De "Klank" van versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Peter,

qua thermische effecten kan ik me voorstellen dat de sprong blij klasse A sowieso minder groot is omdat de eindtrap altijd al een zeker vermogen staat te verstoken, ook in ruststand.

Bedoel jij dat de positieve helft en de negatieve helft van het signaal in klasse A het (resterende) thermische effect uitmiddelen ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
Peter,

qua thermische effecten kan ik me voorstellen dat de sprong blij klasse A sowieso minder groot is omdat de eindtrap altijd al een zeker vermogen staat te verstoken, ook in ruststand.
Het gedissipeerde vermogen in de iendtorren varieert bij klasse-A net zo goed met uitsturen en daarmee dus ook de temperatuur. Dus ook de instelling van de eindtrap. Alleen is dat idd veel minder kritisch dan bij AB omdat bij AB die veranderenig tov van nul is en daardoor altijd relatief groot. Bij klasse-A is die verandering idd tov een al grote waarde en daardoor relatief klein.
Bedoel jij dat de positieve helft en de negatieve helft van het signaal in klasse A het (resterende) thermische effect uitmiddelen ?
Nee, ik bedoelde daarbij de positieve helft van de schakeling die aan de + van de voeding zit en de negatieve helft die aan de - van de voeding zit. Bij klasse AB worden die afwisselend om en om uitgestuurd tijdens de ene periode van het signaal en de andere: Tijdens de ene helft staat de positieve helft aan en doet de negatieve niets en vv.

Bij klasse-A word de ene helft iets meer uitgestuurd en de andere helft iets minder: Dat is veel glijdender en daardoor krijg je ook geen cross-oververvorming of soms ook wel "schakelvervorming" genoemd.

En doordat dat veel glijdender gaat zou je idd kunnen stellen dat het thermische effect in de ene helft van de versterker opgeheven wordt door de andere helft. Het gaat dus om de fysieke helften van de versterker en niet om die van het signaal.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Kun je geen klasse A uitgangstrap hebben met slechts één transistor ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Sterker: Met 1 transistor kun je alleen maar een klasse-A maken :D
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat bedoel ik :)

Heb ik dat goed onthouden dat een 1 Wat enkeltors KLasse A trap op een bias van 0,5 Watt staat ingesteld ?

In de praktijk zullen derhalve alleen enkeltors klasse A constructies als stuurtrap kunnen worden ingezet, omdat je in zo'n setup geen hoge vermogens kunt halen (+/- 1 Watt) ?

Ik zit me namelijk af te vragen of ook de versterkingsfactor van een eindtrap invloed heeft op zijn vervorming.

Je zou bijvorbeeld een 8 Watt klasse A eindtrap kunnen vergelijken waarbij de ene versie een gain van 16 heeft, die dus met 0,5 Watt moet worden ingestuurd,
en een andere versie die een gain heeft van "slechts" 8, die dan ingestuurd moet worden met één Watt.

Ik weet niet precies hoe die verhoudingen in werkelijkheid liggen, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Kun je uit het schema van de A1 afleiden hoe die verhoudingen liggen ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
Ik weet niet precies hoe die verhoudingen in werkelijkheid liggen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Nou niet echt ... maar ergens ver achter de wolken schemert de zon :D

Bij de A1 zit het soieso anders om dat het een Push-Pull is: Als de ene helft "duwt" dan "trekt" de andere helft en v.v. en op die manier werken die twee helften samen.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik neem aan dat je met push-Pull bedoeld dat het een balans-eindtrap is ?

Maar daarmee blijft mijn vraag hetzelfde aangaande verhoudingen in gain in de voor- en eindtrap ...

Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Afbeelding


paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Paul,

Vergeet dat gedoe met vermogensverhoudingen maar even. Dat is niet zo relevant bij je A1.

Maar:
Heb ik dat goed onthouden dat een 1 Watt enkeltors KLasse A trap op een bias van 0,5 Watt staat ingesteld ?
Nee dat is niet juist. Als je 1W uit een enkeltors versterker (is SE dan) wil halen staat ie in rust 8 watt te verstoken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.

