HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pooooooooost! :mrgreen:

Bedankt Jan! Alles veilig aangekomen!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:twisted:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Pooooooooost! :mrgreen:

Bedankt Jan! Alles veilig aangekomen!


Have you finally found the Holy Grail of CD world?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou Ytzen... Zo erg is het nu ook weer niet 8)
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

ik ben aan het modden aan de grote dac
en ik heb een lm4562 geplaatst.

Als ik de uitgangs caps verwijder heb ik geen DC op mij uitgang staan is
Alleen de caps tussen dac en opamp zit er nog tussen.

Is dat bij de kleine dac ook? :?:
hoka
Berichten: 109
Lid geworden op: za 02 feb 2008, 16:54

Bericht door hoka »

waar vindt ik een lm4562 voor een redelijke prijs?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik hoop dat ze je antwoorden:

http://www.schuro.de/preisl-opamps.htm
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Ik hoop dat ze je antwoorden:

http://www.schuro.de/preisl-opamps.htm
Ik voel weer een groupbuy opborrelen :D :D .

Welke uit dit rijtje is eigenlijk het meest geschikt voor de DAC en waarom? DIP of SO is op te lossen met een adaptertje. Het voornaamste is pincompatibiliteit.

AD797AN (€ 9,82 )
OP275GP (€ 2,57 )
OPA134PA (€ 1,75 )
OPA604AP (€ 2,09 )
OPA627AP (€ 19,33 )
OPA2107AP (€ 14,28 )
OPA2134PA (€ 2,48 )
OPA2604AP (€ 3,91 )
LME49710 (€ 3,48 )
LM4562NA (€ 4,74 )
LME49720

Ik wil niet alleen naar de prijs kijken, want op 1 dac heb je er toch maar 1 nodig, als je meer wil richting High End wil, zul je meer moeten dokken, da´s duidelijk, maar is er een indeling te maken hoeveel procent de klank positief beïnvloedt wordt ten opzichte van de voorganger? Dus, is er een volgorde aan te geven in hoeverre de kwaliteit van de opamp beter wordt?

Bij voldoende interesse wil ik anders wel een groupbuy opzetten. In principe zou dat uit het hele Schuro-assortiment kunnen zijn, mits het niet uit de klauwen loopt. Dit zou dan voornamelijk zijn voor het beperken van de verzendkosten van Duitsland naar hier. Overigens heb ik over een tijdje een Duits postadres ter beschikking, dat maakt kopen in Duitsland wel heel erg interessant.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op wo 15 okt 2008, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

mischa72 schreef:
OPA2107AP (€ 14,28 )
OPA2134PA (€ 2,48 )
OPA2604AP (€ 3,91 )
LM4562NA (€ 4,74 )
Deze zijn 1 op 1 verwisselbaar (dubbele opamps) En indien verkrijgbaar zou ik voor deze dac lekker makkelijk voor DIP gaan.
mischa72 schreef:
AD797AN (€ 9,82 )
OP275GP (€ 2,57 )
OPA134PA (€ 1,75 )
OPA604AP (€ 2,09 )
OPA627AP (€ 19,33 )
LME49710 (€ 3,48 )
Dit zijn enkele en daar heb je dus twee van nodig plus bijbehorende adapter. En dan zou ik uitgaan van SOIC anders wordt het wel heel
ingewikkeld.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 4562 de 2134 mega-overtreft, dus die laatste is geen aanrader...

Als ik mij niet vergis is de (49710 niet dus!) 49720 de directe vervanger van de 4562.

Overigens mocht ik mij in bovenstaande enigszins vergissen dan mij graag even corrigeren :-)
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 15 okt 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Als ik mij niet vergis is de 49710 de directe vervanger van de 4562.
Is er verder nog klankverschil of verschil in specs? Anders gaan we gewoon voor een bosje good old 4562´s.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geen idee. Zover mij bekend is de 4562 niet meer leverbaar. Wat Schuro nog heeft zal wel oude voorraad zijn.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Wat Schuro nog heeft zal wel oude voorraad zijn.
Geen probleem dus zou ik zeggen. Maar als net zo goed die LME49710 genomen kan worden....
Naqua1
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 21:11

Bericht door Naqua1 »

Hallo iedereen,

Mijn eerste post op dit forum, en dat allemaal vanwege enthousiasme over de hong-kong DAC. Inmiddels 2 exemplaren rijker en nog niet veel gemodificeerd. Toch klinkt ie al lekker.

