Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Met de 'rechtop' dipoolbas kun je met 2 10" woofers geen sublaag weergeven. Teveel akoestische kortsluiting. Ik heb het wel geprobeerd met de zeer krachtige SEAS woofers (en die kunnen hiervoor natuurlijk ook prima dienst doen als veel goedkoper alternatief voor de AT woofers). De rechte baffle geeft om te beginnen al 6dB minder rendement (grotere akoestische kortsluiting). Alleen de actie/reactiekracht die dan ontwikkeld wordt, als je flink sublaag weergeeft, maakt dat je een heel zware baffle zou moeten maken om te voorkomen dat hij gaat 'lopen'. Het gaat trillen als een gek, terwijl je bij het W-frame met een constructie van slechts 18mm een trillingsvrije baffle maakt.
Dus voor het rechte model is het uitgangspunt dat niet lager dan 40Hz wordt weergegeven met woofers die niet zo'n grote uitslag hoeven maken. Dat maakt dat we het experiment aan willen om de AT woofers te vergelijken met de SEAS woofers voor de rechte baffle. We zijn heel benieuwd of de AT woofers hun prijs kunnen rechtvaardigen door een nog betere prestatie neer te zetten, maar dan wel zonder sublaag dat van separate subwoofers moet komen.
De ontwikkeling van separate subwoofers, ook op basis van de SEAS woofers, kan als spin-off een derde model hebben: een slanke 2-weg open baffle met alleen de AT midwoofer vanaf 150Hz en de AMT tweeter.
Dus voor het rechte model is het uitgangspunt dat niet lager dan 40Hz wordt weergegeven met woofers die niet zo'n grote uitslag hoeven maken. Dat maakt dat we het experiment aan willen om de AT woofers te vergelijken met de SEAS woofers voor de rechte baffle. We zijn heel benieuwd of de AT woofers hun prijs kunnen rechtvaardigen door een nog betere prestatie neer te zetten, maar dan wel zonder sublaag dat van separate subwoofers moet komen.
De ontwikkeling van separate subwoofers, ook op basis van de SEAS woofers, kan als spin-off een derde model hebben: een slanke 2-weg open baffle met alleen de AT midwoofer vanaf 150Hz en de AMT tweeter.
Re: Daudio gaat 'live'
Die AT woofers hebben vast ook een stuk minder bewegende massa dan die bizarre Seas woofers of niet?
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Klopt! Veel minder massa.Ronkel schreef:Die AT woofers hebben vast ook een stuk minder bewegende massa dan die bizarre Seas woofers of niet?
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
54,5 gram vs 173 gram. Het rendement van de AT ligt ook fors hoger.
Op papier gezien zou je ook een heel eind moeten komen met de SLS-10 van Peerless, ik gebruik zijn grotere broertje in MOB3W. Die lijkt dan heel erg op de AT maar dan met een minder krachtige motor. Maar ja, papier, grafiekjes en Thiele/Small zeggen lang niet alles. De verschillen die ik hoor kan ik niet verklaren met moving mass, versnellingsfactor, aandrijfkracht. Het zal wel aan mijn gehoor liggen dan.
Op papier gezien zou je ook een heel eind moeten komen met de SLS-10 van Peerless, ik gebruik zijn grotere broertje in MOB3W. Die lijkt dan heel erg op de AT maar dan met een minder krachtige motor. Maar ja, papier, grafiekjes en Thiele/Small zeggen lang niet alles. De verschillen die ik hoor kan ik niet verklaren met moving mass, versnellingsfactor, aandrijfkracht. Het zal wel aan mijn gehoor liggen dan.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Jij bent niet de enige die met smart zit te wachten op een strak gespoten show model van het W-frame. Ik hoop toch dat het nu zeer binnenkort zover is.
Re: Daudio gaat 'live'
Ook vraag ik mij af of de klankmatige verschillen met bijvoorbeeld de Seas dezelfde zullen zijn als bij de kleinere AT mid zoals toegepast bij Leobus en in jouw dipool met de Visaton. Vertalen de gecombineerde ontwerp- en materiaal eigenschappen zich ook "supersized" in een grotere woofer in dezelfde mate in dezelfde karakteristieke klanksignatuur?54,5 gram vs 173 gram. Het rendement van de AT ligt ook fors hoger.
