Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Annastasia

Bericht door Zweitse »

Muug schreef:
Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding. :evil:
Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Zweitse schreef:
Muug schreef:
Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding. :evil:
Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
en wie heeft die ? En wat is "wat"?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ik denk dat ik deze eens ga bestellen. Ziet er degelijker uit. Kost zelfs minder. :shock: Die voltage van 125V (tgo 250V) zal wel geen probleem zijn zekers?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Die uitvoering is ook niet bedoeld om zo draden aan te solderen,is voor op een print.
Er bestaan er ook met oren om draden aan te solderen.
Kijk hier bijv. 's naar http://capitanivm.e-nitiative.eu/produc ... 5?flang=nl
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Annastasia

Bericht door Zweitse »

Muug schreef:
Zweitse schreef:
Muug schreef:
Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding. :evil:
Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
en wie heeft die ? En wat is "wat"?
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_A_ID=254
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

@Ahbuis : merci voor de link en de toelichting ! Ik moet zeggen dat ik dit een zalig project vind. :rock: :rock: :rock: (en ook een zalig forum trouwens)

@ Zweitse : ook merci voor de link, maar de prijs is inderdaad een beetje AUWCH ! :oops:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Annastasia

Bericht door Jan Geert »

een Elma is voor dit doel net zo goed als een DACT, en kost een pak minder.

http://www.partsconnexion.com/controls_rotary_elma.html

2 moedercontacten, configureerbaar van 2-6 ingangen.

of

http://www.hificollective.co.uk/catalog ... -9393.html

lijkt me 6 vaste posities te hebben?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Annastasia

Bericht door maikbike »

Hou er rekening mee dat de as maar 4mm is...
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Annastasia

Bericht door Jan Geert »

maikbike schreef:
Hou er rekening mee dat de as maar 4mm is...

van die tweede van Hificollective inderdaad, zie ik nu. Kan je wel een adapter bij krijgen.
Die bovenste is 0.25 inch, dus die heeft de goede diameter.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Barry2001 »

Vraagje he, je gaat met je audio 'door' de schakelaar, of stuur je er relais mee aan?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Vraagje he, je gaat met je audio 'door' de schakelaar, of stuur je er relais mee aan?
Audio gaat toch niet door de schakelaar :?: Die gaat van de ingang naar de kanaalkeuzeschakelaar naar de volumeknop naar het stuurrooster van de buis. Schakelaar krijgt 220 V recht van de Euro-connector en dan gaat dat recht naar de transfo en die splitst dat op in verschllende stroompjes.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

Muug schreef:
Audio gaat toch niet door de schakelaar :?: Die gaat van de ingang naar de kanaalkeuzeschakelaar naar de volumeknop naar het stuurrooster van de buis. Schakelaar krijgt 220 V recht van de Euro-connector en dan gaat dat recht naar de transfo en die splitst dat op in verschllende stroompjes.
De vraag van Barry was of je de ingangskeuze direct schakelt met de 2 x 6 schakelaar of dat je de schakelaar gebruikt om een zestal relais te sturen. (het plaatje wat je zelf liet zien was een laagspannings 2 x 6 schakelaar).
Ik neem aan dat de signalen "door" de ingangskeuzeschakelaar gaan. Vind zelf qua mechaniek en opbouw een Seiden schakelaar erg mooi, maar helaas ook niet te goedkoop:
seiden.jpg
seiden.jpg (7.65 KiB) 285 keer bekeken
Hier bij Acoustic Dimension te vinden.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

AatV schreef:
De vraag van Barry was of je de ingangskeuze direct schakelt met de 2 x 6 schakelaar of dat je de schakelaar gebruikt om een zestal relais te sturen.groet, Aat
Ah, sorry Barry, ik had je duidelijk verkeerd begrepen. Ik werk inderdaad met een gewone draaischakelaar. Merci voor de link, Aat ! Trouwens, zeg eens, waar zit de audiogerelateerde kwalitatieve meerwaarde van zo'n prijzige schakelaar?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Annastasia

Bericht door pvanlingen »

De meerwaarde van een betere schakelaar zit in het feit dat die na een aantal jaren nog steeds een betrouwbare
en kraakvrije verbinding oplevert.

Ik koop ze hier:

http://www.hifituning24.de//zubehoer/sc ... 4-1264.php

Paul.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Vraagje ivm het solderen van de voedingstrafo. Graag effe naar de foto ervan kijken.

