Post hier je idee met je Hi-Vi B3S
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat mag je toch niet zo stellen Bart, tenzij dat je kritiek op deze specifieke driver slaat.b_force schreef:Een TL voegt meer modderig laag toe![]()
![]()
Een goede transmissielijn kan bijna zo strak klinken als een dipool bas!
Het probleem is dat velen denken al snel een goede TL te kunnen bouwen, maar uiteindelijk een moeras creëren. Op die manier wordt het systeem op zich in diskrediet gebracht.
Een goed TL systeem is volgens mij nog steeds de topper op vlak van een juiste en detailrijke basweergave, zij het ten koste van een overgroot kastvolume. Een goed op punt gestelde dipool in een juiste luisterruimte met een uitgekozen luisterplaats vormt hierop een uitzondering.
Groeten,
Ed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Je snapte mijn opmerking niet helemaal denk ik 
De B3S in een dipole gaat tot zo'n 100-120Hz, meer niet.
De B3S klinkt in het laag (dus rond de 65-70Hz) gewoon modderig ivm de vervorming die dan gaat optreden.
Of je dit nu doet meet een gesloten, BR of een TL je ontkomt dan niet aan de vervorming van de driver.
Het betreft dus de woofer en niet het systeem zelf, want TL klinkt idd erg goed
De B3S in een dipole gaat tot zo'n 100-120Hz, meer niet.
De B3S klinkt in het laag (dus rond de 65-70Hz) gewoon modderig ivm de vervorming die dan gaat optreden.
Of je dit nu doet meet een gesloten, BR of een TL je ontkomt dan niet aan de vervorming van de driver.
Het betreft dus de woofer en niet het systeem zelf, want TL klinkt idd erg goed
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Dat is mij ook nog niet opgevallen. Ik denk dat niemand hier een ontwerp de grond inboort. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een ontwerp niet goed is. Dat wordt hier altijd netjes onderbouwd.Marp schreef:...maar dat ideëen de grond in worden geboord, is me niet opgevallen...
De laagweergave is niet zo'n probleem. Ik heb al even een testje gedaan met de B3S als satteliet en een sub vanaf 150Hz en lager. Prima geluid! Dat kleine beetje laagweergave dat je mist wordt op deze manier prima overgenomen door de sub. Je merkt er niets van!
Laatst gewijzigd door StevenW op za 01 sep 2007, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat iedereen zit te wachten tot een van de filterjongens hier een mooi filter in elkaar heeft gebakken
Ikzelf ben al volop bezig, echter kiddo no3 kom er binnenkort aan en we krijgen last van nesteldrang....dat betekent dat de kinderkamers helemaal in orde worden gemaakt, de voortuin compleet wordt veranderd, onze slaapkamer etc etc etc je kent dat wel. Hivi staat niet hoog op de prioriteitenlijst. Desalniettemin ga ik zo gauw als ik de Tweeters en de woofers binnenkrijg toch echt aan de slag om een mooi 3-wegje te gaan bouwen. En die tweeters gaan er toch echt gauw komen nu
Overigens duurt het zelf in elkaar zetten van een nieuw ontwerp wel wat langer dan een bestaand ontwerp nabouwen..
Wowly
Ikzelf ben al volop bezig, echter kiddo no3 kom er binnenkort aan en we krijgen last van nesteldrang....dat betekent dat de kinderkamers helemaal in orde worden gemaakt, de voortuin compleet wordt veranderd, onze slaapkamer etc etc etc je kent dat wel. Hivi staat niet hoog op de prioriteitenlijst. Desalniettemin ga ik zo gauw als ik de Tweeters en de woofers binnenkrijg toch echt aan de slag om een mooi 3-wegje te gaan bouwen. En die tweeters gaan er toch echt gauw komen nu
Overigens duurt het zelf in elkaar zetten van een nieuw ontwerp wel wat langer dan een bestaand ontwerp nabouwen..
Wowly
Ik heb mijn eerste prote voor de HiVi's af!
Ik heb ze aangesloten op het mid filter van een visaton skyline ( de rest van de skyline speelt mee). De HiVi's spelen hier van 300 tot 4500 Hz. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben.
maar goed. Nu is het even wachten op de dayton tweetes, en dan kan ik het eerste HiVi proto filter aansluiten.
Tot nu toe ben ik zeer te vreden!
