Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ben wel benieuwd welke zaak daar aan de 'overkant' zit?
http://www.plsaudio.nl/

Maar het is denk ik, geen zaak voor jou, hij verkoopt geen Mundorf of Duelund.
Daar is hij veels te "down to earth" voor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door AatV »

mischa72 schreef:
[zeikmodus]
Deze print kan redelijk gemakkelijk draadbrugloos, maar ik heb geen idee of je dan nog zo'n mooie layout hebt
[/zeikmodus]

Groeten,
Mischa
Hé Mischa, je zegt helemaal niets over het gebruik van kroonstenen en dat een klem een veel betere verbinding is (waar je wat mij betreft helemaal gelijk in hebt!).

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

In het verleden heb ik ook veel van die 'gewone' Audyn Caps gebruikt, altijd tot volle tevredenheid. Zou nog steeds mijn eerste keuze zijn lettend op prijs/kwaliteit. Ook zeer fijne condensatoren voor in PA kastjes...

Mundorf, Duelund etc. probeer ik altijd 2e hands aan te schaffen, alleen wanneer echt niet te vinden zal ik deze nieuw kopen.

Die PLS zaak, hebben zij een ruim aanbod qua condensatoren, spoelen en weerstanden voor de luidsprekerbouw?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Walt »

Zelfbouw deel op de PLS site inmiddels gevonden! Lijkt me toch dat ze aardig wat in huis hebben voor de speakerbouw, ook de Audyn Plus condensatoren...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

En ook dit. :mrgreen:
PLS AUDIO

- Alle producten zijn bij ons te beluisteren! (Lege kasten beluisteren?) :rofl: :rofl:
Pied Piper luidsprekerkasten

Staat: nieuw (kastmateriaal en spuitwerk)

Te gebruiken: met of zonder actieve versterker

Kastmateriaal: 1.8 cm MDF

Afwerking: half glanzend zwart
€ 475,00 > € 350,00 (set)
Een beetje topic vervuiling :oops:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
mischa72 schreef:
[zeikmodus]
Deze print kan redelijk gemakkelijk draadbrugloos, maar ik heb geen idee of je dan nog zo'n mooie layout hebt
[/zeikmodus]

Groeten,
Mischa
Hé Mischa, je zegt helemaal niets over het gebruik van kroonstenen en dat een klem een veel betere verbinding is (waar je wat mij betreft helemaal gelijk in hebt!).

groet,
Aat
Dat kan hij ook helemaal niet, Aat.
Het is namelijk de zooi die hij zelf verkoopt !
Wago.png
(ik kon geen foto vinden, dus maar even zo...)

en ja, ik ga ze met Faston-vorkjes gebruiken, die passen daar goed op.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Sorry als ik je teleurstel Aat !!

Overigens Ray: Die klemmen gaan er halverwege dit jaar uit JUIST omdat er een schroef in zit.

Zo nu en dan komt er een schroefklem bovendrijven. Dit is meestal in een zogenaamd "Abkündigungsbericht", oftewel een soort van einde-productie-bericht.

Groeten,
Mischa
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Bij die fets word enkel de flybackdiode gebruikt, je hebt dus 4 van die blokken nodig. ( of 1 zoals in de andere foto )

Voor je inschakelweerstanden van je transfo kan je simpeler 2 weerstanden in serie zetten van 10 a 20wat, dit maakt je layout wat simpeler.Deze kunnen gewoon dicht bij elkaar staan, de warmte afgift in deze situatie is niet belangrijk. Deze weerstanden hebben nogal de neiging om stuk te gaan omdat ze zeer kortstondig bijzonder hard van temperatuur veranderen, en das nou net de zwakte van alle componenten.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Rudy schreef:
Voor je inschakelweerstanden van je transfo kan je simpeler 2 weerstanden in serie zetten van 10 a 20wat, dit maakt je layout wat simpeler.Deze kunnen gewoon dicht bij elkaar staan, de warmte afgift in deze situatie is niet belangrijk. Deze weerstanden hebben nogal de neiging om stuk te gaan omdat ze zeer kortstondig bijzonder hard van temperatuur veranderen, en das nou net de zwakte van alle componenten.
Jij bedoelt zeker zoals in deze inschakelvertraging ?:
000093.gif
Rudy schreef:
Bij die fets word enkel de flybackdiode gebruikt, je hebt dus 4 van die blokken nodig. ( of 1 zoals in de andere foto )
Voor een kanaal 4 stuks als ik het dus goed begrijp ? dat word dan veel te rommelig. dat gaat hem dus niet worden.
Kan Ronald de dozen ook lekker ingepakt laten... :mrgreen:

Ik gebruik wel de grijze brugcellen met snubbertjes erbij.
Over de beste manier van monteren kom ik ook wel uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Bij Intersil en Vishay waren ze zo enthousiast over mijn plannen om een digitale thermometer in deze versterker te zetten,
dat ze spontaan 2 stuks ICL7107 en 4 display's ter beschikking stelden... :mrgreen: :rofl:
IMG_0747.JPG
IMG_0791.JPG
Ik kan dus voor beide koelbokken een aparte thermometer gebruiken.
En ja, ik ga d'r een leuke kerstboom van brouwen. :-&
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 18 feb 2012, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Di blokjes van meneer Eend zijn idd mosfets dus geen bruggelijkrichter :o
Voor de versterker zijn ze ook (net) niet goed,max 60V,in de versterker is het 2x34V :(
Wel oppassen,het poortje van die dingen is nogal gevoelig voor statische ladingen en niet beschermt door zeners.
De weerstanden(4x10ohm) in zo,n inschakelvertraging moeten van zeer goede huize komen anders zijn ze zo stuk
Gaat een piekstroom door die wel over de 5A kan worden.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Wat voor poortje bedoel je, Anne ?