1) zie ik het goed dat TD de draadjes die aan de trafo hangen laat vertrekken vanaf zo'n railtje met soldeerogen? Is dat om z'n versterker tijdens het aanleggen van de bekabeling geen tig keer te moeten omkeren (buik-rug-buik-enz)?
2) wordt die 230 V AC aan de "0" en de "230" aansluiting gesoldeerd?
3) "sch" is toch "scherm" en moet aan de massa, right?
4) alle "0"en moeten aan de massa, right?
5) als ik 230V AC aan de "0" en de "230" van de transfo hang - en niks anders! - hoor ik dan reeds de correcte waarden te meten tussen de rest van de soldeerpunten? (dus 3.15 of 6.3 of 14 enz) Ik heb dat nl. geprobeerd en mat niks, wat ik best vreemd vond.
Bijlagen
annastasia_chassis_42_voedingstrafo[1].jpg
annastasia_chassis_42_voedingstrafo[1].jpg (23.56 KiB) 234 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Vraagje ivm het solderen van de voedingstrafo. Graag effe naar de foto ervan kijken.

1) zie ik het goed dat TD de draadjes die aan de trafo hangen laat vertrekken vanaf zo'n railtje met soldeerogen? Is dat om z'n versterker tijdens het aanleggen van de bekabeling geen tig keer te moeten omkeren (buik-rug-buik-enz)?
2) wordt die 230 V AC aan de "0" en de "230" aansluiting gesoldeerd?
3) "sch" is toch "scherm" en moet aan de massa, right?
4) alle "0"en moeten aan de massa, right?
5) als ik 230V AC aan de "0" en de "230" van de transfo hang - en niks anders! - hoor ik dan reeds de correcte waarden te meten tussen de rest van de soldeerpunten? (dus 3.15 of 6.3 of 14 enz) Ik heb dat nl. geprobeerd en mat niks, wat ik best vreemd vond.
1) Zo'n strip met soldeerogen is meestal een geheel met de spoelvorm van de trafo.
2) idd maar wel de juiste "0" gebruiken,nakijken met de ohm-meter.
3) heel aannemelijk,wat zou 't anders zijn.Ook hier ohm-meter,mag verder nergens aanzitten.
4) hangt van het schema af,bijv. bij wikkeling naar bruggelijkrichter niet.
5) Alle spanningen horen er te zijn,wel wat te hoog,zakt wat bij belasting.
Als je niks vindt,verkeerde aansluiting primaire,meter niet aan,geen netspanning of trafo stuk :( .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Merci voor de link, Aat ! Trouwens, zeg eens, waar zit de audiogerelateerde kwalitatieve meerwaarde van zo'n prijzige schakelaar?
Vergulde kontakten, die niet na een jaartje gaan oxyderen of kraken, een metalen draaimechanisme dat vele duizenden keren kan draaien, en het daarna nog goed blijft doen. hoogwaardige soldeeraansluiting, die je langer kan verhitten dan 3 seconden. dat soort dingen...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Vergulde kontakten, die niet na een jaartje gaan oxyderen of kraken, een metalen draaimechanisme dat vele duizenden keren kan draaien, en het daarna nog goed blijft doen. hoogwaardige soldeeraansluiting, die je langer kan verhitten dan 3 seconden. dat soort dingen...
Mooi verwoord Ray. Heb er zelf nog eentje van Seiden liggen, maar doe ik niet weg, "hij" draait zo lekker.. :P
Wat betreft de geluidskwaliteit : zo'n Lorlin schakelaartje, zoals jouw voorbeeld doet het best goed, ik gebruik er nu zelf een voor relaiskeuze (snel gesoldeerd!), maar daar gaat het om een uit/aan situatie, niet het voeren van een signaal.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Muug schreef:
Vraagje ivm het solderen van de voedingstrafo.
1) zie ik het goed dat TD de draadjes die aan de trafo hangen laat vertrekken vanaf zo'n railtje met soldeerogen? Is dat om z'n versterker tijdens het aanleggen van de bekabeling geen tig keer te moeten omkeren (buik-rug-buik-enz)?
.
1) Zo'n strip met soldeerogen is meestal een geheel met de spoelvorm van de trafo.
Ik zal het vrees ik niet goed uitgelegd hebben. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar misschien zijn er meer dan 2000 nodig, dus ik zal er even een tweede foto bijnemen. De twee foto's tesamen zullen mijn uitleg verduidelijken.
Ik zit al een week of twee af en toe te brainstormen hoe ik de bedrading ga aanbrengen, meer bepaald in welke volgorde. UIteindelijk ben ik nu vrij letterlijk de flow van de stroom aan het volgen: dus van de connectors naar de kanaalschakelaar naar de volumeknop naar de buizen. Van de stroomconnector naar de schakelaar naar de trafo. Etc. Door het volgen van die logica ga ik gemakkelijker weten wat ik al gedaan heb en nog moet doen. Maar ik kwam al gauw tot de constatatie dat ik dan de hele tijd die loodzware versterker zou moeten omkeren. Eerst solderen onderaan, dan de draden naar boven steken, dan de versterker omkeren en de draad op de juiste lengte afknippen en dan solderen aan de trafo. Dan weer alles omkeren en herbeginnen met het volgend stukske solderen en dan weer alles omkeren etc etc.
Nu denk ik dat TD dat probleem heeft opgelost door onderaan de aluplaat ook een railtje te voorzien (te zien op deze foto dus). Dus hij soldeert alles vanboven, steekt het naar beneden door deplaat. Keert de boel om en soldeert dan alles vast aan dat railtje. Right?
Bijlagen
annastasia_chassis_40[1].jpg
annastasia_chassis_40[1].jpg (18.55 KiB) 211 keer bekeken
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Wat betreft de geluidskwaliteit : zo'n Lorlin schakelaartje, zoals jouw voorbeeld doet het best goed, ik gebruik er nu zelf een voor relaiskeuze (snel gesoldeerd!), maar daar gaat het om een uit/aan situatie, niet het voeren van een signaal.
Wel, fijn om dat te horen. En aangezien eigen ervaring dé weg is naar wijsheid, heb ik dus opnieuw zo'n Lorin besteld en binnen enkele jaren weten we dan wel meer. En misschien moet er binnen enkele jaren sowieso links of rechts iets aangepast worden. :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Barry2001 »

