Paaskuiken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paaskuiken
Goh, laat ik nou net een paartje M30 bij de kringloopwinkel voor €3,95 hebben gescoord. Eenheidsprijs daar, voor alle kleine speakertjes, kennelijk.
Wat kun je met die Vifa tweeter aanvangen?
Wat kun je met die Vifa tweeter aanvangen?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Voor de duidelijkheid nog maar een keer de afmetingen. De maten zijn gebaseerd op 9mm berken mpx, met uitzondering van de zijkanten, die zijn 12mm mpx. De interne breedte is 110mm.
De baffle is ook 12mm mpx, met daarop een plaatje triplex van 3,6mm waar de flens van woofer en tweeter in uitgefreesd zijn. De slotpoort zit aan de achterzijde bovenin.
De verticale baffleranden zijn afgerond met een 12mm radius afrondfrees
Het filter: Ik heb het gemonteerd op een printje van 8 bij 10cm met gaten erin, zodat het direct over de aansluitingen heen geschoven kan worden.

De gebruikte onderdelen met de RumoH bestelnummers, zodat duidelijk is wat er in zit
1 mH 0R25 000-2086
50 uH 0R26 000-1106
0mH18 0R33 000-1072
5,6 uF MKP ClarityCap PWA
6,8 uF MKP ClarityCap PWA
10 uF MKT Wima 60v (zo'n klein rood blokje, op de foto zit een groene)
2R2 5W Keramisch
3R9 5W Keramisch
Voor het dempingsmateriaal is een stukje BAF gebruikt, de grootte daarvan is wel af te leiden uit de foto.

De verticale baffleranden zijn afgerond met een 12mm radius afrondfrees
Het filter: Ik heb het gemonteerd op een printje van 8 bij 10cm met gaten erin, zodat het direct over de aansluitingen heen geschoven kan worden.
De gebruikte onderdelen met de RumoH bestelnummers, zodat duidelijk is wat er in zit
1 mH 0R25 000-2086
50 uH 0R26 000-1106
0mH18 0R33 000-1072
5,6 uF MKP ClarityCap PWA
6,8 uF MKP ClarityCap PWA
10 uF MKT Wima 60v (zo'n klein rood blokje, op de foto zit een groene)
2R2 5W Keramisch
3R9 5W Keramisch
Voor het dempingsmateriaal is een stukje BAF gebruikt, de grootte daarvan is wel af te leiden uit de foto.
Re: Paaskuiken
Mwah, kan ook kijken of er een geschikt woofertje bestaat, anders dan die Mission, welke met de Vifa kan samenwerken. Mooie oefening om daar zelf een filter bij te ontwerpen. Daar heb ik nog weinig ervaring mee. En dat Mission filter kan dan wel zo de kliko in. Maar mag op de lange baan.. Hoeft ook niet met de mooiste filteronderdelen.
Eerst maar eens dat paaskuiken, voor kerst (dit jaar, of volgend jaar, dat is ff afwachten Het is een beetje druk op het werk zo rond de feestdagen. Jullie bestellen teveel en ik zit in de logistiek ) Had zelf ook al een filter gesimuleerd voor het paaskuiken. Wie weet probeer ik dat eerst wel. Kan ik terugvallen op het originele ontwerp als dat niet klinkt. Allemaal ter lering en de vermaak. En nog ff goed lezen hoe dat kopieerfrezen werkt. Net een freesje binnen, met kopieerspul/ringen. Heb naar die M30's zitten luisteren en ben benieuwd wat het oplevert in het betere ontwerp/paaskuiken.
Re: Paaskuiken
Als je een ander woofertje wil gaan zoeken.
Misschien dit draadje even lezen.
viewtopic.php?f=3&t=29792
Misschien dit draadje even lezen.
viewtopic.php?f=3&t=29792
Re: Paaskuiken
Ach, er zijn natuurlijk zat kleine woefertjes en FR die het in 3L BR prima doen. Worden dan alleen geen paaskuikens 
Re: Paaskuiken
Hoeft ook niet. Gaat om de oefening en waarin het resulteert. Ik heb nog niet eerder zelf een scheidingsfilter ontworpen / gebouwd. Zie zulks als try-out.
Re: Paaskuiken
Yep, had ik al gezien. Als ik de M30 woefertjes gebruik voor het paaskuiken, dan blijft een M30 kastje over met Vifa tweeters. Mogelijk kan ik daar nog wat van maken... Ter lering ende vermaeck.Kappa7 schreef: ↑ma 20 nov 2023, 0:27Als je een ander woofertje wil gaan zoeken.
Misschien dit draadje even lezen.
viewtopic.php?f=3&t=29792
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Paaskuiken
Het Paaskuiken heeft mijn aandacht getrokken en Shadow had mij ook al geattendeerd hierop. Maar we hebben het nu over het Paaskuiken. Wat is er gebeurd met Calimero? Welke wordt mij aangeraden te maken?
Groeten, Tom.
Groeten, Tom.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Calimero staat bij mij op een paar stands in de huiskamer.
Het paaskuiken klinkt iets directer in het middengebied dan Calimero. De laatste klinkt wat meer laid-back.
Ook de basweergave van Calimero is wat steviger.
Vanaf hier staan er wat commentaren van de laatste demo op een luisterdag.
Het paaskuiken klinkt iets directer in het middengebied dan Calimero. De laatste klinkt wat meer laid-back.
Ook de basweergave van Calimero is wat steviger.
Vanaf hier staan er wat commentaren van de laatste demo op een luisterdag.
