
Ik zal dat eens bekijken, en luisteren of er verschillen zijn met de opzet en dus vergelijken met de ROON in de zelfde opzet als nu.

HQPlayer is voorlopig nog niet aan de orde.

Dan zet ik bij onbevredigende uitkomst een opzet met LMS|SOX op, en zien of dat lukt denk ik wel met een goede opzet, heb al een Daphile draaien, maar dat is een krappe opzet, zal eens zien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Gisteravond op de audio vereniging Limburg de Pure DSD Dac laten horen.
Daar was ik begonnen met de conversie via Daphile op 256 zo als ik thuis ook luister. Daarna overgeschakeld naar HQ Player en de hele zaal had wel een voorkeur voor de HQ player.
Toch blijf ik zelf wel met de conversie via Daphile spelen, de radio staat daar 24/7 op aan dat vraagt toch iets minder sap uit het stopcontact.
ga ik echt luisteren dan schakel ik HQ wel bij, overigens ook geen zin om een licentie te kopen voor een machine die ik daar niet voor wil gebruiken.
Dan moet er erst iets komen wat wel netjes 512 of liver nog 1024 kan doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Ja, dan kom je op de afweging is het je de moeite nog wel waard? Hier staat ook bijna de hele dag de radio en Qobuz e.d. aan. En het belangrijkste criterium is eigenlijk: Vermoeit het niet. Daphile met DSD256 voorziet daarin eigenlijk heel goed O:) Ik zit toch veel achter de PC te werken en bedien Daphile dan simpel via de browser.
Plaats reactie