Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Na vanmorgen Nieuwe 100K potmeters te hebben gehaald eerst maar aan het meten gegaan
Zie Topic Potmeters
ik hou het bij de 2 Meg potmeters van Piher die ik er nu in heb zitten Anne :oops:
ik heb geen zin om op korte termijn weer naar Breda te rijden voor nog een poging
Nu 1 keer naar Etten Leur en 2 keer Breda gereden voor weer nieuwe Potmeters
en een hoop gesoldeer en gemeet waarvan ik weer een hoop heb geleerd :?
Dat 100K Piher Log potmeters gerust 80K zijn
dat de een ruim 8K en de ander 7K is in de middenstand
De Alpha potmeters wel een eigenaardig verloop kennen
En de Piher me 20% te weinig weerstand geven
Potmeter 100K log Piher.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Wel lastig wanneer het midden het eh, het midden moet zijn :D
Toen ik nog met dat spul bezig was ,was dat om wat scherp op dof te regelen, op 't gehoor.
Met de piher is nog wel wat te doen :sure: .
Aan de kant van de aanslag tegen de klok (min.) eerst een 2k7 weerstand en daaraan (ander einde) wat er aan de pot zat.
Zelfde doe je aan de max.kant maar dan met 18k.
Krijg je totaal 100k (ong.!) en een midden op 10k+nogwat ,is zoiets als 1/10-de wat het zou moeten.
Je houdt enkel een wat kleiner regelbereik aan over.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad Anne
Maar Nu kan ik de potmeters nog terug geven 10 Euro voor 2 verkeerde potmeters
het waren al voor printmontage dus zonder oogjes
Als ik ze er in soldeer is het over.
maar ik zie
een hoop van losse hangende condensatoren aan weerstanden welke weer aan een uiteinde potmeter zitten :?
ik zit al met 2 condensators samen om aan de goede waarde te komen dan dit nog erbij
En daar hou ik niet van dat is een brug te ver voor me
Onder de moterkap moet het ook er goed uitzien bij mij
Als ik toch besluit het naar 50K om te bouwen wil ik dat toch doen met Goede Potmeters Anne

Nu wat Geheel anders In die HF10 Anne
ik meet gewoon naar het ijzeren kast gewoon geleiding 0 OHM naar de Min van de voeding
Waar zit in het schema die verbinding ?????
Pick Up ingang zit geïsoleerd en de LS uitgang ook :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Hier
msskt.jpg
zie ik toch we wat zitten :o .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Ja ik heb die schakeling maar 20x uit elkaar gehaald
potmeters gemeten verwisseld condensatoren vervangen voor High End en weerstandjeserbij etc
et werd een steeds grotere knoeiboel :oops:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Nu weer wat Nieuws
als ik naar de scoop kijkt staat alles te op en neer te springen
soms als ik op de buisvoet van en bij de ef86 druk en trek verdwijnt het
het is geen brom maar net of alles even een paar volt wordt op getild
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Nu weer wat Nieuws
als ik naar de scoop kijkt staat alles te op en neer te springen
soms als ik op de buisvoet van en bij de ef86 druk en trek verdwijnt het
het is geen brom maar net of alles even een paar volt wordt op getild
Zal er wel ergens iets slecht kontakt maken of een slechte soldeerverbinding :?
Of niet meer naar de scoop kijken :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad Anne ik denk ook ergens een slecht contact waarschijnlijk een soldeer verbinding
al dat spul waar aan ik alles aan ( vast) gesoldeerd heb is niet echt hagel nieuw
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Anne jij gaat toch niet naast je schoenen lopen als ik je vertel dat C15 toch naar de filistijnen was :roll:
dus ook C14 maar vervangen
het ziet er niet uit eigenlijk
misschien een aluminium bussen draaien en die er over zetten :?
Bijlagen
De  C15 C14
De C15 C14
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Naast m'n schoennen lopen :lol: ,heb al ruim 50 jaar geen schoenen meer gebruikt :o .
Kun je de ouwe elco's niet slopen en de nieuwe erin zetten ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

ik kan geen 2x50 vinden die lang zijn
allemaal kort en dik
zit jij in een 4 wheeldrive Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

