Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

Ok, dan maak ik er een externe pull up van voor maximale betrouwbaarheid.

Die IR sensor is erg gevoelig, je moet een beetje experimenteren met de plaatsing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Gewoon 1 nutteloos weerstandje weg en het ander nutteloze weerstandje naar een nuttiger plaats.
Istochniezomoeilijk? :mrgreen:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok, dan maak ik er een externe pull up van voor maximale betrouwbaarheid.
Jeej! We're going to the moon baby!! :rock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

Nou, hier dan de verbeterde versie. :goeie:

R3 en C2 dienen trouwens vlak bij de IR receiver te worden gezet.
Bijlagen
SMPSStandby.png
SMPSStandby.zip
(129.48 KiB) 41 keer gedownload
Laatst gewijzigd door knuisje op di 10 jan 2012, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Wouw thanks! O:)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

R3 en C2 dienen trouwens vlak bij de IR receiver te worden gezet.
Stel dat ik de IR receiver met Molex connectoren wil verbinden om hem flexibel te kunnen plaatsen, moeten R3 en C2 dan als eerste bij de ingang op de print komen of moeten die echt in de directe nabijheid van de receiver worden geplaatst?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

C2 moet echt bovenop de IR receiver worden geplaatst! Moet een low ESR zijn en ik zou er een 100nF aan parallel zetten. Die 100 ohm er dan gelijk bij plaatsen, die filtert niet alleen maar elimineert ook de zelfinductie van het kabeltje er naar toe. Kun je makkelijk op een stukje gaatjes board klussen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

hmmmm, Pluisje, Pjotr....

Als ik naar het schematje kijk dan zie ik VCC direct (via een condensator) naar GND lopen.
Is VCC normaal niet de power input? Of is 'Reset' nu zo geprogrammeerd dat het de power inlet is?...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

Hebje helemaal gelijk in. :oops: Het lijntje uit pin 20 moet helemaal naar links lopen naar de 5V lijn. Pas ik morgen wel aan in het schemaatje.

- Edit - al verbeterd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok geeft niet, morgen nog een dag.
Met z'n allen komen we er wel O:)

Ik heb ook nog even een vraag uit staan voor Bruno van Hypex want ik ga namelijk 2 SMPS-en aansturen vanuit het printje. Misschien dat we ipv 5mA wel 10mA nodig zullen hebben. Als dat zo is moeten we de weerstandswaarden ook weer herberekenen ben ik bang.

Is het tussen haakjes een goed idee om een potmetertje te installeren voor de LED in de switch om de intensiteit een beetje te kunnen regelen?
Laatst gewijzigd door jordo81 op wo 11 jan 2012, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

In principe zou je beide STBY ingangen parallel kunnen zetten, er zitten al serieweerstanden op de SMPS'en.

B.T.W Jordo,

Niet zo handig om in 2 verschillende draadjes door elkaar dezelfde vragen te stellen. Wordt het niet duidelijker van.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Voor het geval Pluisje meteen weer de boel om gaat gooien leek het mij handig dat hij eventjes zijn paardjes in moet houden omdat er zojuist een vraag is gaan lopen waarbij vermeldt is dat de vraag aan een ander gesteld is.
Mochten mensen niet beiden draadjes lezen zijn ze toch op de hoogte.

Isch toch niet zo gek? :-s
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

jordo81 schreef:
Ik heb ook nog even een vraag uit staan voor Bruno van Hypex want ik ga namelijk 2 SMPS-en aansturen vanuit het printje. Misschien dat we ipv 5mA wel 10mA nodig zullen hebben. Als dat zo is moeten we de weerstandswaarden ook weer herberekenen ben ik bang.
Geen wijzigingen in de schakeling nodig. Niet bang zijn. :mrgreen:
jordo81 schreef:
Is het tussen haakjes een goed idee om een potmetertje te installeren voor de LED in de switch om de intensiteit een beetje te kunnen regelen?
Met R4 en R5 kun je de intensiteit van de leds bepalen. Het beste kun je eenmalig bepalen welke weerstand je nodig hebt door meerdere waarden te proberen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok, dan lijkt het mij handig om eerst eens de schakelaar van de DAC aan te gaan sluiten via de Softstart module en dan pas de weerstandswaarden van de Tiny PCB bepalen. Of we zouden die theoretisch eens moeten zien te bepalen a.d.h. gegevens van de Softstart..


