DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

wat is een CA versterker? :oops: ja sorry, ben er even tussenuit geweest!
'ZBA CA versterker' Zoekinstructie geeft een heel bos met CA gelinkte bommen waar ik niet veel wijzer van word.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
wat is een CA versterker? :oops: ja sorry, ben er even tussenuit geweest!
'ZBA CA versterker' Zoekinstructie geeft een heel bos met CA gelinkte bommen waar ik niet veel wijzer van word.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23677
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Nee HJ dat is de bouwdraad, dit is het ontwerp;

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=22898
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door hannesie »

We zitten alweer op een nieuwe blz. :lol:
Tijdens de demo:

:sure: En dan de mensen die willen kletsen over wat ze wel of niet van de C1 vinden,....... buiten de kamer houden !!! :-$ :-$ :-$
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Pjotr »

Je moet maar zien Barry. Als het kan is het mooi meegenomen. Maar voor OB wooferwerk is hij nooit bedoeld geweest of ontworpen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door knuisje »

Op mijn Orfeo's (84dB) doet de ZBA CA het in ieder geval voortreffelijk met ruim voldoende headroom.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Ja dat geloof ik, maar voor een OB gaan er wat meer ampere's in zitten...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Het dubbele vanwege de parallel geschakelde woofers met ongeveer hetzelfde rendement.
Ik denk niet dat we voor een precies vergelijk moeten gaan. Meer zoals Barry aangeeft, is het het wel of niet geschikt, in hoeverre kom je weg met solid state en een niet heel groot vermogen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

Laten we het gewoon proberen. Nu heb ik altijd gezegd dat luisteren op microniveau erg lastig is op een luisterdag en daar blijf ik ook bij; je kunt 100 x vragen of het stil kan zijn tijdens de sessies, maar er komen mensen binnen of gaan de kamer uit, het is altijd rumoerig, mensen hebben elkaar lang niet gezien, ergens snap ik het wel. Een luisterdag is meer geschikt om een indruk van iets te krijgen, een impressie, heeft het potentie.

Vorig jaar zijn er ruim 160 bezoekers geweest in Hengelo, ik ga dan ook niet met een paar man met de deur op slot zitten, gaat het idee van een luisterdag voorbij vind ik, het moet een open karakter houden. Bij iemand thuis met een paar man rustig luisteren is dan een betere optie als het echt de diepte in moet, maar persoonlijk kan ik er wel goed omheen luisteren. Hoeft ook niet lang te duren, als het tegenvalt weten we dat ook en kan de NCore weer in stelling, zou dus toch de luisterdag willen voorstellen. Nu alleen nog een CA versterker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Als m'n soldeerspul binnen is ga ik pas bouwen aan de CA :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

Dre brengt een ZBA CA versterker mee =D> :rock:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

net een dik uurtje in de luisterruimte gaan afkicken van een lastige werkweek.
De vorige luistersessies met de C-1's heb ik voornamelijk met klassieke muziek gedaan omdat ik de speaker daar vooral mee associeerde.
De sessie van daarnet was met Fusion, Blues en Smooth Jazz.
Ik sta toch echt versteld hoe goed hij gaat, ... ook in het laag.
Wat hij niet doet is het ultrasub laag, maar dat mag met deze woofers en OB wel duidelijk zijn. Ik mis het echter niet.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Smooth Jazz en Fusion spreekt mij wel aan, welke artiesten beluister je dan zoal?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Vandaag weer een luisteraar in Rijswijk. De C1 zal in januari 2018 niet meer in de AT mid versie te beluisteren zijn, aangezien ik die ga doorontwikkelen voor de versie met extra schotten voor versteviging en hoger rendement.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Zweitse schreef:
Smooth Jazz en Fusion spreekt mij wel aan, welke artiesten beluister je dan zoal?
vrijdag was dat o.a. fourplay, Alex Bugnon, Wayman Tisdale, Bob James, Brian Bromberg, Miles Davis, David Benoit, Lee Ritenour
Wat bij de C-1 vooral opvalt bij deze muziek is de articulatie van het laag.
Welk trouwens een typische eigenschap is van een OB, tenminste als hij niet te sterk opgetrokken is in het sublaag.
Dat viel me reeds op bij het eerste OB systeem dat Jeroen destijds in Breda demonstreerde (ik dacht op de 2de of 3de Breda luisterdag), dat was als ik mij goed herinner met de Peerless SLS woofers. Dat laag was toen wat terughoudender, de C-1 is wat dat betreft aanzienlijk volwassener geworden.

