Ultieme laagweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Martijn, dit is niet meer leuk. Ben je iets aan het compenseren of zo? :twisted:
Hoe weet JIJ dat nou weer??? :roll: Is het zo duidelijk?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje, 4 van deze jongens.

Even snel simuleren levert dat iets van 116dB op, en dan zonder de nodige roomgain.
die arme woofers krijgen dadelijk hun leve lang niks te doen. Staan letterlijk uit hun neus te eten, met hooguit 1mm xmax :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik vind het maar zielig voor de woofertjes.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Mooie compacte kastjes! Plantje erop en klaar :)

Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mja, vier woofers van dit formaat is wel ontzettend overkill he? Ik vraag me af waarom ik 't ook alweer doe. Van de andere kant, de kasten zijn best compact. Als ik vier stuks 12" woofers zou hebben genomen, had ik niet veel kleinere kasten gehad. En met film is 't wel heel macho om veel lucht (en alle meubels in de kamer) te kunnen bewegen :twisted: !
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Niet alle subs moeten straks even hard werken, de achterste sub staat misschien -10dB en een andere weer op -3dB. De output van 4 subs die random in de kamer komen te staan is volgens mij in praktijk niet veel (6dB) hoger dan van 2 subs.

De overkill valt dus best mee. Als je harder wil gaan zou ik voor meer xmax gaan ipv extra subs. SPL is echter een bijzaak in ons geval.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

En, zijn er nog vorderingen te melden? Ben zeer benieuwd. :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ivo schreef:
En, zijn er nog vorderingen te melden? Ben zeer benieuwd. :)
Bij mij niet echt.. Ik loop een beetje vast met de voorversterker en digitale filters.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

In welk opzicht loop je vast?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
In welk opzicht loop je vast?
Nou ik moet een redelijk betaalbare oplossing vinden voor een 12 kanaals volumeregeling en simpele bronkeuze. De bedrijven die ik heb gemaild antwoorden niet. Ik zou ook wel alle onderdelen los kunnen kopen, maar genoeg verstand heb ik er niet van om alles in elkaar te zetten.

Het moet in de richting van die Pga chipjes gaan. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8267
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nog even geduld en dan heb ik een PIC en AVR programmer en zijn al je zorgen opgelost :)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

En de digitale filters?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
En de digitale filters?
Groundsound heeft de DCN 24 nogsteeds niet uitgebracht. Ik kijk ook nog met 1 oog naar de xillica xm2040, omdat ik voor de subs geen frequentierespons hoef te laden. Dat kan real time met arta bijv. Voor de dipool is de DCN 24 wel prettig.

Ik zal wel weer wat schuren en lakken binnenkort dan heb ik straks weer wat foto's! :D
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 05 apr 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Stiekem ben ik nog iets van plan met voodooless in het trend van een DIY DSP, maar dat wordt een lange termijn project :twisted:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
bertor schreef:
En de digitale filters?
Groundsound heeft de DCN 24 nogsteeds niet uitgebracht. Ik kijk ook nog met 1 oog naar de xillica xm2040, omdat ik voor de subs geen frequentierespons hoef te laden. Dat kan real time met arta bijv. Voor de dipool is de DCN 24 wel prettig.

Ik zal wel weer wat schuren en lakken binnenkort dan heb ik straks weer wat foto's! :D
Nouja, je kent mijn mening :)

viewtopic.php?p=155214#155214

Dan kun je verder en het sluit de route met volumeregeling en Groundsound niet uit.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nog maar eens een fotootje!

Elke sub heeft 2 aansluitingen. 1 achter en 1 aan de zijkant voor banaanstekkers. De sub kan dan tegen de muur aanstaan zonder dat kabels in de weg zitten. De poten zouden te hoog worden als ik een enkele aansluiting aan de onderkant zou maken.

In de kast komt waarschijnlijk geen dempingsmateriaal.

De woofers monteer ik pas als de subs in de luisterkamer staan, omdat de subs anders niet meer te tillen zijn.
Bijlagen
PICT3237.JPG
PICT3240.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een van de subs heb ik een béétje gepolijst en de woofer is aangesloten!

Op een UcD180 geeft dit al een enorme druk. Meer dan genoeg voor muziek. ..... :twisted: .....

Ik heb nu wel zin gekregen om dit onzinnige project af te maken!
Bijlagen
PICT3332.JPG
PICT3331.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Loopt die Noord-Zuid lijn ergens bij jou in de buurt? Dan kun je de scheuren in de fundering daar aan toeschrijven :twisted:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mss is het wel omgekeerd :-$
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nee, gelukkig loopt die lijn hier niet! Met een dsp is het wel verantwoord! Ik zoek uit op welke frequenties het dak, de ramen, baby etc van de buren beginnen te resoneren en met de dsp zet ik daar dan een notch op, zodat ik met de buren in ieder geval geen problemen krijg..


grapje..
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

heej, je bent misschien wel in staat om die Myth van Mythbusters te proberen.

(eigenresonantie opzoeken van organen)
Moet dast filmpje nog eens opzoeken op youtube...

Maaruhm, prachtige subkes hoor!
Heb jij nog iets aparts gedaan met polijsten, of hoe heb je het aangepakt?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Eerst kort met commandant 4 en daarna met iets(industrieels) fijner polijsten. Met een machine. De kleur zit tussen zijde en hoogglans in. Geen pianolak afwerking dus.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Dat heb ik zelf als test ook gedaan met een witte Historlak. Hou in de gaten dat vuil een stuk beter hecht. Op zwart zal je dit niet zo snel zien, maar op wit is het hinderlijk. Zelfs vuil van handen moet er weer opnieuw uitgeschuurd worden. Misschien toch eens wat fijner polijsten.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hoe staat het met de subs?
Komt er demping in de behuizing te zitten of toch niets?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een beetje pritex tegen de achterwand, voor de rest niks. Ik cross ze ver en steil genoeg onder de frequentie waar staande golven in de kast optreden.

Ik wacht op het dsp systeem van hypex om de subs en dipools te filteren. Als de volumeregeling daar een beetje oké van is en wanneer met 1 volumeregeling 12 kanalen te regelen zijn, neem ik die.

Jij gebruikt nu dus ook 4 subs amanda? Wat zijn daar de afmetingen van?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Montana schreef:
Een beetje pritex tegen de achterwand, voor de rest niks. Ik cross ze ver en steil genoeg onder de frequentie waar staande golven in de kast optreden.

Ik wacht op het dsp systeem van hypex om de subs en dipools te filteren. Als de volumeregeling daar een beetje oké van is en wanneer met 1 volumeregeling 12 kanalen te regelen zijn, neem ik die.

Jij gebruikt nu dus ook 4 subs amanda? Wat zijn daar de afmetingen van?
huh 12 kanalen? heb ik iets gemist? ik dacht dat de nieuwe hypex units 6 kanalen konden aansturen (stereo drieweg)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”