Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Die schakeling is niet 10k. Die is a-symmetrisch vanwege de diode en daarmee sterk niet lineair. Bovendien kun je niet zeggen "klein t.o.v. de speaker". Dat is subjectief. Je zit hier op zulke lage niveaus dat je er feitelijk niet rationeel tegenaan kunt redeneren maar het gewoon proberen moet. Je hebt dat ook zelf gemerkt met het vervangen van de C0G condensatortjes in de tegenkoppeling door de MK2 PP's.

Aan de ander kant, Paul heeft al een goed werkende aansturing. Waarom zou je dat veranderen?
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Knuisje, goeie tip dat TME. Groot assortiment, waaronder ruime keuze aan heatsinks, snelle levering. De levering gaat vanuit Polen, binnen twee dagen in huis. Verzendkosten altijd een beetje :( . Heatsink is geworden twee stuks SK 92 50, 100x40(dikte bodem 10 mm +koelribben)x50 mm. Worden zodanig gemonteerd dat ze aan de achterkant uitsteken.
Bijlagen
IMG_1725.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Is een mooi optimaal maatje Paul. Daar kun je weliswaar geen feestje mee blazen maar wel gedurende lange tijd op flink huiskamervolume spelen. Wel de LM's direct op het profiel schroeven. (Dus niet de kast er nog tussen).
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Pjotr schreef:
V.w.b. het voeden van de meterledjes zou ik niet zo ingewikkeld doen maar zoiets:
Ik heb je circuit even los aan elkaar geprikt, vervolgens aan de voeding, de vu driver en de vu-meters gehangen. Het hele zaakje werkt perfect, top.
Ik vind het wel grappig omdat ik het vu-drivercircuitje gewoon met een ijzerzaag uit de oude printplaat heb gezaagd. R1 en R3 worden behoorlijk warm. Ik heb even de temperatuur sensor van mijn multimeter er tegenaan gehouden en die geeft ca 50gr C aan. Wat is eigenlijk de functie van die zeners hier?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door rjmulder »

Naar aanleiding van
Pjotr schreef:
Vind het toch al heel wat Peter dat je die BOM's nog steeds bij houdt. W.m.b. kun je daar wel mee stoppen. Mocht men te zijner tijd tegen problemen van levering aanlopen dan kan men altijd naar een oplossing vragen. In principe was het oorspronkelijk de bedoeling dat alleen de print geregeld werd en men zelf tot de rest in staat zou zijn. de BOM bij Mouser is extra service
Voor de zekerheid de onderdelen (voeding en versterker) vandaag besteld bij Mouser, scheelt later weer uitzoeken :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

paulm schreef:
Pjotr schreef:
V.w.b. het voeden van de meterledjes zou ik niet zo ingewikkeld doen maar zoiets:
R1 en R3 worden behoorlijk warm. Ik heb even de temperatuur sensor van mijn multimeter er tegenaan gehouden en die geeft ca 50gr C aan. Wat is eigenlijk de functie van die zeners hier?
De schakeling trek ong. 16,5mA (35-10-8,5/1k) , verstook je daarmee 16,5x16,5X1(k) mW=~270mW in de 1k, wordt dan wel wat warm.
Door de zener(s) kun je de stroom door de led(s) vrij kiezen (<16mA !) zonder dat de stroom naar de VU-IC verandert.
Anne
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Dat is duidelijk, dank je Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Voor wie nog inspiratie zoekt voor een kast: http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... ost4806005

Hoe simpel kan het zijn? 2 Fischer koelprofielen en wat edel houten plankjes! (Of gewone plankjes + een bus Rambo :mrgreen: )
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ToTo »

Vanavond voor het eerst de ZBA versterker kunnen beluisteren.
Ik ben onder de indruk.

Ik heb de keuze voor de "Knuisje" voeding gemaakt, dus de "Pjotr" voeding is over en gaat in de verkoop.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Klankmatig?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Ja, de "knuisje" voeding klinkt veel beter (not) :lol:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ToTo »

dre schreef:
Klankmatig?
Veel detail, strak en niet vermoeiend.
Ik heb ze nog niet op m'n eigen LS gehad, maar dat komt als m'n nieuwe plekje klaar is (nog een maandje buffelen)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Nieuwe plekje? :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Hij had al een 'aardig' plekje.........
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

De draad weer opgepakt. In verband met ruimteproblemen in mijn Tensai kastje besloten om de koellichamen zoveel mogelijk naar buiten te voeren. Koelblokken op de achterwand van de kast zetten was geen optie omdat het dan lastig zou zijn om de LM's vlak op het koelblok te krijgen. Dus besloten om de sinks zover mogelijk naar achteren te plaatsen en dan van onderaf aan de bodemplaat vast te schroeven.
IMG_1738.jpg
IMG_1739.jpg
IMG_1740.jpg
En vervolgens de achterwand uit te zagen. Het uitzagen en het plaatsen van de nieuwe in- en uitgangen maakte de achterwand er niet fraaier op. Ik heb er daarom een plaatje tegenaan gezet.
IMG_1741.jpg
Er komen nog twee printjes bij in de kast, te weten de vu-meter driver die ik heb gezaagd uit de oude Tensai pcb's en het door Pjotr voorgestelde voedingkje voor de vier vu-leds en de vu-driver.

