Bouw Eindversterker met EL12 (ontwerp Anne )
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Eindversterker met EL12 (ontwerp Anne )
De trafo zal primair wel in de verzadiging zitten, kan je de (RMS)netstroom bij nullast meten?
Zit er primair geen 240V-aansluiting op?
Die 220V-netspanning is waarschijnlijk geen RMS en zal meer een klippende sinus zijn, net als overal trouwens, als je ver van de distributie zit.
Die 220V-netspanning is waarschijnlijk geen RMS en zal meer een klippende sinus zijn, net als overal trouwens, als je ver van de distributie zit.
Was de bedoeling om evt. wat (te) hoge spanning weg te werken, is hier blijkbaar niet nodig.Maar goed dan dat ie er niet in zitBert61 schreef:Die 7 watt 22 ohm weerstand ben ik dus gewoon vergeten![]()
daar valt wel een paar volt over maar maakt dat veel uit in warmte van de trafo Anne
De vorm van wat 't net aanlevert kun je ook wel met de oscilloscoop bekijken.Wel beetje link, de scoop niet aarden en evt met een spanningsdeler aan 't net meten.Dus alles klaar zetten en de meetpunten van een stekker voorzien.Overal afblijven, meetstekker in stopkontakt, kijken en er weer uit.
Een trafo ertussen is wel veilig maar is 't dan de trafo of 't net al je iets verkeerds ziet
Ik voer alle spanning via een 3KVA scheidingstrafo mijn schuurtje in
de versterker voed ik ook nog via een Philips regeltrafo met gescheiden wikkelingen en die staat ingesteld op 225 volt
Die weerstand van 20 ohm welke ik vanavond tussen de nul en de zekering van 500ma heb gezet maar weer weg halen Anne
De versterker staat nu van af 16:15 aan en de Temperatuur van de trafo is
63 graden
Ik ga er maar een RVS roostertje boven maken
Kunnen we B.B.Q. op de luisterdag
de versterker voed ik ook nog via een Philips regeltrafo met gescheiden wikkelingen en die staat ingesteld op 225 volt
Die weerstand van 20 ohm welke ik vanavond tussen de nul en de zekering van 500ma heb gezet maar weer weg halen Anne
De versterker staat nu van af 16:15 aan en de Temperatuur van de trafo is
Ik ga er maar een RVS roostertje boven maken
Kunnen we B.B.Q. op de luisterdag
Ik meet met een Fluke 85 en die meet True RMS MTBmtb schreef:De trafo zal primair wel in de verzadiging zitten, kan je de (RMS)netstroom bij nullast meten?
Dus dat zou dan toch goed moeten zijn wat die meter aan geeft
Met die weerstand krijg je met zo'n lage netspanning te weinig spanning, laat maar weg.
Alles via een scheidingstrafo, heb je in ieder geval geen gelijkstroom door de versterkertrafo.
Met de tegenwoordige materialen in een trafo meen ik dat die hoge temperatuur wel mag.
Je zou de kappen van de trafo misschien van ventilatiegaten kunnen voorzien.Rijtje boven rijtje onder, kan er meer lucht langs.
Je kunt de ruststroom ook kleiner maken, kathodeweerstanden van de eindbuizen (nu ong. 250Ω) naar 350Ω.Door de 470Ω te vervangen door 1k/1W.Gaat er iets van 10mA per buis af.Gevolg is iets eerder overgaan van klasseA naar B en de ingangsgevoeligheid loopt iets terug.Door de tegenkoppeling merk je daar niet veel van.
Anne
Alles via een scheidingstrafo, heb je in ieder geval geen gelijkstroom door de versterkertrafo.
Met de tegenwoordige materialen in een trafo meen ik dat die hoge temperatuur wel mag.
Je zou de kappen van de trafo misschien van ventilatiegaten kunnen voorzien.Rijtje boven rijtje onder, kan er meer lucht langs.
Je kunt de ruststroom ook kleiner maken, kathodeweerstanden van de eindbuizen (nu ong. 250Ω) naar 350Ω.Door de 470Ω te vervangen door 1k/1W.Gaat er iets van 10mA per buis af.Gevolg is iets eerder overgaan van klasseA naar B en de ingangsgevoeligheid loopt iets terug.Door de tegenkoppeling merk je daar niet veel van.
Anne
Doe ikMet die weerstand krijg je met zo'n lage netspanning te weinig spanning, laat maar weg.
