Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

et zijn net spiegels :)

mooi hoor !
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nog wel ja....ze zijn nog niet droog. Ze worden wat matter...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik vind ze echt te gek! 8)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mooi zeg! Een kunstwerk(je)!
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

en zijn ze al droog ? :roll: :)
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Mooi hoor Edo, prachtig gemaakt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
en zijn ze al droog ? :roll: :)
....en alweer nat....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vandaag even rustdag op werk, dus begonnen met wat metingen etc.
Eerst gisteravond het filter grofweg in elkaar gezet met grotendeels onderdelen die ik nog had liggen.

Afbeelding

En vandaag dus (na een nachtje inspelen) beneden alles neergezet.

Afbeelding

Ohja, voetje is ook weer droog.....

Afbeelding

Met onderstaande als voorlopig resultaat:

Afbeelding
(0-30-60 graden)

Afbeelding

Klank beschrijven vind ik wat moeilijk op dit moment, aangezien er ten eerste maar 1 staat en ik ben natuurlijk niet echt neutraal.
Maar na een aantal uurtjes geluisterd te hebben en wat kleine veranderingen aan het filter gedaan ben ik zeker niet ontevreden.
Toch nog redelijk wat laag, erg mooi mid, veel detail, en een hoog met ook veel detail zonder overdreven aanwezig te zijn.
Maar goed, dat is de eerste indruk van de bouwer zelf. Nu wat leuke tests afwachten in vergelijking mat andere speakers/luisteraars.....
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Knap werk Edo, kan niet anders zeggen!

vraagje: Heb jij een specifieke reden om die voetjes zover op de hoeken te plaatsen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, geen rede voor. Alles staat nog los, dus kan best dat het nog iets naar binnen gaat verhuizen. Niet te veel, want dan wordt de kans op omvallen weer groter....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziet er netjes uit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik was er zeker niet ontevreden over Jeroen. Komt redelijk overeen met de simulatie en verwachting.
Vandaag veel tijd doorgebracht met het filter. Condensatortje erbij, dan eraf, weerstandje zus, weerstandje zo, meten, weer paar verschillende muziekstukken luisteren...etc etc.
Houdt je wel een dagje bezig. En wat is er dan na zo'n dag veranderd aan het filter????....1 weerstandje erbij (15 Ohm over de tweeter) en serieweerstand van tweeter is van 1 Ohm naar 1,2 Ohm gegaan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Edo,

Moet eerlijk zeggen dat ik dit je meest geslaagde luidspreker tot nu toe vindt, zowel kwa vormgeving als afwerking en metingen. Hoe hij klinkt is natuurlijk nog een verrassing, maar ik denk dat dat zeker niet zal tegenvallen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks,

Ik kan je melden dat ik er net zo over denk. Alleen wat meer werk dan ik had verwacht.
Qua klank ben ik er nog niet helemaal uit. Als nummer twee af is maar eens wat luistersessie en/of vergelijking doen her en der. Ze zijn makkelijk vervoerbaar...qua gewicht en qua afmeting. Hoop dat ze beide werken bij de volgende DDIY-dag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wil ook wel eens bij je thuis komen luisteren, daar moeten ze tenslotte het beste klinken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Goed zeg! Qua frequentiemeting zou je zeggen dat er niets meer aan veranderd hoeft te worden 8) . Deze zou ik graag beluisteren op de DDIY :P .

En je weet het al, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden: wat zien ze er prachtig uit!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Daar komen ze ,vrees ik, wel te staan ja...

Na avondje de halve cd collectie erdoor gejast te hebben kwamen we hier tot de conclusie dat de parallel weerstand over de tweeter toch weer weg moest.
Hij wordt dan net iets frisser, maar het mid past hierdoor beter in het geheel.
Ik moet nog wat testen met de spoel van 0.27 mH in het mid, maar dichtbij liggende waarde zit helaas niet in de verzamelbak. Dus even halen van de week.

Vriendin (zelf zangeres) heeft vanavond geluisterd en kwam tot de conclusie dat ze zeer volwassen, eerlijk en lekker transparant klinken. In haar ogen (oren) beter en eerlijker dan Isis (alhoewel daar het laag weer beter van was). Het hoog van Isis in vergelijking met Thesis is minder "soft", het geheel is wat frisser, leeft meer, geen "waas", zoals ze omschreef.

