1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

ja is goed eerst proberen met spoelen
Wat doe je nou lijkt me toch aan te raden om eerst zonder die spoelen te werken
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

nou ik heb die spoelen pas over 10 tot 15 dagen in tussen
ga ik gewoon door met bouwen
op dit moment ben ik bang dat ik een doos vuurwerk overhou

maar dat is niet de bedoeling dus ik probeer het
voor me te zien hoe het wel goed gaat werken

even geduld aub
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja ik wil even verslag doen van wat expirimenten
allereerst heb ik weerstanden uit de supreme sound body`s gehaald
ze zijn nu 5,8 ohm ik denk er over om weerstanden 8 watt 2,2 ohm in
de versterker aan de uitgangstrafos te solderen
omdat de versterker toch voor de soundbody`s is

wat rendament betreft ik heb een philips 9016 2x2 watt versterker aangesloten aan 5 ohm
ik kan hem niet opendraaien zonder overlast te vormen voor de buren
je kunt er nauwelijks bovenuit schreeuwen

die 1+1 watt is echt genoeg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door RobertD »

Maak je over die impedantie maar niet zo druk. Dat trekt jouw versterker echt wel.
Wat je met een ohm-meter meet is gelijkstroom weerstand, die is vrijwel altijd lager dan de impedantie voor wisselstroom.
Weerstanden ertussen zetten lijkt mij zonde van de energie die je versterker moet ophoesten.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ok dankjewel

weetje weestanden gaan ook erg tenkoste van de geluidskwaliteit
dat is zo jammer
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Om de versterker te testen gebruik ik wel vaak een weerstand om zo zonder herrie te kunnen meten.
Zo kan je dus op B.V. de 4 of 8 ohms uitgang een tijdelijke weerstand zetten van 4 of 8 ohm zodat je dan kan meten met B.V. een scoop of voltmeter.

Zo maak je ook geen overlast naar je buren als je de versterker op vol vermogen gaat testen.
Let er wel op dat een buizen AMP altijd een speaker of weerstand op de uitgang nodig heeft als je hem test want zonder kan er wat stuk gaan!
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

is er ook iets aan te doen, als bv een kabel losgaat dat er dan een electrische oplossing voor is
dat de versterker niet beschadigd hoewel hij dan onbelast is?

goeie tip van die weerstanden!
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

die audin caps ontkoppel condensatoren, moet ik die ook nog hebben?
eerlijk gezegt weet ik niet waar ze dan moeten komen
schijnt echt invloed te hebben op het geluid ten positieve
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Opzich vindt ik een beveiliging een beetje overdreven je hoort meestal wel als je speaker los is geschoten.
This dan alleen zaak dat je het volume niet te ver open draait zonder dat er belasting ( speakers ) op de uitgang staat aangesloten.
Vooal als je de amp voor het eerst aanzet weet je immers niet of er toevallig oscillaties optreden in je amp die zonder belasting op de uitgangen schade kunnen veroorzaken.

Wat die coppel C's betreft het is maar net wat je er voor wil uitgeven een goeie MKP werkt hier namelijk ook goed.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2876

Edit

Oeps ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen je hebt het over ONTKOPPEL.
Oke deze worden geplaatst om een iets wat betere filtering te verkrijgen van je voeding om te voorkomen dat signalen van je amp zich via de voeding verspreiden.
Maar of dat hier nu zo'n invloed zal hebben?
Ik heb er in iedergeval een update van het schema voor gemaakt mocht je ze willen plaatsen.
Ook hier werkt een simpele MKT / MKP
Zie C5A ; C105A ; C6A ; C106A ; C7A ; C107A ; C8A in update schema
Bijlagen
Tube_power_amp_3w_ECL82-F.JPG
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

waar worden die koppel condensatoren dan gebruikt?
en wat voor waarden moeten ze hebben in mijn geval?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Koppel die heb je dacht ik al dat zijn C1-C101 en C2-C102
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

had van alles te doen
en moet even moed verzamelen dan ga ik weer verder met de versterker
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

heb een soldeerbare aarde plaatje aan gebracht
en daar de minnen van de elco`s aangesoldeerd
Bijlagen
SL730353.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

weet jij welke 6,3 volt aansluiting 2,5 amp is?
Bijlagen
SL730355.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik heb ze beide door verbonden naar een montage stripje
1 oranje 1 groen
Bijlagen
SL730356.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik heb ze beide door verbonden naar een montage stripje
1 oranje 1 groen
Bijlagen
SL730356.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik zou toch dat massa punt ( min punt van je trafo ) op die kopere strip monteren inplaats op het knooppunt van je aarding
zie pijlen op de foto dus van rood naar blauw.
Verder gebruik je dus de middelste voet voor je EZ80/EZ81 er lopen dan wel twee draden langs je versterker deel waar een hoge wissel spanning overheen loopt dit kan gaan rond zingen naar de versterker buis meest rechts op de foto

En omdat je de meeste onderdelen van je voeding toch al rechts heb gezet lijkt het mij beter om dan ook de meest rechtse voet voor je EZ80/EZ81 buis te gebruiken.
Maar ja normaal zou ik die diode buis niet zo dicht op mijn versterker buizen zetten maar dat is aan jouw.

Nee dat van die welke wikkel wat is zou ik niet zo snel weten maar kan je geen draad dikte verschil zien
Bijlagen
SL730356-a.JPG
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

men wat moeilijk wat betreft de aarding is een ding
maar ik had de schakelaar in het midden gezet voor de twee versterker buizen

de nummering van de buisvoetjes loopt toch van onderen gezien
vanaf 1 met de klok mee? en zo is het schema toch ook bedoeld?

moet eerst de weerstanden op het voedings gedeelte monteren
en dan kan ik echt met de versterker beginnen

en... waar ik wat moeite mee heb is de voor versterker en de eid versterker als 1 ding te zien
wat betreft montage dan
bedankt dat je weer reageerd ikzelf heb weer wat moed verzameld ook
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

de nummering van de buisvoetjes loopt toch van onderen gezien
vanaf 1 met de klok mee? en zo is het schema toch ook bedoeld?
Klopt als een bus
buisvoet-nummerring.JPG
buisvoet-nummerring.JPG (51.83 KiB) 104 keer bekeken
Ja dat met die switch kan wel maar dan zou ik er toch voor kiezen om dan die middelste voet te verplaatsen.
Bijvoorbeeld tussen je trafo en je 220Vac input
Zie aanpassings foto hieronder.
Zo worden de draadafstanden ook minder.
Ik zelf begin meestal met de voeding
Bijlagen
SL730356-b.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Nog even terug komen op die trafo 6,3 Volts aansluitingen.
kan je even die spoelen doormeten hoeveel Ohm deze zijn mogenlijk zegt dat wat meer.
Ik gok erop dat A (rood) 1 Amperé is en aangesloten moet worden op de EZ80/EZ81 en B (blauwe) de zwaardere van 2,5 Amperé is
Wel is het aan te raden om die LED op spoel B te zetten omdat de gloei van de EZ80/EZ81 niet direct op massa wordt gezet
Ook is het zo omdat je spoel B al via de midden aftak op massa hebt gezet dat je dus ook R16 en R17 niet nodig hebt
Zie foto
Bijlagen
trafo-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Nog even gekeken naar eerdere info die je over de trafo heb gegeven
Daarin stel je dat rechts boven op je tekekening vanuit de midden poot M dat je naar A 6,3 Volt meet als dat zo is klopt het natuurlijk niet.
Dit zou 3,15 volt moeten zijn.

Dus nog even voor alle zekerheid tussen A en B moet je dan 6,3 Volt meten tussen M en A 3,15 Volt en tussen M en B ook 3,15 Volt.
Zeg maar wat de waardes zijn om fouten en doorbranden van gloeidraden te voorkomen.

Ook als ik zo kijk vind ik die draden die je voor 6,3 gloei wil gaan gebruiken wel erg dun
Bijlagen
img001-a.JPG
img001-a.JPG (24.54 KiB) 85 keer bekeken
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja goed ik zal de weerstand meten van de spoelen
en die doorgeven
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

maar ik ga in dit verre stadium niet meer een lamp verplaatsen

want dan beschadigd de rest en dat moet niet
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

de meter heb ik op 200 ohm staan
dan meet ik bij a 1,1
bij b o,9
tussen m en b 0,8

op beide kanten gelijk

ik hoop dat je hier iets aan hebt
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt

je moet de impedantie meten van A en B op de foto hieronder

Ik raad je toch aan om die middelste diode buis te verplaatsen anders word het geen amp maar een brom machine.
Bijlagen
trafo-a.JPG
Plaats reactie