Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik heb even niet de added mass methode gedaan omdat ik dat weer moet gaan zitten pielen met plakkertjes en muntjes.
De estimate van Limp geeft dit:

Fs = 75.82 Hz
Re = 3.51 ohms[dc]
Le = 166.32 uH
L2 = 191.10 uH
R2 = 5.71 ohms
Qt = 0.77
Qes = 0.82
Qms = 12.03
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Dit is prima.

Ik neem aan dat dit gewoon zo in de open lucht gemeten is, in de hand (of in een baffle)?
Of is dit gedaan op de tafel met speaker die naar plafond wijst?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Wapperen kun je beter wat lager doen, rond de 20Hz ofzo
Pas dan wel even op dat je de versterker niet zo opblaast (vooral qua warmte)
Waarom is dat beter? :think: Volgens mij zijn er helemaal geen regels voor. Je leest soms wapperen met roze ruis of met een sweep van 20Hz - 200 Hz. Maar een reden waarom dat zou moeten wordt er nooit bij gegeven. Heb toch zo het idee dat dat de ratio daarvan uit de dikke duim dan wel onderbuik komt. Ik wapper de speakers altijd op de resonantiefrequentie. Zie je gelijk of dat zoden aan de dijk zet en je belast de speaker nauwelijks met watten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ze kostten nog geen 2 tientjes per stuk, dus wat dat betreft heb ik er geen problemen mee. Het is alleen jammer dat zo'n fysiek mooi opgebouwd woofertje met de door mij vastgestelde specs gewoon niet in een basreflex bruikbaar is. Wat je ook doet, je houdt altijd een dikke bult op 100Hz, tenzij je ze in een 26 liter kast stopt op 35Hz afgestemd. Maar buiten de minder praktische kant daarvan is het nog een afstemming waar je nachtmerries van krijgt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Dit is prima.

Ik neem aan dat dit gewoon zo in de open lucht gemeten is, in de hand (of in een baffle)?
Of is dit gedaan op de tafel met speaker die naar plafond wijst?
Ja, in de hand met de korf verticaal. Als je de unit op tafel legt, naar het plafond wijzend, dan sluit je het beluchtingsgat in de magneet af.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 23 jul 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Wapperen kun je beter wat lager doen, rond de 20Hz ofzo
Pas dan wel even op dat je de versterker niet zo opblaast (vooral qua warmte)
Waarom is dat beter? :think: Volgens mij zijn er helemaal geen regels voor. Je leest soms wapperen met roze ruis of met een sweep van 20Hz - 200 Hz. Maar een reden waarom dat zou moeten wordt er nooit bij gegeven. Heb toch zo het idee dat dat de ratio daarvan uit de dikke duim dan wel onderbuik komt. Ik wapper de speakers altijd op de resonantiefrequentie. Zie je gelijk of dat zoden aan de dijk zet en je belast de speaker nauwelijks met watten.
Wapperen doe je vooral om de stijfheid van ophanging te versoepelen. (de compliance)

Boven de Fs heeft dat sowieso geen zin meer, aangezien daar de massa dominant is.
Op de Fs kan, maar is minder effectief.

Daarnaast moet je echt wel flink wapperen (dus excursie maken)
Dat kun je op een hogere frequentie doen, maar is voor het gehoor niet zo aangenaam, aangezien daar de gevoeligheid van de speaker ook omhoog gaat + allerlei bijgeluiden etc.

Wapperen op ruis lijkt mij niet echt zinnig.
Je hoeft het geheel enkel maar soepel te maken (net als een elastiekje)

Uiteraard is het wel een beetje een compromis, want continu iets belasten op 4ohm sinus en dingen worden heel snel erg warm.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

De units hebben overnacht in de schuur op een 6v trafootje met serieweerstand. De uitslag was wel 3mm,ze wapperden in ieder geval stevig.
Wazige konus
Wazige konus
Het is 50Hz gebleven omdat ik dat zonder moeilijke vermogens toestanden kon doen en dat 50 Hz toch onder de oorspronkelijke Fr lag.