Klein dingetje wat me wel opvalt is dat met deze tweeter de SSSS'en iets meer opvallen van de ScanSpeak 9700. Eens kijken of ik daar misschien nog wat op kan verzinnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik weet niet hoe de karakteristiek nu nog lijkt op die je hebt gepost, maar die benadrukt precies het gebied van de SSSS. Ook off-axis blijft daar energie hangen, wat het erger maakt.

Ik ben een of twee keer aangesproken op het feit dat bij mijn monitor de mid en tweeter niet helemaal goed in fase zijn, wat een lichte dip geeft rond 4 kHz. Het mooie hiervan is echter, dat off-axis de respons helemaal vlak wordt en dat er geen pieken meer zijn. Wellicht een poging waard? Het is uiteraard slechts een anekdotische ervaring, werkt enorm goed bij mij thuis en met mijn speakers. Geen garantie in andere omstandigheden :? .
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ga daar zeker nog wat aan doen Jeroen.....alleen wat....ben ik nog niet uit.
Op zich valt het wel mee, maar bij enkele nummers hangt het er tegenaan.

Grafiekje lijkt er op wat ik gepost heb, zij het dat het hoog minimaal wat hoger ligt, dus 1...2dB, moet nog even goed meten van de week.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi om te zien dat het eindelijk af is :)

Erg appart ontwerp en fraaie speaker.

Blijft altijd gedoe heh, met het filter :wink: , sja soms moet je er maar gewoon bij neerleggen, anders blijf je bezig...

soms denk ik weleens, dat iemand anders je filter maakt, om je te verassen :).
Het nadeel aan zelf een filter maken is dat je altijd de gebreken etc weet..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ach je weet nooit. Om nog wat beter aan te geven wat ik bedoel, hieronder wat ik nu heb, geschaald naar jou grafiekje eronder. Ik heb op gehoor zitten spelen met het niveau rond 4 kHz totdat stemmen het meest natuurlijk klonken. Dit vraagt trouwens langer luisteren dan een avond, maar dat weet je al...Sommige kleuring gaat pas na langere tijd luisteren opvallen, vaak ben je in eerste instantie meer bezig met het geheel.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja, dat is waar. Vooral 3-weg serie is toch wat lastiger dan 2-weg.
Maar dit is pas dag 1 dat er geluid uit komt, dus ga nog wel even door.

Daarnet de 13uF condensator verkleint naar 10uF wat een lichte daling geeft tussen 2...5 Khz. Weinig, maar scheelt al weer iets.
(voor filter zie pagina 8 van dit topic)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks Jeroen,

Ja, dit is pas dag 1, eerst globaal maar eens luisteren-meten. Later zullen de kleine verfijningen komen. Eerst maar eens tijdje hiernaar luisteren en kast twee gereed maken.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Edo,
Vraagje over jouw verfprocede:
Was je met de zwarte lak niet bang dat de lak op het fineer kwam? Was gewoon afplakken voldoende? Het fineer was toen toch nog niet geverfd?

Ik overweeg om mijn front (zonder LS-doek) donker te kleuren. Of met ander donkerder fineer (bijv. Wenge/Coromandel) of het fineer met beits donkerder maken. In dat laatste geval is er volgens mij het risico dat er donkere beits op de zijkanten komt.
Bij afplakken is er volgens mij het risico dat de beits onder het tape door kruipt.
Of lak jij zonder tape en met zeeeer vaste hand? :?

ps ga vrijdag in Arnhem alvast maar eens fineer uitzoeken..... :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hans Nootdorp schreef:
Edo,
Vraagje over jouw verfprocede:
Was je met de zwarte lak niet bang dat de lak op het fineer kwam? Was gewoon afplakken voldoende? Het fineer was toen toch nog niet geverfd?
Met zeeeer vaste hand..... :D
Nee hoor, valt op zich mee. De kasten bestaan uit drie losse delen. Het leren front, de kast (met fineer) en de achterkant.
Hierdoor kon ik de gefineerde kast en de achterkant netjes aflakken zonder dat ze elkaar "in de weg zaten".
Toen alles netjes in de lak zat zijn de drie delen tesamen gekomen.
Gesloten