Zijn Vitrohm 5 of 9 Watters goed genoeg ?
http___www.vitrohm.pdf
(169.87 KiB) 40 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Een mosfet heeft een poort (eng. gate) zoals een stuurrooster.Heel hoogohmig,vaak beschermt door zeners in de fet.Di zeners zitten er,vogens datablad,niet in dus oppassen.
'tIs treurig maar de fabrikant geeft geen "surge-current" op,weten we nog niet veel :( .
Het enige is de max spanning ,wortel(vermogen maal weerstand),maar dat weten we ook wel :sure:
Als je dat als max hanteert 10 ohm 9W krijg je wortel 90= 9,nogwat zeg 10V .Met vier in serie is dat dan 40V,maar bij aanzetten kan dat wel haast 230V zijn.Wel heel eventjes,dus van de warmte zullen ze niet bezwijken,maar de piekstroom :shock: .
Anne
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Mischa, you can do a better job ? :twisted:
Niet zonder componenten verplaatsen. Dat ga ik niet doen, omdat dat de uitstraling van de print teveel beïnvloedt. Daarom noemde ik het ook zeikmodus :wink: .

Groeten,
Mischa
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Duck Twacy schreef:
ray5150 schreef:
Duck Twacy schreef:
(en ik had nog wel een gratis setje liggen (ergens in de kelder :) )
Oei, dat verandert de zaak.... hij is wel lekker plat...en ik heb maar een paar centimeter hoogte over...
Flesje wijn ? O:)
Zal dit weekend even kijken of ik ze nog boven tafel kan krijgen. Ze zitten nog in een plastic buis volgens mij. Maar weet echt niet zeker of ze bruikbaar zijn in een aleph.

Fles wijn is aardig, maar is niet nodig. Vind t gewoon leuk als ze nog een keer gebruikt worden (ikzelf had al die andere Ixys gekocht om in de Aleph toe te passen. Die zien er meer zo uit (dus die platte waren sowieso over)):
Dit zijn ze dus.

Er staat C035 STPS80H100TV op (misschien toch geen Ixys)
Bijlagen
19022012631.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Aha,twee diodes in een blokje,heb je er twee nodig voor een brug :( .Maar snelle jongens,geen condensator erover :D .
Anne
Bijlagen
STPS80H100TV.pdf
(118.52 KiB) 53 keer gedownload
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Walt »

Ziet er uit als een degelijk stukje techniek!

Groetjes Walter
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Zag ineens in het origine draadje op diyaudio dat ik er destijds 10 gekocht heb.

http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... -sale.html

30V secondair is we een beetje de limiet als ik het goed begrijp.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat valt reuze mee :D
Max sperspanning 100V en bij een brug zitten er altijd twee in serie dus 200V.
Daarmee kun je dan 100V op de elko en 100V van de trafo hebben,Da's 70Veff.
Elke 34V z'n brug is dan ook geen bezwaar maar één voor alles is er net over :( .
Anne

Nog even over overbelaste weerstanden.Ontdekt dat de gemiddelde (draadgewonden)weerstand 5x overbelast mag voor 5sec.
Van Vishay type Z300serie beweren ze 10x voor 5sec. En deze http://www.4-direct.com/pdf/resistor/wi ... or-knp.pdf beweert dat ook.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
Zag ineens in het origine draadje op diyaudio dat ik er destijds 10 gekocht heb.
Zeker tegelijk met Ralph, Ik kreeg van namelijk van Aatv een PB dat hij tussen de spullen van hem er een stuk of 8 had gevonden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Dat valt reuze mee :D
Max sperspanning 100V en bij een brug zitten er altijd twee in serie dus 200V.
Daarmee kun je dan 100V op de elko en 100V van de trafo hebben,Da's 70Veff.
Elke 34V z'n brug is dan ook geen bezwaar maar één voor alles is er net over :( .
Wat bedoel je met het laatste, is het nu wel of niet verstandig om ze te gebruiken ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Er was toch de keus om twee bruggen te gebruiken,voor elke 34V een,of één enkele met gemeenschappelijke massa :-s
Awel die leste meugelekhaid daganie met dane dubbeldiodes,moar ge waart toch al van zins om 't met twie te doen,dus gien arg :D .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Awel, ik ben nie van het pajottenland... :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

We meuge toch al ne kie lache est nie woar :lol:
Pajottenland is te westen van Brussel=(Broeksele),hier is het de Druivenstreek :o
Maar ik hoop dat het duidelijk was,met twee van die blokjes kun je een bruggelijkrichter maken voor een trafo met max 70Veff,maar zou niet verder gaan dan 50Veff.Eén blokje en dubbelfasig gelijkrichten(trafo met midden)niet meer dan 2x25Veff,des noods 30V voor wie gevaarlijk wil leven :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ge moogt het ook in een ploatje gieten... (kunt u dat ook in een schematje weergeven ?)
Plaats reactie