Het is nog 1 graad erger geworden 65 graden 21:15 dat is na 4 uurAlles via een scheidingstrafo, heb je in ieder geval geen gelijkstroom door de versterkertrafo.
Met de tegenwoordige materialen in een trafo meen ik dat die hoge temperatuur wel mag
ik heb de versterker maar uit gezet, voor je het weet is het over en uit , en kan ik op zoek naar een andere trafo
Misschien is dat wel beter voor de levensduur van de trafoJe kunt de ruststroom ook kleiner maken, kathodeweerstanden van de eindbuizen (nu ong. 250Ω) naar 350Ω.Door de 470Ω te vervangen door 1k/1W.
Gaat er iets van 10mA per buis af. Gevolg is iets eerder overgaan van klasse A naar B en de ingangsgevoeligheid loopt iets terug.
Door de tegenkoppeling merk je daar niet veel van.
Anne
ik vind het geen fijn idee een trafo in mijn versterker te hebben die zo heet wordt en dan nog niet eens volledig belast
Denk niet dat van 0.4 amp extra in een 4amp in de gloeistroom wikkeling van 6,3 volt een 180VA trafo heet wordt
Bovendien moet ik blij zijn dat we hier geen Belgische stroom hebt.
Naar ik begrepen heb zitten die allemaal op 230 volt of meer .
Gaat dan ook niet de raa van de versterker niet wat hoger worden Anne ?Ah!buis schreef:Je kunt de ruststroom ook kleiner maken, kathodeweerstanden van de eindbuizen (nu ong. 250Ω) naar 350Ω.Door de 470Ω te vervangen door 1k/1W.Gaat er iets van 10mA per buis af.Gevolg is iets eerder overgaan van klasseA naar B en de ingangsgevoeligheid loopt iets terug.Door de tegenkoppeling merk je daar niet veel van.
Anne
Ik weet de formule niet meer
maar ik meen er dat van begrepen te hebben
De Raa is wat de buis aangeboden krijgt, belasting via wikkelverhouding.De uitgangsimpedantie, de mate van tegenwerking van de versterker tegen belastingsverandering, neemt wel iets toe.Door de wat kleinere versterking stelt de tegenkoppeling iets minder voor, minder weerwerk tegen verandering.Bert61 schreef:Gaat dan ook niet de raa van de versterker niet wat hoger worden Anne ?Ah!buis schreef:Je kunt de ruststroom ook kleiner maken, kathodeweerstanden van de eindbuizen (nu ong. 250Ω) naar 350Ω.Door de 470Ω te vervangen door 1k/1W.Gaat er iets van 10mA per buis af.Gevolg is iets eerder overgaan van klasseA naar B en de ingangsgevoeligheid loopt iets terug.Door de tegenkoppeling merk je daar niet veel van.
Anne
Ik weet de formule niet meer
maar ik meen er dat van begrepen te hebben
Anne
Met al die scheidingstrafo's, kan je gerust met de scoop meten: wel met een spanningsdeler en eventueel een verschilmeting, je hebt toch genoeg kanalen.
Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet: 225Vrms is 636Vpp met een sinus en 450Vpp met een blokgolf.
Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet: 225Vrms is 636Vpp met een sinus en 450Vpp met een blokgolf.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hallo Bert,
Het verhaal van de warmwordende trafo klinkt mij bekend in de oren. Heb hetzelfde gehad met de KT88PP versterker, met een AE trafoset.
Heb nog even de meting van mijn Bill toendertijd opgezocht, in het Bill draadje hier op het forum:
10 april 2010 (waar blijft de tijd
):
Heb een temperatuurmeting op de voedingstrafo gedaan met een IR thermometer.
Nadat de versterker 5 uur heeft aangestaan is de temperatuur op het blikpakket vd trafo 42degC. Als ik de thermometer richt op de wikkelingen van de trafo meet ik 62degC. Let wel, dit is zonder dat de kap er overheen geplaatst is.
Op 4 juli 2010, grootste verschil is hier dat ik de bias terug heb gedraaid van 60 naar 50mA.:
De temperatuur is nu als volgt:
Nadat de versterker 12 uur aan heeft gestaan (ingang kortgesloten en dummy op de uitgang) is de temperatuur op het blikpakket 42degC, en 52degC op de bedrading. Dit was overigens na een uur of 4 al zo, en werd daarna niet hoger.