-EDIT-

De softstart heeft geen uitgebreide datasheet. Hier kunnen we dus niet veel aan afleiden.
Wat we wel kunnen doen is (een proefopstelling) met potmetertjes maar ook met een weerstandje erbij om de minimale waarde niet te overschreiden.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Heeft er iemand ook verstand van I2C?!

Voor de DAC zal er binnenkort ook een remote uitkomen; De Audio Controller 2.
Ik heb al even contact gehad met de ontwikkelaar daarvan bij TPA en die zegt het volgende:

Remember, the AC2 is really meant as a development platform, offering 4 I2C ports and 2 SPI ports, plus RE, Display and remote control. Interfacing with external devices (SPI or I2C) is part of the mission, so it's mainly just adding some code to control whatever you like.

Ik ben van plan om de AC2 met een van de dual secondary coils van de 9V trafo te gaan voeden.
Echter zal de andere coil van diezelfde trafo een van de DAC's gaan voeden. Dat betekend dat als je de AC2 in standby wil zetten dat dan alle 4 de trafo's aan zullen staan die op hun beurt weer de 4 PSU's zullen bekrachtigen.
Zo staat eigenlijk alleen maar het DAC en de I/V gedeelte in standby.

Vanaf de powerinlet ga ik namelijk de Softstart module gebruiken vanwaar ik alle spoelen aansluit.
Die softstart is speciaal ontwikkeld in combinatie met de aan/uit toggle switch die ik heb. Het NE555 schakelingetje is hier bij wijze van spreken al ingebakken.

Aangezien ik toch dan wel weer een aparte voeding nodig zou hebben voor de AC2 en de stby/on functie, zou ik natuurlijk ook gewoon een schakelingetje kunnen maken die het pulsje van de Toggle Switch simuleerd waardoor de Softstart bediend wordt en de hele boel gaat draaien. Dit lijkt mij de meest 'simpele' oplossing maar zou wel als keerzijde hebben dat je 2 IR oogjes zou moeten gaan gebruiken (eentje van het AC2 systeem en eentje van mijn eigen circuitje) :-s

Anders zou je het zo moeten oplossen dat toch 1 van de 9V trafo's als stby trafo wordt gebruikt voor het bekrachtigd houden van de AC2 in stby en dat de bijbehorende Power Supply (die een DAC bekrachtigd) op de andere sec coil afgekoppeld wordt door een relais. En dat het relais wordt ingeschakeld zodra de boel uit stby komt.
Zo zou het wel heel compact gehouden kunnen worden denk ik maar dan heb ik wel iemand nodig die met I2C overweg kan gaan...
En bovendien zit je dan met 1 warme spoel en 3 die nog moeten opwarmen en dat kan misschien weer verschillen in weergave geven in het begin.

Voor mij is het allemaal abracadabra, ik kan alleen maar bedenken hoe ik het zou willen hebben O:)
Ziet iemand mogelijkheden?

Jordo
Bijlagen
Opzet 3.JPG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik heb zojuist even een eerste opzetje gemaakt van mijn Grounding schema.
Ik wacht nog steeds op de trafo's dus ik heb maar even papiertjes neergelegd om de ruimte te bepalen.

Ik ga vanuit 3 sterren werken.
De voorste wordt een verzamelster voor de Trafo's.
De onderste van de twee schuine die je ziet lopen worden voor de 2 Placid Bipolaire voedingen. De enkele hebben geen ground.
De bovenste van de twee schuine wordt een wat grotere verzameling van de Signal Grounds voor de twee Ventus hoofdtelefoon versterkers, de IVY's, de S/Pdif Multiplexer en de Toslinkmodule.

Van daaruit gaan ze allemaal naar de Aarde ster.
Bijlagen
Star Grounding.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Zweitse »

Is het niet mogelijk om de trafo's tegen de frontplaat te monteren. Dan hou je net iets meer ruimte over om de rest wat uit elkaar te trekken.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Zweitse,

Ja, het is wel krap zo he?!

