Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Omdat ik die open woofers na enige tijd toch niet echt mooi vond, zeker omdat ze wat verkleuren door het licht. En omdat de hond er met zijn zwabberende staart er steeds vervaarlijk dichtbij kwam, heb ik enige tijd geleden doek voor de woofers gezet. Ik vind dat de hele uitstraling van de luidsprekers echt naar een hoger niveau tillen, dus ik wilde jullie die plaatjes niet onthouden...
Laatst gewijzigd door MickRS op wo 20 jun 2018, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dat is zeker goed gelukt..........!!!!
Mooi man!!
Mooi man!!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Lijkt me een prima installatie om dit (onderstaand) af te spelen...
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Volgens mij moet dat nummer veel vaker afgespeeld worden... op wat voor installatie dan ook. Peace out!

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Afgelopen weekend op xfi geweest. En dan gaat het toch weer kriebelen. Luister nog altijd met veel plezier naar mijn set. Wel heb ik zoals een paar pagina’s terug door Aad geopperd werd, een jaartje geleden de tang band bovenin gezet. Dat scheelt enorm in het klankbeeld. De verticale spreiding is nu veel beter en daarmee klinkt het ‘grootser’. De bovenste baffle een tikkie gekanteld, want anders was het net of alles een beetje boven je afspeelde. Dit was genoeg om dat te corrigeren.
Maar wat kriebelt is dat ik nu een paar verschillende OB speakers gehoord heb waar ook een hoorn in zit. En het directe daarvan is wel erg aantrekkelijk. Zeker nadat ik laatst een modern Jazzquartet in een huiskamer heb horen spelen. Dan komen mijn speakers verdomd dicht in de buurt, maar bv de trompet komt harder aan. ‘Spettert’ meer. Zoals dat ook met een hoorn klinkt. Aan de andere kant weet ik vrijwel zeker dat zo’n hoorn ook weer best vermoeiend is om langer naar te luisteren. Gelukkig gaat een vriend van mij die de pure audio project quintet heeft staan, er waarschijnlijk een hoorn op de plek van de Voxativ zetten. Kijken hoe hem dat bevalt.
In de tussentijd zit ik er aan te denken om een super tweeter toe te voegen. Wellicht dat dat de beroemde gulden middenweg is; meer ‘sparkle’, maar niet te vermoeiend. Hier een leuk stukje van Audio Creative over een diy versie met Fostex. klikkerdeklik. Kost dan ook de wereld niet.
Wordt vervolgd...
Maar wat kriebelt is dat ik nu een paar verschillende OB speakers gehoord heb waar ook een hoorn in zit. En het directe daarvan is wel erg aantrekkelijk. Zeker nadat ik laatst een modern Jazzquartet in een huiskamer heb horen spelen. Dan komen mijn speakers verdomd dicht in de buurt, maar bv de trompet komt harder aan. ‘Spettert’ meer. Zoals dat ook met een hoorn klinkt. Aan de andere kant weet ik vrijwel zeker dat zo’n hoorn ook weer best vermoeiend is om langer naar te luisteren. Gelukkig gaat een vriend van mij die de pure audio project quintet heeft staan, er waarschijnlijk een hoorn op de plek van de Voxativ zetten. Kijken hoe hem dat bevalt.
In de tussentijd zit ik er aan te denken om een super tweeter toe te voegen. Wellicht dat dat de beroemde gulden middenweg is; meer ‘sparkle’, maar niet te vermoeiend. Hier een leuk stukje van Audio Creative over een diy versie met Fostex. klikkerdeklik. Kost dan ook de wereld niet.
Wordt vervolgd...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Mooiste open baffle die ik tot nu toe gezien heb, en die fullrange driver maakt het mooi af 
Ben wel benieuwd waarom die niet flush gemonteerd is, maar op de baffle ligt?
Ben wel benieuwd waarom die niet flush gemonteerd is, maar op de baffle ligt?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Thanx!
Waarom niet flush? Omdat ik dan niet vastzit aan de freesrand als ik er een andere fr driver in wil schroeven en dan niet direct een nieuwe baffle hoef te maken. En eindelijk ben ik daar blij mee, want vandaag een setje Lowthers op dit forum aangeschaft.
Het plan voor de super tweeter moet even wachten totdat ik een mening over de Lowther heb gevormd. Ik hoop en verwacht dat die meer ‘forward’ zullen zijn dan de Tang Band.
Waarom niet flush? Omdat ik dan niet vastzit aan de freesrand als ik er een andere fr driver in wil schroeven en dan niet direct een nieuwe baffle hoef te maken. En eindelijk ben ik daar blij mee, want vandaag een setje Lowthers op dit forum aangeschaft.
