Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En weer even terug....Nu eerst eens genieten... :)

Afbeelding

Indruk tot nu toe is erg goed. Zeer sprankelend en open geluid. Geen bas-beesten maar voldoende aanwezig en zeker als je kijkt naar het kleine woofertje. Zeker als je kijkt naar de prijs en wat het neerzet vind ik het een erg fijn woofertje. Denk dat ik z'n grotere broers ook maar eens aan de tand ga voelen....
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Erg mooi gemaakt weer Edo!

Maar is het nou qua uitstraling geworden wat je ervan verwachtte?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Beetje moeilijk. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Het hoog was ik niet zo bag voor, al had ik wat mindere ervaringen met metal-dome, maar deze klinkt en werkt erg goed. De Dayton was dus een deel van de test en ik moet zeggen dat hij prima tot erg goed bevalt. Zeker een aanrader in mijn ogen. Ook kijkende wat ie kost zeker leuk om wat meer mee te gaan doen in de toekomst. De Dayton heeft doordat de comus van alu gemaakt is wat piekjes her en der en vraagt dus iets meer van het filter, maar da's allemaal goed gokomen.

Nog een rest dingentje, als ik het nog een keer zou gaan maken zou ik de woofer 1 slagje groter gekozen hebben. Maar misschien bouw ik bij dit setje nog wel een bijpassende en beetje zelfde look subje...
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mja, ik bedoelde met uitstraling eigenlijk de "looks" van de speaker..

;)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

The Looks? Ben erg tevreden over het behaalde resultaat al zijn er natuurlijk altijd wel wat dingen die ik anders zou doen de volgende keer.

Bij z'n grotere broer, de volgende versie dus, wordt het massieve blok aan de voorkant iets dunner. De boven en onderkant iets dikker dan de nu 1 cm dikke eiken platen en denk dat dat het zo ongeveer is. Misschien de horizontale streepjes wat meer laten opvallen. Alleen hoe weet ik nog niet.

Maar ja, dit was de test voor z'n grotere broer, dus wat mij betreft gaan ze de verkoop in....alleen wat vraag je nu voor zoiets... :(
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Maar ja, dit was de test voor z'n grotere broer, dus wat mij betreft gaan ze de verkoop in....alleen wat vraag je nu voor zoiets... :(
nou ja, wat dacht je van kostprijs van de units + 40 euro voor elk uur dat je er aan gewerkt hebt? vakmanschap heeft zo z'n prijs natuurlijk :D begin eens op bifi.nl, zo van unieke handgemaakte speaker, speciale accoustisch geoptimaliseerde lak op de kabels enzo.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

340 euro onderdelen en 60 uur x 40 euro....duur kastje.. :)
ralf

Bericht door ralf »

te koop nieuwe sonus faber 2750 euro
set je neer te koop sonus faber 500 euro dan hebben mensen argwaan en denken dat ze in de maling genomen worden
mooie speakers Edo, you did it again
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Haha, zal ook geen Sonuf Faber boven staan. Gewoon zelfbouw... :)
Maar de volgende wordt nog mooier....

Ik ben dit weekend iemand wezen helpen met z'n bootje...een leuke Riva. Nou had die persoon nog wat van die orginele twee componenten lak liggen. Denk dat de volgende SF-achtige-look-a-likes in die lak gezet worden. 8)
SARK

Bericht door SARK »

@Edo

Let jij even op je woorden :x een Riva noem je geen "bootje" [-X
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Nee je hebt gelijk... It's a Beauty...(met hoofdletter B)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zo, tijdje geleden maar toch wat veranderingen gedaan aan het uiterlijk.

Waarom? simpel, het front wat gebarsten. Jep, tijd in de schuur bezig geweest en daarna binnen. Ergens is het fout gegaan en na een lange tijd zat er opeens een flink scheurje in 's ochtends. Da's balen, maar leuke uitdaging om nog wat te proberen. Namelijk een front van (nep) leer.

Let wel: dit is een testkast om ervaring op te doen voor de bouw van z'n grotere broer (die nog komen gaat) dus dit is ook weer een leuke test om te kijken hoe ik dan de bouw zal gaan doen. De volgende test is trouwnes ook al gaande, twee maal HDS162 Nomex met XT300 tweeter. Maar da's voor later.

