Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Jasper,

leuk weer een update te zien! En dat suf geluld valt bij mij in ieder geval wel mee hoor! Je moest eens weten hoe lang een aantal van mijn projecten al lopen (en dan vooral de projecten die hier NIET staan!)

Hoe hard is dat rubber trouwens? Want op dat stuk kun je dan niet verven of fineren, die zwarte rand rubber blijft "open" zeg maar. Hoe ga je dat straks met de afwerking doen?

Alvast succes morgen :)

Groetjes, Joris
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

ik heb ook eens een plaat rubber gehaald bij groen rubber in rotterdam:

http://www.groen-rubber.nl/

dat was toen ook niet zo duur.

maar wat vigier zegt:
Want op dat stuk kun je dan niet verven of fineren, die zwarte rand rubber blijft "open" zeg maar. Hoe ga je dat straks met de afwerking doen?
datr wil ik ook wel weten
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Da's eigenlijk heel eenvoudig.

Kijk even naar onderstaand plaatje:
JJGI-SP02.jpg
Dit is eigenlijk tot nu toe het beste voorbeeld van wat het uiteindelijk gaat worden.

Ik heb bij het ontwerp rekening gehouden met een dikke rubberplaat tussen de kast en de baffle. Dit rubber is dus 6 mm dik. Dit betekent dat dit duidelijk in het zicht zit, en dat idee heb ik bewust mee verder genomen in het ontwerp. Vandaar dat er strakjes nog een keer een aantal stroken buig MDF eromheen gelijmd worden, waar dan vervolgens weer op gefineerd kan worden, of geschilderd.
Je krijgt dus het idee dat de speaker wel een geheel is, maar in verschillende segmenten opgebouwd.

Het is dus eerst een kwestie van de kast helemaal afbouwen, dan uit elkaar halen, vervolgens alles afzonderlijk spuiten, fineren e.d. en als alles klaar is de definitieve eindmontage. Kijk je wel eens naar American chopper op Discovery channel? Daar hebben ze dezelfde werkwijze.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Zo.

Vandaag eindelijk weer eens wat meer achter elkaaar kunnen doen.

Om te beginnen het plaatje ter afwerking van de kast eens afgetekend en uitgezaagd:
DSCN1497.JPG
DSCN1498.JPG
DSCN1500.JPG
DSCN1502.JPG
Vanwege de afwijkingen in deze kast had ik op alle hoeken van de kast en het plaatje nummertjes gezet. Anders zou ik geheid in de war komen en blijf ik bezig met corrigeren en plamuren.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met die rubberplaat. Alsof ik het MDF ff zat was heb ik een stevig hobby mes gepakt, en eerst eens een proefstukje gesneden om wat affiniteit te krijgen met het materiaal..

Het bleek gelukkig redelijk makkelijk te snijden, ook al had ik na een half uurtje wel het zweet op mijn voorhoofd!
DSCN1503.JPG
DSCN1506.JPG
Ik weet het, voor de eindmontage verdient zo'n stukje rubber wel een wasbeurt, maar dat komt van de week wel. Ik denk dat ik het beste een gewoon sopje kan maken maar als iemand een beter idee heeft?

Tot slot alles nog eens in de juiste volgorde op elkaar gelegd, en zie daar!
Het begint er al een beetje op te lijken hè?
DSCN1507.JPG
Even voor Vigier en Ome Subtilico:
Hierboven zie je nog wat duidelijker die gleuf die als het ware ontstaat tussen de baffle en de kast. Dat idee bedoelde ik dus wat straks in de rest van de kast ook terugkomt. Wanneer de afwerking aan de beurt is kom ik hier nog wel op terug.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Mooie oplossing. :)
Waarmee ga je het rubbertje lijmen?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Bart,

Het rubber hoef niet gelijmd te worden, het hangt als het ware op de grote schroeven waarmee de baffle vastgezet wordt. Die klemt dan de 'pakking' om het zo maar te noemen vast.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo,

Het idee van het rubber lijkt mij om de baffle van de kast te ontkoppelen.

Wanneer je de baffle met dikke schroeven aan de kast vastzet dan heb je weer een starre koppeling gecreerd tussen de baffle en de kast. Ik denk dat je dan bijzonder weinig effect van het rubber kunt verwachten.

Het lijkt mij beter om het rubber inderdaad tussen de kast en de baffle in te lijmen. Op deze manier brengt de trillende baffle het rubber in beweging. Het rubber absorbeert de trillingsenergie zodat er zeer weinig energie naar de kast wordt doorgegeven.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mis.

Op de eerste plaats is straks de baffle met drivers in zijn totaliteit te zwaar om aan lijm te 'hangen'. Daarnaast is het niet zo erg dat die energie de kast in wordt geprojecteerd. De kast is immers onderhand zwaar genoeg uitgevoerd.
Maar daarom is het wel van belang dat de middentoner en tweet zo goed mogelijk worden ontkoppelt. Het rubber is hoofdzakelijk bedoeld om een luchtdichte afdichting te verkrijgen.

Ook de kast wordt straks in zijn geheel ontkoppelt van de voet gemonteerd. Kom ik ook later nog op terug.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Waarom pas je dan deze omslachtige constructie toe? Als de functie van het rubber puur het afdichten is, dan denk ik dat houtlijm een prima alternatief is.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

In dat geval zou de baffle niet meer los te schroeven zijn van de kast mocht er eens iets mis gaan. Verder moet je je bedenken dat het niet zo omslachtig is als het lijkt, en deze oplossing voor een belangrijk deel te maken heeft met de uitstraling van de speaker. Het ontwerp dus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Volgens mij zijn er maar weinig kasten waarbij de baffle van de kast los kan. Meestal is de doorgang door de montage gaten van de woofer(s) groot genoeg zodat je op die manier bij het filter en dergelijke kunt komen.