Ik ga de HiVi;s waarschijnlijk doorverkopgen aan mijn broer in een afgebouwd setje. Ik hoop dat hij net zo tevreden is als ik!
Ik heb ze aangesloten op het mid filter van een visaton skyline ( de rest van de skyline speelt mee). De HiVi's spelen hier van 300 tot 4500 Hz. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben.
maar goed. Nu is het even wachten op de dayton tweetes, en dan kan ik het eerste HiVi proto filter aansluiten.
Tot nu toe ben ik zeer te vreden!
Ik ga de HiVi;s waarschijnlijk doorverkopgen aan mijn broer in een afgebouwd setje. Ik hoop dat hij net zo tevreden is als ik!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Tja, ook ik wacht tot er iets meer info over een eventueel filter komt.
Maar ben ondertussen wel zeker ervan dat een goed gedempte TL echt to zijn recht komt. ook het basgedeelte 50-100 hz waarvoor de TL bedoeld is moet netjes weer te geven zijn denk ik.
De TL´s die ik al heb met de kleine 10cm visaton S woofertjes heeft ook geen last van hoge excursies onder de Fres. van het systeem.
ik denk trouwens dat een reflexkastje misschien meer last heeft van "onder de poort spelen"
Maar ben ondertussen wel zeker ervan dat een goed gedempte TL echt to zijn recht komt. ook het basgedeelte 50-100 hz waarvoor de TL bedoeld is moet netjes weer te geven zijn denk ik.
De TL´s die ik al heb met de kleine 10cm visaton S woofertjes heeft ook geen last van hoge excursies onder de Fres. van het systeem.
ik denk trouwens dat een reflexkastje misschien meer last heeft van "onder de poort spelen"
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Onder de port spelen ????
Een zwaar gedempte TL, is opzich idd prima, zo loopt hij mooi vlak naar het laag, met een -3dB van zo rond de 100Hz. Lager moet wel lukken, maar dan moet genoegen nemen met vervorming.
Een gesloten kist of zelfs een gesloten TL is natuurlijk ook een goede optie.
Vanmiddag een test kastje gemaakt, die waarschijnlijk voor m'n vriendin of voor m'n moeder wordt.
Klein gesloten kistje, met een leuk goedkoop Audax tweetertje er bij.
Klinkt best aardig, maaar, wat is het rendement laag.
Deze woofertjes moeten duidelijk met z'n 2en spelen, anders moet je de versterker flink open zetten.
Een zwaar gedempte TL, is opzich idd prima, zo loopt hij mooi vlak naar het laag, met een -3dB van zo rond de 100Hz. Lager moet wel lukken, maar dan moet genoegen nemen met vervorming.
Een gesloten kist of zelfs een gesloten TL is natuurlijk ook een goede optie.
Vanmiddag een test kastje gemaakt, die waarschijnlijk voor m'n vriendin of voor m'n moeder wordt.
Klein gesloten kistje, met een leuk goedkoop Audax tweetertje er bij.
Klinkt best aardig, maaar, wat is het rendement laag.
Deze woofertjes moeten duidelijk met z'n 2en spelen, anders moet je de versterker flink open zetten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
En weer een nieuw probeersel. De B3S als mid-speaker.
En jullie vallen denk ik bijna dood van het lachen als ik de setup laat zien waar ze nu in spelen.
Helaas (nog steeds) geen digicam (bijna jarig, mooi cadeautje
).
Maar ik heb met 2 Eltax (zie ander topic) speakers een open baffle gemaakt (lang leven balakanakis dozen
).
De B3S als mid gebruikt die tot zo'n 250Hz speelt en een leuke tweeter er bij gezegd.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het midden wat dit kleine drivertje neerzet.
Door band-pass te filteren haal je er ietsjes meer rendement uit.
Als je je ogen dicht doet, heb je helemaal niet het idee dat zo'n klein drivertje al dat midden gebied neerzet
(en zo blijven we lekker knutselen en experimenteren
)
En jullie vallen denk ik bijna dood van het lachen als ik de setup laat zien waar ze nu in spelen.
Helaas (nog steeds) geen digicam (bijna jarig, mooi cadeautje
Maar ik heb met 2 Eltax (zie ander topic) speakers een open baffle gemaakt (lang leven balakanakis dozen
De B3S als mid gebruikt die tot zo'n 250Hz speelt en een leuke tweeter er bij gezegd.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het midden wat dit kleine drivertje neerzet.
