Ok, als je de Refmon (of SE) OK vindt, dan heb je zeker geen problemen met een (vrijwel) volledige BSC, met redelijk netjes vlak midlaag

. Ik ken deze heel erg goed, veel gehoord en vaak aan gemeten.
(Volgens mij denk ik er hetzelfde over als jij; het gros van de kant-en-klaar-systemen is te verdelen over twee soorten. Het ene type heeft totaal geen midlaag/geen BSC. Het andere heeft een overdaad daaraan; meestal niet door teveel BSC, maar door een hoog afgestemde of te kleine kast. Beide zijn vervelend, maar die laatste veruit het vervelendst.
Who cares anyway, je eigen oren bepalen uiteindelijk wat het best is. In jouw luisterruimte, niet te vergeten.
Ik kan dat statief natuurlijk ook 1,5 m naast de on-axis lijn zetten en alleen de microfoon in die lijn positioneren. Helemaal niet aan gedacht. Al doende leert men.
Ik kan de tijden in jouw grafieken niet exact aflezen (jij wel), maar het lijkt erop dat de reflectie rond de 3ms zit (= 1meter), komt overeen met je mic. Niet met je statief. Het lijkt me waarschijnlijker dat het weerkaatst tegen de mic zelf, of iets daar heel dichtbij. En dan heeft wegdraaien niet zoveel zin...maar verder weg zetten wel

. (En dan ga je misschien weer opmerken dat de vloerreflectie de eerste is. Dus : speakertje hoger zetten dan

)