Het plan voor de super tweeter moet even wachten totdat ik een mening over de Lowther heb gevormd. Ik hoop en verwacht dat die meer ‘forward’ zullen zijn dan de Tang Band.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Wel eens de Daudio C1 beluisterd Mick? Of de Verenter van Ed / Asterduc?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
De Daudio’s ken ik goed. Fantastische luidsprekers. En iedere keer denk ik dat ik zoiets wil, maar dan hoor ik weer een full range driver en dan weet ik dat ineens niet zo zeker meer...
Maar ik heb natuurlijk een stukje Daudio dna in mijn set met het door Jeroen bedachte ASP van de Mob3W.
De speakers van Ed ken ik niet. Zal het draadje opzoeken.
De speakers van Ed ken ik niet. Zal het draadje opzoeken.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik denk dat een goed ontworpen hoorn best wel goed kan klinken, zonder vermoeiend te worden. Vermoeidheid bij luisteren duidt toch vaak op fouten in de weergave, maar kan ook optreden als er te veel wordt gezeurd.MickRS schreef:.... Aan de andere kant weet ik vrijwel zeker dat zo’n hoorn ook weer best vermoeiend is om langer naar te luisteren....
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ok, Lowthers in plaats van de Tang Bands. Ben benieuwd. Wordt vast een latertje vanavond... Eerst maar wat aan de knoppen van het ASP draaien.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Zo kan menigeen wel een avond doorbrengen,( ik wel in ieder geval) lekker ontspannen luisteren, en of het beter of anders is, wie maakt je wat?MickRS schreef:Ok, Lowthers in plaats van de Tang Bands. Ben benieuwd. Wordt vast een latertje vanavond... Eerst maar wat aan de knoppen van het ASP draaien.
C25B646C-BB71-4103-8DF0-938AF4C31A16.jpeg
Dit is juist het leukste aan het pielen met audio, naar mijn idee dan.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Helemaal mee eens. Werd wel weer eens tijd om te pielen... feessie!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dan snap ik het! Leuk dat je dan flexibel kan blijven en kan experimenten zonder opnieuw te gaan bouwenMickRS schreef:Thanx!![]()
Waarom niet flush? Omdat ik dan niet vastzit aan de freesrand als ik er een andere fr driver in wil schroeven en dan niet direct een nieuwe baffle hoef te maken. En eindelijk ben ik daar blij mee, want vandaag een setje Lowthers op dit forum aangeschaft.![]()
Het plan voor de super tweeter moet even wachten totdat ik een mening over de Lowther heb gevormd. Ik hoop en verwacht dat die meer ‘forward’ zullen zijn dan de Tang Band.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Na een weekendje luisteren en zoeken naar hoe de dipoolcorrectie van de Lowther in te stellen op het ASP, klinkt het nu echt bijzonder fijn. De Lowther moest wel een beetje getemd worden door een paar db negative feedback in mijn buizenbakje te schroeven. Met de Tang Band draaide die zonder nfb, maar dat vond de Lowther niet zo fijn. Nu is de rust terug, m aar ten opzichte van de Tang Band is het geluid helderder en meer gedetailleerd. Dynamischer en minder laid back ook. En daar waar de Tang Band pas bij 400hz op stoom komt is dat Lowther al bij 100hz bij de les. Dat zorgt voor een veel betere aansluiting op de woofers, die tot 150hz spelen. Van de beruchte Lowther shout is hier geen sprake.
Lelijk is de Lowther wel, maar hé, daar weet ik altijd wel wat op te vinden.
Baffle omgedraaid en de driver achterop geplaatst. Moet nog wel een likje verf op komen, maar het oogt alweer een stuk strakker...
Lelijk is de Lowther wel, maar hé, daar weet ik altijd wel wat op te vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
lekker.
kan je ze meenemen naar Alphen? Of Beetsterzwaag?
kan je ze meenemen naar Alphen? Of Beetsterzwaag?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Heb je geen last van die glazen tafel, i.v.m. reflecties?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Dat heb ik hier eigenlijk ook niet (geen glazen tafel en geen last ervan).
Hier staat dan wel weer een houten salontafel met een egaal oppervlak van 120x120cm, wat naar alle waarschijnlijkheid niet minder reflecteert dan een glazen tafel.
Die segmentering doet het optisch trouwens erg goed. Mooi!
Die segmentering doet het optisch trouwens erg goed. Mooi!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ik stem voor Alphen !Henkjan schreef:lekker.
kan je ze meenemen naar Alphen? Of Beetsterzwaag?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Of ik last heb van de tafel weet ik eigenlijk niet. Zou ik er eens een kleed overheen moeten doen. Handig is zo’n tafel wel in de woonkamer...