De resultaten waren volgens verwachting. Het maakt erg weinig uit. Bij beide units nog net geen 2,5 Hz.
Unit A
Unit A
Unit B
Unit B
Dat betekent dus dat deze units niet geschikt zijn voor mijn doel.

Ik ga eens een zoektocht opzetten naar een paar beter geschikte exemplaren.
De bedoeling is dat ze klein (4") en prettig geprijsd zijn en het leuk doen in een litertje of 3 - 4.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Ja, dat moet inmiddels wel een beetje klaar zijn.

Raar en jammer.
Geen idee wat hier aan de hand is, ik ga het doorspelen naar SB Acoustics.
Dit ben ik niet van ze gewend namelijk.

Ik heb hier een paar andere 4 inch woofertjes die wel gewoon redelijk goed meten.
Dayton RS125 (ik heb de P versie) en Peerless/Tymphany SDS P830855.

De eerste valt tegenwoordig wel buiten het budget denk ik (destijds waren de prijzen een stuk gunstiger).
Die 2e ligt wat gunstiger, maar heeft wel aandacht nodig qua filtering.
Mochten er heel veel mensen interesse hebben, kan ik kijken of we daar een groupbuy voor kunnen doen.
Dan wordt de prijs veel gunstiger (ik kan nu niks beloven, maar kan het wellicht proberen)

btw, ervarings tipje, zet ze volgende keer in tegenfase, voorkeur tegenover elkaar.
Dan scheelt heel veel herrie :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
btw, ervarings tipje, zet ze volgende keer in tegenfase, voorkeur tegenover elkaar.
Dan scheelt heel veel herrie :wink:
Let jij eens goed op de bedrading :wink:
Buiten dat, in de losstaande garage heeft niemand daar last van. Zoveel lawaai maakt een No-Baffle ontwerp van 4" niet bij 50Hz :mrgreen:

Eerst maar eens kijken of ik een geschikte unit kan vinden waarmee ik het prettige karakter van de Mission CP 104 kan evenaren. Ik ga je voorstellen eens onder de loep nemen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Zie ik daar een Impossible Mission aankomen? :D

Overigens is dat wapperen meestal geen recept om de Fs echt omlaag te krijgen. Vaak genoeg meegemaakt dat het na een dagje wapperen een paar Hz, ja soms wel 5Hz, omlaag was. Om dan te constateren dat het na een paar uurtjes rust nagenoeg weer op de oude waarde terug was.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Ik kan hier nog wel wat andere kandidaten noemen.
Voor een soortgelijk projectje ooit eens een hele zooi vergelijken

- Dayton DA115-8 ~ 28 euro -> 2.5mm xmax
- Dayton DSA115-8 ~ 33 euro -> 4.1mm xmax
- Dayton DS115-8 ~ 26 euro -> 4.1mm xmax
- Dayton DMA105-4 ~ 20 euro -> 2.5mm xmax
- Dayton TCP115-4 ~ 16 euro -> 4mm xmax
- Tymphany SDS P830855 ~ 28 euro -> 3mm xmax
- SB Acoustics SB12PAC25-4 ~ 24 euro -> 5mm xmax

De eerste drie Daytons zijn allemaal geschikt in BR rond de 4,5 liter.
De Dayton DMA zou kunnen passen, maar enkel met actieve correctie, passief past het niet.
De TCP115 is een leuk woofertje, maar laat zich passief een beetje raar filteren.
Via internet wel allerlei kastjes al mee gemaakt.
Heeft qua laag wel de meeste potentie denk ik, maar heeft een niet zo'n mooie open motor constructie tov de SB Acoustics

Er zijn nog een hoop meer speakers, zoals HiVi Research, maar daarvan heb ik sterke twijfels over de prestaties en correctheid van parameters.
Erg wisselende ervaring mee, en ook veel EOL producten.
Woofertjes met minder dan 2mm xmax heb ik niet meegenomen.
De rest wordt allemaal veel duurder.