Op papier gezien zou je ook een heel eind moeten komen met de SLS-10 van Peerless, ik gebruik zijn grotere broertje in MOB3W. Die lijkt dan heel erg op de AT maar dan met een minder krachtige motor. Maar ja, papier, grafiekjes en Thiele/Small zeggen lang niet alles. De verschillen die ik hoor kan ik niet verklaren met moving mass, versnellingsfactor, aandrijfkracht. Het zal wel aan mijn gehoor liggen dan.
Mvg Reinder
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Zeker niet zonder meer, dat is afwachten. Troels heeft een test van deze driver gedaan en hem vergeleken met top woofers van SEAS en Scanspeak: de ScanSpeak 26W/8861T00 en de SEAS W26FX002
Based on experience from the Jensen 1071, SEAS Cyclop, Jenzen NEXT, PRELUDE and Jenzen Accu the 10C77 is a clear winner in terms of overall performance.
http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
Based on experience from the Jensen 1071, SEAS Cyclop, Jenzen NEXT, PRELUDE and Jenzen Accu the 10C77 is a clear winner in terms of overall performance.
http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
Re: Daudio gaat 'live'
oje als dit ed maar niet leestZeker niet zonder meer, dat is afwachten. Troels heeft een test van deze driver gedaan en hem vergeleken met top woofers van SEAS en Scanspeak: de ScanSpeak 26W/8861T00 en de SEAS W26FX002
Based on experience from the Jensen 1071, SEAS Cyclop, Jenzen NEXT, PRELUDE and Jenzen Accu the 10C77 is a clear winner in terms of overall performance.
mvg bert
Re: Daudio gaat 'live'
Nou, afgaande op de metingen van Troels kan je in ieder geval concluderen dat de AT makkelijker te filteren moet zijn met zo'n mooi gelijkmatig verloop. Ook de watervalplot ziet er erg schoon uit tot ongeveer 400-500hz (daarboven ook nog netjes uberhaupt).
Enfin, het zijn natuurlijk ook pittige prijzen die ze hanteren bij AT. Mocht dus de karakteristieke "sound" niet worden waargemaakt, gaan jullie dan alsnog voor de AT om de voorbeeldige meetresultaten of wordt dan op basis van prijs toch de Seas gekozen?
Mvg Reinder
Enfin, het zijn natuurlijk ook pittige prijzen die ze hanteren bij AT. Mocht dus de karakteristieke "sound" niet worden waargemaakt, gaan jullie dan alsnog voor de AT om de voorbeeldige meetresultaten of wordt dan op basis van prijs toch de Seas gekozen?
Mvg Reinder
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
De keuze wordt bepaald op basis van klank. De AT moet beter klinken dan de SEAS, anders is hij het geld niet waard. Simpel. Ik heb 4 stuks liggen, dus over niet al te lange tijd zullen we het antwoord weten. Ik hoop binnen enkele weken een rechte baffle proefmodel te hebben. Ik heb ook al extra middentoners besteld, dezelfde versie als die welke we gisteren hebben geplaatst boven het W-frame.
Re: Daudio gaat 'live'
Ik ben heel benieuwd! Het lijkt mij heel tof om ook eens met zulke mooie drivers te werken, voor mij toch even een tikkeltje boven het budget helaas.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Het zijn zeker mooie units! Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Nu bezig met een luistertest, huiswerk van Jeroen
Vier condensatoren voor de AMT, een Audyn, Clarity Cap, en een Superior en een Silver Z-cap van Jantzen. Verschillen zijn er, ook al zijn ze maar klein. Iets meer body in de stem bij de ene, iets opener bij de andere, maar wat vind ik nu het mooist? Ik heb nu twee voorkeuren. Vanavond nog maar een uurtje testen.
Nu bezig met een luistertest, huiswerk van Jeroen
Vier condensatoren voor de AMT, een Audyn, Clarity Cap, en een Superior en een Silver Z-cap van Jantzen. Verschillen zijn er, ook al zijn ze maar klein. Iets meer body in de stem bij de ene, iets opener bij de andere, maar wat vind ik nu het mooist? Ik heb nu twee voorkeuren. Vanavond nog maar een uurtje testen.
