Wat doe je nou lijkt me toch aan te raden om eerst zonder die spoelen te werkenja is goed eerst proberen met spoelen
1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
nou ik heb die spoelen pas over 10 tot 15 dagen in tussen
ga ik gewoon door met bouwen
op dit moment ben ik bang dat ik een doos vuurwerk overhou
maar dat is niet de bedoeling dus ik probeer het
voor me te zien hoe het wel goed gaat werken
even geduld aub
ga ik gewoon door met bouwen
op dit moment ben ik bang dat ik een doos vuurwerk overhou
maar dat is niet de bedoeling dus ik probeer het
voor me te zien hoe het wel goed gaat werken
even geduld aub
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja ik wil even verslag doen van wat expirimenten
allereerst heb ik weerstanden uit de supreme sound body`s gehaald
ze zijn nu 5,8 ohm ik denk er over om weerstanden 8 watt 2,2 ohm in
de versterker aan de uitgangstrafos te solderen
omdat de versterker toch voor de soundbody`s is
wat rendament betreft ik heb een philips 9016 2x2 watt versterker aangesloten aan 5 ohm
ik kan hem niet opendraaien zonder overlast te vormen voor de buren
je kunt er nauwelijks bovenuit schreeuwen
die 1+1 watt is echt genoeg
allereerst heb ik weerstanden uit de supreme sound body`s gehaald
ze zijn nu 5,8 ohm ik denk er over om weerstanden 8 watt 2,2 ohm in
de versterker aan de uitgangstrafos te solderen
omdat de versterker toch voor de soundbody`s is
wat rendament betreft ik heb een philips 9016 2x2 watt versterker aangesloten aan 5 ohm
ik kan hem niet opendraaien zonder overlast te vormen voor de buren
je kunt er nauwelijks bovenuit schreeuwen
die 1+1 watt is echt genoeg
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Maak je over die impedantie maar niet zo druk. Dat trekt jouw versterker echt wel.
Wat je met een ohm-meter meet is gelijkstroom weerstand, die is vrijwel altijd lager dan de impedantie voor wisselstroom.
Weerstanden ertussen zetten lijkt mij zonde van de energie die je versterker moet ophoesten.
Wat je met een ohm-meter meet is gelijkstroom weerstand, die is vrijwel altijd lager dan de impedantie voor wisselstroom.
Weerstanden ertussen zetten lijkt mij zonde van de energie die je versterker moet ophoesten.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ok dankjewel
weetje weestanden gaan ook erg tenkoste van de geluidskwaliteit
dat is zo jammer
weetje weestanden gaan ook erg tenkoste van de geluidskwaliteit
dat is zo jammer
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Om de versterker te testen gebruik ik wel vaak een weerstand om zo zonder herrie te kunnen meten.
Zo kan je dus op B.V. de 4 of 8 ohms uitgang een tijdelijke weerstand zetten van 4 of 8 ohm zodat je dan kan meten met B.V. een scoop of voltmeter.
Zo maak je ook geen overlast naar je buren als je de versterker op vol vermogen gaat testen.
Let er wel op dat een buizen AMP altijd een speaker of weerstand op de uitgang nodig heeft als je hem test want zonder kan er wat stuk gaan!
Zo kan je dus op B.V. de 4 of 8 ohms uitgang een tijdelijke weerstand zetten van 4 of 8 ohm zodat je dan kan meten met B.V. een scoop of voltmeter.
Zo maak je ook geen overlast naar je buren als je de versterker op vol vermogen gaat testen.
Let er wel op dat een buizen AMP altijd een speaker of weerstand op de uitgang nodig heeft als je hem test want zonder kan er wat stuk gaan!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
is er ook iets aan te doen, als bv een kabel losgaat dat er dan een electrische oplossing voor is
dat de versterker niet beschadigd hoewel hij dan onbelast is?
goeie tip van die weerstanden!
dat de versterker niet beschadigd hoewel hij dan onbelast is?
goeie tip van die weerstanden!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
die audin caps ontkoppel condensatoren, moet ik die ook nog hebben?
eerlijk gezegt weet ik niet waar ze dan moeten komen
schijnt echt invloed te hebben op het geluid ten positieve
eerlijk gezegt weet ik niet waar ze dan moeten komen
schijnt echt invloed te hebben op het geluid ten positieve
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Opzich vindt ik een beveiliging een beetje overdreven je hoort meestal wel als je speaker los is geschoten.
This dan alleen zaak dat je het volume niet te ver open draait zonder dat er belasting ( speakers ) op de uitgang staat aangesloten.
Vooal als je de amp voor het eerst aanzet weet je immers niet of er toevallig oscillaties optreden in je amp die zonder belasting op de uitgangen schade kunnen veroorzaken.
