Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.Muug schreef:Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
Moderator: Beheerdersteam
Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.Muug schreef:Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding.
en wie heeft die ? En wat is "wat"?Zweitse schreef:Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.Muug schreef:Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_A_ID=254Muug schreef:en wie heeft die ? En wat is "wat"?Zweitse schreef:Je kunt kijken naar een DACT, maar die kosten wel wat.Muug schreef:Iemand een idee of er betere bestaan en waar ik die kan bestellen? Ik heb geen zin meer in zo'n prutsding.
http://www.dact.com/html/input_selectors.html
maikbike schreef:Hou er rekening mee dat de as maar 4mm is...
Audio gaat toch niet door de schakelaarBarry2001 schreef:Vraagje he, je gaat met je audio 'door' de schakelaar, of stuur je er relais mee aan?
De vraag van Barry was of je de ingangskeuze direct schakelt met de 2 x 6 schakelaar of dat je de schakelaar gebruikt om een zestal relais te sturen. (het plaatje wat je zelf liet zien was een laagspannings 2 x 6 schakelaar).Muug schreef:Audio gaat toch niet door de schakelaarDie gaat van de ingang naar de kanaalkeuzeschakelaar naar de volumeknop naar het stuurrooster van de buis. Schakelaar krijgt 220 V recht van de Euro-connector en dan gaat dat recht naar de transfo en die splitst dat op in verschllende stroompjes.
Ah, sorry Barry, ik had je duidelijk verkeerd begrepen. Ik werk inderdaad met een gewone draaischakelaar. Merci voor de link, Aat ! Trouwens, zeg eens, waar zit de audiogerelateerde kwalitatieve meerwaarde van zo'n prijzige schakelaar?AatV schreef:De vraag van Barry was of je de ingangskeuze direct schakelt met de 2 x 6 schakelaar of dat je de schakelaar gebruikt om een zestal relais te sturen.groet, Aat
1) Zo'n strip met soldeerogen is meestal een geheel met de spoelvorm van de trafo.Muug schreef:Vraagje ivm het solderen van de voedingstrafo. Graag effe naar de foto ervan kijken.
1) zie ik het goed dat TD de draadjes die aan de trafo hangen laat vertrekken vanaf zo'n railtje met soldeerogen? Is dat om z'n versterker tijdens het aanleggen van de bekabeling geen tig keer te moeten omkeren (buik-rug-buik-enz)?
2) wordt die 230 V AC aan de "0" en de "230" aansluiting gesoldeerd?
3) "sch" is toch "scherm" en moet aan de massa, right?
4) alle "0"en moeten aan de massa, right?
5) als ik 230V AC aan de "0" en de "230" van de transfo hang - en niks anders! - hoor ik dan reeds de correcte waarden te meten tussen de rest van de soldeerpunten? (dus 3.15 of 6.3 of 14 enz) Ik heb dat nl. geprobeerd en mat niks, wat ik best vreemd vond.
Vergulde kontakten, die niet na een jaartje gaan oxyderen of kraken, een metalen draaimechanisme dat vele duizenden keren kan draaien, en het daarna nog goed blijft doen. hoogwaardige soldeeraansluiting, die je langer kan verhitten dan 3 seconden. dat soort dingen...Muug schreef:Merci voor de link, Aat ! Trouwens, zeg eens, waar zit de audiogerelateerde kwalitatieve meerwaarde van zo'n prijzige schakelaar?
Mooi verwoord Ray. Heb er zelf nog eentje van Seiden liggen, maar doe ik niet weg, "hij" draait zo lekker..ray5150 schreef:Vergulde kontakten, die niet na een jaartje gaan oxyderen of kraken, een metalen draaimechanisme dat vele duizenden keren kan draaien, en het daarna nog goed blijft doen. hoogwaardige soldeeraansluiting, die je langer kan verhitten dan 3 seconden. dat soort dingen...
Ik zal het vrees ik niet goed uitgelegd hebben. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar misschien zijn er meer dan 2000 nodig, dus ik zal er even een tweede foto bijnemen. De twee foto's tesamen zullen mijn uitleg verduidelijken.Ah!buis schreef:1) Zo'n strip met soldeerogen is meestal een geheel met de spoelvorm van de trafo.Muug schreef:Vraagje ivm het solderen van de voedingstrafo.
