Laten doen, gewoon bij de Hubo in het dorp. Kostte totaal voor 2 subs iets van 25 euro ofzo.r.ladage schreef:Heb je dat zelf verstek gemaakt, of heb je dat ergens laten zagen ... zo ja, waar
Elysium Subs
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Re: Elysium Subs
Dat is wel erg relaxed. De Hubo bij mij in de buurt kan helaas niet accuraat verstek zagen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Kleine update:
Hoekjes afgerond en beide kasten staan in elkaar. Kan iemand mij meer vertellen over wat Wouter hier bedoelde:
Hoekjes afgerond en beide kasten staan in elkaar. Kan iemand mij meer vertellen over wat Wouter hier bedoelde:
Waar moet ik op letten? En waarom zou die Trio 8 niet kloppen?Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Elysium Subs
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik denk dat je zijn commentaar op de Trio 8 verkeerd uitlegt. De Trio8 is "niet te kloppen" in jouw situatie. Zoals in "Het is de beste driver"Vinculum schreef:Kleine update:
Hoekjes afgerond en beide kasten staan in elkaar. Kan iemand mij meer vertellen over wat Wouter hier bedoelde:Waar moet ik op letten? En waarom zou die Trio 8 niet kloppen?Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Elysium Subs
Maar dan snap ik eigenlijk nog steeds niet wat er mis mee is??
Bij gebruik van een DSP zijn dit toch de belangrijkste gegevens om te bekijken?
- Oppervlakte
- X-max
- Belastbaarheid
- Vervorming
Of heb ik het dan mis? Een speaker moet gewoon zijn X-max kunnen halen en dan het liefst zodanig dat-ie niet themisch overbelast raakt en niet vervormt en dan dusdanig veel X-max * oppervlak heeft dat hij een fatsoenlijke geluidsdruk kan neerzetten.
Hoe belangrijk zijn de overige zaken dan? Ik kan me zo voorstellen dat je wel een speaker wil hebben die enigszins in een kleine behuizing past qua parameters, maar is dat bij sub gebruik en met een DSP relevant?
Bij gebruik van een DSP zijn dit toch de belangrijkste gegevens om te bekijken?
- Oppervlakte
- X-max
- Belastbaarheid
- Vervorming
Of heb ik het dan mis? Een speaker moet gewoon zijn X-max kunnen halen en dan het liefst zodanig dat-ie niet themisch overbelast raakt en niet vervormt en dan dusdanig veel X-max * oppervlak heeft dat hij een fatsoenlijke geluidsdruk kan neerzetten.
Hoe belangrijk zijn de overige zaken dan? Ik kan me zo voorstellen dat je wel een speaker wil hebben die enigszins in een kleine behuizing past qua parameters, maar is dat bij sub gebruik en met een DSP relevant?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
@JvS
Dat dacht ik ook dus vandaar mijn vraag voor de onderbouwing van zijn uitspraak.
Hoe dan ook, ben nog even aan het simmen geslagen.
Wat zie je?
Geel = Enkele downfiring CSS Trio8
Rood = Dubbele sidefiring CSS SDX7 (ja toch maar, ze laten me niet los)
Paars = Enkele downfiring Dayton RSS210
Wit = Enkele downfiring Morel UW958
Alles zit in een 10 liter doosje met een HighPass @ 25hz (2de BW) en een LT @ 25hz.
Transform Function Magnitude zijn door de dsp allemaal hetzelfde. Daarom alleen de SPL, Versterkervermogen, Cone Excursion en impedantie.
Alles is afgeregeld op xmax of versterkervermogen. De xmax plot ziet er raar uit maar dat komt omdat hij alleen de xmax van de dayton aangeeft en niet die van de andere units.
Xmax Trio8 = 14mm
Xmax SDX7 = 11.5mm
Xmax RSS210 = 9mm
Xmax UW958 = 11.5mm
Wat is wijsheid?
Dat dacht ik ook dus vandaar mijn vraag voor de onderbouwing van zijn uitspraak.
Hoe dan ook, ben nog even aan het simmen geslagen.
Wat zie je?
Geel = Enkele downfiring CSS Trio8
Rood = Dubbele sidefiring CSS SDX7 (ja toch maar, ze laten me niet los)
Paars = Enkele downfiring Dayton RSS210
Wit = Enkele downfiring Morel UW958
Alles zit in een 10 liter doosje met een HighPass @ 25hz (2de BW) en een LT @ 25hz.
Transform Function Magnitude zijn door de dsp allemaal hetzelfde. Daarom alleen de SPL, Versterkervermogen, Cone Excursion en impedantie.
