drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Misschien moet je toch maar eens over op Arta, dan kunnen wij er ook chocolade van maken.
Re: drummonitor
bijgaand een meting van vlak voor de speaker en een meting van de baspoort
de poort heb ik verlengd van 19,5cm naar 40cm;
daardoor is de afstemming lager geworden, maar er blijft ook midrange leakage,
ook al is dat in volume minder geworden en qua frequentie wat hoger dan het was
is er nog iets te doen tegen die midfrequenties uit de baspoort?
de poort heb ik verlengd van 19,5cm naar 40cm;
daardoor is de afstemming lager geworden, maar er blijft ook midrange leakage,
ook al is dat in volume minder geworden en qua frequentie wat hoger dan het was
is er nog iets te doen tegen die midfrequenties uit de baspoort?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Ik zou eerst eens het poortoppervlak verkleinen, je zet nu de deur wagenwijd open voor de mid frequenties. Je poortlengte wordt daardoor ook erg lang.
Re: drummonitor
het dichtzetten van 1 of 2 poorten heeft weinig zin, de middentonen worden er niet zachter van maar zelfs luider
Re: drummonitor
ik heb er eerst aardig wat polyesterwol in gestopt rondom de speaker
ik moet nog steenwol/glaswol kopen om op de wanden te plakken
ik moet nog steenwol/glaswol kopen om op de wanden te plakken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Zat nog even je renders na te kijken, als je de poorten inkort, blaast het laagmid zo naar buiten. Ik neem aan dat je meting van de poort vlak voor de uitgang is gedaan? Ik zou eens een meting 1 meter onaxis doen van de speaker met de pijpen op en dicht en dan eens kijken hoeveel invloed dat heeft.
Re: drummonitor
Waarschijnlijk maakt het inderdaad nauwelijks tot zelfs geen verschil. Bovendien is het een PA toepassing, kleine lekkage van mid uit de poort boeit eigenlijk niet.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: drummonitor
ik meet inderdaad met de microfoon vlakbij de poortds23man schreef:Zat nog even je renders na te kijken, als je de poorten inkort, blaast het laagmid zo naar buiten. Ik neem aan dat je meting van de poort vlak voor de uitgang is gedaan? Ik zou eens een meting 1 meter onaxis doen van de speaker met de pijpen op en dicht en dan eens kijken hoeveel invloed dat heeft.
wat bedoel je met on axis? die metingen zijn steeds mooi vlak, maar de poort zit bovenop-achter, die meet je niet goed mee in de kamer
maar ik denk dat ik het snap,
meting 1 onaxis, 1 meter voor speakerunit
meting 2 zelfde opstelling met poort dicht
ga ik doen!
en de meting is klaar, tada!
kleine verschillen maar de poort natuurlijk wijst ook niet echt in de richting van de microfoon
Re: drummonitor
oke dan; ik hoop met minerale wol op de wanden nog wat aan die poort te kunnen verbeterends23man schreef:Dus totaal niet druk over maken.
heb je daar een tip in, wat is beter, steenwol, glaswol of zelfs iets anders.
steenwol is iets zwaarder dan glaswol en ik vermoed dat het door de grotere masse nog iets beter dempt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
De standaard was in de pro wereld glaswol, mijn ervaring uit meting is steenwol beter. Steenwol is eigenlijk weer de standaard in de akoestiek. Maar pas op, de hardere persingen werken slechter. Een goede kwaliteit Pritex is ook niet slecht.
Re: drummonitor
Ik zou toch nog steeds overwegen om arta te gebruiken en gegate metingen te maken. En die in een filter ontwerp programma gebruiken. Of tenminste in Arta je metingen controleren, het liefst zowel on axis als in 2 richtingen off axis (maar voor polar heb je betaalde versie nodig). Dan weet je tenminste waar je naar kijkt, nu heb ik iig geen idee hoe deze response tot stand is gekomen.
Re: drummonitor
Jag schreef:Ik zou toch nog steeds overwegen om arta te gebruiken en gegate metingen te maken. En die in een filter ontwerp programma gebruiken. Of tenminste in Arta je metingen controleren, het liefst zowel on axis als in 2 richtingen off axis (maar voor polar heb je betaalde versie nodig). Dan weet je tenminste waar je naar kijkt, nu heb ik iig geen idee hoe deze response tot stand is gekomen.
dat heb ik geïnstalleerd; om er ook data uit te krijgen, dat vraagt even wat meer tijd, dan moet ik eerst de manual eens doorlezen
Re: drummonitor
Vrij steile leercurve wel. Je moet vooral de tutorials van de site gebruiken, gaat stukken sneller. Meet je dual channel?
Re: drummonitor
nee nog niet, ik heb dat nog nooit uitgezocht en weet nog niet welke weerstanden ik nodig heb
Re: drummonitor
Weerstanden? Wat je nodig hebt is dat een kant van je lijn uitgang rechtstreeks naar de lijn ingang gaat, deze dient als tijd referentie. Dit maakt het makkelijker om je filter ontwerp te doen. Single channel kan ook, daar is ook een manier voor.
Re: drummonitor
Weerstanden? Wat je nodig hebt is dat een kant van je lijn uitgang rechtstreeks naar de lijn ingang gaat, deze dient als tijd referentie. Dit maakt het makkelijker om je filter ontwerp te doen. Single channel kan ook, daar is ook een manier voor.
Re: drummonitor
Kleine gaatjes boren halverwege de poort. De eerste poortresonantie heeft een drukmaximum op die plek. De gaatjes zorgen voor demping van die resonantie. Nadeel is dat de gaatjes de poortruis weer zouden kunnen versterken. http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... -Resonancearchitect schreef:is er nog iets te doen tegen die midfrequenties uit de baspoort?
Ik heb het overigens nog nooit toegepast zien worden in commerciële speakers.
Re: drummonitor
hebben anderen daar ook ervaring mee?
die gaatjes halverwege baspoort is nieuw voor mij en de werking en exacte toepassing ervan staan niet omschreven in bijgaande link
die gaatjes halverwege baspoort is nieuw voor mij en de werking en exacte toepassing ervan staan niet omschreven in bijgaande link
Re: drummonitor
bijgaand een meting als de vorige maar dan zonder polyestervulling maar wel met steenwol in de kast op alle wanden behalve de zijpanelen; zoals je ziet is is de tweede piek maar minimaal lager dan in een eerdere meting met polyestervulling maar de verhouding is iets verbeterd; het lijkt ook wel alsof de eerste piek wat breder geworden is
