luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Nee, maar minimaal een 7 kamer woning! 
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik heb ook nog wel wat ruimte, dat is het probleem niet. Gewoon links van SSRP nog een speakerpappaleo schreef:Ach, ik heb inmiddels 7 paar speakers in huis waarvan 2 paar in aanbouw en 1 paar in gedemonteerde staat.
Daar kan dus best nog wel een wedstrijdpaartje bij
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Er staan er 4 paar in de woonkamerWalt schreef:Nee, maar minimaal een 7 kamer woning!
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Tjenks, ik heb een oud draadje gevonden waarin dit 'probleem' dus al eerder is voorgekomen.Henkjan schreef:moet je ff op DIYAudio kijken, fullrange forum is de plek waar t meest over zijn worksheets gesproken werd (ik volg dat daar niet echt meer)
De voornaamste reden toen was het gebrek aan 'financiële support' van oud leden die niet opnieuw $25 wilden neerleggen voor een upgrade
De beste man mag dan wel fantastisch werk hebben geleverd, maar wat een papa-gedrag zeg...
Over de huidige sluiting nog niets kunnen vinden, maar ik vermoed dat het dezelfde reden is.
Mijn mailbox staat echter open voor suggesties
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Mijn vrouw zou direct tekenen voor 7 paar speakers in huis. Ik heb denk ik het kwadraat daarvanpappaleo schreef:Ach, ik heb inmiddels 7 paar speakers in huis waarvan 2 paar in aanbouw en 1 paar in gedemonteerde staat.
Daar kan dus best nog wel een wedstrijdpaartje bij
Voor de wedstrijd begint het concept dat Ik MOET uitproberen (gemoedsrust dingetje) heb ik de tweeter redelijk gevonden, de Seas K21FD....
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Wat is eigenlijk de prijs voor de winnaar van deze ontwerp wedstrijd?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Volgens mij is de huidige reden dat er meer mensen met de sheets werkten dan hij sheets had verkocht. Verder had hij het idee dat er ook commerciële ontwerpen werden gemaakt met zijn sheets, zonder aankoop of speciale commerciële licentie.Chris_T schreef:De voornaamste reden toen was het gebrek aan 'financiële support' van oud leden die niet opnieuw $25 wilden neerleggen voor een upgrade
De beste man mag dan wel fantastisch werk hebben geleverd, maar wat een papa-gedrag zeg...
Over de huidige sluiting nog niets kunnen vinden, maar ik vermoed dat het dezelfde reden is.
Mijn suggestie voor vervanging zou AJhorn zijn. Ik ben geen directe gebruiker, maar heb er wel eens mee gespeeld. Uit de vergelijkingen van HobbyHifi blijkt dat de simulaties de werkelijkheid goed volgen en het heeft een echte interface. Ik heb destijds de gratis sheets nog wel een beetje gebruikt en eerlijk gezegd was het niet veel meer dan excel voor gevorderden. AJhorn heeft wat duidelijker vakjes voor waar je welke parameters enzo moet invullen.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Als dat echt zo is, dan is dat ook erg jammer van de DIY gemeenschap.
Maar gelukkig lig ik er niet meer wakker van.
Afgelopen week ben ik Hornresp tegengekomen en dat ziet er echt veel belovend uit.
Zelfs simuleren met demping in verschillende stukken van de lijn en variërende dichtheid is mogelijk!
Er beginnen nu zelfs ideetjes met een bass-hornreflex door mijn hoofd te spoken
Toch ga ik ook maar AJHorn aanschaffen, er zullen wel meer TL-projectjes aankomen en het is altijd fijn om iets te kunnen valideren.
Maar gelukkig lig ik er niet meer wakker van.
Afgelopen week ben ik Hornresp tegengekomen en dat ziet er echt veel belovend uit.
Zelfs simuleren met demping in verschillende stukken van de lijn en variërende dichtheid is mogelijk!