1) zie ik het goed dat TD de draadjes die aan de trafo hangen laat vertrekken vanaf zo'n railtje met soldeerogen? Is dat om z'n versterker tijdens het aanleggen van de bekabeling geen tig keer te moeten omkeren (buik-rug-buik-enz)?
.
Wel, fijn om dat te horen. En aangezien eigen ervaring dé weg is naar wijsheid, heb ik dus opnieuw zo'n Lorin besteld en binnen enkele jaren weten we dan wel meer. En misschien moet er binnen enkele jaren sowieso links of rechts iets aangepast worden.AatV schreef:Wat betreft de geluidskwaliteit : zo'n Lorlin schakelaartje, zoals jouw voorbeeld doet het best goed, ik gebruik er nu zelf een voor relaiskeuze (snel gesoldeerd!), maar daar gaat het om een uit/aan situatie, niet het voeren van een signaal.
Ziet er best een nette oplossing uitMuug schreef:Nu denk ik dat TD dat probleem heeft opgelost door onderaan de aluplaat ook een railtje te voorzien (te zien op deze foto dus). Dus hij soldeert alles vanboven, steekt het naar beneden door de plaat. Keert de boel om en soldeert dan alles vast aan dat railtje.
Dan ga ik effe over de layout moeten nadenken, want er komt natuurlijk vrij veel naar beneden : één net, één scherm, een vijftal nullen, en dan nog alle 3.15's, alle 6.3's en ook nog de échte hoogspanningen. En ik heb op mijn railtje maar tien of twaalf oogjes. Hoe zou jij het ordenen? Om te beginnen kunnen meerdere nullen wel op één oogje, niet? Dat gaat toch gewoon naar het steraardepunt. Maar verder? Kan het scherm dienen als "leeg"? Zo ja, hier al een mogelijk aanzet: 230-scherm-0-3.15(gloei)-3.15(gloei)-6.3(7027)-6.3(7027)-6.3(7027)-6.3(7027)--leeg-hoogspanning-leeg-hoogspanningAh!buis schreef:oppassen dat er voldoende afstand is tussen aansluitingen met hoge spanning,bijv.tussen net en de rest een plaats leeg laten,evt ook tussen "0" en "230".
- TD werkt met één centraal aardepunt en hij legt er heel veel nadruk op dat het écht goed contact moet maken met het chassis. Mijn "chassis" is trouwens enkel de alu topplaat. Citaat : "Het ster-aarde punt. Samengesteld uit meerdere enkelvoudige montage stripjes. Gekocht in de elektronicawinkel. Boutje er door, moertje er op, solderen en klaar. Daarna met een kartelbout aan het chassis schroeven, zo stevig mogelijk. Dit móet goed contact maken." Dat heb ik dan ook zo gedaan. Dat is dus verkeerd? Dan weet ik helaas niet hoe het moet. Nog een quote van TD, in een ander artikel "Als chassis massa aansluiting heb ik met zes soldeerstrips een steraardepunt gemaakt. En met een kartelring aan het chassis geschroefd. Om een goed kontact te waarborgen. Alle punten in de schakeling die naar massa moeten gaan naar dit punt. Je moet geen aardlussen in een versterker maken. Die geven vaak een vervelende brom. Ook het chassis maar op een punt aarden. Het laatst wat willen zijn ongecontroleerde stromen in de chassisplaat, die weer aanleiding geven tot stoorspanningen. Een buizen bak kun je erg mooi stil krijgen als je op de goeie aarding let. Een brombak is niet gewenst en ook niet nodig."Ah!buis schreef:Het scherm komt aan 't chassis,je wil toch geen overslag net-> chassis hebben.
De nullen van de gloei kunnen wel aan elkaar en naar het aardpunt (geïsoleerd van chassis !).
Die van de HS niet.Eerst de voeding als geheel ineen en vandaar,vanaf de min elco's, naar aardpunt.
Voor de stroomvoerende draden van de gloei niet te dunne draad nemen,1mm doormeter of zo.Geldt niet voor de nul als dat een midden is.
Anne