MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Nee, ben ik nog niet achter helaas.
k.p.

Bericht door k.p. »

jeroen_d schreef:
De panelen van leo dempen ongeveer even goed als de mijne terwijl ze half zo dik zijn.
Heb je dit gemeten? Zo ja, dempen ze ook even diep? En als ze even laag dempen ligt dit dan, denk je, aan het twaron of aan de multiplex plaat?

Welk materiaal heb jij trouwens gebruikt voor je dempingspanelen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het gemeten op de luisterplek. Mijn dempingspanelen dempen ietsje beter hoor, maar het scheelt niet veel. Dit geldt over het hele spectrum. Die van Leo zijn dus opgebouwd met Twaron en een 4mm multiplex plaat erachter, die van mij met 3.2mm hardboard en een dikke laag glaswol.
Walt

Bericht door Walt »

Gisteren de set van Jeroen kunnen beluisteren, als ik die ruimte tot mijn beschikking had zou ik ook zoiets willen bouwen! Ik zou echt heel erg mijn best moeten doen om een minpunt te verzinnen...

Groetjes Walter
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Gisteren de set van Jeroen kunnen beluisteren, als ik die ruimte tot mijn beschikking had zou ik ook zoiets willen bouwen! Ik zou echt heel erg mijn best moeten doen om een minpunt te verzinnen...

Groetjes Walter
Zeg nou maar gewoon dat je het niet kon vinden, beter krijg je voorlopig niet te horen. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Het enige wat mij opviel, maar op zich is dat zeker niet negatief, is dat de set zeer rustig overkomt, er is geen spoortje agressie te bekennen.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank voor het compliment Walt. Ik denk dat voor sommigen de rust een minpunt kan zijn, het is echter een zegen als je veel klassiek luistert. Ging trouwens ook wel lekker wat later op de avond met die reuzetrommels op volle sterkte he? Nu de dipoolwoofers aan de onderkant zijn gefilterd en ontlast van het laagste octaaf kan dat echt op 'live' niveau zonder dat het ten koste van de dynamiek gaat.
dre

Bericht door dre »

ook ik was gisteren aanwezig.......
het is echt een grote verbetering met de laatste keer dat ik uitvoerig heb zitten luisteren.
een zeer transparant en open klank met een lekker diepgaand laag.
de c-quenze is echt heel fraai,zeker in combinatie met de amt als zeer neutraal te omschrijven.

doordat ie de woofers nu aan de onderkant affilterd klinkt het geheel veel schoner en is de laagweergave daardoor dan ook met sprongen vooruit gegaan.

we hebben nog even met wat dempingspaneeltjes zitten stoeien icm met plaatsing,zo kun je de boel echt tweaken naar je eigen smaak!

jeroen heeft echt een klasse set gebouwd waar een hoop mensen wat van kunnen leren.

het was weer echt gezellig,op wat achtergrond geluiden na dan...... :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een dochter zonder manieren bedoel je, ja, we zullen niet verder op details ingaan. :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

het was trouwens opvallend kwaliteit van de plaatsing,laagweergave en detailering toe nam bij het toevoegen van de panelen.
ik heb er in ieder geval echt van genoten.
zo goed heeft het nog niet geklonken! 8)

ben benieuwd dit ook de sound was waar walter naar op zoek is......
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de panelen nu opgesteld staan in die optimale situatie.
Staat alles (geel en roze) nu achter de speakers of staan er nu ook panelen naast de speakers tegen de zijwanden? Met name die glazen wand lijkt mij knap hard te kunnen reflecteren?
Ik ben zelf ook weer met mijn panelen aan het verplaatsen. Ik heb er nu 4 op een rijtje op ca 1.70 m achter de speakervoorkanten staan. Plaatst perfect.