In het bedradingsschema staat trouwens een weerstandje en een c-tje van 100nF van aarde RCA naar chassis. Hoe belangrijk is dit ?? Is een MKP'tje hiervoor okee ??
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Gaat goed Paul! :rock:

Het verbinden van de audio massa aan de kast is wel aan te bevelen. Folie of keramisch c-tje is prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat wordt erg netjes Paul :sure: Al had ikzelf de profielen wat meer naar buiten toe geplaatst als je het zo doet: Minder warmte in de kast bij flink doorspelen ')
paulm schreef:
........................
In het bedradingsschema staat trouwens een weerstandje en een c-tje van 100nF van aarde RCA naar chassis. Hoe belangrijk is dit ?? Is een MKP'tje hiervoor okee ??
Per kanaal een weerstandje van 100 ohm is een must evenals de randaarde van de kast. Die weerstand leidt de lekstromen van de trafo af naar aarde. Weerstandjes kun je het beste bij de ingang cinch busjes zetten. Een C'tje van 100 nF is optioneel, dat aard de kast dan voor HF. Ceramisch of MKP is prima daarvoor. Zorg er verder voor dat de massa van iedere versterker apart nergens verbonden is met de kast of met elkaar. Alleen dan heb je echt profijt van dual mono.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Pjotr, Ik zat zelf ook een beetje te piekeren over de plaatsing van het koelblok. Verder naar achter was helaas geen optie. Temeer omdat pal op de achterrand een plooi in het staal is gestanst. En je wil het blok wel stabiel kunnen plaatsen aangezien je LM's eraan vastzitten. Ik had wel met behulp van een plaatje metaal de bodemplaat als het ware kunnen verlengen naar achteren toe. Maar toen bedacht ik me dat bij de PA03 van Peranders die ik hiervoor gebouwd heb, het koelblokje gewoon centraal in de kast zit.
pa03.jpg
Ook bij relatief hard spelen is de protectie nooit in werking getreden, terwijl de LM4780 thermisch iets ongunstiger in elkaar zit (twee die's op klein oppervlakte) dan de LM3886. Dus dat gaf mij hoop voor deze oplossing.
rca.JPG
Vraagje: is de uitvoering van de R's en de C's aan de RCA sockets zo correct ?? Niet getekend zijn de signaaldraden aan de kern en de beide massadraden aan de lipjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Hoi Paul,

Ach, je moet maar zien hoe heet het in de praktijk wordt. Zal best meevallen. Je kunt idd de versterkerprint samen met het koelblok op een apart stukje 1,5mm alu schroeven. Als een aparte eenheid zeg maar. En dat gezamenlijk in de kast schroeven. Kan altijd nog mocht het echt heet worden. Zou eerst maar eens lekker gaan genieten van het spelend resultaat. En jup, aarding is goed zo.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

CA versterker eindelijk klaar. Ik vond het een lastig project. Ik had nul ervaring had met SMD solderen en dan is deze versterker een behoorlijk steile leerschool. Ook is de door mij gekozen kast best leuk maar zodanig klein dat er flink gezaagd moest worden om een en ander er in te krijgen.
Maar goed alles zit en werkt en dat geeft een goed gevoel. Ik had bovendien het geluk dat alles in een keer werkte. Voor een deel is dit het gevolg van de klaarblijkelijk prima ontwerpen van de voeding en de eindversterker, waarvoor respect. Daar komt nog bij de hulp die ik van jullie heb gekregen, erg fijn. Dat het in een keer werkte komt ook doordat ik nogal maniakaal mijn handelingen controleer. Misschien wel een beetje obsessief.
Wat me nog een beetje stoort is het ontbreken van het snubber circuitje op de voeding. Ik heb begrepen dat voor het afregelen een scoop nodig is en die heb ik niet. Of het een theoretische kwestie is of ook hoorbaar is de vraag.
De bedrading is een beetje een rattennest geworden. Rechtop staande fast-ons helpen wel in het bouwen van een compacte layout maar minder in het netjes wegwerken van de bedrading. Daarbij komen nog vele draden tussen de VU-driver, het toegevoegde Pjotr voedinkje, de VU-meters en de ledjes.
Als laatste nog even de DC-offset afgeregeld. Direct bij de eerste test op een plankje was deze al verwaarloosbaar klein. Afregelen lijkt nauwelijks nodig.
Omdat de originele achterwand volledig aan gort is gezaagd heb ik een verchroomd plaatje tegen achterwand geschroefd. Nadat de bovenkap was geplaatst heb ik de versterker op party sterkte op een paar kleine B&W speakers aan de tand gevoeld. Dit gedurende enkele uren. Het koelblokje werd goed warm maar de beveiliging van de LM3886 zag geen reden om in te grijpen. Dus de koeling zit wel goed.
Gehoormatig zijn de resultaten op de B&W'tjes oké al valt er niet zoveel van de zeggen omdat de versterker op dat moment werd aangestuurd door de hoofdtelefoonuitgang van een oude Iphone 4 te verbinden met de ingang van de CA.
Ik ga de versterker aansluiten in mijn normale luisterruimte en ga er rustig voor zitten om 'm klankmatig op me in te laten werken en dan wil ik graag wat luisterervaringen met jullie delen.
IMG_1748.JPG
IMG_1753.JPG
IMG_1765.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ds23man »

=D>

Welkom bij het wappergenootschap. :lol:
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

wapperen is leuk !!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Netjes geworden Paul zo met die verchroomde achterplaat :goedzo: Chroom doet het w.d.b. altijd goed. De snubber komt niet zo kritisch. Ik heb 220nF + 47ohm over iedere wikkeling genomen (zie schema). Voldoet goed. Betwijfel of je verschil gaat horen met en zonder.

Ben wel benieuwd naar je ervaring op een echt goede bron. Pas dan en bij langer luisteren komen de echte kwaliteiten naar voren.
Rectifier.pdf
(21.29 KiB) 86 keer gedownload
[Edit]

Zie nog wel een foutje. Je hebt de DC protectie aan de linkerkant niet aangesloten op de bijbehorende voeding maar op de voeding van het andere kanaal.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

:( En daar ga je dan met je controles, bedankt
Plaats reactie