Re: Daudio gaat 'live'
Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!Daudio schreef:De ontwikkeling van separate subwoofers, ook op basis van de SEAS woofers, kan als spin-off een derde model hebben: een slanke 2-weg open baffle met alleen de AT midwoofer vanaf 150Hz en de AMT tweeter.
Re: Daudio gaat 'live'
Ga je 'm dan ook kopen?Rizzo schreef:Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Ik ben bezig met de tekeningen van de 2-weg open baffle. Er zijn weer veel variaties mogelijk. Ben er zelf nog niet uit, lees nog niet tevreden. Als ik een paar goede opties heb zal ik die met plaatjes posten, dan kunnen jullie meedenken.Ronkel schreef:Ga je 'm dan ook kopen?Rizzo schreef:Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Voor het idee een paar concurrenten:
Re: Daudio gaat 'live'
Plaatje twee is toch geen open baffle?, of zie ik dat nu verkeerd. Wel een mooi design overigens.
Re: Daudio gaat 'live'
De prijs is niet bekend en het ontwerp ook niet.... Toch heb ik de neiging om deze vraag met een ja te beantwoorden. De drivers en de onwerpers zijn top. Zelf kan ik het niet beter en het is precies wat ik zoek!Ronkel schreef:Ga je 'm dan ook kopen?Rizzo schreef:Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Dat is het wel. Het is de nieuwe dipool speaker Prestige van Johan Ketelaar (JK-acoustics). Het doosje aan de achterkant is van luidsprekerdoek, met aluminium boven en onderkant. Erg mooi gemaakt.Zweitse schreef:Plaatje twee is toch geen open baffle?, of zie ik dat nu verkeerd. Wel een mooi design overigens.
Ik heb hem gehoord, klinkt goed, maar heeft nog niet de transparantie die wij met de AT en AMT realiseren. Maar ik vind het fantastisch dat Johan nu ook met open baffles bezig is.
(Heb hier vaak discussies met hem over gehad. Ik ben immers als 20 jaar bezig net dipool speakers)
Laatst gewijzigd door hans_b op vr 05 apr 2013, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Over de prijs kan ik wel iets zeggen. De 2-weg bestaat uit de AT driver incl. Daudio modificatie, prijs 305,- euro en een Mundorf AMT, de 25D of de 23D (deze is nog niet leverbaar) prijzen hiervan zijn 340,- en 289,-. Het filter zal sterk lijken op het passieve filter dat we nu voor het Daudio W-frame model gebruiken, en dat gebouwde filter zal rond de 200,- kosten.Rizzo schreef:De prijs is niet bekend en het ontwerp ook niet.... Toch heb ik de neiging om deze vraag met een ja te beantwoorden. De drivers en de onwerpers zijn top. Zelf kan ik het niet beter en het is precies wat ik zoek!Ronkel schreef:Ga je 'm dan ook kopen?Rizzo schreef:Zo'n slanke 2-weg open baffle lijkt me geweldig om in te zetten met mijn cornerwoofers i.p.v. mijn huidige monitoren! Mijn support hebben jullie!
Oftewel totaal voor units en filter rond de 800,- per speaker. Hoe lijkt dat?
Re: Daudio gaat 'live'
Dat is een prima prijs 
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Dat dacht ik ook. Zeker met jou cornerwoofers en de miniDSP die jij gebruikt, moet dat ook een hele mooie set kunnnen worden.
Meer OB met AT en AMT, zegt het voort!
Meer OB met AT en AMT, zegt het voort!
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Hierbij een plaatje van mijn huiswerk!Daudio schreef:Nu bezig met een luistertest, huiswerk van Jeroen![]()
Vier condensatoren voor de AMT, een Audyn, Clarity Cap, en een Superior en een Silver Z-cap van Jantzen. Verschillen zijn er, ook al zijn ze maar klein. Iets meer body in de stem bij de ene, iets opener bij de andere, maar wat vind ik nu het mooist? Ik heb nu twee voorkeuren. Vanavond nog maar een uurtje testen.
Re: Daudio gaat 'live'
ik zie de mooiste er niet bij zitten!
audyn pure copper en audyn refrence.......
reference kun je van me lenen als je wil.
audyn pure copper en audyn refrence.......
reference kun je van me lenen als je wil.