Alles is afgeregeld op xmax of versterkervermogen. De xmax plot ziet er raar uit maar dat komt omdat hij alleen de xmax van de dayton aangeeft en niet die van de andere units.
Xmax Trio8 = 14mm
Xmax SDX7 = 11.5mm
Xmax RSS210 = 9mm
Xmax UW958 = 11.5mm
Wat is wijsheid?
Re: Elysium Subs
Ik wil het niet opdringen hoor, maar heb je überhaupt gekeken naar de MDS08?
Je zou hiervan 4 stuks kunnen kopen en deze per 2 impuls gecorrigeerd in de behuizing monteren. Volgens mij heb je met 4 van deze subs meer dan voldoende geluidsdruk en ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan 2 Trio8's of 4 SDX7's!
Zoals ik al eerder zei: Xmax is leuk, maar als je het niet gaat gebruiken of maar zeer zelden, waarom dan kiezen voor zo'n dure optie?
Ben benieuwd.
EDIT:
Oh ja, vergeet de room gain niet uit. Dat voegt nog tot zo'n 6dB toe in het laag!
Dat telt uiteraard voor al je kandidaat speakers en kan er voor zorgen dat een speaker die initieel niet voldoende leek, het nu wel is
Je zou hiervan 4 stuks kunnen kopen en deze per 2 impuls gecorrigeerd in de behuizing monteren. Volgens mij heb je met 4 van deze subs meer dan voldoende geluidsdruk en ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan 2 Trio8's of 4 SDX7's!
Zoals ik al eerder zei: Xmax is leuk, maar als je het niet gaat gebruiken of maar zeer zelden, waarom dan kiezen voor zo'n dure optie?
Ben benieuwd.
EDIT:
Oh ja, vergeet de room gain niet uit. Dat voegt nog tot zo'n 6dB toe in het laag!
Dat telt uiteraard voor al je kandidaat speakers en kan er voor zorgen dat een speaker die initieel niet voldoende leek, het nu wel is
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Nou dit topic gaat de boeken in als het meest veranderlijke, wispelturige geval ooit!
Ik heb mij laten overtuigen om te investeren in 3 extra cm's en een kast te maken van 28x28x28 zodat ik een veel gangbare maat kan huisvesten nl 10".
Na onderzoek zijn er voor mij 2 drivers uitgekomen die ik wil overwegen. De Peerless XLS10 en de CSS SDX10.
Beide drivers doen het goed. De CSS is wat minder massief van uiterlijk en is ook perfect weg te werken in de kast. Het zal gaan om een rearfiring woofer om hem laag bij de grond te kunnen houden en om uitzakken te voorkomen.
De CSS SDX10 is wat forser dus die krijg ik niet ingefreesd in deze maat kast en ik ga niet nog meer schipperen om er meer cm's bij te doen. Dit zou dan een montage worden op de baffle.
Ik neig heel erg naar de XLS10 maar miss kunnen jullie me overtuigen.
Hier wat pics van beide opties.
Ik heb mij laten overtuigen om te investeren in 3 extra cm's en een kast te maken van 28x28x28 zodat ik een veel gangbare maat kan huisvesten nl 10".
Na onderzoek zijn er voor mij 2 drivers uitgekomen die ik wil overwegen. De Peerless XLS10 en de CSS SDX10.
Beide drivers doen het goed. De CSS is wat minder massief van uiterlijk en is ook perfect weg te werken in de kast. Het zal gaan om een rearfiring woofer om hem laag bij de grond te kunnen houden en om uitzakken te voorkomen.
De CSS SDX10 is wat forser dus die krijg ik niet ingefreesd in deze maat kast en ik ga niet nog meer schipperen om er meer cm's bij te doen. Dit zou dan een montage worden op de baffle.
Ik neig heel erg naar de XLS10 maar miss kunnen jullie me overtuigen.
Hier wat pics van beide opties.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Elysium Subs
Die XLS10 is erg mooi, zeker een goede keus. Wel een beetje afgezaagd...