Door band-pass te filteren haal je er ietsjes meer rendement uit.
Als je je ogen dicht doet, heb je helemaal niet het idee dat zo'n klein drivertje al dat midden gebied neerzet
(en zo blijven we lekker knutselen en experimenteren
Ook hier wordt geduldig gewacht op de tweets en woofs van jan/wowly..
Daarna komt er hier als het goed is als eerste projectje een 3wegje. Nouja, eigenlijk 2, met een passieve sub. Bedoeling is dat ik hier vanaf de eerste tekening, tot de laatste aanpassing in het filter, alles zelf ga doen. Ik ben dit jaar ook begonnen op het Hout- en Meubilerings college dus het is een beetje de bedoeling dat er in ieder geval een paar heel mooie kastjes komen..!
Mijn project heeft ook al een naam. de 'Stiletto'. Inderdaad niet zo origineel. Ik wil een heel smalle kast maken. Om vervolgens toch nog een beetje aan volume te komen, wordt hij waarschijnlijk vrij diep.
Maar, jullie zien vanzelf wat verschijnen!
Daarna komt er hier als het goed is als eerste projectje een 3wegje. Nouja, eigenlijk 2, met een passieve sub. Bedoeling is dat ik hier vanaf de eerste tekening, tot de laatste aanpassing in het filter, alles zelf ga doen. Ik ben dit jaar ook begonnen op het Hout- en Meubilerings college dus het is een beetje de bedoeling dat er in ieder geval een paar heel mooie kastjes komen..!
Mijn project heeft ook al een naam. de 'Stiletto'. Inderdaad niet zo origineel. Ik wil een heel smalle kast maken. Om vervolgens toch nog een beetje aan volume te komen, wordt hij waarschijnlijk vrij diep.
Maar, jullie zien vanzelf wat verschijnen!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Helaas heb ik hier geen plek voor een openbaffle.
Waar ik dan voor ga is denk ik een sterk gedempte TL van ongeveer 80cm lang. (opgevouwen maakt het effectief zo'n 75cm lang)
Centrum van 2 B3Sjes ligt op ongeveer 12,5cm (daar komt de tweeter
) en begin oppervlakte is zo'n 80 cm^2.
Dit alles dus zwaar gedempt, met een klein beetje adem ruimte achter de woofertjes.
De grafiek loopt dan tot zo'n 100Hz -3dB en een klein bultje van 2dB bij 170-180Hz.
Waar ik dan voor ga is denk ik een sterk gedempte TL van ongeveer 80cm lang. (opgevouwen maakt het effectief zo'n 75cm lang)
Centrum van 2 B3Sjes ligt op ongeveer 12,5cm (daar komt de tweeter
Dit alles dus zwaar gedempt, met een klein beetje adem ruimte achter de woofertjes.
De grafiek loopt dan tot zo'n 100Hz -3dB en een klein bultje van 2dB bij 170-180Hz.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Waarom ?
Omdat die dan redelijk mooi vlak naar de 100Hz loopt.
Ik wil er nog een subje bij gaan gebruiken, en anders wordt die combinatie wel erg lastig om af te stellen.
De B3S geeft in een kleine gesloten kist een behoorlijk bult bij de 100-150Hz.
Dit kan je wel corrigeren, maar dat kost weer veel filter onderdelen en daar hebben we geen zin, omdat dit teveel gaat kosten.
Oplossing is dus proberen akoestisch mooi vlak te trekken.
Dit kan je doen daar een open baffle te maken (maar daar heb ik dus geen ruimte voor op dit moment) of een gesloten TL te nemen en die zwaar te dempen.
Dat is mijn reden waarom
Omdat die dan redelijk mooi vlak naar de 100Hz loopt.
Ik wil er nog een subje bij gaan gebruiken, en anders wordt die combinatie wel erg lastig om af te stellen.
De B3S geeft in een kleine gesloten kist een behoorlijk bult bij de 100-150Hz.
Dit kan je wel corrigeren, maar dat kost weer veel filter onderdelen en daar hebben we geen zin, omdat dit teveel gaat kosten.
Oplossing is dus proberen akoestisch mooi vlak te trekken.
Dit kan je doen daar een open baffle te maken (maar daar heb ik dus geen ruimte voor op dit moment) of een gesloten TL te nemen en die zwaar te dempen.
Dat is mijn reden waarom