Overigens is onze woonkamer sowieso een akoestische ramp, maar gelukkig hebben OB’s daar wat minder last van.
Ze weer eens meeneem naar een luisterdag, moet ik nog even over nadenken. Naast de speakers moet ik dan ook de voorversterker/filter, buizenversterker en hypex bak meenemen. Heb ik natuurlijk al twee keer gedaan. Is leuk, maar geen onverdeeld genoegen. Aan de andere kant is het wel leuk om ze weer te laten horen en dan vooral ook wat een paar jaar fine-tunen kan doen. Moet mijzelf alleen nog even overhalen...
Ze weer eens meeneem naar een luisterdag, moet ik nog even over nadenken. Naast de speakers moet ik dan ook de voorversterker/filter, buizenversterker en hypex bak meenemen. Heb ik natuurlijk al twee keer gedaan. Is leuk, maar geen onverdeeld genoegen. Aan de andere kant is het wel leuk om ze weer te laten horen en dan vooral ook wat een paar jaar fine-tunen kan doen. Moet mijzelf alleen nog even overhalen...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Fast forward...
Vreemde drivers, die Lowthers. Eigenlijk is het een soort uitvergroting van alles wat full range drivers goed doen, maar zeker ook fout doen. Als het allemaal klopt, klinkt het werkelijk fantastisch, maar heel vaak is dat niet zo en is het een grote ergernis.
Na enkele maanden trial and error besloten over te gaan tot godslastering en een notchfilter bedacht. Ingegeven door het kunnen lenen van een Umik, kon ik nu goed zien waar het knelpunt ligt. En dat is een nare resonantie van de whizzer bij 2300hz. Eerst met de dsp equalizer in foobar Uitgevogeld hoeveel db ik kwijt wilde om het wel fijn te laten klinken, zonder de Lowther sound te verliezen. Dat nagebouwd in een Apo equalizer en weer gemeten. Middels de mh audio calculator de waardes voor een notch berekend en die er uiteindelijk tussen gezet, waardoor er zo’n 4db afgeschaafd wordt bij 2300hz. Meting op de luisterplek laat ook duidelijk het verschil zien. Niet hier te zien, maar grappig is dat het uiteindelijke resultaat vrijwel identiek is als de berekening van de calculator voorspelde.
Ik bevind mij in goed gezelschap, want Nelson Pass en Martin King zijn uiteindelijk ook overgegaan tot filteren van de driver. En met rede, nu is het echt een feest. De mid resolutie is nog steeds top en het 3d beeld een van de beste die ik tot nu toe gehoord heb.
Volgende actie is het toevoegen van een ‘ambient tweeter’, want die Lowther valt wel erg hard af na 10khz. Spul is al bij Rudy besteld...
Vreemde drivers, die Lowthers. Eigenlijk is het een soort uitvergroting van alles wat full range drivers goed doen, maar zeker ook fout doen. Als het allemaal klopt, klinkt het werkelijk fantastisch, maar heel vaak is dat niet zo en is het een grote ergernis.
Na enkele maanden trial and error besloten over te gaan tot godslastering en een notchfilter bedacht. Ingegeven door het kunnen lenen van een Umik, kon ik nu goed zien waar het knelpunt ligt. En dat is een nare resonantie van de whizzer bij 2300hz. Eerst met de dsp equalizer in foobar Uitgevogeld hoeveel db ik kwijt wilde om het wel fijn te laten klinken, zonder de Lowther sound te verliezen. Dat nagebouwd in een Apo equalizer en weer gemeten. Middels de mh audio calculator de waardes voor een notch berekend en die er uiteindelijk tussen gezet, waardoor er zo’n 4db afgeschaafd wordt bij 2300hz. Meting op de luisterplek laat ook duidelijk het verschil zien. Niet hier te zien, maar grappig is dat het uiteindelijke resultaat vrijwel identiek is als de berekening van de calculator voorspelde.
Ik bevind mij in goed gezelschap, want Nelson Pass en Martin King zijn uiteindelijk ook overgegaan tot filteren van de driver. En met rede, nu is het echt een feest. De mid resolutie is nog steeds top en het 3d beeld een van de beste die ik tot nu toe gehoord heb.
Volgende actie is het toevoegen van een ‘ambient tweeter’, want die Lowther valt wel erg hard af na 10khz. Spul is al bij Rudy besteld...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Gaaf!
Ik durf het haast niet te zetten, maar die 0,22mH spoel zou waarschijnlijk afgewikkeld mogen worden naar 0,18mH als ik zo die meting zie...
Ik durf het haast niet te zetten, maar die 0,22mH spoel zou waarschijnlijk afgewikkeld mogen worden naar 0,18mH als ik zo die meting zie...