Wat die coppel C's betreft het is maar net wat je er voor wil uitgeven een goeie MKP werkt hier namelijk ook goed.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2876
Edit
Oeps ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen je hebt het over ONTKOPPEL.
Oke deze worden geplaatst om een iets wat betere filtering te verkrijgen van je voeding om te voorkomen dat signalen van je amp zich via de voeding verspreiden.
Maar of dat hier nu zo'n invloed zal hebben?
Ik heb er in iedergeval een update van het schema voor gemaakt mocht je ze willen plaatsen.
Ook hier werkt een simpele MKT / MKP
Zie C5A ; C105A ; C6A ; C106A ; C7A ; C107A ; C8A in update schema
This dan alleen zaak dat je het volume niet te ver open draait zonder dat er belasting ( speakers ) op de uitgang staat aangesloten.
Vooal als je de amp voor het eerst aanzet weet je immers niet of er toevallig oscillaties optreden in je amp die zonder belasting op de uitgangen schade kunnen veroorzaken.
Wat die coppel C's betreft het is maar net wat je er voor wil uitgeven een goeie MKP werkt hier namelijk ook goed.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2876
Edit
Oeps ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen je hebt het over ONTKOPPEL.
Oke deze worden geplaatst om een iets wat betere filtering te verkrijgen van je voeding om te voorkomen dat signalen van je amp zich via de voeding verspreiden.
Maar of dat hier nu zo'n invloed zal hebben?
Ik heb er in iedergeval een update van het schema voor gemaakt mocht je ze willen plaatsen.
Ook hier werkt een simpele MKT / MKP
Zie C5A ; C105A ; C6A ; C106A ; C7A ; C107A ; C8A in update schema
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
waar worden die koppel condensatoren dan gebruikt?
en wat voor waarden moeten ze hebben in mijn geval?
en wat voor waarden moeten ze hebben in mijn geval?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Koppel die heb je dacht ik al dat zijn C1-C101 en C2-C102
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
had van alles te doen
en moet even moed verzamelen dan ga ik weer verder met de versterker
en moet even moed verzamelen dan ga ik weer verder met de versterker
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
heb een soldeerbare aarde plaatje aan gebracht
en daar de minnen van de elco`s aangesoldeerd
en daar de minnen van de elco`s aangesoldeerd
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
weet jij welke 6,3 volt aansluiting 2,5 amp is?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb ze beide door verbonden naar een montage stripje
1 oranje 1 groen
1 oranje 1 groen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb ze beide door verbonden naar een montage stripje
1 oranje 1 groen
1 oranje 1 groen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik zou toch dat massa punt ( min punt van je trafo ) op die kopere strip monteren inplaats op het knooppunt van je aarding
zie pijlen op de foto dus van rood naar blauw.
Verder gebruik je dus de middelste voet voor je EZ80/EZ81 er lopen dan wel twee draden langs je versterker deel waar een hoge wissel spanning overheen loopt dit kan gaan rond zingen naar de versterker buis meest rechts op de foto
En omdat je de meeste onderdelen van je voeding toch al rechts heb gezet lijkt het mij beter om dan ook de meest rechtse voet voor je EZ80/EZ81 buis te gebruiken.
Maar ja normaal zou ik die diode buis niet zo dicht op mijn versterker buizen zetten maar dat is aan jouw.
Nee dat van die welke wikkel wat is zou ik niet zo snel weten maar kan je geen draad dikte verschil zien
zie pijlen op de foto dus van rood naar blauw.
Verder gebruik je dus de middelste voet voor je EZ80/EZ81 er lopen dan wel twee draden langs je versterker deel waar een hoge wissel spanning overheen loopt dit kan gaan rond zingen naar de versterker buis meest rechts op de foto
En omdat je de meeste onderdelen van je voeding toch al rechts heb gezet lijkt het mij beter om dan ook de meest rechtse voet voor je EZ80/EZ81 buis te gebruiken.
Maar ja normaal zou ik die diode buis niet zo dicht op mijn versterker buizen zetten maar dat is aan jouw.
