[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RNacoustics »

Mooi project Ray :goedzo:
Vooral jou fineer ervaring zal ik volgen.
Gelukkig dat Alphen later in het jaar wordt georganiseerd.
Heb je nog tijd genoeg om het af te te maken :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Goed bezig Ray! 8)

Vandaag weer een stukje?
Waarschijnlijk, en anders de komende avonden, gelukkig is de zomertijd ingegaan en gaat de temperatuur weer wat omhoog. :D
RNacoustics schreef:
Gelukkig dat Alphen later in het jaar wordt georganiseerd.
Heb je nog tijd genoeg om het af te te maken :lagge:
De planning is dat ze ruimschoots voor Breda (eind Mei) klaar zijn. :relax:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
Ik zou durven stellen dat zich dat op een iets andere plaats bevind... :-"
Ik denk dat ds23man toch aardig in de buurt zat gezien je opmerking later van "retestrak".
Of heb ik het niet begrepen.

Aad
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Toch wel een productief weekendje gehad zo.
Maar wat een monnikenwerk om die gaten netjes uit te snijden... :shock:
En dan moet daarna ook nog eens de randen van het fineer in de verzonken gaten van de drivers netjes worden strakgeschuurd.
Toch maar eens kijken of daar geen gereedschapje voor te vinden is, zo'n roterende dinges voor op een schroefmachine ofzo.
20160403_231006.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Maar wat een monnikenwerk om die gaten netjes uit te snijden... :shock:
Met de MI heb ik dat 2 keer moeten doen omdat de eerste keer het fineer onacceptabel barstte. Übermonnik :mrgreen:

ray5150 schreef:
Toch maar eens kijken of daar geen gereedschapje voor te vinden is, zo'n roterende dinges voor op een schroefmachine ofzo.
Wees voorzichtig met die dingen, Het MDF is erg zacht en je schuurt het zo weg. Dan is er van je rond gefreesde opening ineens weinig over.

Bij mij ziet het er door meerdere malen snijden en schuren ook niet echt strak meer uit. Voornamelijk gewerkt met de hand met een stukje schuurpapier 80.
Voor de hoekjes (mijn units zijn niet rond) had ik wel zo'n schuurcylindertje op een Proxxon Dremel gebruikt. Maar met de grootste omzichtigheid.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
Wees voorzichtig met die dingen, Het MDF is erg zacht en je schuurt het zo weg. Dan is er van je rond gefreesde opening ineens weinig over.
+1
Dit is een klusje voor als het een beetje mooier weer is, lekker voor in de tuin met een schuurpapiertje. Je zou een stukje hout kunnen maken waar de ronding van je speakeropening aan zit (maantje) voor de laatste schuurgang :idea:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het front van de tweede kast is nu ook met fineer afgewerkt, exact op dezelfde manier als de eerste.
20160410_155151.jpg
Al het fineer werk zit er nu op, de komende tijd zal besteed worden aan het afwerken van hoekjes, randjes en dergelijke.
Om te beginnen de fineer randjes bij de gaten van de drivers. eerst geprobeerd met schuurpapier rondom een stukje rondhout zoal door Sark voorgesteld, maar dit leverde zware kramp in de vingers op...
Dus maar gewoon een aantal strookjes korrel 80 geknipt van 10 x 2 centimeter, deze opgevouwen tot een stukje van 2 x 2 cm en daarmee aan de gang gegaan, ziehier het resultaat daarvan :
20160410_161813.jpg
Ik kon het niet laten om te kijken hoe de units erin zouden staan dusss...
20160410_174741.jpg
En daarna ook maar even de tweeter gedaan, anders voelt de donor zich weer achtergesteld ... :mrgreen:
20160410_180836.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door cool »

Ziet er strak uit zo Ray!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

:goedzo:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SARK »

Nice :!:

Ps.
Die kramp in de vingers klinkt bekend :mrgreen: (soms zo erg dat je bijna je vingers moet terugbreken :-& )
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door TubeHead »

Mooi werk Ray ! Je hebt iig doorzettings vermogen :D Wel jammer van het accuton verhaaltje. Maar je gaat de goede kant op :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

:dank: :dank:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat er geen (luidspreker-bouw) topic op dit forum te vinden is waarin zóveel foto's geplaatst zijn als deze.. :roll:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Ik denk dat er geen (luidspreker-bouw) topic op dit forum te vinden is waarin zóveel foto's geplaatst zijn als deze.. :roll:
Daarom is het hierboven geplaatste niet minder waar.