Sta op het punt om er LM4562 in te zetten en oscon 100uf-16v volgens recept van Wowly.

De LM4562 komt van ebay http://cgi.ebay.nl/LM4562-LM4562NA-Ultr ... 911.c0.m14

Overigens is niet de LME49710 de vervanger, maar de LME49720NA. De 49710 is een enkele opamp.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dank, ik corrigeer mijn post even.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Dank, ik corrigeer mijn post even.
Ik ook, ik heb de LME49720 aan het lijstje toegevoegd.

Mischa
Naqua1
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 21:11

Bericht door Naqua1 »

Mischa,

De LME49720 en LME49710 zijn dezelfde opamps, alleen de eerste is een dubbele en de tweede een enkele. Je hebt ze alle 2 in je lijstje staan alsof het twee verschillende uit te proberen types zijn. Voor de HKdac is de LME49710 niet handig, die zou je kunnen verwijderen.

Overigens, heeft iemand anders, naast Wowly ook nog ervaring met het plaatsen van OScons ? Hoe waren de klankmatige verschillen ?!

Toevoeging:

Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!

http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag zijn, maar ik laat ze er toch tussen staan. Er kunnen ook toepassingen zijn waarbij 2 enkele opamps toegepast worden. Ik weet niet of er enkele opamps zijn die misschien beter of minder klinken dan hun dubbele evenknie.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Naqua1 schreef:
Toevoeging:

Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!

http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
Leuk ding, alleen heeft de persoon in kwestie niet veel kaas gegeten van het ontwerpen van een pcb. Zo zijn de sporen veel te breed en liggen daardoor veel te dicht tegen elkaar aan. De kans op sluitingen is erg groot op deze manier.

Verder vraag ik me af wat de voordelen van dit ontwerp zijn. Het is natuurlijk wel extreem-analoog. :twisted:

Groeten,
Mischa
Naqua1
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 21:11

Bericht door Naqua1 »

Voor uitleg over de voordelen van een discrete opamp tov een geintegreerde zie:

http://www.bursonaudio.com/Articles.htm

Met name de 1e twee artikelen bovenaan.

en

http://cgi.ebay.nl/Burson-Audio-Opamp-K ... 911.c0.m14
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

Ik heb de 4562 hier besteld
binnen een week in huis

http://www.banzaieffects.com/Miscellane ... 6-p-2.html
Naqua1
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 21:11

Bericht door Naqua1 »

Vandaag de LM4562 geinstalleerd.

Er komt beslist meer ruimte, maar ik vind het wat aan de scherpe kan tov de standaard opamp. Ook is de focus wat minder en valt er een 'gat' tussen links en rechts. Toch maar eens de standaard teruggeprikt en die klinkt compacter, meer focus en geen scherpe randjes aan het hoog.

Tot zover niet echt een opsteker voor de lm.

Zou het kunnen zijn dat ie oscilleert ?! Hoe check ik dat en hoe los ik het op ?? Iemand een idee. ?
Laatst gewijzigd door Naqua1 op do 16 okt 2008, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Grppg. Ik vond het een mega-stap ten opzichte van de 2134....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Naqua1 schreef:
Toevoeging:

Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!

http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
Leuk ding, alleen heeft de persoon in kwestie niet veel kaas gegeten van het ontwerpen van een pcb. Zo zijn de sporen veel te breed en liggen daardoor veel te dicht tegen elkaar aan. De kans op sluitingen is erg groot op deze manier.

Verder vraag ik me af wat de voordelen van dit ontwerp zijn. Het is natuurlijk wel extreem-analoog. :twisted:

Groeten,
Mischa
Nou ja die spoortjes is nog tot daar aan toe. Werken kan het sowieso niet met een paar transistors "op zijn kop" (Q1 en Q3).

Zou het kunst zijn ?
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Bericht door josh »

Als ik op de hkdac zowel een optisch als coaxiaal signaal gelijktijdig aanbiedt kan ik dan zonder probleem middels een relais/schakelaar schakelen tussen deze ingangen op de aansluitingen van het jumpertje?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

@Josh,

Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Toen ik er een tijd geleden achter kwam dat het jumpertje nog verkeerd stond, heb ik dat getest en het jumpertje gewoon overgezet zonder de spanning uit te schakelen (uiteraard wel zonder verder iets aan te raken). Het signaal werd onmiddelijk goed opgepakt.

Als ik het goed herinner, heeft de DDDAC trouwens ook gewoon een schakelaar tussen coax en optisch. Mocht ik me vergissen, dan hoor ik het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”