Bedankt Jan! Alles veilig aangekomen!
HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- speakerfan
- Berichten: 34
- Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
- Locatie: Breda
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik voel weer een groupbuy opborrelenLeeuwarden schreef:
Welke uit dit rijtje is eigenlijk het meest geschikt voor de DAC en waarom? DIP of SO is op te lossen met een adaptertje. Het voornaamste is pincompatibiliteit.
AD797AN (€ 9,82 )
OP275GP (€ 2,57 )
OPA134PA (€ 1,75 )
OPA604AP (€ 2,09 )
OPA627AP (€ 19,33 )
OPA2107AP (€ 14,28 )
OPA2134PA (€ 2,48 )
OPA2604AP (€ 3,91 )
LME49710 (€ 3,48 )
LM4562NA (€ 4,74 )
LME49720
Ik wil niet alleen naar de prijs kijken, want op 1 dac heb je er toch maar 1 nodig, als je meer wil richting High End wil, zul je meer moeten dokken, da´s duidelijk, maar is er een indeling te maken hoeveel procent de klank positief beïnvloedt wordt ten opzichte van de voorganger? Dus, is er een volgorde aan te geven in hoeverre de kwaliteit van de opamp beter wordt?
Bij voldoende interesse wil ik anders wel een groupbuy opzetten. In principe zou dat uit het hele Schuro-assortiment kunnen zijn, mits het niet uit de klauwen loopt. Dit zou dan voornamelijk zijn voor het beperken van de verzendkosten van Duitsland naar hier. Overigens heb ik over een tijdje een Duits postadres ter beschikking, dat maakt kopen in Duitsland wel heel erg interessant.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op wo 15 okt 2008, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Deze zijn 1 op 1 verwisselbaar (dubbele opamps) En indien verkrijgbaar zou ik voor deze dac lekker makkelijk voor DIP gaan.mischa72 schreef:OPA2107AP (€ 14,28 )
OPA2134PA (€ 2,48 )
OPA2604AP (€ 3,91 )
LM4562NA (€ 4,74 )
Dit zijn enkele en daar heb je dus twee van nodig plus bijbehorende adapter. En dan zou ik uitgaan van SOIC anders wordt het wel heelmischa72 schreef:AD797AN (€ 9,82 )
OP275GP (€ 2,57 )
OPA134PA (€ 1,75 )
OPA604AP (€ 2,09 )
OPA627AP (€ 19,33 )
LME49710 (€ 3,48 )
ingewikkeld.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 4562 de 2134 mega-overtreft, dus die laatste is geen aanrader...
Als ik mij niet vergis is de (49710 niet dus!) 49720 de directe vervanger van de 4562.
Overigens mocht ik mij in bovenstaande enigszins vergissen dan mij graag even corrigeren
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 15 okt 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hallo iedereen,
Mijn eerste post op dit forum, en dat allemaal vanwege enthousiasme over de hong-kong DAC. Inmiddels 2 exemplaren rijker en nog niet veel gemodificeerd. Toch klinkt ie al lekker.
Sta op het punt om er LM4562 in te zetten en oscon 100uf-16v volgens recept van Wowly.
De LM4562 komt van ebay http://cgi.ebay.nl/LM4562-LM4562NA-Ultr ... 911.c0.m14
Overigens is niet de LME49710 de vervanger, maar de LME49720NA. De 49710 is een enkele opamp.
Mijn eerste post op dit forum, en dat allemaal vanwege enthousiasme over de hong-kong DAC. Inmiddels 2 exemplaren rijker en nog niet veel gemodificeerd. Toch klinkt ie al lekker.
Sta op het punt om er LM4562 in te zetten en oscon 100uf-16v volgens recept van Wowly.
De LM4562 komt van ebay http://cgi.ebay.nl/LM4562-LM4562NA-Ultr ... 911.c0.m14
Overigens is niet de LME49710 de vervanger, maar de LME49720NA. De 49710 is een enkele opamp.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Mischa,
De LME49720 en LME49710 zijn dezelfde opamps, alleen de eerste is een dubbele en de tweede een enkele. Je hebt ze alle 2 in je lijstje staan alsof het twee verschillende uit te proberen types zijn. Voor de HKdac is de LME49710 niet handig, die zou je kunnen verwijderen.
Overigens, heeft iemand anders, naast Wowly ook nog ervaring met het plaatsen van OScons ? Hoe waren de klankmatige verschillen ?!
Toevoeging:
Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!
http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
De LME49720 en LME49710 zijn dezelfde opamps, alleen de eerste is een dubbele en de tweede een enkele. Je hebt ze alle 2 in je lijstje staan alsof het twee verschillende uit te proberen types zijn. Voor de HKdac is de LME49710 niet handig, die zou je kunnen verwijderen.