Groet,

Leobus
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leo, alle panelen tegen de achterwand. Het glas reflecteert, dat doet de muur aan de linkerzijde ook. Echter, de dipool straalt opzij beduidend minder energie af dus dat helpt nogal. Ik zie wel wat terug in de impulsrespons, maar dat zit op ongeveer hetzelfde niveau als van die van de achterwand met panelen. Voor het laag worden door de panelen de staande golven in de lengterichting van de kamer wat geëgaliseerd, die worden het meest door de dipool aangesproken. Dat geeft dus ook weer meer rust en detail in het laag, de panelen helpen dus over het hele bereik. Het kan altijd nog strakker, maar ik ben heel tevreden zo, in mijn huiskamer met hard betonnen muren.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Eindelijk heb ikzelf ook eens de MOBW's kunnen beluisteren op mijn gemak. Was een paar daagjes in Voorburg, en da's vlakbij Jeroen. Kennis gemaakt met zijn vrouw en dochter, en de heerlijke verkeersdrempels in hun buurt (een sportwagen zul je daar niet tegenkomen, wel een boel SUV's; begrijpelijk).

In mijn audiobeleving heb ik een aantal systemen waarin ikzelf refereer. De eerste is mijn eigenste reference monitor van scan speak. Een bijzonder emotionele (mag ik dat zo zeggen?) en correcte speaker, alleen qua resolutie, snelheid en klankkleur geven de latere topunits toch echt veel meer. De andere is een oudere speaker (geloof ik) van Rob Dingen (vooralsnog mijn absolute referentie) en een avalon setup bij een demodag in veldhoven.

Zaken waar ik op let: klankkleur (viool, piano, gitaar, koper, stem(men), drums), plaatsing (3d), stabiliteit van de plaatsing (bij harder of zachter werken van de units blijft het beeld correct), pace en belevingsoverdracht (ga ik meedoen met de muziek), emotie's (sommige stukken wekken bij mij sterke emoties op), snelheid en transiënts en informatie dichtheid (lastig omschrijven, maar hiermee bedoel ik hoeveel informatie er vrijkomt bij het afspelen) en als laatste realiteit.

Bij vrijwel alle kenmerken waar ik op let scoort de (set van de) MOBW exceptioneel goed. Ik zal hier vanavond op terugkomen, als er wat meer tijd is om wat neer te typen. Nu ff wat koffers inpakken en nog wat dagtripjes in Den Haag doen hahaha.

groetjes

Jan
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jan,

Jeroen heeft een set om erg jaloers op te worden, en hij kan ook nog eens lekker hard spelen zonder dat de buren daar last van hebben :lol:

Als je trouwens nog eens in de buurt bent, mag je ook wel eens mijn set in progress komen beluisteren.

Groetjes Walter
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Walt, idd, hij kan lekker spelen zonder problemen :D

Eerst de goede dingen

- Nog niet eerder Amused to death van Roger waters zo mooi gehoord op deze manier. Redelijk bizarre ervaring. Lage tonen kunnen je soms angst geven van de snelheid en de intensiteit. Je lichaam reageert er instinctief op. In het nummer "three wishes" spreekt een geest tegen RW. De stem komt als het ware aanwaaien/aandonderen. Nog nooit meegemaakt dat deze je van achteren overvalt en dan over/door je heen dondert/suist om vervolgens wat te zeggen. Beeld is extreem breed en holografisch. Beeld blijft bij alle volume's prima staan. Dat wil zeggen: als RW zingt/spreekt en andere middentoonklanken knallen erin blijft RW keurig staan waar ie stond. Ook het juiste gevoel is perfect aanwezig misschien dat de leobusvariant nog een tikje meer heeft, maar het is kiezen tussen een porsche en een jaguar als je het mij vraagt.

- Wat viool gehoord (onbesnut goede techniek zeg!!): de MOBW lepelt het allemaal moeiteloos op. Zelfs de lastigere technieken zijn prima te duiden. Wat belangrijker is: de violist heeft een sardonisch genoegen in zijn spel en dat is prima te merken: het kenmerk van de uitvoerende is perfect te merken. Hiermee kun je naar hartelust luisteren naar je favoriete vertolker van je favoriete klassieke stuk.