Er is ook nog een alu versie van de SB acoustics, SB12PAC25-4
Misschien dat die het beter doet?
Anders kwestie van een paar bestellen, even de Fs meten en binnen 2-weken weer retour doen?
(zie het als schoenen passen)
Of misschien willen bepaalde "sponsoren" hier op het forum wel helpen?
Laatst gewijzigd door OWC op za 24 jul 2021, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Waren deze metingen trouwens direct NA het wapperen?
Met direct na bedoel ik, binnen enkele minuten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Hier nog een meting van het SB acoustics woofertje.

Parameters wijken iets af, weten niet wat de condities waren, maar het is niet zo extreem als die van jou.
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Waren deze metingen trouwens direct NA het wapperen?
Met direct na bedoel ik, binnen enkele minuten.
Ja, op zijn hoogst 2 minuten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

De Daytons hen ik op papier allemaal al eens bekeken. Meestal stemde de afgebeelde frequentiekarakteristiek me niet vrolijk. Ze beginnen allemaal al bij 2 kHz al aan de alpenetappe. Op de DA115 na, maar die laat punten liggen op de belastbaarheid. Misschien dat het in de praktijk allemaal meevalt. Het wordt waarschijnlijk toch van alles wat aanschaffen en uitproberen. Ik heb dus alleen maar de datasheet om een voorselectie te doen.

De hivi heb ik al eens onderhanden gehad en zoals ik een paar post hiervoor al meldde heeft die al een breakup in het inzetgebied. Hij klinkt gewoon metalig.

Die italiaanse link geeft te denken. Die meet ook een Fr van 74Hz ipv 58Hz. Dan lijkt het er toch op dat SB in de goedkope range niet erg nauwkeurig is.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Zie ik daar een Impossible Mission aankomen? :D

Overigens is dat wapperen meestal geen recept om de Fs echt omlaag te krijgen. Vaak genoeg meegemaakt dat het na een dagje wapperen een paar Hz, ja soms wel 5Hz, omlaag was. Om dan te constateren dat het na een paar uurtjes rust nagenoeg weer op de oude waarde terug was.
Klopt. Zojuist gemeten na wat uitrusten en hij zit gewoon weer op 78Hz
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Probleem van de meeste Daytons zie ik niet helemaal?

Zeker de DA115-8 heeft een best mooi verloop, helaas wel zeer beperkte xmax.
De DS heeft de typische rol-rand dip, kun je met een beetje Mod Podge zo verhelpen. (vergelijkbaar met de SB trouwens)
Maar zelfs de TCP en de Tymphany zou ik zonder problemen zo gebruiken, kwestie van laag filteren met de tweeter, rond de 2-2.5kHz
Dat moet met gemak kunnen, deze woofertjes gaan namelijk echt niet hard, bij 85dB ofzo is het echt wel gedaan met deze woofertjes (in het laag dan)
Tel daarbij nog eens de extra gevoeligheid van een tweeter plus bafflestep en de tweeter staat praktisch niks te doen, hooguit een watt of twee.

Heb hier nog een projectje gevonden met de SB;
http://loudspeakers.merlo.hu/diy-loudsp ... ooth-wifi/

Daar lijkt de Fs redelijk overeen te komen.

Ook zijn ze getest in Klang+Ton 4-2017
Daar zie je ook wel wat verschillen, maar echt niet zo extreem als hier.
De rolrand dip zie je daar wel weer heel goed trouwens, maar goed K+T metingen moe je altijd wel met een korrel zout nemen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik heb geen probleem met de Daytons. Ik moet ze alleen op papier zien de beoordelen en de Dayton DS115-8 heeft een verval van zeker 8dB tussen 1800 en 2300 Hz. Voor hetzelfde geld is dat inderdaad de rolrandresonantie en nauwelijks hoorbaar bij normaal gebruik. Net als bij de SB, daar hoor je hem ook niet.

