Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Met de 'rechtop' dipoolbas kun je met 2 10" woofers geen sublaag weergeven. Teveel akoestische kortsluiting. Ik heb het wel geprobeerd met de zeer krachtige SEAS woofers (en die kunnen hiervoor natuurlijk ook prima dienst doen als veel goedkoper alternatief voor de AT woofers). De rechte baffle geeft om te beginnen al 6dB minder rendement (grotere akoestische kortsluiting). Alleen de actie/reactiekracht die dan ontwikkeld wordt, als je flink sublaag weergeeft, maakt dat je een heel zware baffle zou moeten maken om te voorkomen dat hij gaat 'lopen'. Het gaat trillen als een gek, terwijl je bij het W-frame met een constructie van slechts 18mm een trillingsvrije baffle maakt.

Dus voor het rechte model is het uitgangspunt dat niet lager dan 40Hz wordt weergegeven met woofers die niet zo'n grote uitslag hoeven maken. Dat maakt dat we het experiment aan willen om de AT woofers te vergelijken met de SEAS woofers voor de rechte baffle. We zijn heel benieuwd of de AT woofers hun prijs kunnen rechtvaardigen door een nog betere prestatie neer te zetten, maar dan wel zonder sublaag dat van separate subwoofers moet komen.

De ontwikkeling van separate subwoofers, ook op basis van de SEAS woofers, kan als spin-off een derde model hebben: een slanke 2-weg open baffle met alleen de AT midwoofer vanaf 150Hz en de AMT tweeter.
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Ronkel »

Die AT woofers hebben vast ook een stuk minder bewegende massa dan die bizarre Seas woofers of niet?
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ronkel schreef:
Die AT woofers hebben vast ook een stuk minder bewegende massa dan die bizarre Seas woofers of niet?
Klopt! Veel minder massa.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

54,5 gram vs 173 gram. Het rendement van de AT ligt ook fors hoger.

Op papier gezien zou je ook een heel eind moeten komen met de SLS-10 van Peerless, ik gebruik zijn grotere broertje in MOB3W. Die lijkt dan heel erg op de AT maar dan met een minder krachtige motor. Maar ja, papier, grafiekjes en Thiele/Small zeggen lang niet alles. De verschillen die ik hoor kan ik niet verklaren met moving mass, versnellingsfactor, aandrijfkracht. Het zal wel aan mijn gehoor liggen dan. :rofl:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

:foto:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Jij bent niet de enige die met smart zit te wachten op een strak gespoten show model van het W-frame. Ik hoop toch dat het nu zeer binnenkort zover is.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door meiborg »

54,5 gram vs 173 gram. Het rendement van de AT ligt ook fors hoger.

Op papier gezien zou je ook een heel eind moeten komen met de SLS-10 van Peerless, ik gebruik zijn grotere broertje in MOB3W. Die lijkt dan heel erg op de AT maar dan met een minder krachtige motor. Maar ja, papier, grafiekjes en Thiele/Small zeggen lang niet alles. De verschillen die ik hoor kan ik niet verklaren met moving mass, versnellingsfactor, aandrijfkracht. Het zal wel aan mijn gehoor liggen dan.
Ook vraag ik mij af of de klankmatige verschillen met bijvoorbeeld de Seas dezelfde zullen zijn als bij de kleinere AT mid zoals toegepast bij Leobus en in jouw dipool met de Visaton. Vertalen de gecombineerde ontwerp- en materiaal eigenschappen zich ook "supersized" in een grotere woofer in dezelfde mate in dezelfde karakteristieke klanksignatuur?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zeker niet zonder meer, dat is afwachten. Troels heeft een test van deze driver gedaan en hem vergeleken met top woofers van SEAS en Scanspeak: de ScanSpeak 26W/8861T00 en de SEAS W26FX002

Based on experience from the Jensen 1071, SEAS Cyclop, Jenzen NEXT, PRELUDE and Jenzen Accu the 10C77 is a clear winner in terms of overall performance.

http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

Zeker niet zonder meer, dat is afwachten. Troels heeft een test van deze driver gedaan en hem vergeleken met top woofers van SEAS en Scanspeak: de ScanSpeak 26W/8861T00 en de SEAS W26FX002

Based on experience from the Jensen 1071, SEAS Cyclop, Jenzen NEXT, PRELUDE and Jenzen Accu the 10C77 is a clear winner in terms of overall performance.
oje als dit ed maar niet leest :roll:


mvg bert
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door meiborg »

Nou, afgaande op de metingen van Troels kan je in ieder geval concluderen dat de AT makkelijker te filteren moet zijn met zo'n mooi gelijkmatig verloop. Ook de watervalplot ziet er erg schoon uit tot ongeveer 400-500hz (daarboven ook nog netjes uberhaupt).