- het lied van de soldaat. Een filmische vertolking van een stuk van .... (jeroen help me even) met een betrokkenheid die je echt gaat genieten van de muziek. Ik weet aardig wat zaken die een systeem (van alleen een luidspreker kun je niet spreken op dit nivo) verraden, maar dit systeem heeft daar gewoonweg geen boodschap aan. Gewoon genieten van je uitvoering!

- Klassieke stukken. Nog wat André Rieu stukken gehoord; jeroens favo's ( :wink: ). Ik dacht in eerste instantie dat jeroens systeem wat vlak was. Zegmaar een soort schilderij voor je. Later hoorde ik bij RW amused to death en PF animals' "sheep" dat dat niet het geval was. Blijkbaar kan jeroens systeem easily switchen tussen het "schilderij"en de "3d-cocon". Vrij bijzonder!

- Piano. Aangezien jeroen dit goed beheerst heb ik er stiekum een beetje extra op gelet. Maar hij heeft het echt genageld hoor.... Het stuk met eva cassidy (no 9: autumn leaves) laat een stukje piano horen waarvan de klankkleur perfect is (durf ik nou echt perfect te zeggen??: ja dat durf ik!!). Echt heel bijzonder. Nog nooit eerder zo goed gehoord.......

Ik kan er nog heel veel over schrijven, maar eigenlijk doe ik veel zaken tekort. Het microdetail, de ongelofelijke snelheid en transiënts, Klankkleur is echt fenomenaal. Die figuur die de middentoners maakt weet wat hij doet. Echt stunning!!! (Voor mijn volgende weergever staat de middentoner al vast). De dipoolbas zorgt voor een bijzondere ervaring; het is er, en veel verschillende lagen/resolutie en 3-d info.

Wat was er minder

- De hoogte afbeelding: het beeld stond nog wat te laag. Zo was de LS van Rob dingen in staat de grootte afbeelding (of hoogte afbeelding zo je wil) goed weer te geven. Het systeem van jeroen is artificieel tot 1,80m beperkt lijkt wel.
- de "grunt" zoals zovelen aangeven. Ik ben er echter van overtuigd dat de grunt meer een vorm van prettige resonantie is die veel systemen hebben. Ikzelf prefereer voor het luisteren het systeem van jeroen: absolute natuurgetrouwe weergave. De grunt bewaar ik voor in de auto en als ik disco doe met mijn zoons: lekker grommende bassen!
- Je wordt erg afhankelijk van de opname. Nog meer als bij mijn eigen refmon. Zo is een bijzonder mooi stuk een beetje apart omdat de piano overal vandaan lijkt te komen. Aparte mix zegmaar.

Al met al een systeem (bron, versterking, luidspreker, ruimte/akoestiek) wat eigenlijk zo'n beetje af is. Ja ook dat mag je best zeggen. Als die hoogteafbeelding goed komt is het af, kun je 100.000 euro gaan vragen op een beurs ofzo: miskoop je je niet. Bouw je hem zelf: spekkoper eerste klas. Geen zin om vele systemen te proberen: bouw die MOBW (mark II?) gewoon na.
Klaar.

Jan
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Haha, Wowly, wat een superlatieven. Mooie recensie. Dat van die hoogteafbeelding, dat klopt. Je bent trouwens de eerste die het zegt. Oorzaak: dit hoor je alleen bij systemen waarvan de mid hoger staat. Ga eens bij Hondasnl luisteren. :wink:

Brengt me trouwens op een leuk idee: ik ga het systeem eens op een verhoging zetten en kijken wat dat brengt.

Nog even toelichting bij de muziek:
De viool: Itzak Perlman met zijn guitige oogjes. Is een klassiek virtuoos, maar kan met de lol en swung van een Spanjaard bij het kampvuur spelen. Je hebt eerst geluisterd naar de Carmen Fantasy van Pablo de Sarasate en daarna naar het derde deel van het vioolconcert van Nicolo Paganini. Beide stukken zijn niet heel hoogstaand qua compositie maar de topviolist kan zich helemaal uitleven en dan is het puur entertainment.