Eerst een nieuw front gemaakt. Maat zagen, frees erin en met de schaaf wat schuine kantje eraan gemaakt:

Afbeelding

Toen m.b.v. bisonkit het leer vastgezet:

Afbeelding

En het nieuwe front geplaatst op de kast:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik dit er beter uit vindt zien.
En nu ik toch bezig ben heb ik gisteravond een nieuw filter ontworpen dat een wat lagere x-over heeft dan dit momentele filter. Nu zit hij op 2700 Hz (ongeveer) en hij gaat naar iets boven de 2KHz. Eens kijken of hij hierdoor wat rustiger wordt. Maar dat later.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet er idd veel mooier uit. Ik vond dat andere wat nepperig aandoen, dit leer heeft msschien ook wel klankmatige verschillen?

Wowly
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Tsja, alles gaat op de schop, front en filter, dus zal wel heel naders gaan worden.
Joost

Bericht door Joost »

Ziet er weer super uit Edo!

Hoe zat het frontje dan vast dat je het er weer vanaf kon krijgen? (niet gelijmd dus waarschijnlijk :wink: )

Gr. Joost
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Joost schreef:
Hoe zat het frontje dan vast dat je het er weer vanaf kon krijgen? (niet gelijmd dus waarschijnlijk :wink: )

Gr. Joost
Ehm, ja, helaas wel verlijmt. Rondom heel voorzichtig met een beitel alles stukje bij beetje een tikkie gegeven, totdat het front iets losser kwam te zitten en nog een rondje, en nog een rondje etc etc, totdat het gehele front los was. Hierdoor is ook wat fineer en MDF meegekomen, maar dat was makkelijk re repareren. Het nieuwe front is aan alle kanten 1mm groter, dus de oude naad zie je (bijna) niet meer.

Ach, zo zie je dat niet alles altijd 100% goed gaat, maar was wel een mooie les voordat ik aan z'n grote broer ga beginnen. Heeft weer een hoop info en ervaring opgeleverd.
Joost

Bericht door Joost »

Edo schreef:
Ehm, ja, helaas wel verlijmt.
Kon me al niet anders voor stellen....
Edo schreef:
Rondom heel voorzichtig met een beitel alles stukje bij beetje een tikkie gegeven,......
Mmmm dan heb je het helemaal netjes gedaan......

Edo schreef:
Ach, zo zie je dat niet alles altijd 100% goed gaat, maar was wel een mooie les voordat ik aan z'n grote broer ga beginnen. Heeft weer een hoop info en ervaring opgeleverd.
Ben benieuwd! ( Nog meer info en ervaring? Moet wel héééél erg mooi worden dan :D )

vr.gr.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zo, kast 1 "gerenoveerd" zullen we maar zeggen. Nieuw front natuurlijk en nieuwe filter. X-over is stuk naar beneden gegaan van 2700 naar 2100 Hz. Schema zal ik t.z.t. nog posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Zow zeg wat netjes! :D En wat zijn die meerdere lijnen op die grafiek? Verschillende metingen, of heb je wat aan het filter gedaan (lijkt me niet).
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dat zijn 0, 30 en 60 graden gemeten. Nu moet ik erbij zeggen dat de 60 graden (bleek later, foutje van mij) 50 graden bleek..

Dus de rechte lijn is recht voor de kast gemeten (0 graden dus), degene die iets afloopt is gemeten op 30 graden t.o.v. de kast en de lijn die nog sneller afvalt is een meting van 50 graden t.o.v. de voorkant van de kast.
rho

Bericht door rho »

Dat heb je weer eens goed gedaan hoor. Is veel mooier zo met dat lederen front.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

rho schreef:
Vond ik ook... :lol:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Hier nog even het gebruikte filter:

Afbeelding
rho

Bericht door rho »

Edo schreef:
rho schreef:
Vond ik ook... :lol:
Wat een geluk zeg. 't Was anders wel balen. :wink: :lol:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zeker, heb er ook een tijd zitten denken hoe ik dit nu weer op moest lossen. Eerste instantie had ik het idee dat ie in de zomer prima in de vuurkorf kon.....maar toch maar een poging gedaan om hem te "restaureren".. :)

Ik neem ze wel mee naar Breda.
Plaats reactie