Enfin, het zijn natuurlijk ook pittige prijzen die ze hanteren bij AT. Mocht dus de karakteristieke "sound" niet worden waargemaakt, gaan jullie dan alsnog voor de AT om de voorbeeldige meetresultaten of wordt dan op basis van prijs toch de Seas gekozen?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

De keuze wordt bepaald op basis van klank. De AT moet beter klinken dan de SEAS, anders is hij het geld niet waard. Simpel. Ik heb 4 stuks liggen, dus over niet al te lange tijd zullen we het antwoord weten. Ik hoop binnen enkele weken een rechte baffle proefmodel te hebben. Ik heb ook al extra middentoners besteld, dezelfde versie als die welke we gisteren hebben geplaatst boven het W-frame.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door meiborg »

Ik ben heel benieuwd! Het lijkt mij heel tof om ook eens met zulke mooie drivers te werken, voor mij toch even een tikkeltje boven het budget helaas.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Het zijn zeker mooie units! Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Nu bezig met een luistertest, huiswerk van Jeroen :D

Vier condensatoren voor de AMT, een Audyn, Clarity Cap, en een Superior en een Silver Z-cap van Jantzen. Verschillen zijn er, ook al zijn ze maar klein. Iets meer body in de stem bij de ene, iets opener bij de andere, maar wat vind ik nu het mooist? Ik heb nu twee voorkeuren. Vanavond nog maar een uurtje testen.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Rizzo »

Daudio schreef:
De ontwikkeling van separate subwoofers, ook op basis van de SEAS woofers, kan als spin-off een derde model hebben: een slanke 2-weg open baffle met alleen de AT midwoofer vanaf 150Hz en de AMT tweeter.
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door sjons »

:foto:

:mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Ronkel »

Rizzo schreef:
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Ga je 'm dan ook kopen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ronkel schreef:
Rizzo schreef:
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Ga je 'm dan ook kopen? :mrgreen:
Ik ben bezig met de tekeningen van de 2-weg open baffle. Er zijn weer veel variaties mogelijk. Ben er zelf nog niet uit, lees nog niet tevreden. Als ik een paar goede opties heb zal ik die met plaatjes posten, dan kunnen jullie meedenken.

Voor het idee een paar concurrenten:
Bijlagen
download.jpg
download.jpg (4.62 KiB) 128 keer bekeken
Prestige-Air-498x332.jpg
images.jpg
images.jpg (11.43 KiB) 128 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Zweitse »

Plaatje twee is toch geen open baffle?, of zie ik dat nu verkeerd. Wel een mooi design overigens.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Rizzo »

Ronkel schreef:
Rizzo schreef:
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Ga je 'm dan ook kopen? :mrgreen:
De prijs is niet bekend en het ontwerp ook niet.... Toch heb ik de neiging om deze vraag met een ja te beantwoorden. De drivers en de onwerpers zijn top. Zelf kan ik het niet beter en het is precies wat ik zoek!
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zweitse schreef:
Plaatje twee is toch geen open baffle?, of zie ik dat nu verkeerd. Wel een mooi design overigens.
Dat is het wel. Het is de nieuwe dipool speaker Prestige van Johan Ketelaar (JK-acoustics). Het doosje aan de achterkant is van luidsprekerdoek, met aluminium boven en onderkant. Erg mooi gemaakt.

Ik heb hem gehoord, klinkt goed, maar heeft nog niet de transparantie die wij met de AT en AMT realiseren. Maar ik vind het fantastisch dat Johan nu ook met open baffles bezig is.
(Heb hier vaak discussies met hem over gehad. Ik ben immers als 20 jaar bezig net dipool speakers)
Laatst gewijzigd door hans_b op vr 05 apr 2013, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Rizzo schreef:
Ronkel schreef:
Rizzo schreef:
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Ga je 'm dan ook kopen? :mrgreen:
De prijs is niet bekend en het ontwerp ook niet.... Toch heb ik de neiging om deze vraag met een ja te beantwoorden. De drivers en de onwerpers zijn top. Zelf kan ik het niet beter en het is precies wat ik zoek!
Over de prijs kan ik wel iets zeggen. De 2-weg bestaat uit de AT driver incl. Daudio modificatie, prijs 305,- euro en een Mundorf AMT, de 25D of de 23D (deze is nog niet leverbaar) prijzen hiervan zijn 340,- en 289,-. Het filter zal sterk lijken op het passieve filter dat we nu voor het Daudio W-frame model gebruiken, en dat gebouwde filter zal rond de 200,- kosten.

Oftewel totaal voor units en filter rond de 800,- per speaker. Hoe lijkt dat?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Rizzo »

Dat is een prima prijs 8)
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Dat dacht ik ook. Zeker met jou cornerwoofers en de miniDSP die jij gebruikt, moet dat ook een hele mooie set kunnnen worden.

Meer OB met AT en AMT, zegt het voort!
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Daudio schreef:
Nu bezig met een luistertest, huiswerk van Jeroen :D

Vier condensatoren voor de AMT, een Audyn, Clarity Cap, en een Superior en een Silver Z-cap van Jantzen. Verschillen zijn er, ook al zijn ze maar klein. Iets meer body in de stem bij de ene, iets opener bij de andere, maar wat vind ik nu het mooist? Ik heb nu twee voorkeuren. Vanavond nog maar een uurtje testen.
Hierbij een plaatje van mijn huiswerk!
Bijlagen
foto.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

ik zie de mooiste er niet bij zitten! :shock:

audyn pure copper en audyn refrence.......

reference kun je van me lenen als je wil. :wink:
Gesloten