jeroen_d schreef:Allemaal niet zo relevant naar mijn mening. Dit is juist het punt waar je je oren het werk moet laten doen. Metingen zijn het meest nuttig voor integratie van de drivers op het overnamepunt en om te weten wat voor delta's je maakt als je iets verandert.
En weet je wat de pest is: veel opnames zijn gemaakt met microfoons die ook deze diffractie effecten hebben, waardoor het bij de opname al fout is gegaan. Onno Schultze heeft daarom microfoons gebruikt die omni zijn tot 20kHz: Bruel&Kjaer (nu DPA), typenummer 4060.
Ik vind het maar lastig om het met het oor te doen.
Zeker als je niet kunt vertrouwen op je metingen waarbij je niet weet of dergelijke effecten nu al vanaf 8kHz optreden, 6kHz of 10kHz.
Dan kan het ook nog zo zijn dat je microfoon een bepaalde onbekend aantal dB's teveel aangeeft.
Met andere woorden, alles boven de 4-5kHz is dus volledig onbekend aan je metingen. (dat is zo ongeveer het hele bereik van je tweeter)
Ik vind dat net even te dicht bij het overname punt zitten om zoiets met het gehoor af te stemmen. Dan telt namelijk meer dan enkel je tweeter wat verzwakken.
Daarnaast vind ik het wel prettig dat als ik iets fijn vind klinken, dat ook kan vinden in de metingen.
Hoe het een en ander is opgenomen vind ik dan juist weer minder relevant in deze context. Je kunt daar letterlijk alleen over speculeren.
Dan kunnen we wel gelijk "de man achter de knoppen" de schuld geven want wat dat betreft blijft er niks meer van over.
Martijn, heb je ook het dB(A) niveau gemeten?
Qua menselijke beleving is dat namelijk wat relevanter.