[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even voor de duideijkheid : het is dus niet de bedoeling dat het uitgroeit tot een workshop, of iets in die trant. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En heeft Leo zin om de halve dag op te offeren?ray5150 schreef:
Gisteravond kwam bij mij het idee bovendrijven om Leo's meetset mee naar Breda te nemen en deze op te stellen in de grote zaal.
Zodat er in de ochtend een meetsessie uitgevoerd kan worden (dan kan 's middags er gewoon geluisterd worden).
Ik zag dat er dit jaar vooralsnog geen "grote systemen" zijn aangemeld, qua indeling moet denk ik het wel kunnen.
Ook heb ik hier contact over opgenomen met Wowly/Jan, en ook hij geen bezwaar.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
We hrebben daar destijds in Almelo, als ik het goed heb ook wel eens een "openbare meting"gehad met Jeroen_d, ik meende dat er een hoop mensen het proces wel leuk leek.
Het is voor mij altijd interessant, dit soort dingen, en leuk.
Het is voor mij altijd interessant, dit soort dingen, en leuk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt, was Almelo, dat heb je goed onthoudenhannesie schreef:We hrebben daar destijds in Almelo, als ik het goed heb ook wel eens een "openbare meting"gehad met Jeroen_d, ik meende dat er een hoop mensen het proces wel leuk leek.
Het is voor mij altijd interessant, dit soort dingen, en leuk.
Je moet natuurlijk wel iemand hebben die dit een dag lang wil doen, en een kamer hiervoor beschikbaar hebben.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik wil best een keer zo'n sessie houden, maar niet nu. Ik heb op de meetvraag geantwoord dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn (lees: ik ben niet dolenthousiast). Dat dat tot zoiets als dit zou leiden zag ik natuurlijk al aankomen.
Mijn privé omstandigheden zijn er nu niet naar dat ik tijd over heb (mijn eigen projecten liggen al weken stil) en ik zit nou eenmaal zo in elkaar dat als de druk op mij opgevoerd wordt ik juist de hakken in het zand zet. Wat mij betreft staat dit project even on-hold. Ik ga van die luisterdag dus een lekker ontspannen dagje maken en zeker geen meetsessie houden.
Dat komt heus nog wel een keer als thuis de boel weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.
Mijn privé omstandigheden zijn er nu niet naar dat ik tijd over heb (mijn eigen projecten liggen al weken stil) en ik zit nou eenmaal zo in elkaar dat als de druk op mij opgevoerd wordt ik juist de hakken in het zand zet. Wat mij betreft staat dit project even on-hold. Ik ga van die luisterdag dus een lekker ontspannen dagje maken en zeker geen meetsessie houden.
Dat komt heus nog wel een keer als thuis de boel weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dan heeft Ray mooi de tijd om de zaak in te spelen en te beluisteren. Hij kan dan een oordeel vellen over wat nog anders moet.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Spijtig, maar begrijpelijk. uiteindelijk zal alles wel op z'n pootjes terecht komen...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het voorbeeld van Almelo was feitelijk dat er mensen zijn die zich geen idee kunnen krijgen hoe dat dan gaat, en dat was in mijn herinnering de leuke reactie die er was.
Logisch dat je er niet een werkdag van gaat maken, dat was de laatste keer in Hengelo ook al weer gebeurd, en dat is/was niet de/mijn bedoeling.
Logisch dat je er niet een werkdag van gaat maken, dat was de laatste keer in Hengelo ook al weer gebeurd, en dat is/was niet de/mijn bedoeling.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed, voor de volledigheid hadden jullie nog een foto van de tweeter montage tegoed, bij deze.
Omdat we nu de testfase ingaan moet het afmonteren van de Neutrik Speakon's nog even wachten.
In plaats daar van komt achterop iedere kast een tijdelijk plankje met daarin ieder 6 banaan stekkerbussen.
Op deze wijze kan er heel makkelijk worden geëxperimenteerd met het eventueel ompolen van drivers, en het doen van metingen.
Als eerste worden de 6 verschillende kabels naar buiten gehaald, en de gaten worden afgesloten met een prop krantenpapier met een kwak kit.
Om de boel niet te bevuilen met kit plak ik er ook nog wat stukjes gaffatape over.
De draadjes (na alles gecheckt te hebben) worden aan de chassisdelen gesoldeerd.
En de plankjes op hun beurt worden met een stukje dubbelzijdig plaktape aan de kasten vastgezet.
En zo staan de kasten er nu bij.
Een dezer dagen maar eens aansluiten om de te horen hoe het klinkt...
Omdat we nu de testfase ingaan moet het afmonteren van de Neutrik Speakon's nog even wachten.
In plaats daar van komt achterop iedere kast een tijdelijk plankje met daarin ieder 6 banaan stekkerbussen.
Op deze wijze kan er heel makkelijk worden geëxperimenteerd met het eventueel ompolen van drivers, en het doen van metingen.
Als eerste worden de 6 verschillende kabels naar buiten gehaald, en de gaten worden afgesloten met een prop krantenpapier met een kwak kit.
Om de boel niet te bevuilen met kit plak ik er ook nog wat stukjes gaffatape over.
De draadjes (na alles gecheckt te hebben) worden aan de chassisdelen gesoldeerd.
En de plankjes op hun beurt worden met een stukje dubbelzijdig plaktape aan de kasten vastgezet.
En zo staan de kasten er nu bij.
Een dezer dagen maar eens aansluiten om de te horen hoe het klinkt...
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Had je niet beter de kabel wat langer kunnen laten en dan het plankje op de grond erachter leggen. Dan had je voorkomen dat er Plak resten op de kast achterblijven. (Of de lak/fineer kapottrekt).
Ziet er verder supergoed uit!!!
Ben benieuwd volgende week
Ziet er verder supergoed uit!!!
Ben benieuwd volgende week
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat had gekund, maar het is PU (polyurethane) lak, dat kan wel wat hebben.sander1238 schreef:Had je niet beter de kabel wat langer kunnen laten en dan het plankje op de grond erachter leggen.
Dan had je voorkomen dat er Plak resten op de kast achterblijven. (Of de lak/fineer kapottrekt).
Plakresten zijn eenvoudig met een lapje met wasbenzine af te nemen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zoals een aantal van jullie hebben gezien (en gehoord) zijn de luidsprekers gisteren mee geweest naar de Luisterdag in Breda om daar eens grondig te door de aanwezige forumleden te laten beluisteren.
Zelf was ik daar niet echt aan te gekomen thuis, afgezien van een uurtje op de HT set. dit omdat op dat moment de buizenvoorversterker nog niet bedrijfsklaar was om in de stereo set te gebruiken.
In de ochtend hebben we geluisterd in de grote kamer op de eerste etage. Henkjan waarschuwde al dat de acoustiek bepaald niet ideaal was. dat klopte.
Het verspreiden van kleding en yoga matjes in de ruimte verbeterde dit enigszins. de aanwezigheid van mensen in de ruimte scheelt natuurlijk ook.
In avond alles weer de trap afgelopen om op te stellen in de grote zaal. dat was een heel stuk beter.
Mijn indruk is dat het "eerlijke" luidsprekers zijn. als de opname of mix niet zo goed komt is dat er ook uit.
Ze verbloemen niks. of ik dat als een voordeel of een nadeel moet zien ben ik nog niet over uit.
AatV had een paar CD's bij zich met hele diverse muziek die wel allen heel goed opgenomen waren. klonken dus ook navenant goed.
De indrukken die ik van forumgenoten te horen kreeg waren over het algemeen positief te noemen. gelet op het feit dat er een "theoretisch" filter gebruikt is. ontworpen op basis van metingen aan een half afgebouwde kast.
Een andere indruk is dat het midden een stapje minder mag. dit is een kwestie van een weerstand wijzigen van 3R9 naar 4R7. geen grote ingreep dus. naar mijn idee is het wel van de afgespeelde muziek afhankelijk. bij de ene opname valt het wat meer op dan bij een andere.
Wat dat betreft wil ik ook graag de indrukken van de andere forumleden vernemen.
Ook lijkt het me verstandig al eens kijken of er mogelijkheid is om nog wat metingen te doen, en de resultaten daarvan naast de oorspronkelijke te leggen.
Wat de WAF betreft, ze zijn met vlag en wimpel door de schoonheidscomissie aangenomen.

Zelf was ik daar niet echt aan te gekomen thuis, afgezien van een uurtje op de HT set. dit omdat op dat moment de buizenvoorversterker nog niet bedrijfsklaar was om in de stereo set te gebruiken.
In de ochtend hebben we geluisterd in de grote kamer op de eerste etage. Henkjan waarschuwde al dat de acoustiek bepaald niet ideaal was. dat klopte.
Het verspreiden van kleding en yoga matjes in de ruimte verbeterde dit enigszins. de aanwezigheid van mensen in de ruimte scheelt natuurlijk ook.
In avond alles weer de trap afgelopen om op te stellen in de grote zaal. dat was een heel stuk beter.
Mijn indruk is dat het "eerlijke" luidsprekers zijn. als de opname of mix niet zo goed komt is dat er ook uit.
Ze verbloemen niks. of ik dat als een voordeel of een nadeel moet zien ben ik nog niet over uit.
AatV had een paar CD's bij zich met hele diverse muziek die wel allen heel goed opgenomen waren. klonken dus ook navenant goed.
De indrukken die ik van forumgenoten te horen kreeg waren over het algemeen positief te noemen. gelet op het feit dat er een "theoretisch" filter gebruikt is. ontworpen op basis van metingen aan een half afgebouwde kast.
Een andere indruk is dat het midden een stapje minder mag. dit is een kwestie van een weerstand wijzigen van 3R9 naar 4R7. geen grote ingreep dus. naar mijn idee is het wel van de afgespeelde muziek afhankelijk. bij de ene opname valt het wat meer op dan bij een andere.
Wat dat betreft wil ik ook graag de indrukken van de andere forumleden vernemen.
Ook lijkt het me verstandig al eens kijken of er mogelijkheid is om nog wat metingen te doen, en de resultaten daarvan naast de oorspronkelijke te leggen.
Wat de WAF betreft, ze zijn met vlag en wimpel door de schoonheidscomissie aangenomen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb ze niet op de zolderkamer gehoord maar van wat ik in de grote ruimte hoorde is het een prima speaker, zoals je zelf al aangeeft wellicht nog wat tweaken maar dat moet je thuis doen waar ze gebruikt worden.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik vind het middengebied nog wat aan de agressieve kant. Of het voldoende is om de serieweerstand te vergroten weet ik niet. Ik heb het er even met Peter (pjotr) over gehad en die was van mening dat dat een bekend minpuntje is van een metalen middentoner. Schijnt moeilijk tot niet te temmen te zijn. Ik heb daar te weinig ervaring mee, dus ik kan daar nog niet veel over zeggen.
Maar misschien valt het in jouw meer gedempte huiskamer wel mee. Bij de eerstvolgende controlemetingen zal ik eerst even kijken of het gedrag van de kast nu een beetje overeenkomt met de voorspelling.
Maar misschien valt het in jouw meer gedempte huiskamer wel mee. Bij de eerstvolgende controlemetingen zal ik eerst even kijken of het gedrag van de kast nu een beetje overeenkomt met de voorspelling.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt wel. Alhoewel het ook erg van de mid zelf afhangt. Metal cones breken nogal agressief op en dat is moeilijk te temmen. Dat moet minstens een octaaf boven het weergavegebied liggen. De Dayton RS100 bv loopt moeiteloos tot 20 kHz en die heeft geen vervelende break up in het hoorbare gebied. Misschien eerst wat watervalplotjes maken.
Heb het er ook even over gehad met Ray. Dat "pittige" is ook wel wat hij zelf graag hoort.
Heb het er ook even over gehad met Ray. Dat "pittige" is ook wel wat hij zelf graag hoort.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik had zelf ook luidsprekers mee die op die bovenkamer met schuin dak anders qua afstemming klonken dan bij mij thuis, het mid leek veel meer te tetteren. Ik heb ze alleen daar gehoord maar jullie bevindingen zijn goed te volgen.
De breakup van die titanium middentoner is geen noemenswaardige issue, die ligt boven 10 kHz en die tweeter is goed aan te koppelen. Dat een goede metal cone 'clean' klinkt is denk ik vaak de reden dat iets geassocieerd met metaal ofzo. Of nog erger, een slecht gefilterde metal unit die in het ingezettebereik aanwezige breakup vervorming laat horen. Maar goed ingezet, en dat klusje zou Pappaleo vast kunnen klaren, klinkt een metal cone naar niets. Alleen de 'warmte' toevoegen moet dan gebeuren met wat voicing, zichtbaar in de spl curve, als je die warmte graag zou willen.
Een BBC dip tussen 1000 en 4000 hz van ca 2 dB is ook een optie, maar niet eentje waar Pappaleo direct voor zou kiezen. Je krijgt al snel een commercieel boxig geluid.
ME Geithan past zo'n dip ook toe, Harbeth heeft het in de FAQ lijst staan:
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... s&page=faq
De breakup van die titanium middentoner is geen noemenswaardige issue, die ligt boven 10 kHz en die tweeter is goed aan te koppelen. Dat een goede metal cone 'clean' klinkt is denk ik vaak de reden dat iets geassocieerd met metaal ofzo. Of nog erger, een slecht gefilterde metal unit die in het ingezettebereik aanwezige breakup vervorming laat horen. Maar goed ingezet, en dat klusje zou Pappaleo vast kunnen klaren, klinkt een metal cone naar niets. Alleen de 'warmte' toevoegen moet dan gebeuren met wat voicing, zichtbaar in de spl curve, als je die warmte graag zou willen.
Een BBC dip tussen 1000 en 4000 hz van ca 2 dB is ook een optie, maar niet eentje waar Pappaleo direct voor zou kiezen. Je krijgt al snel een commercieel boxig geluid.
ME Geithan past zo'n dip ook toe, Harbeth heeft het in de FAQ lijst staan:
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... s&page=faq
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wouter, de BBC dip bestaat niet. Er is nooit een standaard binnen de BBC geweest die dat voorschreef. Op de een of andere manier is dat een eigen leven gaan leiden. Wat wel degelijk bestaat is de BBC norm voor monitoren bij tv gebruik. Deze hadden een dikke bult rond de 15-16K om de tv lijnfrequentie op te sporen als deze in het audiocircuit terecht kwam.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
I know, en toch weet je precies wat de BBC dip is. Al heeft de BBC zelf hem niet voorgeschreven, logisch als je afluistermonitoren maakt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En dan de volgende fabel: afluistermonitoren hebben een "BBC" dip. Dit is pertinent incorrect. Een goede monitor heeft juist geen dip. Daardoor corrigeer je als geluidstechneut het teveel aan energie in dat gebied. Als je mixt op dipmonitoren krijg je een hard geluid. Dit kun je bij bepaalde opnames er zo uit pikken. Bepaalde Supertramp opnames zijn een voorbeeld.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat zeg ik, geen bbc dip wanneer je luidsprekers als afluistermonitor gebruikt.
Bij supertramp vraag ik me af of ze niet gewoon dove mensen achter de knoppen hebben gehad. Leuke muziek, nare cd's.
Me geithan heeft wel een mooi verhaal bij hun afstemming, 3khz dipje meen ik.
Maar dit alles is niet zo interessant, de speaker van Ray moet minder rauw gaan klinken.
Een equalizer er tussen kan helpen om een bepaalde afstemming te vinden, die vervolgens als target voor de som van het passieve filter, kan wordsen gebruikt.
Bij supertramp vraag ik me af of ze niet gewoon dove mensen achter de knoppen hebben gehad. Leuke muziek, nare cd's.
Me geithan heeft wel een mooi verhaal bij hun afstemming, 3khz dipje meen ik.
Maar dit alles is niet zo interessant, de speaker van Ray moet minder rauw gaan klinken.
Een equalizer er tussen kan helpen om een bepaalde afstemming te vinden, die vervolgens als target voor de som van het passieve filter, kan wordsen gebruikt.
