Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Je mag de gain op je EMU wel wat opdraaien, je stuurt nu in op -60db.
Heb ik gedaan. Kom nu op een gemeten SPL van 128 dB. Maar door het in laten schatten van de gevoeligheid van de microfoon, zit in met de laatste metingen toch weer op ca 90 dB voor de tweeter.

Gaat prima in de tuin. Weinig reflecties:
Snaarstrak
Snaarstrak
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Ivo »

Over dat berglandschap: je kunt de schaalverdeling aanpassen. Als je dezelfde schaal gebruikt als bijvoorbeeld Klang und Ton, dan zie je in een oogopslap of je in de buurt zit.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Dat is zeker een schone impuls.
Maar op ongeveer 1m zit toch nog een flinke reflectie, die maakt dat je je gate toch nog kort moet houden (en dus niet al te diep kan meten).

Is dat je mic (of statief), of de vloer ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Dat zal dan wel het statief met microfoon zijn.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Dat denk (weet) ik ook, was meer bedoeld als voorzichtige uitlokking om ergens over na te denken, en Leo er zelf achter te laten komen waarom het niet lukt om betrouwbaar laag te meten ;-). Althans, ik neem aan dat hij daar intussen tegenaan gelopen is.

In de FR die hieruit volgt, zul je misschien nét de bafflestep niet goed kunnen zien. En voor de bas in een drieweg (wat hier de bedoeling gaat zijn) is het zéker onvoldoende laag-info. Met andere woorden : wil je goeie info in het laag hebben, dan moeten alle reflectiepunten zo ver weg mogelijk zitten. Vloer en wanden, maar dus óók je mic ;-).

Soms hoef je daar niet eens voor naar buiten. Hieronder een midje in mijn eigen (echt niet idioot grote woonkamer).
Komt maar 100Hz lager door de 2 milliseconde extra, maar nu zie je ineens wél de volledige bafflestep.
impuls.png
Heb het plaatje even overdreven gesmooth om de nadruk te leggen op de bafflestep trend, en de kleine details je niet te laten verwarren. Doe je normaal natuurlijk niet.
Heb het plaatje even overdreven gesmooth om de nadruk te leggen op de bafflestep trend, en de kleine details je niet te laten verwarren. Doe je normaal natuurlijk niet.
Oh...tik me ajb ff op de vingers als je vindt dat niet in je topic thuishoort. Denk achteraf dat het niet zo past in een topic over de bouw van een project....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Dat zal dan wel het statief met microfoon zijn.
MarcoSQ schreef:
Dat denk (weet) ik ook, was meer bedoeld als voorzichtige uitlokking om ergens over na te denken, en Leo er zelf achter te laten komen waarom het niet lukt om betrouwbaar laag te meten ;-). Althans, ik neem aan dat hij daar intussen tegenaan gelopen is.
Microfoonopstelling
Microfoonopstelling
Werkplek buiten
Werkplek buiten
Ik kan dat statief natuurlijk ook 1,5 m naast de on-axis lijn zetten en alleen de microfoon in die lijn positioneren. Helemaal niet aan gedacht. Al doende leert men.
MarcoSQ schreef:
Oh...tik me ajb ff op de vingers als je vindt dat niet in je topic thuishoort. Denk achteraf dat het niet zo past in een topic over de bouw van een project....
Joh, dat is toch hardstikke on-topic. =D> =D>

Meer to the point kan je niet zijn.

Die bafflestep gaat een persoonlijk probleem worden. Zal ik echt aan moeten wennen. In die kleine luidsprekers van mij is die niet noemenswaardig gecorrigeeerd. Klinken fantastisch bij mij. De B&W 604, die ik hier ook heb staan zijn ongetwijfeld goed gecorrigeerd. Klinken niet best. Te veel laag-mid en totaal niet sprankelend. Tikje nasaal zelfs. Stemmen klinken te kasterig, terwijl die kast toch behoorlijk zwaar is en het ongetwijfeld geen kastresonantie betreft.
Van mij persoonlijk mag de bas best een beetje slank (maar wel diep) klinken.

