drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Misschien moet je toch maar eens over op Arta, dan kunnen wij er ook chocolade van maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Zoiets. En gewoon eens gaan luisteren naar wat het doet............ :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Daar heeft ie op het andere forum iets over vertelt....
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

bijgaand een meting van vlak voor de speaker en een meting van de baspoort

de poort heb ik verlengd van 19,5cm naar 40cm;
daardoor is de afstemming lager geworden, maar er blijft ook midrange leakage,
ook al is dat in volume minder geworden en qua frequentie wat hoger dan het was
is er nog iets te doen tegen die midfrequenties uit de baspoort?
Bijlagen
920 poort 40cm ipv 30.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens het poortoppervlak verkleinen, je zet nu de deur wagenwijd open voor de mid frequenties. Je poortlengte wordt daardoor ook erg lang.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het dichtzetten van 1 of 2 poorten heeft weinig zin, de middentonen worden er niet zachter van maar zelfs luider
Bijlagen
920 poortoppervlak.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Heb je wel demping achter de woofer zitten?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik heb er eerst aardig wat polyesterwol in gestopt rondom de speaker
ik moet nog steenwol/glaswol kopen om op de wanden te plakken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Zat nog even je renders na te kijken, als je de poorten inkort, blaast het laagmid zo naar buiten. Ik neem aan dat je meting van de poort vlak voor de uitgang is gedaan? Ik zou eens een meting 1 meter onaxis doen van de speaker met de pijpen op en dicht en dan eens kijken hoeveel invloed dat heeft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Waarschijnlijk maakt het inderdaad nauwelijks tot zelfs geen verschil. Bovendien is het een PA toepassing, kleine lekkage van mid uit de poort boeit eigenlijk niet.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Zat nog even je renders na te kijken, als je de poorten inkort, blaast het laagmid zo naar buiten. Ik neem aan dat je meting van de poort vlak voor de uitgang is gedaan? Ik zou eens een meting 1 meter onaxis doen van de speaker met de pijpen op en dicht en dan eens kijken hoeveel invloed dat heeft.
ik meet inderdaad met de microfoon vlakbij de poort
wat bedoel je met on axis? die metingen zijn steeds mooi vlak, maar de poort zit bovenop-achter, die meet je niet goed mee in de kamer
maar ik denk dat ik het snap,
meting 1 onaxis, 1 meter voor speakerunit
meting 2 zelfde opstelling met poort dicht
ga ik doen! :mrgreen:

en de meting is klaar, tada! :yeah:

kleine verschillen maar de poort natuurlijk wijst ook niet echt in de richting van de microfoon
Bijlagen
920 poort open en dicht on axis.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Dus totaal niet druk over maken.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Dus totaal niet druk over maken.
oke dan; ik hoop met minerale wol op de wanden nog wat aan die poort te kunnen verbeteren
heb je daar een tip in, wat is beter, steenwol, glaswol of zelfs iets anders.
steenwol is iets zwaarder dan glaswol en ik vermoed dat het door de grotere masse nog iets beter dempt
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

De standaard was in de pro wereld glaswol, mijn ervaring uit meting is steenwol beter. Steenwol is eigenlijk weer de standaard in de akoestiek. Maar pas op, de hardere persingen werken slechter. Een goede kwaliteit Pritex is ook niet slecht.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Ik zou toch nog steeds overwegen om arta te gebruiken en gegate metingen te maken. En die in een filter ontwerp programma gebruiken. Of tenminste in Arta je metingen controleren, het liefst zowel on axis als in 2 richtingen off axis (maar voor polar heb je betaalde versie nodig). Dan weet je tenminste waar je naar kijkt, nu heb ik iig geen idee hoe deze response tot stand is gekomen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Jag schreef:
Ik zou toch nog steeds overwegen om arta te gebruiken en gegate metingen te maken. En die in een filter ontwerp programma gebruiken. Of tenminste in Arta je metingen controleren, het liefst zowel on axis als in 2 richtingen off axis (maar voor polar heb je betaalde versie nodig). Dan weet je tenminste waar je naar kijkt, nu heb ik iig geen idee hoe deze response tot stand is gekomen.

dat heb ik geïnstalleerd; om er ook data uit te krijgen, dat vraagt even wat meer tijd, dan moet ik eerst de manual eens doorlezen
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Vrij steile leercurve wel. Je moet vooral de tutorials van de site gebruiken, gaat stukken sneller. Meet je dual channel?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

nee nog niet, ik heb dat nog nooit uitgezocht en weet nog niet welke weerstanden ik nodig heb
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Weerstanden? Wat je nodig hebt is dat een kant van je lijn uitgang rechtstreeks naar de lijn ingang gaat, deze dient als tijd referentie. Dit maakt het makkelijker om je filter ontwerp te doen. Single channel kan ook, daar is ook een manier voor.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Weerstanden? Wat je nodig hebt is dat een kant van je lijn uitgang rechtstreeks naar de lijn ingang gaat, deze dient als tijd referentie. Dit maakt het makkelijker om je filter ontwerp te doen. Single channel kan ook, daar is ook een manier voor.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: drummonitor

Bericht door Chocomel »

architect schreef:
is er nog iets te doen tegen die midfrequenties uit de baspoort?
Kleine gaatjes boren halverwege de poort. De eerste poortresonantie heeft een drukmaximum op die plek. De gaatjes zorgen voor demping van die resonantie. Nadeel is dat de gaatjes de poortruis weer zouden kunnen versterken. http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... -Resonance

Ik heb het overigens nog nooit toegepast zien worden in commerciële speakers.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

hebben anderen daar ook ervaring mee?
die gaatjes halverwege baspoort is nieuw voor mij en de werking en exacte toepassing ervan staan niet omschreven in bijgaande link :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Als dat zou werken hadden alle poorten tegenwoordig wel van die gaatjes.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

bijgaand een meting als de vorige maar dan zonder polyestervulling maar wel met steenwol in de kast op alle wanden behalve de zijpanelen; zoals je ziet is is de tweede piek maar minimaal lager dan in een eerdere meting met polyestervulling maar de verhouding is iets verbeterd; het lijkt ook wel alsof de eerste piek wat breder geworden is
Bijlagen
920 steenwol in kast behalve op zijpanelen.png
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: drummonitor

Bericht door Archie »

Hebbie er eigenlijk al over gedrumd? :mrgreen:
Plaats reactie