Niets aan instellingen gewijzigd tussen de twee metingen?
Dan is het wel duidelijk. Het begint bij 200Hz en boven zo'n 800Hz is alles 3dB minder. Dat lijkt me wel hoorbaar.
Nee niet gewijzigd, gewoon klemmetje omgezet en nog een keer gedaan. Meting is overigens op een meter uitgevoerd.
Het is ook absoluut hoorbaar, dat het in de meting niet zo opvallend is vind ik echter vreemd.
Ik ga sowieso een microfoon standaard kopen binnenkort en alles nog eens fatsoenlijk opstellen om nogmaals te meten, direct een vraag: De positie vd speaker in de kamer... wat is het "beste" op gelijke afstand van plafond en vloer ? of doet dat er niet toe. en kan ik de meting positief beïnvloeden met bepaalde materialen tussen de speaker en microfoon ?
De positie vd speaker in de kamer... wat is het "beste" op gelijke afstand van plafond en vloer ? of doet dat er niet toe. en kan ik de meting positief beïnvloeden met bepaalde materialen tussen de speaker en microfoon ?
Ik zou hem op oorhoogte zetten.
Wat positie betreft denk ik eerder meer in 1/3 en 2/3 of 2/5 en 3/5. Dan heb je de minste kans dat je staande golven aanstoot. Of de gulden snede; 1,61803.
Wat ook wel eens gebeurd om buiten te meten; met de speaker op de rug op een kruk en de microfoon aan een hengel of standaard er boven.
Niets aan instellingen gewijzigd tussen de twee metingen?
Dan is het wel duidelijk. Het begint bij 200Hz en boven zo'n 800Hz is alles 3dB minder. Dat lijkt me wel hoorbaar.
Dan interpreteer ik de reactie van pappaleo verkeerd denk ik en moet ik de metingen nog maar eens doen... En er eens goed naar kijken zoals wouter ook schreef, over elkaar heen...
Dan interpreteer ik de reactie van pappaleo verkeerd denk ik en moet ik de metingen nog maar eens doen... En er eens goed naar kijken zoals wouter ook schreef, over elkaar heen...
Kijk nou eens naar het piekje op 3500Hz. Op de meting zonder correctie (de bovenste) ligt dat op het niveau 104dB. Bij de meting met correctie ligt dat op 101dB. Dat is een verschil van 3dB.
Bij 200Hz is het verschil maar 1dB. Die kanteling in het verloop van je frequentiecurve is echt goed hoorbaar.
Dan interpreteer ik de reactie van pappaleo verkeerd denk ik en moet ik de metingen nog maar eens doen... En er eens goed naar kijken zoals wouter ook schreef, over elkaar heen...
Kijk nou eens naar het piekje op 3500Hz. Op de meting zonder correctie (de bovenste) ligt dat op het niveau 104dB. Bij de meting met correctie ligt dat op 101dB. Dat is een verschil van 3dB.
Bij 200Hz is het verschil maar 1dB. Die kanteling in het verloop van je frequentiecurve is echt goed hoorbaar.
Klopt helemaal, maar dat zijn de sims in VituixCAD, juist een dergelijk verschil zie ik niet in deze 2 metingen: