Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Moeten we je dan geestelijke bijstand verlenen bij deze moeilijke opgave ? 
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ DragoSz: Er komen inderdaad twee SDX10-subwoofers bij. Ik zie er tegenop omdat ik nu al geruime tijd in de puinzooi zit en daar een beetje gedeprimeerd van raak
Gelukkig word ik ook wel weer blij van de vooruitgang.
@ Hannesie:
Of sociale druk 
@ Hannesie:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Stuur ze maar hier heen dan vermaak ik me wel tot ze klaar zijn
Zoals als ik dat lees word het de zelfde als Boerenterprise of ga jij wel voor de 2 passieve radiatoren?
Zoals als ik dat lees word het de zelfde als Boerenterprise of ga jij wel voor de 2 passieve radiatoren?
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Inderdaad, zoiets, gewoon twee gesloten kastjes met een woofer per stuk. En misschien dat ik ze driehoekig maak zodat ze mooi in de hoek kunnen staan.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik vind het toch jammer dat die passieve radiatoren niet zoveel gebruikt worden. Het lijkt mij dat dat extra conus oppervlakte voor wat bass kan zorgen. Ik spreek niet uit ervaring maar bij hannesie's idunn+++ (hopelijk schrijf ik het goed) komt het enorm strak.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
In feite gedraagt een PR zich als een basreflex. Geen extra conusoppervlakte, maar een resonantie waarmee je extra output krijgt rond de afstemmingsfrequentie. Mits goed afgesteld kan dat prima klinken (zoals ik ook bij Hannesie heb kunnen vaststellen).
Evenwel blijf ik zelf liever zo ver mogelijk van dergelijke systemen, aangezien ik maar al te vaak afgrijselijke basreflexen heb gehoord - ook van merken die voor serieuze high end doorgaan.
Als ik ruimte zou hebben (zowel qua geld als qua vloeroppervlak) voor een 21" dipoolsub zou het misschien zoiets worden, maar aangezien ik dat niet heb kies ik voor de volgende beste optie (in mijn oren): een gesloten kast.
Evenwel blijf ik zelf liever zo ver mogelijk van dergelijke systemen, aangezien ik maar al te vaak afgrijselijke basreflexen heb gehoord - ook van merken die voor serieuze high end doorgaan.
Als ik ruimte zou hebben (zowel qua geld als qua vloeroppervlak) voor een 21" dipoolsub zou het misschien zoiets worden, maar aangezien ik dat niet heb kies ik voor de volgende beste optie (in mijn oren): een gesloten kast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
en flink in die uiteinden van de punten:in een ander topic, Koen K schreef:Ik heb per speaker 60 gram genomen en dat lekker uitgespreid, dus het valt ook wel weer mee hoe vol ze zitten. Dank voor je linkje trouwens. Ik ga eens even een beetje rommelen en het spul wat meer achter de driver concentreren.Pjotr schreef:Pas daar toch maar me op, anders gaat de fut er wel behoorlijk uit. Afijn dat merk je wel. Wat ze er hier over schrijven klopt wel aardig.Koen K schreef:........Zodat ik zeker te weten genoeg heb. Ik stop de kasten lekker vol om Qtc zo laag mogelijk uit te laten komen.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
OK, zal ik doen
Leuk om alle backwaves af te voeren maar dan moet het natuurlijk ook in de "killzone" terechtkomen 
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Zo... Een grote stap gemaakt
Mijn humeur was niet zo vreselijk goed omdat de laklaag op de baffles niet echt mooi geworden was en dat werd vanmorgen nog wat erger toen ik met mijn schroevendraaier een gat in de rolrand van een van de breedbanders prikte
Ik heb het met wat secondelijm gerepareerd, maar blij word je daar natuurlijk niet van...
Maar goed, vanmidddag ben ik bij Jerry geweest, die een filter in elkaar gezet heeft voor de speakers. Een spoeltje, een condensatortje en een paar weerstandjes, alles bij elkaar goed voor een eerste-orde filter op 5 kHz en een 6 dB verzwakking van de tweeter. Toen kon er voor het eerst geluisterd worden... Tjonge... Het idee dat het weleens goed zou kunnen gaan klinken was blijkbaar nog niet helemaal tot me doorgedrongen, maar nu begrijp ik het ;D
Het klinkt buitengewoon clean en hoewel de tweeter nog steeds iets harder speelt dan de breedbander is er van schelheid absoluut geen sprake. Een heel erg mooi open hoog. Grappig om wederom te merken hoeveel belang een goede tweeter kan hebben voor de weergave van lagere tonen.
Over lagere tonen gesproken: het laag dat er uit de 4" CSS-breedbander komt is werkelijk verbluffend. Ik had in deze gesloten kast met een relatief lage Qtc niet verwacht dat er onder de 100 Hz veel zou gebeuren, maar het ding speelt best een lekker potje mee. Niet al te diep uiteraard, maar wel genoeg om het luisteren naar de speakers zonder subwoofers al tot een zeer acceptabele ervaring te maken. Dat is dan ook wat ik de komende tijd lekker ga doen
De kast houdt zich ook uitstekend. In de zwaar gedempte kamer van Jerry hebben we de volumeknop op een gegeven moment wat verder open gedraaid. De CSS'jes deden goed hun best (met 6 mm lineaire uitslag naar beide kanten kunnen ze best hard spelen alvorens in de problemen te komen) maar de kast trilde erg weinig. Een waarneming die tot tevredenheid stemt.
Ik heb bovendien een aantal Deflex-panelen gekregen die ik morgen in de kasten ga plakken. Dan de filteronderdelen nog even wat degelijker bevestigen en daarna kunnen de kasten dichtgemaakt en voor de laatste keer bijgeschaafd / -geschuurd worden, iets waar ik natuurlijk zeer naar uitkijk
Ik zal dan ook weer wat foto's posten
Mijn humeur was niet zo vreselijk goed omdat de laklaag op de baffles niet echt mooi geworden was en dat werd vanmorgen nog wat erger toen ik met mijn schroevendraaier een gat in de rolrand van een van de breedbanders prikte
Maar goed, vanmidddag ben ik bij Jerry geweest, die een filter in elkaar gezet heeft voor de speakers. Een spoeltje, een condensatortje en een paar weerstandjes, alles bij elkaar goed voor een eerste-orde filter op 5 kHz en een 6 dB verzwakking van de tweeter. Toen kon er voor het eerst geluisterd worden... Tjonge... Het idee dat het weleens goed zou kunnen gaan klinken was blijkbaar nog niet helemaal tot me doorgedrongen, maar nu begrijp ik het ;D
Het klinkt buitengewoon clean en hoewel de tweeter nog steeds iets harder speelt dan de breedbander is er van schelheid absoluut geen sprake. Een heel erg mooi open hoog. Grappig om wederom te merken hoeveel belang een goede tweeter kan hebben voor de weergave van lagere tonen.
Over lagere tonen gesproken: het laag dat er uit de 4" CSS-breedbander komt is werkelijk verbluffend. Ik had in deze gesloten kast met een relatief lage Qtc niet verwacht dat er onder de 100 Hz veel zou gebeuren, maar het ding speelt best een lekker potje mee. Niet al te diep uiteraard, maar wel genoeg om het luisteren naar de speakers zonder subwoofers al tot een zeer acceptabele ervaring te maken. Dat is dan ook wat ik de komende tijd lekker ga doen
De kast houdt zich ook uitstekend. In de zwaar gedempte kamer van Jerry hebben we de volumeknop op een gegeven moment wat verder open gedraaid. De CSS'jes deden goed hun best (met 6 mm lineaire uitslag naar beide kanten kunnen ze best hard spelen alvorens in de problemen te komen) maar de kast trilde erg weinig. Een waarneming die tot tevredenheid stemt.
Ik heb bovendien een aantal Deflex-panelen gekregen die ik morgen in de kasten ga plakken. Dan de filteronderdelen nog even wat degelijker bevestigen en daarna kunnen de kasten dichtgemaakt en voor de laatste keer bijgeschaafd / -geschuurd worden, iets waar ik natuurlijk zeer naar uitkijk
Ik zal dan ook weer wat foto's posten
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Fotootje erbij:
Ze staan lekker te spelen. Ik heb met de parametrische equalizer van de voorversterker de correctie waarvan ik verwacht dat die nodig zal zijn toegepast (in feite alles boven de 5 kHz 2 dB zachter gemaakt) en het laag ietsje opgekrikt (+3 dB @ 50 Hz, Q=1.4). Het klinkt best uitnodigend, erg open en vooral ook veel schoner dan ik van de kleine Kefjes gewend ben. Qua laag kunnen ze er niet echt mee wedijveren, maar met twee 10" subs erbij zal dat straks vast geen probleem meer zijn...
Ze staan lekker te spelen. Ik heb met de parametrische equalizer van de voorversterker de correctie waarvan ik verwacht dat die nodig zal zijn toegepast (in feite alles boven de 5 kHz 2 dB zachter gemaakt) en het laag ietsje opgekrikt (+3 dB @ 50 Hz, Q=1.4). Het klinkt best uitnodigend, erg open en vooral ook veel schoner dan ik van de kleine Kefjes gewend ben. Qua laag kunnen ze er niet echt mee wedijveren, maar met twee 10" subs erbij zal dat straks vast geen probleem meer zijn...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Voor het esthetische nog een paar zwarte schroefjes voor de mid/laag, en het is dan ook nog eens strak.
Heb je de fronten nu ook met die bumperspray gedaan, zoals je had gezegd ??
Kan dat niet helemaal goed zien.
Je gaat wel als de brandweer zeg.!!!!
Heb je de fronten nu ook met die bumperspray gedaan, zoals je had gezegd ??
Kan dat niet helemaal goed zien.
Je gaat wel als de brandweer zeg.!!!!
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dat word nog interessant in Breda
Dan zal ik morgen toch echt eens een poging wagen het helemaal te lezen
Dan zal ik morgen toch echt eens een poging wagen het helemaal te lezen
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ Hannesie: De baffles staan er nu een beetje half schraal (mislukte verflaag, gedeeltelijk opgeschuurd) bij. Ik ben nu nog aan het beslissen... Ófwel er komt bumperspray op, ófwel ik ga er iets van velours op plakken.
Er moeten inderdaad nog zwarte schroefjes komen en dan ga ik gelijk ook een stuk tochtstrip o.i.d. achter de rand van de CSS'jes doen. Dan komen ze ook mooi vlak ten opzichte van de baffle te liggen.
@ DragoSz: Het is niet allemaal even interessant hoor
Er moeten inderdaad nog zwarte schroefjes komen en dan ga ik gelijk ook een stuk tochtstrip o.i.d. achter de rand van de CSS'jes doen. Dan komen ze ook mooi vlak ten opzichte van de baffle te liggen.
@ DragoSz: Het is niet allemaal even interessant hoor
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik vind van wel omdat ik wel sterk geïnteresseerd ben in je drijvers. En omdat ik beide concepten nog nooit gehoord heb.
Persoonlijk zou ik ze in deze kleur houden.
Persoonlijk zou ik ze in deze kleur houden.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik denk dat het sowieso zwart wordt, ja, maar welk materiaal of welke afwerking...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik bedoelde eigenlijk zoals nu, dus niet volledig zwart.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ja, de baffle zwart, de rest blijft uiteraard gewoon hout... Anders had ik net zo goed MDF kunnen gebruiken 
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dat wat je bij mij hebt gevoeld en bekeken hebt is geen bumperspray, maar structuurspray.Koen K schreef:@ Hannesie: De baffles staan er nu een beetje half schraal (mislukte verflaag, gedeeltelijk opgeschuurd) bij. Ik ben nu nog aan het beslissen... Ófwel er komt bumperspray op, ófwel ik ga er iets van velours op plakken.
Is dus wel anders, maar als je het zou gaan bestellen zou je de verkeerde kunnen pakken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Vandaag zijn de speakers dan toch "af" geraakt. 
Ik heb de baffles nogmaals geschuurd (een paar oneffenheden niet 100% weggekregen, maar OK) en vervolgens met Dupli-Color matzwart gespoten. Uitstekende verf. De eerder gebruikte spuitverf was dus blijkbaar toch gewoon bocht. Het resultaat is nu naar tevredenheid. Niet helemaal perfect, maar goed genoeg wat mij betreft en ik laat het er lekker bij.
Vanmiddag heb ik zelfs nog tijd gehad om de kamer weer een beetje op te ruimen en lekker te luisteren, wat echt genieten was. Het geluid is gewoon prima in orde, ook al heb ik momenteel nog geen beschikking over metingen, laat staan uitgebreide DSP-opties. Ik ben er hartstikke blij mee!
Hier een paar fotootjes van het resultaat:
De enige dingen die er nu nog aan deze speakers moeten gebeuren zijn het naschuren en in de olie zetten van het hout, plamuren rondom de Neutrik-connector en de achterkant zwart spuiten. Oh ja, en zwarte schroefjes voor de CSS'en.
En nog steeds heb ik geen naam voor de creatie
Ik heb de baffles nogmaals geschuurd (een paar oneffenheden niet 100% weggekregen, maar OK) en vervolgens met Dupli-Color matzwart gespoten. Uitstekende verf. De eerder gebruikte spuitverf was dus blijkbaar toch gewoon bocht. Het resultaat is nu naar tevredenheid. Niet helemaal perfect, maar goed genoeg wat mij betreft en ik laat het er lekker bij.
Vanmiddag heb ik zelfs nog tijd gehad om de kamer weer een beetje op te ruimen en lekker te luisteren, wat echt genieten was. Het geluid is gewoon prima in orde, ook al heb ik momenteel nog geen beschikking over metingen, laat staan uitgebreide DSP-opties. Ik ben er hartstikke blij mee!
Hier een paar fotootjes van het resultaat:
De enige dingen die er nu nog aan deze speakers moeten gebeuren zijn het naschuren en in de olie zetten van het hout, plamuren rondom de Neutrik-connector en de achterkant zwart spuiten. Oh ja, en zwarte schroefjes voor de CSS'en.
En nog steeds heb ik geen naam voor de creatie
Laatst gewijzigd door Koen K op wo 16 mar 2011, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Prima gedaan Koen.
En het meten, nou je eigen oren zijn het belangrijkst. Wat ik wel uit ervaring weet, is ook de mening van andere oren. Want ikke en jij waarschijnlijk ook, zijn zo bezig en vooral ook blij dat het werkt, dat je wat later denkt, "verhip, zou wel es ietsie pietsie anders moeten kunnen"
Veel plezier er mee.
En het meten, nou je eigen oren zijn het belangrijkst. Wat ik wel uit ervaring weet, is ook de mening van andere oren. Want ikke en jij waarschijnlijk ook, zijn zo bezig en vooral ook blij dat het werkt, dat je wat later denkt, "verhip, zou wel es ietsie pietsie anders moeten kunnen"
Veel plezier er mee.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dank je Sietse 
Zaterdag krijg ik het eerste luisterbezoek (nog lang voordat ik überhaupt aan de subs begonnen ben dus
). Er zijn al een paar mensen die er vluchtig naar geluisterd hebben, maar niet echt serieus. Overigens, wie langs wil komen om ze aan de tand te voelen is welkom 
Zaterdag krijg ik het eerste luisterbezoek (nog lang voordat ik überhaupt aan de subs begonnen ben dus
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Wie wil er mee rijden ??Koen K schreef:Overigens, wie langs wil komen om ze aan de tand te voelen is welkom
Ik ben best wel benieuwd, gaan we eens bekijken hoe en wanneer.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Als je nou op een of andere rare manier langs Delden komt (14 gemiste afslagen) ga ik meehannesie schreef:Wie wil er mee rijden ??Koen K schreef:Overigens, wie langs wil komen om ze aan de tand te voelen is welkom![]()
![]()
Ik ben best wel benieuwd, gaan we eens bekijken hoe en wanneer.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Lijkt me leukhannesie schreef:Wie wil er mee rijden ??Koen K schreef:Overigens, wie langs wil komen om ze aan de tand te voelen is welkom![]()
![]()
Ik ben best wel benieuwd, gaan we eens bekijken hoe en wanneer.