Vervolgens heb ik de kap erop gezet, na 4 uur was de temperatuur boven op de kap 44degC. Ook weer tot 12 uur aan laten staan, temperatuur stijgt niet verder, blijft 44degC. Wat mij betreft is dit acceptabel, en laat ik de temperatuurperikelen voor wat ze zijn. Het zal voornamelijk toch het klasse A gebied zijn waar de versterker in speelt.
Dat terugdraaien van de bias lijkt weinig maar is natuurlijk wel 10mA bij 450V en dat x4, maakt zeker uit, zoals Anne ook al aangaf.
En die meting met de kap erop, ik heb een kap gemaakt met ventilatiegaten. Sindsdien heeft de versterker met regelmaat aangestaan, trafo blijft warm worden maar het is enigszins binnen de perken.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Mvg, Barry
Het verhaal van de warmwordende trafo klinkt mij bekend in de oren. Heb hetzelfde gehad met de KT88PP versterker, met een AE trafoset.
Heb nog even de meting van mijn Bill toendertijd opgezocht, in het Bill draadje hier op het forum:
10 april 2010 (waar blijft de tijd
Heb een temperatuurmeting op de voedingstrafo gedaan met een IR thermometer.
Nadat de versterker 5 uur heeft aangestaan is de temperatuur op het blikpakket vd trafo 42degC. Als ik de thermometer richt op de wikkelingen van de trafo meet ik 62degC. Let wel, dit is zonder dat de kap er overheen geplaatst is.
Op 4 juli 2010, grootste verschil is hier dat ik de bias terug heb gedraaid van 60 naar 50mA.:
De temperatuur is nu als volgt:
Nadat de versterker 12 uur aan heeft gestaan (ingang kortgesloten en dummy op de uitgang) is de temperatuur op het blikpakket 42degC, en 52degC op de bedrading. Dit was overigens na een uur of 4 al zo, en werd daarna niet hoger.
Vervolgens heb ik de kap erop gezet, na 4 uur was de temperatuur boven op de kap 44degC. Ook weer tot 12 uur aan laten staan, temperatuur stijgt niet verder, blijft 44degC. Wat mij betreft is dit acceptabel, en laat ik de temperatuurperikelen voor wat ze zijn. Het zal voornamelijk toch het klasse A gebied zijn waar de versterker in speelt.
Dat terugdraaien van de bias lijkt weinig maar is natuurlijk wel 10mA bij 450V en dat x4, maakt zeker uit, zoals Anne ook al aangaf.
En die meting met de kap erop, ik heb een kap gemaakt met ventilatiegaten. Sindsdien heeft de versterker met regelmaat aangestaan, trafo blijft warm worden maar het is enigszins binnen de perken.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Mvg, Barry
Ik ga dat morgen voor je doen. M.T.B.mtb schreef:Met al die scheidingstrafo's, kan je gerust met de scoop meten: wel met een spanningsdeler en eventueel een verschilmeting, je hebt toch genoeg kanalen.
Barry bedankt ik had inderdaad jou bevindingen gelezen
En ik maak misschien ventilaatsie gaatjes in die kappen
En de rustroom aan passen weet ik nog niet.
De versterker staat hier nooit langer dan een paar uurtjes aan
En ik maak misschien ventilaatsie gaatjes in die kappen
En de rustroom aan passen weet ik nog niet.
De versterker staat hier nooit langer dan een paar uurtjes aan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Tsja, eigenlijk wil je zoiets aan kunnen laten staan zonder dat je bang hoeft te zijn dat er fire in the hole komt. Als je 'm eens vergeet uit te zetten... moet wel zeggen dat ik toen met dat bias omlaag draaien er niets van gemerkt heb in het geluid. Aan de andere kant wordt er altijd geroepen dat tot boven de 100degC makkelijk moet kunnen op een trafo, maar dat gaat mij gewoon te gek. Met de nieuwe setting heeft de KT88 vele draaiuren gemaakt, heb er zelf al het tweede setje buizen in, EH's itt de JJ's die ik er in eerste instantie in had zitten.
Barry Ik voel me er ook erg ongelukkig mee met deze situatie en ben me eigenlijk nog aan het bezinnenTsja, eigenlijk wil je zoiets aan kunnen laten staan zonder dat je bang hoeft te zijn dat er fire in the hole komt. Als je 'm eens vergeet uit te zetten... moet wel zeggen dat ik toen met dat bias omlaag draaien er niets van gemerkt heb in het geluid. Aan de andere kant wordt er altijd geroepen dat tot boven de 100degC makkelijk moet kunnen op een trafo, maar dat gaat mij gewoon te gek. Met de nieuwe setting heeft de KT88 vele draaiuren gemaakt, heb er zelf al het tweede setje buizen in, EH's itt de JJ's die ik er in eerste instantie in had zitten.