Overigens, heeft iemand anders, naast Wowly ook nog ervaring met het plaatsen van OScons ? Hoe waren de klankmatige verschillen ?!
Toevoeging:
Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!
http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
Leuk ding, alleen heeft de persoon in kwestie niet veel kaas gegeten van het ontwerpen van een pcb. Zo zijn de sporen veel te breed en liggen daardoor veel te dicht tegen elkaar aan. De kans op sluitingen is erg groot op deze manier.Naqua1 schreef:Toevoeging:
Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!
http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
Verder vraag ik me af wat de voordelen van dit ontwerp zijn. Het is natuurlijk wel extreem-analoog.
Groeten,
Mischa
Voor uitleg over de voordelen van een discrete opamp tov een geintegreerde zie:
http://www.bursonaudio.com/Articles.htm
Met name de 1e twee artikelen bovenaan.
en
http://cgi.ebay.nl/Burson-Audio-Opamp-K ... 911.c0.m14
http://www.bursonaudio.com/Articles.htm
Met name de 1e twee artikelen bovenaan.
en
http://cgi.ebay.nl/Burson-Audio-Opamp-K ... 911.c0.m14
- speakerfan
- Berichten: 34
- Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
- Locatie: Breda
Ik heb de 4562 hier besteld
binnen een week in huis
http://www.banzaieffects.com/Miscellane ... 6-p-2.html
binnen een week in huis
http://www.banzaieffects.com/Miscellane ... 6-p-2.html
Vandaag de LM4562 geinstalleerd.
Er komt beslist meer ruimte, maar ik vind het wat aan de scherpe kan tov de standaard opamp. Ook is de focus wat minder en valt er een 'gat' tussen links en rechts. Toch maar eens de standaard teruggeprikt en die klinkt compacter, meer focus en geen scherpe randjes aan het hoog.
Tot zover niet echt een opsteker voor de lm.
Zou het kunnen zijn dat ie oscilleert ?! Hoe check ik dat en hoe los ik het op ?? Iemand een idee. ?
Er komt beslist meer ruimte, maar ik vind het wat aan de scherpe kan tov de standaard opamp. Ook is de focus wat minder en valt er een 'gat' tussen links en rechts. Toch maar eens de standaard teruggeprikt en die klinkt compacter, meer focus en geen scherpe randjes aan het hoog.
Tot zover niet echt een opsteker voor de lm.
Zou het kunnen zijn dat ie oscilleert ?! Hoe check ik dat en hoe los ik het op ?? Iemand een idee. ?
Laatst gewijzigd door Naqua1 op do 16 okt 2008, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nou ja die spoortjes is nog tot daar aan toe. Werken kan het sowieso niet met een paar transistors "op zijn kop" (Q1 en Q3).mischa72 schreef:Leuk ding, alleen heeft de persoon in kwestie niet veel kaas gegeten van het ontwerpen van een pcb. Zo zijn de sporen veel te breed en liggen daardoor veel te dicht tegen elkaar aan. De kans op sluitingen is erg groot op deze manier.Naqua1 schreef:Toevoeging:
Op de volgende link iemand die bezig is om speciaal voor de HKDAC een discrete opamp in elkaar te knutselen. Bedoeling is om de printjes ook te verkopen aan mede enthousiastelingen. Iets om in de gaten te houden ?!
http://www.head-fi.org/forums/f6/cs4397 ... me-370339/
Verder vraag ik me af wat de voordelen van dit ontwerp zijn. Het is natuurlijk wel extreem-analoog.![]()
Groeten,
Mischa
Zou het kunst zijn ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
@Josh,
Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Toen ik er een tijd geleden achter kwam dat het jumpertje nog verkeerd stond, heb ik dat getest en het jumpertje gewoon overgezet zonder de spanning uit te schakelen (uiteraard wel zonder verder iets aan te raken). Het signaal werd onmiddelijk goed opgepakt.
Als ik het goed herinner, heeft de DDDAC trouwens ook gewoon een schakelaar tussen coax en optisch. Mocht ik me vergissen, dan hoor ik het wel.
Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Toen ik er een tijd geleden achter kwam dat het jumpertje nog verkeerd stond, heb ik dat getest en het jumpertje gewoon overgezet zonder de spanning uit te schakelen (uiteraard wel zonder verder iets aan te raken). Het signaal werd onmiddelijk goed opgepakt.
Als ik het goed herinner, heeft de DDDAC trouwens ook gewoon een schakelaar tussen coax en optisch. Mocht ik me vergissen, dan hoor ik het wel.