Er beginnen nu zelfs ideetjes met een bass-hornreflex door mijn hoofd te spoken
Toch ga ik ook maar AJHorn aanschaffen, er zullen wel meer TL-projectjes aankomen en het is altijd fijn om iets te kunnen valideren.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hornresp is goed, als je er de weg in kunt vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
en als je echt wat ingewikkelds wil, dan kan je Akabak pakken, met Hornresp kan je een input file alvast generenen daarvoor, en dan die aanpassen
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Van Akabak heb ik gelezen dat je er écht van alles mee kan doen, o.a. dubbel bassreflex systemen simuleren, maar de leercurve schijnt nogal steil te zijn.
Misschien dat ik er later nog eens mee ga werken.
Voorlopig eens pielen met Hornresp en AJhorn, wil niet al te lang wachten met de aanvang
Misschien dat ik er later nog eens mee ga werken.
Voorlopig eens pielen met Hornresp en AJhorn, wil niet al te lang wachten met de aanvang
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
RumoH schreef:
Dit zou ook mijn voorstel zijn
Eventueel zou je dit kunnen uitbreiden naar een 2 of 3 tal klassen met voor elke klasse een setje specifieke drivers
€0-€175 per paar
€176-€325 per paar
€326-€500 per paar
In de kosten zou dan inbegrepen zijn de drivers, filter en dempingsmateriaal. Exclusief de kast en afwerking. Het kostenplaatje gaat uit van de reguliere prijzen dus niet van de 'mats prijzen'
Rudy
Troels heeft ook meegelezen volgens mij en wil zo te zien graag meedoen in de €326-€500 klasse:
http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-3W-Discovery.htm
Een klassieke 3-weg die denk ik belachelijk goed zal presteren voor het geld.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Nog even een verwijzing naar een site om inspiratie op te doen om ook eens verder te kijken dan een houten schoenendoos met 2 cq 3 gaten erin:http://www.dosdesign.org/listening/?lang=en/#Omni_Atun
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Staan leuke dingen tussen.John P schreef:Nog even een verwijzing naar een site om inspiratie op te doen om ook eens verder te kijken dan een houten schoenendoos met 2 cq 3 gaten erin:http://www.dosdesign.org/listening/?lang=en/#Omni_Atun
Maar tussen de regels door proef ik toch dat nabouwbaarheid scoort. Dat klinkt al als strafpunten voor lastige vormen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Sjongejonge, laat een designer los op een auto en je krijgt er 1 met de wielen op het dak en een trekhaak op de plek van je stuur......John P schreef:Nog even een verwijzing naar een site om inspiratie op te doen om ook eens verder te kijken dan een houten schoenendoos met 2 cq 3 gaten erin:http://www.dosdesign.org/listening/?lang=en/#Omni_Atun
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat houdt gelijk de noodzaak in van ruitenwissers aan de binnenzijde.ds23man schreef:... en een trekhaak op de plek van je stuur......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Doekje!pappaleo schreef:Dat houdt gelijk de noodzaak in van ruitenwissers aan de binnenzijde.ds23man schreef:... en een trekhaak op de plek van je stuur......![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Vandaag een oud idee afgestoft en na wat rekenwerk gemerkt dat het kan...
Ik wilde namelijk ook met een 3-weg mee doen met de wedstrijd. Echter, nu is het budget dusdanig ruim dat je met Gradient Select materiaal het vast niet redt tegen scanspeak, dus keek ik of een 3-weg met een scanspeak middentoner mogelijk was. Met zowel de 12W als 15W uit de Discovery line kan dit in een 8" .. 1" 3-weg (aanvankelijk was een 3-weg voor 75,- euro net mogelijk, nu met 112,50 gewoon ruim).
Toen maar even verder out of the box gedacht, ik heb nog een setje Omnes Audio CX3.0 liggen waarmee ik wel kans zie een 3-weg te maken met wat uitzonderlijke kwaliteiten. Dit project was qua idee ooit al begonnen als een budget TAD reference one.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=9442
Eigenlijk zou optisch een 8" mooier zijn (SP-8/150 PRO) maar die is 8,50 duurder dan de 10" die bij eenvoudige filtering lager komt dus is het gebleven/geworden waar het destijds mee eindigde, de Monacor SPA-10PA.
