Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik hoef helemaal geen versterkers te zien.
Bij het bouwen van een versterker is het juist wel handig om de versterker te kunnen zien.... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een EL34SE

Bericht door ray5150 »

Het oog wil ook wat... :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een EL34SE

Bericht door democles »

Ik moet alleen weten wat er draait, en hoe ik het harder en zachter kan zetten.
Verder een luidspreker die eigenlijk niet zichtbaar zou zijn zou dan het optimum zijn.
Dus als ik het goed begrijp, :sure:

De hele installatie ergens in de meterkast,bediening via smartphone,en de luidsprekers ergens onopvallend ingemetseld :mrgreen:

Ja natuurlijk heb je een beetje gelijk :rock:

Al dat staren naar die rechthoekige alu kastjes of houten doodkistjes,Nee daar word je niet vrolijk van :wink:

Dus bedenken we wat anders :rock:

Kunnen we dat ???????????

Maar natuurlijk,moet lukken :goeie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: Het was ook, de kat op het spek binden, of hoe zat dat ook al weer.

Maar het is wel zo, dat ik maar weinig vernieuwende constructies tegen kom, om een buizenbak op te bouwen.
Men wil blijkbaar de buizen zien gloeien, terwijl de muziek speelt, en het licht op een laag pitje.

Zouden het "romantici" zijn. :oops:

Tot nog toe, maar dat kan aan mij liggen, heb ik er maar 1 gezien waarbij de buizen in de kast blijven.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6550
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Een EL34SE

Bericht door FR_Aad »

Ik weet er nog een, RobertD zijn EL84.

Het enige zichtbare lampje is het aan/uit lichtje.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Een heeeeeeeeeeele mooie kast Aat.
Die kunnen we wel als voorbeeld gebruiken.
Tja wat de look betreft is ieder voor zich.
Ik vind dat van een buizenversterker je de buizen moet kunnen zien.
Het leeft zeg maar. Dat een andere versterker dicht is kan ik me wel voorstellen.
Daar zie je alleen maar printplaten.

Maar we gaan er zeker mee aan de gang.
Het gaat iets moois worden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Tot nog toe, maar dat kan aan mij liggen, heb ik er maar 1 gezien waarbij de buizen in de kast blijven.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6550
En ik heb juist de moeite genomen om de buizen bij deze versterker binnen boord te houden!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik hoef helemaal geen versterkers te zien.

Ik moet alleen weten wat er draait, en hoe ik het harder en zachter kan zetten.
Verder een luidspreker die eigenlijk niet zichtbaar zou zijn zou dan het optimum zijn.
Helaas, zover ben ik nog niet. :oops:
Het gaat uiteindelijk toch om het luisteren....?

Dat doe je met je oren! :D
100% mee oneens. Hoeven niet eens buizen te zijn, maar een mooi stukje gebouwde electronica, art! Luidsprekers, netjes gebouwd en afgewerkt, lust voor het oog...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

Barry2001 schreef:
100% mee oneens. Hoeven niet eens buizen te zijn, maar een mooi stukje gebouwde electronica, art! Luidsprekers, netjes gebouwd en afgewerkt, lust voor het oog...
Het was met name die kasten die ik zag van die mijnheer Moers, het lijkt wel of je in een machinekamer zit. :mrgreen:

Dan denk ik, met de huidige stand van de techniek, dat moet toch anders kunnen. :sure:
Ik maak wel wat emotie los............ :lol: :lol:
Ik heb ooit eens direct verhitte triodes gehoord (AudoNote 300B), en vond ze prachtig klinken en er uitzien.
Maar dat zag er heel wat beter uit dan die van die Mijnheer Moers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een EL34SE

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Het was met name die kasten die ik zag van die mijnheer Moers, het lijkt wel of je in een machinekamer zit. :mrgreen:

Dan denk ik, met de huidige stand van de techniek, dat moet toch anders kunnen. :sure:
Mwoah, het heeft ook zo z'n charme. kijk. ik hoef ze ook niet thuis te hebben. maar het is wel leuk om te zien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

:roll: Misschien ben ik wel gevoelig voor een kleurtje. :lol: :lol:

Deze vond ik destijds in Breda een eyeopener, het kan dus anders.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 24#p129224
TheoK krijgt dadelijk een hekel aan mij, omdat ik zijn topic vervuil. :hide:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

hannesie schreef:
TheoK krijgt dadelijk een hekel aan mij, omdat ik zijn topic vervuil. :hide:
Valt mee hoor Hans.
Vind het wel leuk om dit te lezen.
Ieder zijn mening.
Vriend meubelmaker Hans heeft de foto van Aat ook gezien
en we gaan er zeker mee aan de gang.
Maar ik blijf erbij. Buizen moet je kunnen zien.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een EL34SE

Bericht door democles »

Heel leuk dit alles te lezen. :mrgreen:

Misschien moeten we ook wakker geschud worden voor een nieuwe tijd :rock:

Maar wat te bedenken?,,,met de beperkingen van component keuzes,veiligheid,en ontwerp ,,,EN NATUURLIJK DE WAF FACTOR,,

En dan te bedenken ,over wat voor middelen we nu beschikken,!!!

Waarom dan nog net zo bouwen als de jaren 30?

Omdat het vertrouwd is :rock:

En ja, we zijn romantici :wink:

Persoonlijk wil ik ook graag zien :-s wanneer 1 van mijn KT88 ers, er de brui aan geeft,met een wit en blauw vuurwerk.......................... :mrgreen:

Maar misschien is er hoop :-#

Wordt aan gewerkt............................ :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

@Theo,

Komt mischien als mosterd na de maaltijd, maar toen je g2 en g3 aan de emitter van de transistor verbond, had je toen de oorspronkelijke verbinding van pen 8 (g3) naar massa losgemaakt?
(kwam ineens in mij op, moest het even kwijt 8-[ )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Heb ik toen niet gedaan Aat.
Had dat gemoeten?
Het project ligt even stil wegens drukte en ziekte.
Maar zo gauw het kan pak ik het weer op.
Hij staat nog op de plank en de kast is in de maak.
Vorige week de aluminium plaat binnen gekregen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Heb ik toen niet gedaan Aat.
Had dat gemoeten?
Er moet helemaal niets Theo, maar inderdaad als schermrooster en keerrooster beide aan massa liggen doet een penthode niets meer. In het draadje over Bestpenthode heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan met een EF184. Resultaat : geen stroom meer door de buis en geen versterking...

Wat je gezondheid betreft : ik las dat je door een arts bij de "neus genomen" :mrgreen: ben. Ik zou zeggen; rustig aan en beterschap!

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op vr 22 feb 2013, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ik heb 'm in deze toestand al gehoord =P~ en ik denk er hard over om mijn op de planning staande 807SE met een soortgelijke driver uit te rusten. Ik heb nog wat E180F e.d. liggen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Hoe staat het er inmiddels mee, Theo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Het ligt even stil Robert.
De alu plaat heb ik al.
Vriend meubelmaker is ook heel druk en ik ook.
Zo gauw er weer wat tijd over is gaan we weer hard aan de slag.
Wel heb ik hem nog een paar keer aan gehad op de plank.
Klinkt heel fijn. En ik ga hem zeker afbouwen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Een EL34SE

Bericht door Dan »

Waarom zou je een elektronenbuis niet mogen zien? Zo ongeveer het enige component in de signaalweg waar je de elektronen in de signaalweg letterlijk kunt zien?
Ik heb zelf 12 jaar geleden de UL40S MK1 gebouwd en vond het maar een lelijke zwarte doos. Vandaar dat ik er de MK1SII van gemaakt heb en dat is tenminste een attractief ding om naar te kijken (vind ik) :mrgreen:
Ik vind het sowieso leuk als een versterker uniek en herkenbaar is.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo mensen. We zijn een klein beetje verder gekomen.
Vriend meubelmaker had even wat tijd over.
Het houten frame heeft zijn vorm en de Aluminium plaat ook.
De buizen komen er bovenop en op het schuine gedeelte 2 grote VU-Meters.
Een paar plaatjes erbij voor de liefhebbers.
Bijlagen
2013-05-04 20.30.43.jpg
2013-05-04 20.30.55.jpg
2013-05-04 20.30.31.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Een EL34SE

Bericht door TubeHead »

Donders ! Ruimte zat om te solderen ! Heel goed !
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een EL34SE

Bericht door ray5150 »

Prachtig ! :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

:-# ................ :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Nog een weekje tot Breda, Theo. Dat wordt doorwerken ;-)
Plaats reactie