Gerhard, jouw Ultrazoooms, zijn die volkomen recht in het gebied 200-500 Hz, of heb je daar wat meer of juist wat minder energie?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

Sodemieters, meneer gebruikt een Duson als meetversterker ! :shock: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Riep er iemand? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Dat is een Audio Analyse, Duson zijn grijs, deze is zwart :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Dat is een Audio Analyse, Duson zijn grijs, deze is zwart :mrgreen:
Hee kraansmurf leeft ook nog........ :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Sodemieters, meneer gebruikt een Duson als meetversterker ! :shock: :lol:
Audio Analyse :rofl: :rofl:
Ik kon er op wachten natuurlijk dat ik daar commentaar op kreeg :sure:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Top ! Ik had jouw speakers gehoord (stonden weliswaar niet ver van de wand, in een kleinere ruimte), en daar klopte de balans tussen midlaag en de rest heel aardig. Denk dat het misschien minder probleem voor je is, dan je nu denkt.

Heel toevallig ken ik de 602's. Die zijn inderdaad overdreven warm. Lekker dik en vet. Ik weet niet zeker of dat teveel BSC, of een vreemde box-afstemming is. Verder wel een fijne box, maar ik ben daar ook vrij allergisch voor ;-).Allemachtig, learn to read. 604 Marco, niet 602...

Wat ik van Gerhard in Alphen hoorde (en jij waarschijnlijk ook), had wat dikker midlaag dan normaal. Ik zou gokken een lichte verhoging tussen 100-300Hz. Maar zéker niet zo fors als jouw B&W's.
Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de ruimte zijn geweest; dat gebied galmde soms ook lekker na :).
Ik weet niet hoe dat systeem in het vrije veld meet, ik denk gewoon rechtdoor, maar dat vindt Gerhard vast ook leuker om zelf te beantwoorden ;-).
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 13 aug 2014, 21:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Ik wil hem nog steeds wel van je overkopen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Ik wil hem nog steeds wel van je overkopen!

Groetjes Walter
Waar moet ik dan mee meten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Met een andere versterker, die heb je vast nog wel staan lijkt me! :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Top ! Ik had jouw speakers gehoord (stonden weliswaar niet ver van de wand, in een kleinere ruimte), en daar klopte de balans tussen midlaag en de rest heel aardig. Denk dat het misschien probleem voor je is, dan je nu denkt.

Heel toevallig ken ik de 602's. Die zijn inderdaad overdreven warm. Lekker dik en vet. Ik weet niet zeker of dat teveel BSC, of een vreemde box-afstemming is. Verder wel een fijne box, maar ik ben daar ook vrij allergisch voor ;-).Allemachtig, learn to read. 604 Marco, niet 602...

Wat ik van Gerhard in Alphen hoorde (en jij waarschijnlijk ook), had wat dikker midlaag dan normaal. Ik zou gokken een lichte verhoging tussen 100-300Hz. Maar zéker niet zo fors als jouw B&W's.
Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de ruimte zijn geweest; dat gebied galmde soms ook lekker na :).
Ik weet niet hoe dat systeem in het vrije veld meet, ik denk gewoon rechtdoor, maar dat vindt Gerhard vast ook leuker om zelf te beantwoorden ;-).
Ik zal ze bij gelegenheid eens voor de meetmicrofoon zetten.


Gerhard zijn Ultrazoooms klonken in Breda fenomenaal. En van een aantal andere systemen die ik ken vind ik het lage mid veel te dik aangezet. Of dat door de luisterruimte komt weet ik niet maar ze klinken gewoon te wollig. En daarbij niet sprankelend.
Als mijn muziekleraar een paar klappen op zijn drumstel geeft (ik drum overigens niet) dan klinkt dat gewoon vreselijk anders dan dat gesis uit een tweetertje.

Met andere woorden, dat donkere wollige geneuzel is gewoon mijn ding niet. Maar het kan ook goed. Bij Speakerland uitgebreid geluisterd naar de Reference Monitor SE en die is weer wel ok.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Walt schreef:
Ik wil hem nog steeds wel van je overkopen!

Groetjes Walter
Waar moet ik dan mee meten?
Met die rommel die voor een tientje van mij hebt overgenomen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

De basis van mijn systeem is recht, dipje rond de 3K en een lekker bultje rond de 50hz.....
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Ok, als je de Refmon (of SE) OK vindt, dan heb je zeker geen problemen met een (vrijwel) volledige BSC, met redelijk netjes vlak midlaag :). Ik ken deze heel erg goed, veel gehoord en vaak aan gemeten.