Ik dacht dat ik een mooie versterker had gebouwd en fijn een ander project kon beginnen
Ik heb nu net de hoogspannings zekering eruit genomen
De Totale belasting was iets van 100 Watt zonder die hoogspanning is dat ca 35watt
Ga hem een paar uur aan laten staan met alleen de gloeidraden als belasting ( 30 watt )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan me van de LTS in 1965 nog herinneren dat het rendement van een Transformator in een wisselstroom toestel wel 85- 90 % kon bedragen
Stel een redelijk rendement van 90 procent anno 2015 met alle verbeteringen in de afgelopen 50 jaar
Dan zou deze Trafo met iets van 110 Watt opgenomen belasting totaal iets van 11 watt verlies warmte produceren
Kan ik met 11 watt Dat bonk ijzer en koper in 2 uur tijd opwarmen van 20 graden tot 60 graden
Ik geloof er niets van Barry
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik ook niet Bert, dat gaat wel een tandje harder. Is een andere trafo voor jou een alternatief? Bij mij pastte het niet (ruimte).
MTB Ik heb 2 stuks 1-100 probe dus hoef niet perse met een spanningsdeler te metenmtb schreef:Met al die scheidingstrafo's, kan je gerust met de scoop meten: wel met een spanningsdeler en eventueel een verschilmeting, je hebt toch genoeg kanalen.
Maar wil je een verschil tussen het licht net voor en na die regeltrafo ???
ik het Nuldraadje aan de Minklem verbind is er niks mis
Na de regeltrafo maakt het in theorie niet uit maar ik sta niet voor in de rij omdat te bewijzen M.T.B.
Ik doe dat als je het niet erg vind in 2 op zich staande metingen
Dus meting 1 sinu voor de regel( scheiding) trafo en een 2de meting van er na
is dat ook goed ???
Met die uitgebreide mogelijkheden van deze mooie scoop ben ik nog niet los MTB
ik verdwaal best nogal eens in de uitgebreide menu,s
Ik ben dan erg blij als ik hem weer uit zet , en weer aan , dat alles weer vergeten is wat ik fout had ingedrukt
De Knop Auto is voor mij ook een uitkomst
Ik kan ook eens kijken over die gelijkricht diodes meten
Ik denk dat ik die er wel tussen krijg Barry maar een trafo van Hammond bijvoorbeeld gaat ook een tandje harder 100+ euroBarry2001 schreef:Ik ook niet Bert, dat gaat wel een tandje harder. Is een andere trafo voor jou een alternatief? Bij mij pastte het niet (ruimte).
Die vemogensmeting klopt niet.35W alleen de gloei lijkt er nog op, 6,3V x 5,4A geeft 34W.
Maar 100W totaal, dan blijft er maar 66W voor de HS.
Met 380V en 220mA is het al 84W en dan heb je nog het verlies van het gelijkrichten en van de trafo.
Dat verlies van de trafo loopt nogal op wegens het pulskarakter van de stroom.
Kortom hier zit iets mis.
Anne
Maar 100W totaal, dan blijft er maar 66W voor de HS.
Met 380V en 220mA is het al 84W en dan heb je nog het verlies van het gelijkrichten en van de trafo.
Dat verlies van de trafo loopt nogal op wegens het pulskarakter van de stroom.
Kortom hier zit iets mis.
Anne
Anne die 110 watt was een ruwe schatting en ik heb daar een paar wat verkeerd geschat
ik ging uit van 300volt 200 ma Maar het is 380 volt je hebt gelijk
dus 35 en 85 is 120 watt Sorry voor de slechte reken som
Ik moet mezelf beter corrigeren Maar anders had jij niets te doen Anne

ik ging uit van 300volt 200 ma Maar het is 380 volt je hebt gelijk
dus 35 en 85 is 120 watt Sorry voor de slechte reken som
Ik moet mezelf beter corrigeren Maar anders had jij niets te doen Anne
Misschien niet helemaal zoal U gewenst heeft van me maar hier zijn de plaatjesmtb schreef:Met al die scheidingstrafo's, kan je gerust met de scoop meten: wel met een spanningsdeler en eventueel een verschilmeting, je hebt toch genoeg kanalen.