Hier ook geen problemen met de Lorlin draaischakelaar, heb er ook al eentje jaren in gebruik (om relais aan te sturen). Het is wel el cheapo inderdaad, het draait gewoon niet zo mooi, dat doen die andere (lees duurdere :D ) vast wel. Maar het blijft op de lange duur wel werken is m'n ervaring.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Nu denk ik dat TD dat probleem heeft opgelost door onderaan de aluplaat ook een railtje te voorzien (te zien op deze foto dus). Dus hij soldeert alles vanboven, steekt het naar beneden door de plaat. Keert de boel om en soldeert dan alles vast aan dat railtje.
Ziet er best een nette oplossing uit :D .
Wel oppassen dat er voldoende afstand is tussen aansluitingen met hoge spanning,bijv.tussen net en de rest een plaats leeg laten,evt ook tussen "0" en "230".
En niet vergissen,vanonder zie je niet waar aan de trafo 't draadje zit.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
oppassen dat er voldoende afstand is tussen aansluitingen met hoge spanning,bijv.tussen net en de rest een plaats leeg laten,evt ook tussen "0" en "230".
Dan ga ik effe over de layout moeten nadenken, want er komt natuurlijk vrij veel naar beneden : één net, één scherm, een vijftal nullen, en dan nog alle 3.15's, alle 6.3's en ook nog de échte hoogspanningen. En ik heb op mijn railtje maar tien of twaalf oogjes. Hoe zou jij het ordenen? Om te beginnen kunnen meerdere nullen wel op één oogje, niet? Dat gaat toch gewoon naar het steraardepunt. Maar verder? Kan het scherm dienen als "leeg"? Zo ja, hier al een mogelijk aanzet: 230-scherm-0-3.15(gloei)-3.15(gloei)-6.3(7027)-6.3(7027)-6.3(7027)-6.3(7027)--leeg-hoogspanning-leeg-hoogspanning
Dat zijn al dertien soldeerpunten :shock:
Bijlagen
annastasia_voeding_1[1].gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Het scherm komt aan 't chassis,je wil toch geen overslag net-> chassis hebben :shock: .
De nullen van de gloei kunnen wel aan elkaar en naar het aardpunt (geïsoleerd van chassis !).
Die van de HS niet.Eerst de voeding als geheel ineen en vandaar,vanaf de min elco's, naar aardpunt.
Voor de stroomvoerende draden van de gloei niet te dunne draad nemen,1mm doormeter of zo.Geldt niet voor de nul als dat een midden is.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Het scherm komt aan 't chassis,je wil toch geen overslag net-> chassis hebben :shock: .
De nullen van de gloei kunnen wel aan elkaar en naar het aardpunt (geïsoleerd van chassis !).
Die van de HS niet.Eerst de voeding als geheel ineen en vandaar,vanaf de min elco's, naar aardpunt.
Voor de stroomvoerende draden van de gloei niet te dunne draad nemen,1mm doormeter of zo.Geldt niet voor de nul als dat een midden is.
Anne