Vanochtend de Shangri-La CD van Mark Knofler gedraaid met de Lyngdorf op standje '90'. Zet die maar mee op het lijstje voor de luisterdag in Hengelo. Nooit eerder hoorde ik Knofler's stem zo rauw en knorrig, en die beat geloof je nooit dat die bij dergelijk hoog volume uit een bescheiden OB komt. Je hoort ook precies wanneer zijn gitaarversterker in overdrive gaat.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door CoenvanDongen »

jeroen_d schreef:
Vandaag weer een luisteraar in Rijswijk. De C1 zal in januari 2018 niet meer in de AT mid versie te beluisteren zijn, aangezien ik die ga doorontwikkelen voor de versie met extra schotten voor versteviging en hoger rendement.
:shock: ik hoopte die eigenlijk te beluisteren op de luisterdag. Of komen daar andere te staan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Daar wordt de AT met schotten, dus iets hoger rendement, getoond.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op za 16 dec 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

asterduc schreef:
Zweitse schreef:
Smooth Jazz en Fusion spreekt mij wel aan, welke artiesten beluister je dan zoal?
vrijdag was dat o.a. fourplay, Alex Bugnon, Wayman Tisdale, Bob James, Brian Bromberg, Miles Davis, David Benoit, Lee Ritenour
Wat bij de C-1 vooral opvalt bij deze muziek is de articulatie van het laag.
Welk trouwens een typische eigenschap is van een OB, tenminste als hij niet te sterk opgetrokken is in het sublaag.
Dat viel me reeds op bij het eerste OB systeem dat Jeroen destijds in Breda demonstreerde (ik dacht op de 2de of 3de Breda luisterdag), dat was als ik mij goed herinner met de Peerless SLS woofers. Dat laag was toen wat terughoudender, de C-1 is wat dat betreft aanzienlijk volwassener geworden.

Vanochtend de Shangri-La CD van Mark Knofler gedraaid met de Lyngdorf op standje '90'. Zet die maar mee op het lijstje voor de luisterdag in Hengelo. Nooit eerder hoorde ik Knofler's stem zo rauw en knorrig, en die beat geloof je nooit dat die bij dergelijk hoog volume uit een bescheiden OB komt. Je hoort ook precies wanneer zijn gitaarversterker in overdrive gaat.
Voor mij allemaal bekende artiesten, lijkt mij dan ook een prima systeem voor mij, even Hengelo afwachten.
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 16 dec 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef:
Vandaag weer een luisteraar in Rijswijk. De C1 zal in januari 2018 niet meer in de AT mid versie te beluisteren zijn, aangezien ik die ga doorontwikkelen voor de versie met extra schotten voor versteviging en hoger rendement.
Ik weet niet of Jeroen mij bedoelt (Er was nog iemand anders om te luisteren), maar ik heb ook een poosje mogen genieten van de C1's. Ik kwam daar helemaal niet voor, maar als je er dan toch bent, zou niet luisteren een gemis zijn. Ik moet zeggen dat dit toch wel heel lekker klinkt. Natuurlijk ken ik de AT middentoners, maar dan in in een box. Dit is echter ook een heerlijk systeem en bij zelfbouw ook nog een koopje. Nu is het wel zo dat je bij Jeroen thuis naar een kompleet systeem luistert en dus ook de kwaliteit van de hele voortrein mee krijgt. Ja, ja, inclusief zekeringen :D :D .Vergelijken met een kastsysteem zoals ik het ken, is dus niet echt eerlijk. Maar als ik opnieuw zou moeten beginnen, wist ik het wel. Dat zou zonder meer de C1 worden.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Pjotr »

Ha Leo,

En heb je het bij Jeroen dan gehoord met of zonder sub? In Breda stond er i.i.g. ook een sub bij. Die zie ik in de opzet van Ed eigenlijk niet meer terug.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb bij Hans beide versies gehoord zonder sub. En dat gaat prima!
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leobus »

Er stonden wel subs in de ruimte, maar die stonden niet aan. Dat is trouwens wat mij betreft niet nodig. Het laag is voldoende en strak als een snaar. Voor mij zouden die extra schotten niet eens hoeven. Het is wel ander (en ik denk ook wel beter) laag dan ik gewend ben.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Welke en hoeveel kosten komen er ongeveer nog bij, bij de groepsaankoop?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

rjmulder schreef:
Welke en hoeveel kosten komen er ongeveer nog bij, bij de groepsaankoop?
De groepsinkoop bestaat uit alle filteronderdelen en speakerunits. Voor de rest is het aan jou hoe je de baffle en voet gaat maken. Het is aan jou om te bepalen met welke materialen je dat gaat doen en dus hoeveel geld dat gaat kosten. Hou je het simpel dan wordt het tientjes werk...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”