dat rare springen van mijn signaal is er uit
ook de 2 elko,s waarvan er een de hik had
Bijlagen
IMG_8963.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Nu 2x gemeten gister avond en vanmorgen met andere instellingen en andere toon generator
Resultaat zeer nauwkeurig hetzelfde
De Toon regeling met een blokgolf op 1khz zo goed en vlak mogelijk ingesteld
met 2 verschillende ingang,s nivo de meting gedaan
eerste meting tot net onder de grens waar de versterker zichtbaar vervormde bij 20hz
2de meting een flink eind daaronder
er is een flinke toename van versterking 200hz tot 20hz
van 200 hz bijna vlak tot 10khz daarna zakt de versterker in elkaar tot min
al met al is de HF10 binnen 3dB tussen 20hz en 20Khz
van 20khz tot 30Khz =-1.5db
Anne wat denk je is daar nog iets aan te verbeteren ???
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Klinkt wel goed ,blijkbaar mooie UGT.
Om aan een versterker te meten kun je beter de toonregeling buiten werking hebben.Top vol.regelaar los en daar naar binnen.
Vervorming zien op de scoop :o ,als je daar iets merkt is 't al flink mis.Een sinus lijkt al vlug mooi rond.
En dan is er nog intermodulatie-vervorming,zie je helemaal niet.
Zou 'r me niet te druk over maken als het maa goed klinkt (en niet bromt).Per slot LS's vervormen ook en meestal meer
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

CODE: Selecteer alles

Klinkt wel goed ,blijkbaar mooie UGT.
Fijn te horen :wink:
Om aan een versterker te meten kun je beter de toonregeling buiten werking hebben.Top vol.regelaar los en daar naar binnen.
Ga ik doen Anne
Weet ik meteen of die manier welke ik me aangeleerd had ook goed is :P
ik Laat je zo spoedig mogelijk het resultaat weten
Vervorming zien op de scoop :o ,als je daar iets merkt is 't al flink mis.Een sinus lijkt al vlug mooi rond.
En dan is er nog intermodulatie-vervorming,zie je helemaal niet.


Dat weet ik toevallig uit ervaring aan het meten van HF Eind versterkers
de zeder met dubbeltoon gemoduleerd en dan met een spectrum analyzer meten binnen de doorlaat van het MF filter
en er was een rare regel dat je 6 dB er bij de meetwaarde op mocht tellen :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Dat weet ik toevallig uit ervaring aan het meten van HF Eind versterkers
de zeder met dubbeltoon gemoduleerd en dan met een spectrum analyzer meten binnen de doorlaat van het MF filter
en er was een rare regel dat je 6 dB er bij de meetwaarde op mocht tellen :-s
In zulke "details" heb ik me nooit echt verdiept,meer praktisch aangelegd.
Kan me er wel iets bij voorstellen :sure: .Een toon wordt amplitude gemoduleerd door de ander maar dat geldt dan ook omgekeerd voor de andere.Vandaar vermoedelijk de verdubbeling (6dB).
En dan heb je nog een vervorming ,niet van de versterker, nml frequentie-modulatie door de LS (doppler).
Get houdt niet op :( ,wonder dat 't nog aan te horen is :o .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Citaat:
Om aan een versterker te meten kun je beter de toonregeling buiten werking hebben.Top vol.regelaar los en daar naar binnen.
Nou Anne ik weet niet wat er gebeurt is met mn HF10
Maar het lijkt nergens op er komt absoluut niets geen laag meer uit alleen maar hoog
in spanning op de scoop gemeten
50Hz 0.12vTT
100hz 0,24VTT
250hz 0,25VTT
500hz 1.2VTT
1000 2VTT
2500hz 2,8VTT
5000hz 2,8VTT
10.000 3VTT
20.000 hz 2.6VTT
30.000 hz 2.1VTT
40.000 hz 1.9VTT
potmeters er weer terug aan gesoldeerd is op eens de lage tonen potmeter kapot
Kan er op een of andere manier spanning uit die EF86 komen die de potmeter verbrand ?
of moet ik dit in het kader stom toeval zien
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Eigenaardig ,lijkt wel haast een laag-af met kantelpunt rond 1kHz.
Moet wel iets raars zijn met 't meten.Als het om een RC kobinatie gaat krijg je elk oktaaf lager de helft.
Gaat ongeveer 1kHz - 500Hz -250Hz valt dan te hoog uit en 100Hz - 50Hz past weer wel.
Koppel-C's zijn groot genoeg, ontkoppelen kathode EF86 mag groter maar kan dit niet zijn.
Ontkoppelen kathode eindbuizen zou ook geen invloed moeten hebben wegens gemeenschappelijk voor de twee.(zou wel als elke eindbuis z'n eigen kathode-C had) :? :?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

ik ga het nog eens over doen
ik geloof het zelf eigenlijk ook niet meer
wel blijf ik het eigenaardig vinden dat die potmeter kapot is gegaan
en nog vreemder wordt als ik je vertel dat die 2megaohm potmeters allebei 3,4 Mega ohm zijn
Dus ik heb een 2,2 mega ohm weerstand gepakt en die opgemeten
en mijn Multimeter klopt !!
ik heb de potmeters ze niet gecontroleerd vorige week met het er in zetten
Maar Maandag middag geef ik ze alle 4 terug
Ik ben het zat met die rare Mega Ohm potmeters en zet ik er die 50K Volume regelaar en 100K voor Laag en Hoog er weer in
en maar wat knoeien met weerstanden om ze gelijk te maken Anne
Heb ik mooi Line in nivo en minder brom , ( wat eigenlijk al opgelost was met die hikkende Elco C 15 :oops: )
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Eigenaardig ,lijkt wel haast een laag-af met kantelpunt rond 1kHz.
Moet wel iets raars zijn met 't meten.Als het om een RC kobinatie gaat krijg je elk oktaaf lager de helft.
Gaat ongeveer 1kHz - 500Hz -250Hz valt dan te hoog uit en 100Hz - 50Hz past weer wel.
Koppel-C's zijn groot genoeg, ontkoppelen kathode EF86 mag groter maar kan dit niet zijn.
Ontkoppelen kathode eindbuizen zou ook geen invloed moeten hebben wegens gemeenschappelijk voor de twee.(zou wel als elke eindbuis z'n eigen kathode-C had) :? :?
Anne
Anne Nogmaals gemeten zonder de Toon regeling
Alleen Nu een potmeter van 50K log aan rooster EF86 naar aarde
Op de loper de Toon generator

De rare meet waarden kloppen
op 100hz komt er (bijna) niets meer uit de HF10
en het maximum rond 10Khz :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Alleen Nu een potmeter van 50K log aan rooster EF86 naar aarde
Op de loper de Toon generator

De rare meet waarden kloppen
op 100hz komt er (bijna) niets meer uit de HF10
en het maximum rond 10Khz :?
De loper van de potmeter komt aan 't rooster.De toonfiets tussen de top en massa.
Is de uit van de generator soms een C die wat klein is uitgevallen.Met het binnenkomen aan de loper is dat een nogal kleine weerstand, geeft laag-af met een serie-C.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Morgenochtend Anne verander ik dat
en laat ik je drekt het antwoord weten
wat de uitgangs C van mijn Toon generator is moet ik op zoeken
bedankt voor de hulp en advies :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Anne het maakt niets uit
Ik ga toch er nu maar van uit dat er iets in de versterker kapot is gegaan
Een Buis misschien ?
als het de EF86 is heb ik pech die heb ik niet
de rest kan ik wel even omwisselen
anders lijkt het wel of er een koppel C heel erg klein is geworden
en zo als High pass filter werkt
nog even een andere toon generator geprobeerd maar dat bleef het zelfde
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Ik snap er geen Bal
eerst een blokje Om :evil:

Blokje Om heeft het gedaan :P
soldeer klodder te veel :oops:
Zonder toon regeling Anne
30Hz 15VTT tot 8Khz een rechte lijn
12 KHz 13VTT
16 KHz 13VTT
18 KHz 12VTT
20 KHz 12VTT
25 KHz 14VTT ????
30 KHz 12VTT
verder zakt het langzaam naar beneden

Geen plaatjes Maar een blok signaal op de versterker ziet er Niet uit bij 1khz
de opgaande lijn heeft een flinke uitschieter een Punt er op dus
De Toon regeling rommelt daar mee ook als hij in de Neutrale stand staat kennelijk
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

De toon regeling is weer zo als het was met de 100K Log potmeters en de 50K ingang
wat met de 7k5 weerstand bezig geweest 7k5 is nu 9,8 K het is erg kritisch :shock: :!: Anne
Nu de Roosterkap nog opschuren en spuiten/ of kwasten [-o<
Bijlagen
Kap HF10.jpg
Plaats reactie