Ik vind het zeker een mooi ontwerp op deze manier.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

oke ik zie het 8)

het is weer eens wat anders. ik zie er wel het mooie van in
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Walt schreef:
Volgens mij zijn er maar weinig kasten waarbij de baffle van de kast los kan. Meestal is de doorgang door de montage gaten van de woofer(s) groot genoeg zodat je op die manier bij het filter en dergelijke kunt komen.

Groeten Walter
Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Omdat ik gebruik maak van middentoners zijn die gaten niet zo geweldig groot. Mocht ik naderhand nog wat dempingsmateriaal willen plaatsen of weghalen is dat lastig werken.

Maar nogmaals, het is ook voor een belangrijk deel een gegeven wat ontstaan is op de tekentafel. Het is ook een beetje lastig uitleggen aan mensen die gewend zijn alles vanuit geluidstechnisch oogpunt te benaderen zeg maar.. Dan doe je soms wat moeilijk. ;)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Hallo, lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb!

Dit ziet er echt prachtig uit hoor!
Wanneer je de baffle met dikke schroeven aan de kast vastzet dan heb je weer een starre koppeling gecreerd tussen de baffle en de kast. Ik denk dat je dan bijzonder weinig effect van het rubber kunt verwachten.
Even mijn 2 centjes posten. Ik denk dat het schroeven van de baffle noodzakelijk is. Gewoon om een sterke constructie te houden. Aangezien je slechts met een aantal dikke schroeven gaat werken is heb je maar een aantal starre overbrengingspunten langswaar trillingen kunnen worden over gebracht.

Geen schroeven zou ideaal zijn, maar dat is technisch niet mogelijk omwille van het gewicht. De rubber zal desondanks het aantal schroeven zeker zijn dienst bewijzen omdat de baffle op zich niet meer rechtstreeks trillingen kan overbrengen...
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Is het niet mogelijk om de schroeven te ontkoppelen?
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Dit is misschien een ideetje? Snel in elkaar geflanst, dus niet op de details letten, maar ik denk dat het wel duidelijk is ;)

Afbeelding

Ik veronderstel dat je de bouten wel wil verzinken in de baffle.
Vraag is hoe maak de bouten vast of hoe monteer de laaste speaker? ;)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Precies, maar je hoeft hem in principe maar aan 1 kant te ontkoppelen.
Dit zou je prima in de kast kunnen doen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Bart en Dinobe,

Kennelijk zien jullie in die rubberplaat nog steeds de mogelijkheid om te ontkoppelen? Hartstikke fijn dat jullie zo meedenken, maar als het gaat om het tegengaan van trillingen doen de zware baffleplaat en de zware kast al een groot deel van het werk. Daarnaast is het zo dat de trillingen dus alleen via de schroeven overgebracht kunnen worden, en dat is dus ook minimaal. Bovendien gaan de schroeven straks in het frame de kast in, en niet in de wand. Anders zou het zand er weer uit lopen en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten..

Feitelijk is voor het verhaal koppeling dan wel ontkoppeling die rubberplaat eigenlijk niet zo van toepassing. Zoals ik al zei, die is bedoeld om alles luchtdicht af te kunnen sluiten en de laag units hun werk te laten doen.

Wanneer straks de middentoner klaar is zal dat allemaal wel weer wat duidelijker worden, Die vormt namelijk een duidelijk apart onderdeel in de speaker. En als zodanig word deze straks vrij van koppeling gemonteerd.

Maarreh, dank voor het meedenken hoor!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

:-k #-o :D
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Daarnaast is het zo dat de trillingen dus alleen via de schroeven overgebracht kunnen worden, en dat is dus ook minimaal.
Ja, dat was ook mijn eerste idee. Lijkt me totaal geen probleem zoals je het nu hebt... maar als je echt volledig zou willen ontkoppelen leek het schetsje dat ik getekend had misschien een oplossing...

Komt wel goed...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

En ik zal het ook zeker in gedachte houden Dinobe!

Is toch een kwestie van proefondervindelijk vaststellen. Het zal zeker verschil maken, alleen weet ik nog niet hoeveel en in welk opzicht.
Ik denk wel dat ik uiteindelijk door er rubber tussen te plaatsen minder kracht op de schroeven kan zetten en de baffle minder strak tegen de kast kan klemmen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jasper,

Je moet met dit soort oplossingen erg oppassen dat je geen dubbel massa-veer systeem maakt dat in resonantie kan raken. De luidsprekers zijn een massa-veer systeem, je baffle en rubber mat ook, de truc is nu om beide zo af te stemmen dat er van demping sprake is en geen opslingering. Ik zou dan ook de optie inbouwen om de baffle gewoon zonder rubber mat ertussen tegen de kast te bevestigen, mochten er lastige resonanties ontstaan die je niet kwijtraakt. E.a. is mbv. een toongenerator simpel te verifieren, gewoon langszaam de frequentie varieren en luisteren of je ergens resonantiepieken tegenkomt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nemen we mee Sander,

Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik vind dit eigelijk wel een zeer goeie.
Volgens mij Jasper moet je daar echt rekening mee houden.
Wat voor type bouten ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Frank,

Er komen 12 RVS houtschroeven in van 100 mm lang, maar als het even kan zoek ik ze nog wat langer. Dikte 6 of 7 mm.

Heb jij die nog liggen toevallig? ;)

Hoe is het verder met jouw project eigenlijk?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”