Linkwitz Orion 3.5
Moderator: Beheerdersteam
Re: Linkwitz Orion 3.5
Bij KEF (altijd weer KEF hè
) hebben ze jaren geleden onderzoek gedaan naar het ontkoppelen van middentoners van de behuizing. Dat deden ze middels een dempend materiaal tussen korf en baffle en zonder schroeven. Als je een flinke lading flexibele kit gebruikt, kun je de resonantiefrequentie van de driver laag leggen, mogelijk onder zijn bandpass. Ik zou 'm met kit monteren.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Linkwitz Orion 3.5
Je zou ook best schroeven kunnen gebruiken, maar dan moet je ze ontkoppelen aan de achterkant.
Ipv rotzooien met kit, zou ik gewoon op zoek gaan naar rubber/siliconen en daar mooi een ring voor de speaker uitsnijden.
(of uiteraard een extra ring aan de voorkant, maakt bevestigingen wellicht iets gemakkelijker, ziet er alleen minder mooi uit)
Ipv rotzooien met kit, zou ik gewoon op zoek gaan naar rubber/siliconen en daar mooi een ring voor de speaker uitsnijden.
(of uiteraard een extra ring aan de voorkant, maakt bevestigingen wellicht iets gemakkelijker, ziet er alleen minder mooi uit)
Re: Linkwitz Orion 3.5
Wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen is het dichten met een dunne pvc tube of ander rubber achtig materiaal en daarbij de woofer via de magneet aan de achterkant vast trekken d.m.v. een (met epoxy) vastgelijmde trafo montagering + lange bout.
Erg mooie afwerking van het project btw
Erg mooie afwerking van het project btw
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dan zit de woofer nog gekoppeld aan de behuizing. Maar dan aan de achterzijde.
Makkelijker is om een tochtstrip of een andere zelf klevende foam in de rand te plakken waar de speaker in komt.
Onder de kop van de bout pplaats je dan een ring en daar onder een rubber ring. Hoeft niet eens zo dik te zijn voor het ontkoppelen.
Makkelijker is om een tochtstrip of een andere zelf klevende foam in de rand te plakken waar de speaker in komt.
Onder de kop van de bout pplaats je dan een ring en daar onder een rubber ring. Hoeft niet eens zo dik te zijn voor het ontkoppelen.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik
Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.
Hoe heb je de mid hoog unit ontkoppeld?
Wat een prachtige uitvoering overigens!! Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?
Groet
Peter
Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.
Hoe heb je de mid hoog unit ontkoppeld?
Wat een prachtige uitvoering overigens!! Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?
Groet
Peter
Re: Linkwitz Orion 3.5
En dat is nu juist de truc, door de verf aan de binnenzijde aan te brengen heb je eigenlijk al meteen een mooi afgewerkte buitenkant. Je moet natuurlijk wel netjes werken maar je hebt al snel een mooi resultaat.peterhenk schreef:Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?
Als je ergens nog een likkie verf over hebt en een glazen pot die naar de glasbak moet dan kun je zelf even snel een experimentje doen, of een plastic bakje van de pinda's ... dat werkt ook.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Tsja. Ik denk dat dat meer voorkomt uit de R&D die de BBC redelijk grondig uitvoerde, daarmee enkele belangrijke leveranciers mee'sleurend'. En ervoor zorgend dat dingen werden gepubliceerd. Dat was ook goed voor de AES. En blijkbaar was er in de jaren '60 - '80 ook genoeg belangstelling vanuit de consument voor de techniek. Doet natuurlijk niets af aan het feit dat er naast Cooke een paar grootheden bij KEF rondwandelden en het bedrijf zijn sporen heeft verdiend. Onder meer Small en Fincham hebben nogal wat betekend voor de luidsprekertechniek. Maar dat geldt ook voor Henry Kloss, Laurence Dickie, Glyn Adams, Peter Walker en nog honderden anderen. Waaronder Linkwitz.Martijn M schreef:(altijd weer KEF hè)
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.peterhenk schreef:Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik![]()
Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.
Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.
Japanners zetten hun luidsprekerunits wel op zware bronzen ringen om de reactiekracht te kunnen opvangen.

Re: Linkwitz Orion 3.5
Kweenie, zelf heb ik de pluto's gebouwd eerst zonder subs, en ja dan gaat het soms aardig te keer, later met subs en dan gaat het denk ik niet meer rammelen, er is nauwelijks nog zicht bare uitslag als het mid's i.p.v. mid/woofers zijn.richard schreef:Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.
Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.
Ik ben zelf nogal van het proberen want de meeste zaken spelen zich toch af in het midden van de curve, mijn unit destijds pas vastgezet omdat de Pluto's naar de luisterdag zijn gegaan. En lekker wat Funk draaien en kijken wat er gebeurt (luisteren wat er gebeurt)
Groet
Peter
Re: Linkwitz Orion 3.5
Weer een klein beetje voortgang. De baby logeert een weekendje bij opa en oma, dus snel maar weer even klussen.
De 2e LXmini zit nu ook in elkaar, erg blij mee!
De grootste uitdaging moet nog komen; de versterker met het filter en voeding bedraden.
Als er iemand in de buurt van Haarlem/Leiden daar ervaring mee heeft en zijn hulp wil aanbieden (evt tegen vergoeding) dan graag!
Stuur me maar een PB.
De 2e LXmini zit nu ook in elkaar, erg blij mee!
De grootste uitdaging moet nog komen; de versterker met het filter en voeding bedraden.
Als er iemand in de buurt van Haarlem/Leiden daar ervaring mee heeft en zijn hulp wil aanbieden (evt tegen vergoeding) dan graag!
Stuur me maar een PB.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Eigenlijk heeft dat ding wel wat weg van die surroundspeakers waar Gerhard destijds kloonen van heeft gebouwd.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Linkwitz Orion 3.5
Die zijn mooi gelukt, zien er heel netjes uit! Eentje voor op m'n lijste als 2e set in de woonkamer.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Grappig dat je er juist nu over begint. Ik ben er namelijk sinds een week weer mee aan de slag gegaan.
In de tussentijd 2 baby’s verder, dus druk met andere dingen geweest, behalve slapen.
Heb iemand gevonden die de versterkers en dlcp aan elkaar aan het knopen is. Hopelijk binnenkort de eerste geluiden uit de speakers, ik kan niet wachten
Uiteraard laat ik het hier dan zsm weten!
In de tussentijd 2 baby’s verder, dus druk met andere dingen geweest, behalve slapen.
Heb iemand gevonden die de versterkers en dlcp aan elkaar aan het knopen is. Hopelijk binnenkort de eerste geluiden uit de speakers, ik kan niet wachten
Uiteraard laat ik het hier dan zsm weten!
Re: Linkwitz Orion 3.5
September 17 - mei 2018 is wat kort voor 2 babies heej? tweeling of 2 vrouwen? 