Ik heb er ook al aan zitten denken maar het heeft niet de voorkeur. Maar als het niet anders kan dan zou het zeker een goede oplossing zijn.
Mits, en dat valt nog te bezien zodra ze echt binnen zijn, ik uit kom met mijn knoppen en Headphone Jack...
Misschien dat ze op deze manier niet te hoog steken en dat je er nog iets tussendoor kunt poeren.
Als ze eenmaal op de voorkant zitten zou je weer met afstandsbussen moeten gaan werken om ruimte daarvoor te creeeren en dan kom je misschien alweer in de buurt van de afstand waarop ze nu zitten...
Je zou zo'n 2cm nodig hebben en dan ga je van de 40cm dat ze hoog zijn richting de 60 cm dat ze diep zijn.. :-k
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door cobaltjeh »

2e kast, en voeding / rest van elkaar scheiden? :oops:

Anders kan je altijd nog zaken aan de zijkant bevestigen zoals ik in mijn minidsp 2x8 kast gedaan heb. Je wilt wel iets meer werkruimte hebben dan je nu hebt.
Anders ga je echt jezelf redelijk haten tijdens de montage van alle kabels. :sure:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Nou ik heb eigenlijk geen ruimte voor een 2e kast en ik zou dat liever ook niet willen eigenlijk...
Vooralsnog is het geen issue en heb ik aan beide kanten waar de Trafo's zouden moeten komen nog 1 cm speelruimte.
Die ene centimeter aan de voorkant is verplichte ruimte om vrij te houden ivm de veiligheid.

Gister heb ik alle gaatjes geboord om de PCBtjes vast te zetten voor een wat definitievere proefopstelling.
In princiepe houd ik een minimale afstand tussen de bordjes van 2mm.
Echter dat kwam met de eerste rechter HDBP voeding goed uit, de 2e HD plaatste ik al 2mm meer naar voren om de aardedraden er nog tussendoor te krijgen.
Bij de 3e HDBP kwam ik knel te zitten met het DAC bord en heb ik besloten de boel 4mm naar voren te verplaatsen.
De 1e heb ik daarna herplaatst maar de 2e wijkt nog 2mm af van de rest nu.

Ik denk dat ik trouwens de echte gaatjes in de bodem 4mm boor ipv 3mm en dan eventueel met een ringetje onder de kop van het bevestigingsschroefje om nog een beetje uit te kunnen richten. Het linker perentaartje staat wat scheef en sommige gaatjes lijnen wat lastig op. Maar dat blijf je nu eenmaal houden hoe goed je het ook uitmeet. Het blijft mensenwerk tenslotte :)

Voor nu voorzie ik niet al te veel problemen met het aansluiten van de draadjes. Ik maak er bochtjes en krulletjes aan zodat ik wat ruimte heb om ze te monteren en schuif het bordje daarna op z'n plaats om het vast te zetten.
Sommige aansluitingen zitten lijnrecht tegenover elkaar maar sommige ook helemaal niet.
Ik pak dan de grootste lengte voor beide aansluitigen om het gelijk te houden. Daardoor krijg je soms ook wat afstand weg te werken dmv een bochtje of een krulletje...
Ik denk wel dat dat gaat lukken en anders moet ik mezelf maar voor 1 keer in mijn leven even haten :lol:

Hier ook een fototje er van. Die twee schroefjes zitten er in zodat ik het bord makkelijk uit de casing kan pakken voor het geval je het jezelf mocht afvragen :)

Ik heb naast de powerinlet en het linker taartje nog ongeveer 3,5" over voor de AC2 remote.

grt,

Jordo
Bijlagen
Opzet vast 1.JPG
Laatst gewijzigd door jordo81 op ma 16 jan 2012, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Met vereende krachten is er gewerkt aan de totstandkoming van dit printplaatje. Althans het ontwerp daarvan welke zou moeten leiden tot een daadwerkelijk product.

Zou een ieder hier eens kritisch naar kunnen kijken?
De potmetertjes zijn mijn beslissing. Die doe ik er in om de felheid van de LED af te kunnen stellen.
Overigens zit er wel een veiligheidsweerstand in om niet per ongeluk een te lage waarde in te kunnen stellen zodat de boel kapot gaat.

