Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
Meten: 1 positie van de mic, drivers in de kast. Waar precies de mic hangt af hoe.je gaat luisteren, maar gebruikelijk is danwel op tweeter hoogte, danwel tussen tweet en woof in

Imp: hoe.ziet t datasheet er uit? Sommige tweeters hebben een ingebouwde impedantie correctie
Hoe ik ga luisteren ? hoe ik de speakers op ga stellen bedoel je dan ? on axis en op de juiste hoogte bijvoorbeeld zoals in dit geval ?

dit is de tweeter, iets dergelijks zit er niet in meen ik.
264-524-vifa-specifications-44416.pdf
(260.88 KiB) 41 keer gedownload
is dit zo goed ?
kabel compensatie.png
Limp instellingen.png
even later...

ik bleef maar etteren met de kabel compensatie dus ik heb het maar even zonder gedaan. dat lijkt toch erg op hetgeen de fabrikanten laten zien. de woofer zit in de behuizing, heeft dat nog meerwaarde of is het juist niet goed ?
imp gemeten zonder kabel compensatie.png
imp zonder kabelcompensatie in kast.png
kom nu hier op uit. komende week even tijd vinden om de metingen opnieuw te doen voor de zekerheid.
overzicht 3.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

testfilter in elkaar voor de rears.

dat meet nu zo.
metingen met eerste filter.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Wieger61 »

Een tikkie meer hoog en klaar!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Klinkt goed al, best fris maar ga er zeker mee experimenteren!

Heb er maar een spelen nu. Even tijd vinden voor een 2e kastje en spulletjes bestellen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Wieger61 »

Tip: Doe een reality check en luister eens naar de frisheid van niet versterkte muziek.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Wieger61 schreef:
Tip: Doe een reality check en luister eens naar de frisheid van niet versterkte muziek.
Wat bedoel je met niet versterkte muziek ?

Ik luister via chromecast/ spotify. Van Jazz tot dance.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Shadow »

Gewoon een trio met gitaar en bas zonder versterkers o.i.d.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Gewoon een trio met gitaar en bas zonder versterkers o.i.d.
https://www.youtube.com/watch?v=f_bix17sUS0

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Hahaha ok, ga ik doen :p
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Wieger61 »

Onversterkt is de klank van akoestische instrumenten nog puur, versterkt wordt die door de klank van gebruikte luidsprekers al weer ingekleurd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Wieger61 schreef:
Onversterkt is de klank van akoestische instrumenten nog puur, versterkt wordt die door de klank van gebruikte luidsprekers al weer ingekleurd.
Heb je suggesties ? :think:

Luister nu naar vivaldi :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Shadow »

Hij bedoeld gewoon live instrumenten denk ik :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Hij bedoeld gewoon live instrumenten denk ik :lol:
ja begrijp ik maar dat luister ik amper :P helemaal onversterkt...
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Wieger61 »

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

](*,) hoe ik daar niet op kwam...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Klein beetje progress hier, kastjes gemaakt. Bovenkant in verstek rest koud. Front word 28mm iep.

Filter ook nog wat aangepast maar nog niet nagemeten.
20191114_125349.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door tonvandeacker »

Je kunt nooit genoeg lijmklemmen hebben... :D
Ben benieuwd naar de afwerking en natuurlijk hoe ze presteren.

Suc6 met de bouw
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Dank. Eerste keer dat ik met massief hout werk. Even bedenken hoe ik t ga afwerken.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

nou, ik had een kleine aanpassing in het filter gesimt. Dat zag er keurig uit, praktisch zoals hier een paar posts boven staat.

Van de week het filter in elkaar gezet en vond t niet fijn klinken, gemeten en dat is echt waardeloos...

Ik heb nu de woofer en tweeter opnieuw gemeten en die metingen geladen in vituixcad, net zo waardeloos.

Ik snap er echt geen klap meer van nu. Laatste keer gemeten, sim filter gemeten en dat kwam overeen. Met de zelfde metingen een aanpast filter gemaakt en dat ziet er niet uit. Waar kan het verkeerd gaan, de meetopstelling is hetzelfde...

Dit was het eerste testfilter: sim en meting dat klonk eigenlijk helemaal niet verkeerd.
metingen met eerste filter.png
overzicht 3.png
Dit is het zelfde filter met de nieuwe metingen....
eerste filter met nieuwe metingen.png
Ergens krijg ik het gevoel dat mn tweeter kapot is ofzo. Dit verschil kan toch gewoon niet zo groot zijn ? ik akn komende week de andere tweeter wel meten, eens zien wat dat oplevert...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Je moet even bij het meten de polariteit van je tweeter niet vergeten.
Draai bij de onderste simulatie de tweeter maar eens om.

Rob
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Rob Dingen schreef:
Je moet even bij het meten de polariteit van je tweeter niet vergeten.
Draai bij de onderste simulatie de tweeter maar eens om.

Rob
in beide sims staat de polariteit vd tweeter omgekeerd, dat is dan toch prima ? ik heb ook geprobeerd met de polariteit anders maar dat kwam ook niet in de buurt van hetgeen het moest zijn
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Je zei dat je nieuwe metingen hebt gedaan.
Ik denk dat je vergeten bent de tweeter polariteit terug te zetten.
Als je kijkt naar de 2 metingen met fase dan zie je bij de onderste dat hij op 1Khz begint bij -45 en de bovenste als je het lijntje wat door trekt bij 135.
135 - 180 = -45 :wink:

Rob
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Ah zo, hier dan de sim met de tweeter niet omgepoold.
eerste filter met nieuwe metingen tweeter niet omgepoold.png
Dat kan niet goed zijn, wetende dat het eerst goed simde in met dit filter ook de meting goed was. er moet ergens iets verkeerd gaan dus :?

kon even wat metingen doen:

dit zijn de 2 tweeters nearfield, erg groot verschil lijkt me.
verschil beide tweeters nearfield.png
echter, dit zijn ze op 30gr en een meter afstand
beide tweeters 30gr 1 meter.png
dit is de 2e tweeter quick & dirty maar genoeg om te laten zien dat het in de verste verte niet lijkt op hetgeen ik verwacht, die dip zat eerst niet in de metingen. enig idee waar dat vandaan kan komen ?
nieuwe meting 2e tweeter.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Shadow »

Reflectie van je microfoon standaard?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

daar kan dit verschil toch niet uit voort komen lijkt me.

Ik kan er gewoon met de pet niet bij dat met de nieuwe metingen dit verschil ontstaat, ergens gaat iets verkeerd.
verschil tussen beide metingen.png
Morgen de center nameten, als die wel klopt snap ik er nog minder van, als die net zo afwijkt moet ik ergens in arta iets fout doen lijkt me.....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”