Het lied van de soldaat, niet helemaal: Stravinsky: l'Histoire du Soldat. Een vrouwelijke verteller leidt je door het verhaal in het Frans, tevens vindt er voortdurend een dialoog tussen de soldaat en de duivel plaats. De duivel probeert de soldaat zijn mooie viool afhandig te maken in ruil voor een boek vol geheimen. Dit alles ondersteund door een ensemble met viool, klarinet, trompet, contrabas, fagot, trombone en percussie. Gedirigeerd door Loepold Stokowski en fabuleus opgenomen. Als je je ogen dicht doet waan je je in een theatervoorstelling.

Andre Rieu, ook niet helemaal. :mrgreen: Maar wel wat vrolijke stukken 'met zijn allen tegelijk' zoals Marieke het noemt. Chabrier: espana rhapsody en ook nog Smetana: The moldau. Dirigent Eiji Oue met het Minnesota Orchestra, label Reference Recordings. Dan weet je het wel, dat zijn opnames waar het orkest in verschillende lagen achter elkaar staat met een schitterende ruimtelijkheid. Het muzikale schilderij zoals Wowly het noemt. Het beeld komt inderdaad niet voorbij de speakers, het begint daar en het staat erachter in de diepte van het orkest.

Afhankelijk van de opname: dat was bij Shirley Horn - If you go. Dat stuk is klankmatig geweldig opgenomen, vooral de piano en percussie, maar het beeld van de piano klopt voor geen meter. Soms staat een toon plotseling ergens tussen jou en de speakers, dus erg naar voren en opzij, en dan weer tussen de speakers. Maar dit is bekend van deze opname.

Grunt: nee, zit er inderdaad niet in. Grunt is gewoon niet mijn smaak, het legt een laagje op de muziek en irriteert mij behoorlijk snel omdat het afleidt. Het zou ook niet nodig moeten zijn om je de emotie te laten voelen.

Ik ben benieuwd of het buizenvoorversterkertje wat ik aan het maken ben nog iets aan het geluid toe gaat voegen, goed dan wel slecht.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bedankt voor de namen, ik ga het nog eens dunnetjes overdoen thuis.
Vwb de superlatieven, het is vrij lastig om hier niet mee te beginnen. Ik heb dermate veel systemen gehoord dat ik meestal maar niets zeg omdat het niet leuk is om te zeggen dat iets niet werkt, of niet fraai is, of eigenlijk vreselijk klinkt voor mij persoonlijk. Ieder zijn eigen ding, maar voor mij is het wel klaar hoor.....ik vond ze echt super spelen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Cool!

En in vergelijking met de MK I :wink: met de Visaton AL130? Ben ik ook benieuwd naar...
architect

Bericht door architect »

Tja ik zou ze graag eens horen in vergelijking tot een paar Orions, ben benieuwd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Jeroen's systeem heeft me inmiddels ook behoorlijk nieuwsgierig gemaakt. En ik ben ervan overtuigd dat wat Wowly zegt wel klopt (ook dat over het resultaat en het vergelijkbaar zijn met peperdure 'fabriekssystemen'). Daarbij komt dat hier ook goed naar de interactie met én de werking van de ruimte is gekeken, voor zover ik het kan beoordelen. Die stap moet je nooit vergeten wanneer je naar topklasse streeft.

Al met al met een redelijk overzichtelijk budget een prachtig resultaat dus. En zó na te bouwen! =D> =D> =D>
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Cool!

En in vergelijking met de MK I :wink: met de Visaton AL130? Ben ik ook benieuwd naar...
Dat is moeilijk te omschrijven, maar daar waar je vroeger de AMT2340 nog als separate unit kon horen (terwijl die toen relatief zachter stond), lijkt het nu volledig in balans te zijn. De AL130 klinkt wel warm en je denkt ook voldoende natuurlijk, maar is in vergelijk met de C-Quenze niet voldoende in staat de opname met een bepaalde werkelijkheid weer te geven. Ik hoorde dat pas echt heel duidelijk toen ik terugschakelde van het systeem van Leobus naar de MOB3W MK I, nadat ik zijn Parsival kloon had gefilterd en Leobus het weer kwam ophalen. Er was geen ontkomen aan dat de AL130 moest verdwijnen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly, nog een stukje muziek vergeten trouwens. Je hebt ook enorm genoten van Peer Gynt, componist Grieg, label Philips Silverline Classics.

http://www.cduniverse.com/productinfo.a ... tyle=music
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Owja, bedankt. Dat was inderdaad heerlijk luisteren (en niet meer denken wat er allemaal beter kan enzo...)

