mooi hoor !
Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Vandaag even rustdag op werk, dus begonnen met wat metingen etc.
Eerst gisteravond het filter grofweg in elkaar gezet met grotendeels onderdelen die ik nog had liggen.

En vandaag dus (na een nachtje inspelen) beneden alles neergezet.

Ohja, voetje is ook weer droog.....

Met onderstaande als voorlopig resultaat:

(0-30-60 graden)

Klank beschrijven vind ik wat moeilijk op dit moment, aangezien er ten eerste maar 1 staat en ik ben natuurlijk niet echt neutraal.
Maar na een aantal uurtjes geluisterd te hebben en wat kleine veranderingen aan het filter gedaan ben ik zeker niet ontevreden.
Toch nog redelijk wat laag, erg mooi mid, veel detail, en een hoog met ook veel detail zonder overdreven aanwezig te zijn.
Maar goed, dat is de eerste indruk van de bouwer zelf. Nu wat leuke tests afwachten in vergelijking mat andere speakers/luisteraars.....
Eerst gisteravond het filter grofweg in elkaar gezet met grotendeels onderdelen die ik nog had liggen.

En vandaag dus (na een nachtje inspelen) beneden alles neergezet.

Ohja, voetje is ook weer droog.....

Met onderstaande als voorlopig resultaat:

(0-30-60 graden)

