De "Klank" van versterkers
Moderator: Beheerdersteam
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Peter,
qua thermische effecten kan ik me voorstellen dat de sprong blij klasse A sowieso minder groot is omdat de eindtrap altijd al een zeker vermogen staat te verstoken, ook in ruststand.
Bedoel jij dat de positieve helft en de negatieve helft van het signaal in klasse A het (resterende) thermische effect uitmiddelen ?
Paul.
qua thermische effecten kan ik me voorstellen dat de sprong blij klasse A sowieso minder groot is omdat de eindtrap altijd al een zeker vermogen staat te verstoken, ook in ruststand.
Bedoel jij dat de positieve helft en de negatieve helft van het signaal in klasse A het (resterende) thermische effect uitmiddelen ?
Paul.
Het gedissipeerde vermogen in de iendtorren varieert bij klasse-A net zo goed met uitsturen en daarmee dus ook de temperatuur. Dus ook de instelling van de eindtrap. Alleen is dat idd veel minder kritisch dan bij AB omdat bij AB die veranderenig tov van nul is en daardoor altijd relatief groot. Bij klasse-A is die verandering idd tov een al grote waarde en daardoor relatief klein.Paul Jenner schreef:Peter,
qua thermische effecten kan ik me voorstellen dat de sprong blij klasse A sowieso minder groot is omdat de eindtrap altijd al een zeker vermogen staat te verstoken, ook in ruststand.
Nee, ik bedoelde daarbij de positieve helft van de schakeling die aan de + van de voeding zit en de negatieve helft die aan de - van de voeding zit. Bij klasse AB worden die afwisselend om en om uitgestuurd tijdens de ene periode van het signaal en de andere: Tijdens de ene helft staat de positieve helft aan en doet de negatieve niets en vv.Bedoel jij dat de positieve helft en de negatieve helft van het signaal in klasse A het (resterende) thermische effect uitmiddelen ?
Bij klasse-A word de ene helft iets meer uitgestuurd en de andere helft iets minder: Dat is veel glijdender en daardoor krijg je ook geen cross-oververvorming of soms ook wel "schakelvervorming" genoemd.
En doordat dat veel glijdender gaat zou je idd kunnen stellen dat het thermische effect in de ene helft van de versterker opgeheven wordt door de andere helft. Het gaat dus om de fysieke helften van de versterker en niet om die van het signaal.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Dat bedoel ik 
Heb ik dat goed onthouden dat een 1 Wat enkeltors KLasse A trap op een bias van 0,5 Watt staat ingesteld ?
In de praktijk zullen derhalve alleen enkeltors klasse A constructies als stuurtrap kunnen worden ingezet, omdat je in zo'n setup geen hoge vermogens kunt halen (+/- 1 Watt) ?
Ik zit me namelijk af te vragen of ook de versterkingsfactor van een eindtrap invloed heeft op zijn vervorming.
Je zou bijvorbeeld een 8 Watt klasse A eindtrap kunnen vergelijken waarbij de ene versie een gain van 16 heeft, die dus met 0,5 Watt moet worden ingestuurd,
en een andere versie die een gain heeft van "slechts" 8, die dan ingestuurd moet worden met één Watt.
Ik weet niet precies hoe die verhoudingen in werkelijkheid liggen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Kun je uit het schema van de A1 afleiden hoe die verhoudingen liggen ?
Paul.
Heb ik dat goed onthouden dat een 1 Wat enkeltors KLasse A trap op een bias van 0,5 Watt staat ingesteld ?
In de praktijk zullen derhalve alleen enkeltors klasse A constructies als stuurtrap kunnen worden ingezet, omdat je in zo'n setup geen hoge vermogens kunt halen (+/- 1 Watt) ?
Ik zit me namelijk af te vragen of ook de versterkingsfactor van een eindtrap invloed heeft op zijn vervorming.
Je zou bijvorbeeld een 8 Watt klasse A eindtrap kunnen vergelijken waarbij de ene versie een gain van 16 heeft, die dus met 0,5 Watt moet worden ingestuurd,
en een andere versie die een gain heeft van "slechts" 8, die dan ingestuurd moet worden met één Watt.
Ik weet niet precies hoe die verhoudingen in werkelijkheid liggen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Kun je uit het schema van de A1 afleiden hoe die verhoudingen liggen ?
Paul.
Nou niet echt ... maar ergens ver achter de wolken schemert de zonPaul Jenner schreef:Ik weet niet precies hoe die verhoudingen in werkelijkheid liggen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Bij de A1 zit het soieso anders om dat het een Push-Pull is: Als de ene helft "duwt" dan "trekt" de andere helft en v.v. en op die manier werken die twee helften samen.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Hoi Paul,
Vergeet dat gedoe met vermogensverhoudingen maar even. Dat is niet zo relevant bij je A1.
Maar:
Vergeet dat gedoe met vermogensverhoudingen maar even. Dat is niet zo relevant bij je A1.
Maar:
Nee dat is niet juist. Als je 1W uit een enkeltors versterker (is SE dan) wil halen staat ie in rust 8 watt te verstoken.Heb ik dat goed onthouden dat een 1 Watt enkeltors KLasse A trap op een bias van 0,5 Watt staat ingesteld ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.

Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Hallo Paul,Paul Jenner schreef:of jij bedoelt dat die andere 7 Watt ter verwarming van mijn huisje dient
PAul.
Zo zou je dat idd kunnen zien. Ik bedoelde ook gewoon een 1 watt SE klasse-A transistorversterkertje, die staat dan op 8 watt bias. In het ideale geval dan. In werkelijkheid, rekening houdend met praktische verliezen, moet je hem zelfs nog hoger instellen om die 1 watt er uit te krijgen.
Die Pass SE Zen versterkers zitten zo in elkaar.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Oh, dat wil ik best. Even kijken of ik aan de modellen van die MOSFET's kan komen. Maar dat is voor morgenmiddag.SSassen schreef:Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.
Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
By the way, wat is de voedingsspanning?dekkersj schreef:Oh, dat wil ik best. Even kijken of ik aan de modellen van die MOSFET's kan komen. Maar dat is voor morgenmiddag.SSassen schreef:Nu we toch met schema's aan 't stoeien zijn heb ik ook nog wel een hele nette klasse-A in de aanbieding, het is een ontwerp van Greg Ball en ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om 'm eens te bouwen, maar heb wel de schema's ingevoerd in m'n PCB layout software. Wellicht dat Jacco deze versterker ook even wil simuleren, ik was d'r nog niet aan toegekomen.
Klasse-A versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11834.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Beste Jacco,
Max +/-55V, maar ga uit van +/-45V. Je kan overigens beter de IRFP240/IRFP9140 nemen, da's een beter complimentair paar. D'r zit een (klein) foutje in 't schema zie ik nu, ik zal zo even een nieuw schema posten.

Klasse-AB versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11835.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Max +/-55V, maar ga uit van +/-45V. Je kan overigens beter de IRFP240/IRFP9140 nemen, da's een beter complimentair paar. D'r zit een (klein) foutje in 't schema zie ik nu, ik zal zo even een nieuw schema posten.

Klasse-AB versterker schema
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11835.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nou... Alles? Als we een amp bouwen, willen we toch graag van te voren voorspellen hoe deze gaat klinken.jeroen_d schreef:Wat heeft het simuleren van nog te bouwen versterkers te maken met de titel van dit topic?
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. De details mogen wat mij betreft best in een ander topic gesproken worden. Resultaten zijn hier dan meer op zijn plaats.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Da's geen switch hoor, gewoon een kwestie van meer stroom door de eindtrap, net wat je wilt, iedere klasse-A versterker werkt tot een bepaald vermogen in klasse-A.Hee, zijn "we" ineens geswitched naar een klasse AB versterker ?
Dit is de instelling van de ruststroom en de DC op de uitgang. De elko's verbeteren de PSRR (power supply rejection ratio) met nog eens een dB of 10 door betere ontkoppeling van de voedingsspanning van de beide stroombronnen.Ik zie dat twee van de weerstanden nu instelbaar zijn uitgevoerd en er zijn twee elco's bijgekomen ...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Het simuleren van nog te bouwen versterkers heeft inderdaad weinig te maken met de topictitel. Hier moet het gaan om de *bewezen* "klank" van versterkers. Van gebouwde en beluisterde exemplaren dus.
Maar ik geloof niet dat Sander of ik van plan waren om met die schema's door te blijven gaan. Dus een apart topic lijkt me niet nodig, tenzij iemand aan de slag gaat om één van de getoonde schema's te bouwen.
In ieder geval leuk dat ze voorbij gekomen zijn, want de discussie leek zich op een gegeven moment toch toe te splitsen op "de sound van klasse A".
Laten we proberen weer op de rails te komen:
Ik stel voor dat iemand een merk / type versterker roept waar hij buitengewoon goede danwel buitengewoon slechte ervaringen mee heeft.
SET anyone ?
KT88 misschien zijn creatie eens recenseren ?
Paul.
Maar ik geloof niet dat Sander of ik van plan waren om met die schema's door te blijven gaan. Dus een apart topic lijkt me niet nodig, tenzij iemand aan de slag gaat om één van de getoonde schema's te bouwen.
In ieder geval leuk dat ze voorbij gekomen zijn, want de discussie leek zich op een gegeven moment toch toe te splitsen op "de sound van klasse A".
Laten we proberen weer op de rails te komen:
Ik stel voor dat iemand een merk / type versterker roept waar hij buitengewoon goede danwel buitengewoon slechte ervaringen mee heeft.
SET anyone ?
KT88 misschien zijn creatie eens recenseren ?
Paul.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:

