ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door hannesie »

Ik heb op dit moment wel een kastje staan waar je binnen een paar minuten wat kunt wijzigen. :mrgreen:

Ben op dit moment bezig te kijken of ik ook het volume kan aanpassen binnen een redelijke tijd, 25 liter of iets van 13 liter :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Wowly »

Jasses!!! Het is al over een weekje!!!! Getvergaaf!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door ray5150 »

Heb je al kontakt met de pizzaboer opgenomen? kunnen ze alvast opwarmen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Wowly »

Nog niet, ik zal ze van de week weer eens bellen :twisted:
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Ronald_1 »

b_force schreef:
Ik wilde "Meten voor Dummies" doen wellicht.
Moet even kijken of dat gaat lukken en of er animo voor is.

Dit houdt in dat ik gewoon een stappenplan uitleg (en voor doe) hoe je een speaker moet meten. (en dat kan gewoon in de huiskamer)
DUS ZONDER DIEPGANG EN ACHTERGROND!
Met andere woorden, je volgt dat stappenplan en je kun een filter maken voor je speaker.
Niet meer, niet minder. Ik ga dan dus ook niet in op vragen hoe je bepaalde resonanties, fouten etc kunt opsporen.

Wat asterduc voorstelt is ook zeker leuk, maar ik weet van een aantal mensen dat dat al veel te ver gaat en dus te hoog gegrepen is.
Het punt is dat je eerst gewoon weet wat je moet doen om gewoon een speaker te kunnen meten en filteren.
De rest komt daarna wel, aangezien dat veel (vooral) meer inzicht en theorie vraagt.
Hier heb ik zeker interesse in, als je hier een demo over wil geven: graag! :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Ronald_1 schreef:
b_force schreef:
Ik wilde "Meten voor Dummies" doen wellicht.
Moet even kijken of dat gaat lukken en of er animo voor is.

Dit houdt in dat ik gewoon een stappenplan uitleg (en voor doe) hoe je een speaker moet meten. (en dat kan gewoon in de huiskamer)
DUS ZONDER DIEPGANG EN ACHTERGROND!
Met andere woorden, je volgt dat stappenplan en je kun een filter maken voor je speaker.
Niet meer, niet minder. Ik ga dan dus ook niet in op vragen hoe je bepaalde resonanties, fouten etc kunt opsporen.

Wat asterduc voorstelt is ook zeker leuk, maar ik weet van een aantal mensen dat dat al veel te ver gaat en dus te hoog gegrepen is.
Het punt is dat je eerst gewoon weet wat je moet doen om gewoon een speaker te kunnen meten en filteren.
De rest komt daarna wel, aangezien dat veel (vooral) meer inzicht en theorie vraagt.
Hier heb ik zeker interesse in, als je hier een demo over wil geven: graag! :)
Zou ik een nieuw topic starten of hier snel even een animo neerzetten?
Ik wil toch minimaal ongeveer 10 mensen hebben die ook daadwerkelijk het nodig hebben en geïnteresseerd zijn (voor de fun komen kijken mag wel, maar daar doe ik het natuurlijk niet voor :wink: )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door hannesie »

Wil je dan een lijstje met mensen of geïnteresseerden ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
Wil je dan een lijstje met mensen of geïnteresseerden ?
Moet ik dan lezen als:

Wil je dan een lijstje met "mensen of geïnteresseerden"? (en is daar wellicht logischer)
of
Wil je dan een lijstje met mensen OF geïnteresseerden? (aan geïnteresseerde cavia's heb ik niks)

Beide vragen snap ik overigens niet in deze context :lol:
Het idee is gewoon dat mensen zeggen of ze de workshop (dus meer een stappenplan) willen bijwonen.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door sjons »

b_force schreef:
Ik wil toch minimaal ongeveer 10 mensen hebben die ook daadwerkelijk het nodig hebben en geïnteresseerd zijn
niet perse nodig, maar wel geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Wat ik met "nodig" bedoel is dus dat het dus mensen zijn die met hun handen in het haar zitten en eens willen weten hoe je een speakers meet en daarna een filter kan maken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

wie wilt dat nou niet weten ? Gewoon doen dus ! :D
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door harryeng »

Helaas helaas,

Ik heb nu definitief te horen gekregen van Robert dat de DCN-28 niet op tijd zal zijn voor de luisterdag. Kunnen we de luisterdag nog een weekje opschuiven? :mrgreen:

Maar goed dat ik de laatste stap van mijn ombouw, het vervangen van mijn dubbele 22 cm woofers door een enkele 22cm en een enkele 26cm nog niet heb uitgevoerd. Ik vindt het zo ook al goed klinken, maar dan moet ik alleen de cross wat lager leggen als ik zou willen.

Dus; het wordt toch de 3-weg met de DCN23 als actief filter.

Gr. Harry
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Wat ik met "nodig" bedoel is dus dat het dus mensen zijn die met hun handen in het haar zitten en eens willen weten hoe je een speakers meet en daarna een filter kan maken.

Ik verbaas me altijd over hoe gemakkelijk sommigen zeggen: Ja, en als je dan over die C nog een L in serie met een R plaatst zal het wel goed zijn. Om daar iets meer gevoel voor te krijgen lijkt het mij ook interessant om deze workshop eens bij te wonen. Heb je enig idee hoe lang deze zou moeten duren?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Dat is een kwestie van heel erg veel doen, simuleren en rekenen.
Dat is eigenlijk niet de insteek van de workshop.
Laten we het zo doen. Iedereen die interesse heeft stuurt mij even een PB
Zet daarin ook wat zelf je verwachtingen zijn.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

Je moet van te voren niet te moeilijk gaan doen dat iedereen een PB moeen gaan sturen. Heeft weinig zin denk ik.
Beste is gewoon op de dag zelf beginnen met de workshop. Dan komen er vanzelf andere mensen bij staan.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Wowly »

ik denk dat bart een beetje terughoudend is. Ik zou zeggen, probeer de meestgebruikte functies van ARTA uit en everybody happy :D

Gwoon een briefje maken, "van zus tot zo laat uitleg ARTA". Kun je daarna met de kenners nog mischien een speaker optimaliseren oid. Altijd leuk!

Goed initiatief!

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Nou het punt is juist dat ik wil weten waarvoor ik het doe en voor wie ik het doe.
Ik heb geen zin om dadelijk allemaal dingen voor te bereiden en dan vervolgens tot de ontdekking komen dat mensen er niet op zitten te wachten zeg maar.

Zomaar ARTA even uitleggen heeft totaal geen zin. Vorige keer hebben we dat ook gedaan en dat is enkel verwarrend en leidt tot uiteindelijk niets.
Ik kan pas zinnige dingen uit gaan leggen als men allemaal een beetje op hetzelfde niveau zit.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door ]eep »

Ik zie nu pas gisteren van de ZBA-ld en ik wil dit absoluut meemaken. Het carpooltopic is mij dan ook zeer welkom.

Ik moet nog even kijken hoe ik het ga doen, als Hemaworst ook gaat dan is dat makkelijk. Hij heeft dezelfde versterker en Saba Cellos, dan kunnen we samen 1 set maken.
Als ik met een ander (Thom?) meekom dan kan ik Relyon KT88 SE versterkertje (voor speakers en koptelefoon), gemodde MHZS CD33 (ik ben bang dat het HK-DAC bordje niet op tijd binnen is voor de ultieme mod) en een Beyerdynamic DT880 250 Ohm meenemen. Goed verplaatsbaar.

En ik zou zeker wel wat beginnersles willen hebben in meten. Niet specifiek in Arta, maar gewoon in richtlijnen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

]eep schreef:
En ik zou zeker wel wat beginnersles willen hebben in meten. Niet specifiek in Arta, maar gewoon in richtlijnen.
Amen !

edit... zijn wat plannen gewijzigt
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 17 mei 2010, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

TubeHead schreef:
Je moet van te voren niet te moeilijk gaan doen dat iedereen een PB moeen gaan sturen. Heeft weinig zin denk ik.
Beste is gewoon op de dag zelf beginnen met de workshop. Dan komen er vanzelf andere mensen bij staan.
Dat is misschien een beetje onvoorwaardelijk. Straks is er geen interesse en heeft Bart een deel van zijn (waarschijnlijk) kostbare vrije tijd besteedt aan voorbereidingen. Ik kan me best voorstellen dat je graag wil weten waarvoor je het doet. Ik denk dat zo'n meetkickoff interessant kan zijn voor iedereen die erover denkt om ook zelf te gaan meten.

Staat wel nog de vraag hoe lang je zo'n sessie wil laten duren. Ik kan me voorstellen dat iedereen er wel een half uur (ik zeg maar iets hoor) aandachtig bij wil zijn, maar als dit een sessie wordt van 3 uur, haak ik ook af, want ik wil de rest ook nog zien, snappie?

Een aantal weken geleden was ik bij Bartsegers en was daar verbaasd over hoe simpel het is om speakerparameters te meten. Daarmee is voor mij in elk geval een stuk angst weggevallen dat dit verschrikkelijk complex is. Wellicht dat je met een simpele meetsessie kunt verwezelijken dat voor een aantal mensen ook de angst voor het meten van een complete luidspreker weg valt.

Denk hierbij aan:
- welke soft- en hardware heb ik nodig (kan ik gebruiken)
- welke soft- en hardware heeft jouw voorkeur (en waarom)
- aan welke condities moet mijn "meetruimte" voldoen
- als ik alleen een frequentiegrafiek wil meten, is de ruimte dan ook nog zo kritisch
- welke afstand plaats ik de microfoon
- wanneer moet ik de microfoon anders plaatsen
- hoe kan ik snel zien wat er fout zit in een filter
- hoe meet een fout filter en hoe een mooi uitgekiend filter

Dit zijn een paar vragen die mij zo door het hoofd schieten. Misschien heb je er iets aan. Deze leven bij mij en ik wil er ook graag bij zijn, maar zoals ik al zei: ik heb zelf ook apparatuur staan en wil geen uren met meten bezig zijn. Dit is geen dwang voor jou, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen hier tegenaan hikken.

Daarbuiten: Super dat je de tijd hierin wil steken om überhaupt iets te doen. Hiermee kunnen we het niveau van dit forum flink opkrikken. Ik hoor overigens uit diverse hoeken (van mensen die nog geen lid zijn) dat het niveau erg hoog is hier, maar dat wist ik natuurlijk al lang :lol: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door harryeng »

Met betrekking tot meetsessies:

We zouden er een thema van kunnen maken.

Bart kan een algemeen uurtje plannen om de algemene kunst van meten toe te lichten.

Ed kan laten zien hoe hij die kennis toepast in combinatie met zijn specifieke Lyndorf opstelling met delays, aanpassingen aan ruimte etc. (Dit gebeurt sowieso al van 9 tot 10, en zou later herhaald kunnen worden?)
Ik zal ook mijn spullen meenemen, en kan laten zien hoe je een Groundsound in regelt, en wat de truukjes daar zijn in combinatie met mijn Clio installatie.

We kunnen het daar even bespreken. Maar ik stel me iets voor in de trend van 11-12 Bart, 14-15 Ed, 16-17 Harry. Natuurlijk alleen bij voldoende belangstelling.
Wel moeten we dan even afspreken waar iedereen gaat staan. Ik wil zelf weer in zaal 1 staan. Mijn speakers zijn afgelopen jaar alleen maar zwaarder geworden, en mijn versterkers ook. Bovendien hoop ik daar een netwerkaansluiting te vinden, voor mijn audio streamers.

p.s. ik heb ook een wifi bij me, dus als er andere audiostreamers aanwezig zijn die een squeezecentre kunnen gebruiken, wees welkom!

Hoe dan ook, ik neem mijn spulletjes wel mee.

Gr. Harry
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door RobertD »

Ik heb net in een ander topic gemeld dat mijn 300B versterker dit jaar thuis blijft. Wel neem ik twee andere versterkertjes mee. Het wordt een beetje teveel gesleep in mijn eentje van 4 hoog naar beneden.

Ik zorg dat ik er bijtijds ben 's morgens en vertrek rond 17.00 uur weer huiswaarts. Dit jaar dus geen pizza voor mij.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

mischa72 schreef:
Dat is misschien een beetje onvoorwaardelijk. Straks is er geen interesse en heeft Bart een deel van zijn (waarschijnlijk) kostbare vrije tijd besteedt aan voorbereidingen. Ik kan me best voorstellen dat je graag wil weten waarvoor je het doet.
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven :D

Ben al blij als er iets uberhaubt word uitgelegt over het meten & filter werk.
Tast op dit momment totaal in het duister in deze twee dingen( Andere leden blijkbaar ook lees ik zo). Kan ook niet echt zeggen wat ik graag wil zien.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Misha, dank voor je post!
Dat is nu precies wat ik duidelijk probeer te maken.
Ik wil best wel het eea uitleggen, maar jullie moeten zelf aangeven waar de knelpunten liggen.
Men moet zich denk ik realiseren dat we te maken hebben met flinke niveau verschillen.
Het is dus vrij lastig daar een beetje een goed compromis in te zoeken.
Zeker als je naar complexere metingen wilt gaan (zoals Ed), zul je toch eerst basis vaardigheden en theorie moeten hebben en begrijpen.

Dat begint dus al bij het goed kunnen opmeten van gewoon een luidspreker (2-weg).
Vragen en inzichten komen dan vanzelf boven borrelen.

De reden dat ik dus vraag iedereen een PB te sturen, is dat ik op die manier een beetje kan peilen wat het niveau is.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

Bart,

Is het een idee om te laten zien hoe eenvoudig het is om TS-parameters te meten? Van daaruit kan men beginnen te berekenen, bouwen en vervolgensnameten. Als ik zie hoe eenvoudig het was toen ik laatst bij Bartsegers was, kan dat er volgens mij gemakkelijk bij en heb je meteen vanaf de basis alles meegenomen.

Overigens weet ik niet of je je achter een PB moet verschuilen. Ik durf best toe te geven dat ik niet weet wat er allemaal bij komt kijken, dus de door mij genoemde punten in mijn eerdere post gelden allemaal. Daarbij is het misschien nog leuk om de mensen met ervaring te laten vertellen hoe groot het verschil zou zijn als je thuis zou meten of bijvoorbeeld in een speciale geïsoleerde ruimte.

Ook denk ik dat veel zaken waarover veel mensen bezig zijn puur zijn om te finetunen. Zaken die de gemiddelde luisteraar nooit zou horen, heel kort door de bocht: gerommel op meer dan 3 nullen achter de komma. Niet iets om je blind op te staren. Dit bedoel ik niet verkeerd, maar het eindeloze meten werpt een soort angst op om er zelf aan te beginnen.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”