Klank beschrijven vind ik wat moeilijk op dit moment, aangezien er ten eerste maar 1 staat en ik ben natuurlijk niet echt neutraal.
Maar na een aantal uurtjes geluisterd te hebben en wat kleine veranderingen aan het filter gedaan ben ik zeker niet ontevreden.
Toch nog redelijk wat laag, erg mooi mid, veel detail, en een hoog met ook veel detail zonder overdreven aanwezig te zijn.
Maar goed, dat is de eerste indruk van de bouwer zelf. Nu wat leuke tests afwachten in vergelijking mat andere speakers/luisteraars.....
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik was er zeker niet ontevreden over Jeroen. Komt redelijk overeen met de simulatie en verwachting.
Vandaag veel tijd doorgebracht met het filter. Condensatortje erbij, dan eraf, weerstandje zus, weerstandje zo, meten, weer paar verschillende muziekstukken luisteren...etc etc.
Houdt je wel een dagje bezig. En wat is er dan na zo'n dag veranderd aan het filter????....1 weerstandje erbij (15 Ohm over de tweeter) en serieweerstand van tweeter is van 1 Ohm naar 1,2 Ohm gegaan.
Vandaag veel tijd doorgebracht met het filter. Condensatortje erbij, dan eraf, weerstandje zus, weerstandje zo, meten, weer paar verschillende muziekstukken luisteren...etc etc.
Houdt je wel een dagje bezig. En wat is er dan na zo'n dag veranderd aan het filter????....1 weerstandje erbij (15 Ohm over de tweeter) en serieweerstand van tweeter is van 1 Ohm naar 1,2 Ohm gegaan.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Edo,
Moet eerlijk zeggen dat ik dit je meest geslaagde luidspreker tot nu toe vindt, zowel kwa vormgeving als afwerking en metingen. Hoe hij klinkt is natuurlijk nog een verrassing, maar ik denk dat dat zeker niet zal tegenvallen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Moet eerlijk zeggen dat ik dit je meest geslaagde luidspreker tot nu toe vindt, zowel kwa vormgeving als afwerking en metingen. Hoe hij klinkt is natuurlijk nog een verrassing, maar ik denk dat dat zeker niet zal tegenvallen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Thanks,
Ik kan je melden dat ik er net zo over denk. Alleen wat meer werk dan ik had verwacht.
Qua klank ben ik er nog niet helemaal uit. Als nummer twee af is maar eens wat luistersessie en/of vergelijking doen her en der. Ze zijn makkelijk vervoerbaar...qua gewicht en qua afmeting. Hoop dat ze beide werken bij de volgende DDIY-dag.
Ik kan je melden dat ik er net zo over denk. Alleen wat meer werk dan ik had verwacht.
Qua klank ben ik er nog niet helemaal uit. Als nummer twee af is maar eens wat luistersessie en/of vergelijking doen her en der. Ze zijn makkelijk vervoerbaar...qua gewicht en qua afmeting. Hoop dat ze beide werken bij de volgende DDIY-dag.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Daar komen ze ,vrees ik, wel te staan ja...
Na avondje de halve cd collectie erdoor gejast te hebben kwamen we hier tot de conclusie dat de parallel weerstand over de tweeter toch weer weg moest.
Hij wordt dan net iets frisser, maar het mid past hierdoor beter in het geheel.
Ik moet nog wat testen met de spoel van 0.27 mH in het mid, maar dichtbij liggende waarde zit helaas niet in de verzamelbak. Dus even halen van de week.
Vriendin (zelf zangeres) heeft vanavond geluisterd en kwam tot de conclusie dat ze zeer volwassen, eerlijk en lekker transparant klinken. In haar ogen (oren) beter en eerlijker dan Isis (alhoewel daar het laag weer beter van was). Het hoog van Isis in vergelijking met Thesis is minder "soft", het geheel is wat frisser, leeft meer, geen "waas", zoals ze omschreef.
Klein dingetje wat me wel opvalt is dat met deze tweeter de SSSS'en iets meer opvallen van de ScanSpeak 9700. Eens kijken of ik daar misschien nog wat op kan verzinnen.
Na avondje de halve cd collectie erdoor gejast te hebben kwamen we hier tot de conclusie dat de parallel weerstand over de tweeter toch weer weg moest.
Hij wordt dan net iets frisser, maar het mid past hierdoor beter in het geheel.
Ik moet nog wat testen met de spoel van 0.27 mH in het mid, maar dichtbij liggende waarde zit helaas niet in de verzamelbak. Dus even halen van de week.
Vriendin (zelf zangeres) heeft vanavond geluisterd en kwam tot de conclusie dat ze zeer volwassen, eerlijk en lekker transparant klinken. In haar ogen (oren) beter en eerlijker dan Isis (alhoewel daar het laag weer beter van was). Het hoog van Isis in vergelijking met Thesis is minder "soft", het geheel is wat frisser, leeft meer, geen "waas", zoals ze omschreef.
Klein dingetje wat me wel opvalt is dat met deze tweeter de SSSS'en iets meer opvallen van de ScanSpeak 9700. Eens kijken of ik daar misschien nog wat op kan verzinnen.
Ik weet niet hoe de karakteristiek nu nog lijkt op die je hebt gepost, maar die benadrukt precies het gebied van de SSSS. Ook off-axis blijft daar energie hangen, wat het erger maakt.
Ik ben een of twee keer aangesproken op het feit dat bij mijn monitor de mid en tweeter niet helemaal goed in fase zijn, wat een lichte dip geeft rond 4 kHz. Het mooie hiervan is echter, dat off-axis de respons helemaal vlak wordt en dat er geen pieken meer zijn. Wellicht een poging waard? Het is uiteraard slechts een anekdotische ervaring, werkt enorm goed bij mij thuis en met mijn speakers. Geen garantie in andere omstandigheden
.
Ik ben een of twee keer aangesproken op het feit dat bij mijn monitor de mid en tweeter niet helemaal goed in fase zijn, wat een lichte dip geeft rond 4 kHz. Het mooie hiervan is echter, dat off-axis de respons helemaal vlak wordt en dat er geen pieken meer zijn. Wellicht een poging waard? Het is uiteraard slechts een anekdotische ervaring, werkt enorm goed bij mij thuis en met mijn speakers. Geen garantie in andere omstandigheden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
mooi om te zien dat het eindelijk af is 
Erg appart ontwerp en fraaie speaker.
Blijft altijd gedoe heh, met het filter
, sja soms moet je er maar gewoon bij neerleggen, anders blijf je bezig...
soms denk ik weleens, dat iemand anders je filter maakt, om je te verassen
.
Het nadeel aan zelf een filter maken is dat je altijd de gebreken etc weet..
Erg appart ontwerp en fraaie speaker.
Blijft altijd gedoe heh, met het filter
soms denk ik weleens, dat iemand anders je filter maakt, om je te verassen
Het nadeel aan zelf een filter maken is dat je altijd de gebreken etc weet..
Ach je weet nooit. Om nog wat beter aan te geven wat ik bedoel, hieronder wat ik nu heb, geschaald naar jou grafiekje eronder. Ik heb op gehoor zitten spelen met het niveau rond 4 kHz totdat stemmen het meest natuurlijk klonken. Dit vraagt trouwens langer luisteren dan een avond, maar dat weet je al...Sommige kleuring gaat pas na langere tijd luisteren opvallen, vaak ben je in eerste instantie meer bezig met het geheel.




- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ja, dat is waar. Vooral 3-weg serie is toch wat lastiger dan 2-weg.
Maar dit is pas dag 1 dat er geluid uit komt, dus ga nog wel even door.
Daarnet de 13uF condensator verkleint naar 10uF wat een lichte daling geeft tussen 2...5 Khz. Weinig, maar scheelt al weer iets.
(voor filter zie pagina 8 van dit topic)
Maar dit is pas dag 1 dat er geluid uit komt, dus ga nog wel even door.
Daarnet de 13uF condensator verkleint naar 10uF wat een lichte daling geeft tussen 2...5 Khz. Weinig, maar scheelt al weer iets.
(voor filter zie pagina 8 van dit topic)
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Edo,
Vraagje over jouw verfprocede:
Was je met de zwarte lak niet bang dat de lak op het fineer kwam? Was gewoon afplakken voldoende? Het fineer was toen toch nog niet geverfd?
Ik overweeg om mijn front (zonder LS-doek) donker te kleuren. Of met ander donkerder fineer (bijv. Wenge/Coromandel) of het fineer met beits donkerder maken. In dat laatste geval is er volgens mij het risico dat er donkere beits op de zijkanten komt.
Bij afplakken is er volgens mij het risico dat de beits onder het tape door kruipt.
Of lak jij zonder tape en met zeeeer vaste hand?
ps ga vrijdag in Arnhem alvast maar eens fineer uitzoeken.....
Vraagje over jouw verfprocede:
Was je met de zwarte lak niet bang dat de lak op het fineer kwam? Was gewoon afplakken voldoende? Het fineer was toen toch nog niet geverfd?
Ik overweeg om mijn front (zonder LS-doek) donker te kleuren. Of met ander donkerder fineer (bijv. Wenge/Coromandel) of het fineer met beits donkerder maken. In dat laatste geval is er volgens mij het risico dat er donkere beits op de zijkanten komt.
Bij afplakken is er volgens mij het risico dat de beits onder het tape door kruipt.
Of lak jij zonder tape en met zeeeer vaste hand?
ps ga vrijdag in Arnhem alvast maar eens fineer uitzoeken.....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Met zeeeer vaste hand.....Hans Nootdorp schreef:Edo,
Vraagje over jouw verfprocede:
Was je met de zwarte lak niet bang dat de lak op het fineer kwam? Was gewoon afplakken voldoende? Het fineer was toen toch nog niet geverfd?
Nee hoor, valt op zich mee. De kasten bestaan uit drie losse delen. Het leren front, de kast (met fineer) en de achterkant.
Hierdoor kon ik de gefineerde kast en de achterkant netjes aflakken zonder dat ze elkaar "in de weg zaten".
Toen alles netjes in de lak zat zijn de drie delen tesamen gekomen.