Maar een mooi staaltje van doorzettingsvermogen en met beschikbare middelen realiseren van een uitstekend resultaat. Dat laatste tenminste te beoordelen aan de vele foto's.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vrij slecht weer de laatste tijd, alsook vrij druk met werk.
Toch is het tussen de bedrijven door gelukt om wat progressie te maken.

Bij de tweede kast ook het fineer bij de gaten voor de drivers netjes strakgeschuurd.
Natuurlijk de drivers even passen om te kijken hoe het staat.
20160417_153455.jpg
20160417_153501.jpg
De gaten voor de Neutrik Speakon aan de achterzijde erin gesneden, en de chassisdelen gepast.
20160417_164110.jpg
20160417_164120.jpg
Hier en daar wat plekjes op de hoeken bijgewerkt.
20160417_161854.jpg
20160417_161859.jpg
En na een flinke schuurbeurt rondom met korrel 180 vanmiddag op 1 kast de eerste laklaag aangebracht.
20160428_165544.jpg
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

Het einde begint nu heel dicht in de buurt te komen :goedzo:
Prachtig om te zien dat je gestaag verder gaat en er iets moois van maakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ja, Inderdaad. met een paar weken moet het toch wel gereed zijn.
Zelf ben ik een hele tijd heel erg benieuwd hoe ze gaan klinken.
Aan de ene wil ik de (mijn) verwachtingen niet te hoog leggen, dan kan het alleen maar tegenvallen.
En aan de andere kant is de zaak best wel doorberekend door diverse forumleden, en met de metingen en filterontwikkeling van Pappaleo moet het haast wel goed gaan komen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RobertD »

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit heel mooi wordt Ray.
Zijn ze straks in Breda te beluisteren? Of in Alphen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Beiden staan op de planning.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

ray5150 schreef:
en met de metingen en filterontwikkeling van Pappaleo moet het haast wel goed gaan komen.
Haast wel?
:rofl:

No doubt about that :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Oeps, gaf mijn post aanleiding om te denken dat dat niet zo zou zijn...? :shock: :hide: :mrgreen:
Nee, wat ik dus bedoelde is dat ik niet zo heel goed weet wat ik moet/kan/mag verwachten qua klank van deze luidsprekers.
Er is ook nog iets als persoonlijke smaak, zelf hou ik van een fris en pittig hoog, een goed gedetailleerd midden, en een vol en strak laag.
Dat hoeft niet zozeer te stroken met wat algemeen aanvaard word. Wat ik soms op luisterdagen hoor typeer ik voor mezelf soms als "een beetje suf".
(we hebben het dan niet over hoogwaardige systemen als Ultrazooom, of de panelen van Harryeng, maar de wat "simpeler" kasten, zeg maar de middenklasse waar ik deze ook toe reken)
Ik heb niet voor niets een EQ via een bypass in de set staan. zo af en toe is dat best lekker, met name bij het afspelen van minidiscs.
Natuurlijk heb ik de Seas woofer in de vorige versie beluisterd, maar dat was in een geheel andere kast. veel groter en BR, en deze is natuurlijk kleiner en gesloten.
De Accuton's in de eerste versie konden me zeer zeker bekoren, die staan bekend om hun goede articulatie.
Wat ik de Tangband zou moeten verwachten weet ik niet, want nooit gehoord, wel een eenvoudiger versie die in de Inimini zit, maar die heeft een ander soort conus materiaal.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Duitse smaak dus!

Lederhosen, bokwurst und bier..... :proost: :proost: :proost:
1dirndl.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
Lederhosen, bokwurst und bier..... :proost: :proost: :proost:
Die staan allemaal niet op het plaatje. :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Nee, en de dirndl niet in het rijtje.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”