Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Ik heb de ruwe ook en die zijn niet slecht, maar dit ziet er leuker uit idd.
Dit is 1/3e smoothing voor de liefhebbers 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat geeft al veel meer informatie. In beide metingen zit oplopend hoog. Zijn die metingen gedaan met verschillende meetsets?
De CLIO metingen zijn op Doede zijn meetset gemaakt, de Arta metingen op de set van Jurgen, CLIO alleen on-axis en dat oplopende hoog zie je ook terug op de Arta metingen, dus ik denk dat het er zeker in zit, klein beetje off-axis zoals je in de Arta metingen ziet en het is weg...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Toch wel apart, zie het niet terug in de datasheet.
Maar toch ook wel wat onrust boven de 10K en in combinatie met de kast? wie weet, het is niet storend in ieder geval, in tegenstelling tot de bult die in het 100-500Hz gebied zat...
Bij zulke frequenties kunnen hele kleine dingen al meetbaar verschil maken. Schroefgaten, iets te ruim ingefreesde tweeter en dergelijke, maar ook de meetmicrofoon zelf. Een microfoonklem of een statief geeft reflectie en kan de meting beïnvloeden als het te dicht bij de microfoon zit. Niet te veel aandacht aan besteden, we hebben het hier over een frequentiebereik waar het discriminatievermogen van ons gehoor minimaal is.
Zie ook hier: http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
Zie ook hier: http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
Die verschillen zijn wel erg groot zeg... Ik meet met de microfoon standaard op zon 45 graden van de gemeten as af. Ik zie ook wel eens dat er een soort conus van dempingsmateriaal op de microfoon gemaakt wordt. Heeft iemand een idee hoe veel effect dat heeft?