Ik ben alleen een hobbyist en heb geen terugverdientijd van mijn investeringen, dus ik kan moeilijk alle 4" aanschaffen en de beste uitkiezen. Ik moet het doen met de datasheets en met de tips van degenen met ervaring met die units. Op het eerste gezicht is de datasheet van de DS115-8 voor mij niet heel uitnodigend. Maar het kan meevallen.

Inderdaad, bij die laatste link meet de SB zoals op de sheet vermeld staat. Zou er zoveel tolerantie in zitten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik probeerde met het project Calimero een ontwerpje neer te zetten voor een vriendelijke prijs en goed verkrijgbare units.
Beide ontwerpdoelen zijn niet van toepassing op de A3

Als de prijs geen probleem is heb ik ook geen probleem. Dan zet ik er gewoon een Eton 4-208 Arcosia in.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 24 jul 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Bij koop op afstand kun je altijd retourneren en geld terug krijgen binnen twee weken.
Bij passen van schoenen, kleren, PC hardware etc is dat vrij normaal, vandaar dat ik met de gedachte kwam.
Just saying, of je dat op die manier wilt doen en eerlijk vind, moet je natuurlijk zelf bepalen.
Ik geef enkel aan de je dat recht hebt in Nederland.

Ik ga SB Acoustics met deze bevindingen mailen, het is nu weekend, dus waarschijnlijk maandag-dinsdag bericht.

Persoonlijk vind ik jou metingen iets meer dan een tolerantie.
Zeker de Qms en Qes wijken echt ENORM af. De BL lijkt in dezelfde orde van grootte, dus het kan geen defect magneet zijn.
Dat gebeurt nog weleens doordat er met pakketten wordt gegooid, harde stoten zijn de beste manier op een magneet te demagnetiseren.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat er iets mis is met de ophanging.
Alsof de boel ergens aanloopt of (semi) vastzit ofzo.

Hobby Hifi heeft de SB ook getest in Hobby HiFi 3/2016 trouwens.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Puur persoonlijk zou ik dit trouwens normaliter bestempelen als defect en retour naar de fabrikant/winkel.

Ik weet niet waar je ze gekocht hebt, maar de ervaring leert dat die weg niet altijd even makkelijk is helaas :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Ik probeerde met het project Calimero een ontwerpje neer te zetten voor een vriendelijke prijs en goed verkrijgbare units.
Beide ontwerpdoelen zijn niet van toepassing op de A3

Als de prijs geen probleem is heb ik ook geen probleem. Dan zet ik er gewoon een Eton 4-208 Arcosia in.
heeft Accuton geen 4"?

ik wist t, maar vond t wel geinig dat zodra jij de vraag stelde over andere drivers deze te koop kwamen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Waarom nu weer direct Accuton?

Als prijs geen probleem is, zijn er een hoop meer die veel betere prijs/prestatie verhouding hebben.
Als het om dezelfde prijs als een Accuton moet, zijn er tevens andere speakers die beter presteren.
In de laatste categorie denk dan aan Kartesian of Purifi.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
Bij koop op afstand kun je altijd retourneren en geld terug krijgen binnen twee weken.
.....
dat is voor ongebruikt hè, je mag er dan mee doen wat je in de winkel ook zou mogen doen: uit t doosje halen, er naar kijken, en weer in t doosje doen....

One World Concepts schreef:
Puur persoonlijk zou ik dit trouwens normaliter bestempelen als defect en retour naar de fabrikant/winkel.

Ik weet niet waar je ze gekocht hebt, maar de ervaring leert dat die weg niet altijd even makkelijk is helaas :(
moet je bij de goede sjops kopen :mrgreen: in dit voorbeeld met zo'n forse afwijking van de spec zou je dit gewoon met de verkoper kunnen bespreken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”