Als ik het ontwerp een beetje rond krijg dan wil ik met dit ontwerp de strijd in eigen huis aangaan met mijn Project 05 - Filter Less Fits, en als geen van beide duidelijk op elk front minder is dan gaan ze maar beide mee naar de jury. Moet ik het wel binnen budget houden, dus een 3-weg filter onder de 15,- euro (daarom valt de duurdere 8" af)
Het filter van deze 3-weg zal waarschijnlijk geen enkele driver verzwakken, de 10" SPA-10PA woofer heeft een forse gevoeligheid. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=25
Ik was met deze driver al eens bezig geweest maar kreeg hem actief met plate amp en 2x 8" woofers niet lekker binnen het wedstrijdbudget. Nu dus terug naar het originele idee, hem combineren met een machtige PA driver. X-over rond 600 Hz waarschijnlijk..
Ik wilde namelijk ook met een 3-weg mee doen met de wedstrijd. Echter, nu is het budget dusdanig ruim dat je met Gradient Select materiaal het vast niet redt tegen scanspeak, dus keek ik of een 3-weg met een scanspeak middentoner mogelijk was. Met zowel de 12W als 15W uit de Discovery line kan dit in een 8" .. 1" 3-weg (aanvankelijk was een 3-weg voor 75,- euro net mogelijk, nu met 112,50 gewoon ruim).
Toen maar even verder out of the box gedacht, ik heb nog een setje Omnes Audio CX3.0 liggen waarmee ik wel kans zie een 3-weg te maken met wat uitzonderlijke kwaliteiten. Dit project was qua idee ooit al begonnen als een budget TAD reference one.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=9442
Eigenlijk zou optisch een 8" mooier zijn (SP-8/150 PRO) maar die is 8,50 duurder dan de 10" die bij eenvoudige filtering lager komt dus is het gebleven/geworden waar het destijds mee eindigde, de Monacor SPA-10PA.
Als ik het ontwerp een beetje rond krijg dan wil ik met dit ontwerp de strijd in eigen huis aangaan met mijn Project 05 - Filter Less Fits, en als geen van beide duidelijk op elk front minder is dan gaan ze maar beide mee naar de jury. Moet ik het wel binnen budget houden, dus een 3-weg filter onder de 15,- euro (daarom valt de duurdere 8" af)
Het filter van deze 3-weg zal waarschijnlijk geen enkele driver verzwakken, de 10" SPA-10PA woofer heeft een forse gevoeligheid. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=25
Ik was met deze driver al eens bezig geweest maar kreeg hem actief met plate amp en 2x 8" woofers niet lekker binnen het wedstrijdbudget. Nu dus terug naar het originele idee, hem combineren met een machtige PA driver. X-over rond 600 Hz waarschijnlijk..
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hallo Wouter,
Wat zijn de nieuwprijzen die jij hebt gevonden voor deze Omnes en Monacor units?
Groetjes Walter
Wat zijn de nieuwprijzen die jij hebt gevonden voor deze Omnes en Monacor units?
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Google, WaltertjeWalt schreef:Hallo Wouter,
Wat zijn de nieuwprijzen die jij hebt gevonden voor deze Omnes en Monacor units?
Groetjes Walter
http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11352
http://www.rumoh.eu/nl/omnes-audio/2399 ... cx-30.html
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat had ik ook gevonden, maar met die nieuwprijzen blijft er slechts circa 15 euro over voor 2 filters samen dus 7.50 euro per filter, ik vroeg me daarom af of Wouter van lagere prijzen was uitgegaan...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
We gaan toch uit van de prijzen op de site van Rumoh, toch niet die van een andere site? Want dan is er ondanks de korting toch hier en daar wel winst te halen.Walt schreef:Dat had ik ook gevonden, maar met die nieuwprijzen blijft er slechts circa 15 euro over voor 2 filters samen dus 7.50 euro per filter, ik vroeg me daarom af of Wouter van lagere prijzen was uitgegaan...
Groetjes Walter