Afbeelding

Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Pjotr schreef:
Nee dat is niet juist. Als je 1W uit een enkeltors versterker (is SE dan) wil halen staat ie in rust 8 watt te verstoken.
Ik heb het even over een imaginaire 1 Watt klasse A versterker, niet over mijn A1,
of jij bedoelt dat die andere 7 Watt ter verwarming van mijn huisje dient ;)


PAul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

SSassen schreef:
... en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen,
iemand anders wel ?

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
of jij bedoelt dat die andere 7 Watt ter verwarming van mijn huisje dient ;)


PAul.
Hallo Paul,

Zo zou je dat idd kunnen zien. Ik bedoelde ook gewoon een 1 watt SE klasse-A transistorversterkertje, die staat dan op 8 watt bias. In het ideale geval dan. In werkelijkheid, rekening houdend met praktische verliezen, moet je hem zelfs nog hoger instellen om die 1 watt er uit te krijgen.

Die Pass SE Zen versterkers zitten zo in elkaar.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.

Afbeelding

Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Oh, dat wil ik best. Even kijken of ik aan de modellen van die MOSFET's kan komen. Maar dat is voor morgenmiddag.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

dekkersj schreef:
SSassen schreef:
Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.

Afbeelding

Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Oh, dat wil ik best. Even kijken of ik aan de modellen van die MOSFET's kan komen. Maar dat is voor morgenmiddag.

Groet,
Jacco
By the way, wat is de voedingsspanning?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Beste Jacco,

Max +/-55V, maar ga uit van +/-45V. Je kan overigens beter de IRFP240/IRFP9140 nemen, da's een beter complimentair paar. D'r zit een (klein) foutje in 't schema zie ik nu, ik zal zo even een nieuw schema posten.

Afbeelding

Klasse-AB versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11835.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

errrm. nieuw topic moderator?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
errrm. nieuw topic moderator?
Hu?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat heeft het simuleren van nog te bouwen versterkers te maken met de titel van dit topic?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Wat heeft het simuleren van nog te bouwen versterkers te maken met de titel van dit topic?
Nou... Alles? Als we een amp bouwen, willen we toch graag van te voren voorspellen hoe deze gaat klinken.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. De details mogen wat mij betreft best in een ander topic gesproken worden. Resultaten zijn hier dan meer op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hee, zijn "we" ineens geswitched naar een klasse AB versterker ?

Ik zie dat twee van de weerstanden nu instelbaar zijn uitgevoerd en er zijn twee elco's bijgekomen ...

Vanwaar deze move, Sander ?

Ken je iemand die dit schema al eens gebouwd een op het gehoor beoordeeld heeft ?


Paul.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hee, zijn "we" ineens geswitched naar een klasse AB versterker ?
Da's geen switch hoor, gewoon een kwestie van meer stroom door de eindtrap, net wat je wilt, iedere klasse-A versterker werkt tot een bepaald vermogen in klasse-A.
Ik zie dat twee van de weerstanden nu instelbaar zijn uitgevoerd en er zijn twee elco's bijgekomen ...
Dit is de instelling van de ruststroom en de DC op de uitgang. De elko's verbeteren de PSRR (power supply rejection ratio) met nog eens een dB of 10 door betere ontkoppeling van de voedingsspanning van de beide stroombronnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
errrm. nieuw topic moderator?
begin ff een nieuw topic dan, deze mod heeft de ballen verstand van versterkers dus aan afsplitsen begin ik ff niet :oops:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Het simuleren van nog te bouwen versterkers heeft inderdaad weinig te maken met de topictitel. Hier moet het gaan om de *bewezen* "klank" van versterkers. Van gebouwde en beluisterde exemplaren dus.

Maar ik geloof niet dat Sander of ik van plan waren om met die schema's door te blijven gaan. Dus een apart topic lijkt me niet nodig, tenzij iemand aan de slag gaat om één van de getoonde schema's te bouwen.

In ieder geval leuk dat ze voorbij gekomen zijn, want de discussie leek zich op een gegeven moment toch toe te splitsen op "de sound van klasse A".

Laten we proberen weer op de rails te komen:

Ik stel voor dat iemand een merk / type versterker roept waar hij buitengewoon goede danwel buitengewoon slechte ervaringen mee heeft.

SET anyone ?

KT88 misschien zijn creatie eens recenseren ?


Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Iemand bijvoorbeeld bekend met de Marantz pm80 et al ?


Paul.
Plaats reactie