Ik heb de MKI overigens nooit gehoord. Een Orion wel, maar dat was geloof ik een van de eerste modellen en op de nederlandse DDD (of zoiets) dag in zutphen (geloof ik). Kon mij toen helemaal niet overtuigen. Maar misschien waren de verwachtingen te hoog gespannen, de akoestiek rampzalig (zéér waarschijnlijk) en meer van dat soort zaken die een vergelijk niet mogelijk maken.

Mocht je thuis geen MOBWmkII kwijt kunnen, denk ik dat het systeem van leobus een uitkomst zal zijn. Daarna kom je in de buurt van een systeem zoals Asterduc heeft gemaakt (nog kleiner).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

architect schreef:
Tja ik zou ze graag eens horen in vergelijking tot een paar Orions, ben benieuwd.
Dat zal lastig zijn, een direct vergelijk. Ik ga ze niet verplaatsen en de Orions zijn ook niet zomaar te verplaatsen, tenminste niet elke eigenaar wil hieraan. Ik vind dat ik op dit moment een behoorlijke stap verder ben dan wat de Orion biedt, terwijl ik de Orion ook een zeer goede speaker vind.

Mijn eerste open baffle systemen, toen nog met de SLS12, HDS152excl en HDS tweeter (later AL130 met NEO3PDR) klonken nog niet zo goed als de Orion. De AL130 met AMT2340 combinatie kwam op het niveau van de Orion, zodanig dat je kon zeggen het is anders, maar welke is nu beter? Allebei hun sterke en zwakke punten, wel vond ik de SEAS millennium op de relatief grote open baffle van de Orion meer kleuring geven dan de bijna unbaffled AMT2340 in MOB3W. Maar het laag van de Orion was dan misschien wel weer mooier dan de SLS-12 die ik tot voor kort nog belastte met de weergave van het onderste octaaf. Het middengebied van de Orion is het grootste probleempunt, zelfs nu nog wordt er door Don Barringer, de samenwerkingspartner van Linkwitz, getuned om dit 100% in orde te krijgen. Maar nogmaals, de Orion is een zeer goede speaker en met de aanschaf krijg je absoluut waar voor je geld.

Wat betreft het 'kwijt' kunnen: ik heb natuurlijk het systeem van leobus in mijn huiskamer gehad en dat nam minstens zoveel ruimte in als MOB3W. Natuurlijk heb ik er nog subs bij maar die staan redelijk onzichtbaar in de hoeken van de kamer. Het voornaamste probleem blijft, maar dat heb je met alle systemen, ook de kleintjes, wil je het onderste uit de kan dan moet je voldoende ruimte hebben om de speakers flink van de wanden vandaan te zetten. Dat maakt enorm uit voor de afbeelding.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je ook een slimmere baffle gebruikt dan SL. Dat trapezium is qua randeffecten (horizontaal gezien) beter dan een rechthoek. En nu kan iedereen wel roepen dat dat bij een dipool niet veel uitmaakt, maar daar geloof ik dan weer niet zo veel van.

Toch: over het laag, als twee keer twaalf inch al krap is voor een afdoende laag (die SLS'en hebben een best redelijke Xmax), waar moet dat dan heen voor een echte dipoolsub? Ik heb stiekem al eens zitten tekenen aan vier keer tien boven en onder de midsectie, maar als ik jou zo beluister zou je naar vier keer twaalf moeten.

Aan de andere kant: nu je aparte subs gebruikt, zijn de SLS12's in jouw ogen niet wat te groot, zou je met twee keer tien of acht ook voldoende hebben?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”