(Volgens mij denk ik er hetzelfde over als jij; het gros van de kant-en-klaar-systemen is te verdelen over twee soorten. Het ene type heeft totaal geen midlaag/geen BSC. Het andere heeft een overdaad daaraan; meestal niet door teveel BSC, maar door een hoog afgestemde of te kleine kast. Beide zijn vervelend, maar die laatste veruit het vervelendst.

Who cares anyway, je eigen oren bepalen uiteindelijk wat het best is. In jouw luisterruimte, niet te vergeten.
Ik kan dat statief natuurlijk ook 1,5 m naast de on-axis lijn zetten en alleen de microfoon in die lijn positioneren. Helemaal niet aan gedacht. Al doende leert men.
Ik kan de tijden in jouw grafieken niet exact aflezen (jij wel), maar het lijkt erop dat de reflectie rond de 3ms zit (= 1meter), komt overeen met je mic. Niet met je statief. Het lijkt me waarschijnlijker dat het weerkaatst tegen de mic zelf, of iets daar heel dichtbij. En dan heeft wegdraaien niet zoveel zin...maar verder weg zetten wel :D . (En dan ga je misschien weer opmerken dat de vloerreflectie de eerste is. Dus : speakertje hoger zetten dan :oops: )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door hannesie »

Daar dacht ik ook al aan, op een huishoudltrapje/laddertje, moet natuurlijk wel stevig en stabiel staan.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door AatV »

MarcoSQ schreef:
(En dan ga je misschien weer opmerken dat de vloerreflectie de eerste is. Dus : speakertje hoger zetten dan :oops: )
Denk niet dat het een vloerreflectie is: Deze heeft een "weglengte" van een kleine 2,5 mtr.
(bij een microfoonafstand van 1 meter en een hoogte van 1 meter)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Dat is het nu ook niet; in die zin staat het woordje 'dan'. Waarmee ik bedoelde : nádat je de microfoon verder weg hebt gezet, kan het goed zijn dat de vloerreflectie eerder komt, dan je hoopte. Als je de luidspreker op dezelfde hoogte laat staan.

Zo iets duidelijker geformuleerd ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
Walt schreef:
Ik wil hem nog steeds wel van je overkopen!

Groetjes Walter
Waar moet ik dan mee meten?
Met die rommel die voor een tientje van mij hebt overgenomen. :mrgreen:
Daar had ik een kastje voor waar het NET niet in paste. Nu heb ik een goede kast, is in aanbouw.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
In jouw luisterruimte, niet te vergeten.
Daar heb ik de Refmon nog niet gehoord. :(
MarcoSQ schreef:
Ik kan de tijden in jouw grafieken niet exact aflezen (jij wel), maar het lijkt erop dat de reflectie rond de 3ms zit (= 1meter), komt overeen met je mic. Niet met je statief. Het lijkt me waarschijnlijker dat het weerkaatst tegen de mic zelf, of iets daar heel dichtbij. En dan heeft wegdraaien niet zoveel zin...maar verder weg zetten wel :D . (En dan ga je misschien weer opmerken dat de vloerreflectie de eerste is. Dus : speakertje hoger zetten dan :oops: )
Zoals je op de foto kan zien is er niets anders in de buurt dan de microfoon. Die steekt nog ca 20cm voor het iets massievere deel van het statief uit. Oppervlakte nog geen cm2. Hoogte vanaf de vloer 90 cm. Afstand van tweeter tot puntje van de microfoon exact 100cm. Hoe loopt die reflectie dan? Daar moet ik nog even over nadenken. Interferentie met de teruggekaatste golf oid?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik heb de grafieken in Boxsim geimporteerd.
Dat geeft ongefilterd het volgende resultaat:
Simulatie ongefilterd
Simulatie ongefilterd
Met het filter dat ik al gebakken had. De polariteit van de tweeter heb in beide richtingen geprobeerd, ik had gehoormatig lichte voorkeur voor het NIET omdraaien van de tweeterpolariteit, dat bleek juist:
Testfilter
Testfilter
Dit is de respons van het huidige filter. Ik vond het nog niet eens zo beroerd klinken, maar het kan beter.
Simulatie met filter
Simulatie met filter
Nu een leuk filtertje in elkaar prutsen en dan meld ik me wel weer.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”