Foto 1 Lichtnet
foto 2 Na 3KVA scheidingstrafo
Foto3 na Regeltrafo met gescheiden wikkeling
Ik snap er NIETS van
als ik de spanning verlaag blijft dat platte kantje er op zitten
Ik heb de zelfcalibratie gedaan er verandert niets aan dit plaatje
Ook niet met een andere probe
Ook niet in de stand Auto Het maakt geen fluit uit het is zoals als het is
Hoe is het nu mogelijk dat er een platte kant aan komt
Ook de spanning is VEEL hoger dan 225 RMS kennelijk
Mijn lang gekoesterde Fluke 85 geeft nogal wat te weinig aan
ik ga dit controleren met een Paar ( kan er een winkel in beginnen ) analoge Universeel meters
Met de effektieve waarde van die sinus is nix mis hoor, enkel wat vervormd door laadpulsen van allerhande gelijkrichters.Spanning op 10 regelmatig verdeelde plaatsen,
0 , 90 , 180 , 250 , 300 , 314 , 320 , 240 , 180 , 100
en dan de kwadraten ervan,
0 , 8100 , 32400 , 62500 , 90000 , 98596 , 102400 , 57600 , 32400 , 10000
bij elkaar(de som) 493996 en het gemiddelde (/10) 49400.
De effektieve waarde is dan de vierkantswortel uit 49400 , 222,2Veff
Als je ook nog de stroom kunt meten krijgen we het echte opgenomen vermogen (verondersteld geen faseverschuiving)
Weerstand van iets van 1Ω(1...2W) in serie met de primaire en versterker warm, plaatje van de spanning over die weerstand.Wel óp de weerstand, niet een stuk draad erbij.
Met de juiste waarde van de weerstand en de spanning/streepje is dan de effektieve stroom te vinden.
Anne
0 , 90 , 180 , 250 , 300 , 314 , 320 , 240 , 180 , 100
en dan de kwadraten ervan,
0 , 8100 , 32400 , 62500 , 90000 , 98596 , 102400 , 57600 , 32400 , 10000
bij elkaar(de som) 493996 en het gemiddelde (/10) 49400.
De effektieve waarde is dan de vierkantswortel uit 49400 , 222,2Veff
Als je ook nog de stroom kunt meten krijgen we het echte opgenomen vermogen (verondersteld geen faseverschuiving)
Weerstand van iets van 1Ω(1...2W) in serie met de primaire en versterker warm, plaatje van de spanning over die weerstand.Wel óp de weerstand, niet een stuk draad erbij.
Met de juiste waarde van de weerstand en de spanning/streepje is dan de effektieve stroom te vinden.
Anne
Anne Die Rigol kan ook RMS meten 
Nu ga ik eerst Jouw bericht bekijken zit hier in een kippe hok
er visite
Nu ga ik eerst Jouw bericht bekijken zit hier in een kippe hok
er visite
Wis je dat al Wow
gatverpielekes das straf wadde gij doe
Ik heb daar een mooie weerstand van 1 ohm voorAh!buis schreef:De effektieve waarde is dan de vierkantswortel uit 49400 , 222,2Veff![]()
Anne
ga ik een poging toe doen om dat op het 2de kanaal van de scoop te zetten
To zo in het kippehok
Een weerstand opgenomen in mijn netsnoer van 1 ohm
de spanning is nu even weer wat hoger dan meestal het geval is
dus ook de stroom is wat hoger als ik eerder gemeten had
de minklemmetjes van beide probes aan elkaar
1 probe 1-100 op de fase en nul.
2de probe 1-1 aan de andere kant van de 1 ohm weerstand aan de andere kant van de weerstand Eigenlijk had ik gedacht dat de Piek in de Stroom en de Spanning gelijk zou zijn maar ze
zitten verschoven
Inverteren dus
Ik meet overigens met mijn Fluke 85 een lagere RMS 560miliVolt over die 1 ohm weerstand
de spanning is nu even weer wat hoger dan meestal het geval is
dus ook de stroom is wat hoger als ik eerder gemeten had
de minklemmetjes van beide probes aan elkaar
1 probe 1-100 op de fase en nul.
2de probe 1-1 aan de andere kant van de 1 ohm weerstand aan de andere kant van de weerstand Eigenlijk had ik gedacht dat de Piek in de Stroom en de Spanning gelijk zou zijn maar ze
Inverteren dus
Ik meet overigens met mijn Fluke 85 een lagere RMS 560miliVolt over die 1 ohm weerstand