- TD werkt met één centraal aardepunt en hij legt er heel veel nadruk op dat het écht goed contact moet maken met het chassis. Mijn "chassis" is trouwens enkel de alu topplaat. Citaat : "Het ster-aarde punt. Samengesteld uit meerdere enkelvoudige montage stripjes. Gekocht in de elektronicawinkel. Boutje er door, moertje er op, solderen en klaar. Daarna met een kartelbout aan het chassis schroeven, zo stevig mogelijk. Dit móet goed contact maken." Dat heb ik dan ook zo gedaan. Dat is dus verkeerd? Dan weet ik helaas niet hoe het moet. Nog een quote van TD, in een ander artikel "Als chassis massa aansluiting heb ik met zes soldeerstrips een steraardepunt gemaakt. En met een kartelring aan het chassis geschroefd. Om een goed kontact te waarborgen. Alle punten in de schakeling die naar massa moeten gaan naar dit punt. Je moet geen aardlussen in een versterker maken. Die geven vaak een vervelende brom. Ook het chassis maar op een punt aarden. Het laatst wat willen zijn ongecontroleerde stromen in de chassisplaat, die weer aanleiding geven tot stoorspanningen. Een buizen bak kun je erg mooi stil krijgen als je op de goeie aarding let. Een brombak is niet gewenst en ook niet nodig."
Een laatste citaat: "Let bij het bouwen op een zo logisch en kort mogelijke signaalweg. Als je een brommende versterker wilt, leg dan alle aardpunten direct aan het chassis. Maar als je net als ik een stille versterker wil, zorg dan voor één centraal aardpunt welke met het chassis is verbonden. Er zijn meerdere manieren van aarden. Ik geef er twee. De eerste die altijd goed is: alles wat naar aarde (massa) gaat, naar het centrale aardpunt leiden. Ik maak dat aardpunt meestal vlak na de gelijkrichter. De voeding C's gaan dan met mooie korte verbindingen naar massa. Deze methode kost wel meer bedrading. De tweede methode is een dikke massieve koperdraad in een soort U-vorm door de kast te leggen (min. 2,5 mm² ). De onderkant van de U maakt contact met het enige aardpunt van het chassis. De koperdraad wordt langs alle negatieve aansluitingen van de voeding C's geleid. Zo kort mogelijk aansolderen. De C's zijn gelijk de steun die de koperdraad nodig heeft. Alle massa retouraansluitingen worden direct op de koperdraad gesoldeerd. Maak nu niet de fout een O-vormige aardleiding te maken. Je maakt daarmee een fantastische aardlus. Hummm is het resultaat."
Je verstaat dus wel dat ik doe wat hij zeg als hij daar zo op hamert. En ik ben razend benieuwd naar jouw methode en argumenten. :D

- De nullen van de gloei aan elkaar, ok. En dan naar het aardepunt. OK. En dat niet aan het chassis. OK, ik heb nog van die rubber tules. Maar moet dat aardepunt dan niet verbonden worden met de massadraad van de stroomdraad? Er moet toch érgens een aarding naar de aarde zijn?
- Wat bedoel je met "eerst de voeding als geheel ineen"? En als ik vanaf de min elco's naar het aardpunt moet gaan, waar moet ik dan naartoe met de nullen van de HS van de trafo?
- De nullen van de aftakkingen van de voeding zijn allemaal middens volgens mij (dus midden in de winding afgetapt)
Plaats reactie