Nee dat van die welke wikkel wat is zou ik niet zo snel weten maar kan je geen draad dikte verschil zien
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
men wat moeilijk wat betreft de aarding is een ding
maar ik had de schakelaar in het midden gezet voor de twee versterker buizen
de nummering van de buisvoetjes loopt toch van onderen gezien
vanaf 1 met de klok mee? en zo is het schema toch ook bedoeld?
moet eerst de weerstanden op het voedings gedeelte monteren
en dan kan ik echt met de versterker beginnen
en... waar ik wat moeite mee heb is de voor versterker en de eid versterker als 1 ding te zien
wat betreft montage dan
bedankt dat je weer reageerd ikzelf heb weer wat moed verzameld ook
maar ik had de schakelaar in het midden gezet voor de twee versterker buizen
de nummering van de buisvoetjes loopt toch van onderen gezien
vanaf 1 met de klok mee? en zo is het schema toch ook bedoeld?
moet eerst de weerstanden op het voedings gedeelte monteren
en dan kan ik echt met de versterker beginnen
en... waar ik wat moeite mee heb is de voor versterker en de eid versterker als 1 ding te zien
wat betreft montage dan
bedankt dat je weer reageerd ikzelf heb weer wat moed verzameld ook
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Klopt als een bus Ja dat met die switch kan wel maar dan zou ik er toch voor kiezen om dan die middelste voet te verplaatsen.de nummering van de buisvoetjes loopt toch van onderen gezien
vanaf 1 met de klok mee? en zo is het schema toch ook bedoeld?
Bijvoorbeeld tussen je trafo en je 220Vac input
Zie aanpassings foto hieronder.
Zo worden de draadafstanden ook minder.
Ik zelf begin meestal met de voeding
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Nog even terug komen op die trafo 6,3 Volts aansluitingen.
kan je even die spoelen doormeten hoeveel Ohm deze zijn mogenlijk zegt dat wat meer.
Ik gok erop dat A (rood) 1 Amperé is en aangesloten moet worden op de EZ80/EZ81 en B (blauwe) de zwaardere van 2,5 Amperé is
Wel is het aan te raden om die LED op spoel B te zetten omdat de gloei van de EZ80/EZ81 niet direct op massa wordt gezet
Ook is het zo omdat je spoel B al via de midden aftak op massa hebt gezet dat je dus ook R16 en R17 niet nodig hebt
Zie foto
kan je even die spoelen doormeten hoeveel Ohm deze zijn mogenlijk zegt dat wat meer.
Ik gok erop dat A (rood) 1 Amperé is en aangesloten moet worden op de EZ80/EZ81 en B (blauwe) de zwaardere van 2,5 Amperé is
Wel is het aan te raden om die LED op spoel B te zetten omdat de gloei van de EZ80/EZ81 niet direct op massa wordt gezet
Ook is het zo omdat je spoel B al via de midden aftak op massa hebt gezet dat je dus ook R16 en R17 niet nodig hebt
Zie foto
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Nog even gekeken naar eerdere info die je over de trafo heb gegeven
Daarin stel je dat rechts boven op je tekekening vanuit de midden poot M dat je naar A 6,3 Volt meet als dat zo is klopt het natuurlijk niet.
Dit zou 3,15 volt moeten zijn.
Dus nog even voor alle zekerheid tussen A en B moet je dan 6,3 Volt meten tussen M en A 3,15 Volt en tussen M en B ook 3,15 Volt.
Zeg maar wat de waardes zijn om fouten en doorbranden van gloeidraden te voorkomen.
Ook als ik zo kijk vind ik die draden die je voor 6,3 gloei wil gaan gebruiken wel erg dun
Daarin stel je dat rechts boven op je tekekening vanuit de midden poot M dat je naar A 6,3 Volt meet als dat zo is klopt het natuurlijk niet.
Dit zou 3,15 volt moeten zijn.
Dus nog even voor alle zekerheid tussen A en B moet je dan 6,3 Volt meten tussen M en A 3,15 Volt en tussen M en B ook 3,15 Volt.
Zeg maar wat de waardes zijn om fouten en doorbranden van gloeidraden te voorkomen.
Ook als ik zo kijk vind ik die draden die je voor 6,3 gloei wil gaan gebruiken wel erg dun
- Bijlagen
-
- img001-a.JPG (24.54 KiB) 85 keer bekeken
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja goed ik zal de weerstand meten van de spoelen
en die doorgeven
en die doorgeven
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
maar ik ga in dit verre stadium niet meer een lamp verplaatsen
want dan beschadigd de rest en dat moet niet
want dan beschadigd de rest en dat moet niet
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de meter heb ik op 200 ohm staan
dan meet ik bij a 1,1
bij b o,9
tussen m en b 0,8
op beide kanten gelijk
ik hoop dat je hier iets aan hebt
dan meet ik bij a 1,1
bij b o,9
tussen m en b 0,8
op beide kanten gelijk
ik hoop dat je hier iets aan hebt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt
je moet de impedantie meten van A en B op de foto hieronder
Ik raad je toch aan om die middelste diode buis te verplaatsen anders word het geen amp maar een brom machine.
je moet de impedantie meten van A en B op de foto hieronder
Ik raad je toch aan om die middelste diode buis te verplaatsen anders word het geen amp maar een brom machine.