Het linker deel is opgezet als een ditributiebus waar de netspanning binnenkomt en verdeeld wordt over de beide SMPS-en links en rechts.
Vandaar wordt ook de trafo bekrachtigd.

Ook is er nog een extra 5V aansluiting gemaakt. Misschien dat we een afgeleidde van dit schematje ook gaan gebruiken voor de DAC. Dan zou de spanning afgetapt kunnen worden in geval er geen plek meer is voor een standby trafotje.

Ik hoor graag of het jullie goedkeuring kan wegdragen O:)

Grt,

Jordo
Bijlagen
toggle aan-uit-mcu-pcb (1) final1.pdf
(97.86 KiB) 65 keer gedownload
toggle aan-uit-mcu-sch final1.pdf
(13.51 KiB) 78 keer gedownload
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

Ik zou een trafootje nemen van 9V, 2VA is genoeg.
B1 zit onder een een printkroonsteen?
C9 groter nemen, bijv. 470uF.
Meestal wordt parallel aan C7 nog iets van 22uF gezet.
L1 en C10 zijn niet echt nodig.
R7, R12 en R6 kunnen vervallen.
R8 en R9 kunnen vervallen, R4 en R10 groter nemen.
R5 4k7 nemen.

De ATtiny2313 is naar je onderweg. :wink:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Knuis,

Da's mooi man, je kostenvergoeding ook ;)

Het trafotje heb ik al liggen. Da's een 5VA. Die is iets groter maar zoals eerder hier besproken zorgd dat voor een grotere betrouwbaarheid en wordt hij ook minder warm.

B1 moet een diodebrug zijn. Eentje zoals die ook wordt gebruikt bij de ingang van de voedingen zoals op mijn foto's is te zien. Staat dat nu getekend als kroonsteen?...

C9 stond eerder op 220. Ik zal eens vragen wat daarmee is gebeurd.

C7; Daar moet nog een condensator overheen?

De L1 en C10. Daar hadden we het over gehad. Hij wil hem er graag in hebben en dat vind ik prima. Ze zijn idd niet verplicht, maar maakt het wel wat minder storingsgevoelig. Deze zorgt er tevens voor dat er eerst een goede Vcc is opgebouwd voordat de MCU online komt.

Weerstand R7 is geplaatst zodat deze max 10mA doorlaat als de pin laag is en dus Q1 sluit. (5v/0,01=500ohm). De exacte waarde hiervan gaan we nog uitproberen of het klopt.

R6 is toegevoegd als pull down weerstand. Zo weet je zeker wat die lijn doet. Is dus of hoog, of laag. Maar niet meer iets ertussen. Is voor de zekerheid dus...

R12 vraag ik even na.

R8 en R9 zijn mijn potmetertjes.. R4 en R10 zitten er voor de full proof veiligheid zodra ik de potmeter te laag instel.

R5 ga ik ook navragen.

Bedankt voor je input!

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ben ook nog even druk geweest met de bedrading.
Het begint nu al gezellig te worden.

Zelf moet ik zeggen dat het aardig lukt.
Ik heb de draden nog niet gestript, ze kunnen nog wat strakker getwist worden hier en daar en de exacte lengte moet nog bepaald worden maar zo komt het aardig in de buurt.
En de sterren zijn al echte sterpunten geworden. Behalve die van de trafo's, daar wacht ik nog steeeeds op. :roll:
Bijlagen
bedrading 1.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

jordo81 schreef:
De L1 en C10. Daar hadden we het over gehad. Hij wil hem er graag in hebben en dat vind ik prima. Ze zijn idd niet verplicht, maar maakt het wel wat minder storingsgevoelig. Deze zorgt er tevens voor dat er eerst een goede Vcc is opgebouwd voordat de MCU online komt.
De tiny is ingesteld op een brownout detection. Dit houdt in dat hij zichzelf in reset houdt als het voltage onder 4.3V ligt. Dit heb ik ingesteld om corruptie van de ingebouwde EEPROM te voorkomen.
jordo81 schreef:
R6 is toegevoegd als pull down weerstand. Zo weet je zeker wat die lijn doet. Is dus of hoog, of laag. Maar niet meer iets ertussen. Is voor de zekerheid dus...
Hier hebben we al R2 voor als pull up weerstand.
Plaats reactie