Mag ik een mooi(er) alternatief voorstellen: De Seas L26ROY. Deze loopt mooi recht door tot 2000 hz en begint daar pas op te breken, heeft erg mooie vervormingscijfers, heeft meer xmax (14mm ipv 12,5mm), en ziet er gewoon erg gaaf uit
Zie ook http://www.htguide.com/forum/printthread.php4?t=34253
Mag ik een mooi(er) alternatief voorstellen: De Seas L26ROY. Deze loopt mooi recht door tot 2000 hz en begint daar pas op te breken, heeft erg mooie vervormingscijfers, heeft meer xmax (14mm ipv 12,5mm), en ziet er gewoon erg gaaf uit
Zie ook http://www.htguide.com/forum/printthread.php4?t=34253
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Ja die is ook heel mooi. Stond ook op mijn lijstje maar hij doet het niet zo lekker in 13 liter als de XLS10.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Elysium Subs
Maar we waren er toch al uit dat dat met een DSP niet echt veel uitmaakt?Vinculum schreef:Ja die is ook heel mooi. Stond ook op mijn lijstje maar hij doet het niet zo lekker in 13 liter als de XLS10.
Hoewel Wouter wel iets anders leek te beweren. Zou je dat nog willen toelichten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
de SDX10 is toch echt zwart hoorVinculum schreef:Hier wat pics van beide opties.
Re: Elysium Subs
Je zou van de sdx 10 die logge rubberrand er nog af kunnen halen dan wordt ie iets compacter en misschien wel infreesbaar.
Of heeft die rand nog een bepaalde functie behalve dan het afsluiten van het gat ?
Of heeft die rand nog een bepaalde functie behalve dan het afsluiten van het gat ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Nou ik heb dus net van HenkJan een foto gekregen en afmetingen van de CSS zonder rand. Dan past deze dus prima in de kast. De sims laten zien dat deze net iets meer presteert dan de Peerless. De keus is daarmee gemaakt en ik ga voor de CSS. Is ook iets minder saai dan de standaard xls10 
De ring is puur decoratief overigens.
De ring is puur decoratief overigens.
Re: Elysium Subs
Zo veel mooie ontwerpen en dan toch word het een vierkante box. Waar ging het fout? 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Waar niet?DragoSz schreef:Zo veel mooie ontwerpen en dan toch word het een vierkante box. Waar ging het fout?
Zoals ik al eerder zei, is een kubus gewoon het meest efficiënte voor een sub. En een kritieke ontwerp eis was dat het compact moest zijn. Ik blijf erbij dat het ei/tulp ontwerp veruit het leukst is maar een sub met 2,5 liter inhoud? Dat is leuk voor een desktop setje maar niet geschikt voor mijn main set. Bovendien werd het te bewerkelijk voor mij.
Waar ging het fout? Op het moment dat ik ben gaan kiezen voor performance en niet voor uiterlijk.
Dat gezegd hebbende hier nog de foto van de SDX10 zonder rand waardoor hij goed gaat passen in de kast.
Ik denk dat ik wel een mooi randje maak om de rolrandbevestiging wat mooier te maken. Gewoon een matzwarte ring ofzo.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Je bent niet een klein beetje eigenwijs ook heh
Mij eerst vragen waarom de voorkeur een XLS10 is en geen SDX10, en dan TOCH kiezen voor een SDX10.
Nou zie hier.
Als we uitgaan van het maximale vermogen van de UCD180 (lijkt me niet slim om daar echt op te gaan zitten), dan is maxSPL van de SDX10 3dB lager.
Om dat te compenseren heb je twee keer zoveel vermogen nodig (360W dus bijna)
Of anders gezegd, voor gelijke SPL heeft de XLS10 twee keer minder vermogen nodig (nog maar 90W)
(en komt tevens uit op ietsjes minder cone excursion bij gelijke SPL)
Het blijft jou keuze, maar technisch gezien vind ik de SDX10 niet echt de voorkeur hebben.
Mij eerst vragen waarom de voorkeur een XLS10 is en geen SDX10, en dan TOCH kiezen voor een SDX10.
Nou zie hier.
Als we uitgaan van het maximale vermogen van de UCD180 (lijkt me niet slim om daar echt op te gaan zitten), dan is maxSPL van de SDX10 3dB lager.
Om dat te compenseren heb je twee keer zoveel vermogen nodig (360W dus bijna)
Of anders gezegd, voor gelijke SPL heeft de XLS10 twee keer minder vermogen nodig (nog maar 90W)
(en komt tevens uit op ietsjes minder cone excursion bij gelijke SPL)
Het blijft jou keuze, maar technisch gezien vind ik de SDX10 niet echt de voorkeur hebben.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Elysium Subs
cool, kogel door de kerk. Kunnen we allemaal weer rustig slapen, behalve je buren straks
Je main set? Ik dacht dat je daarvoor een mooi utopia achtig systeem had gebouwd, is die nu verbannen?
Die CSS moet inderdaad een pittige versterker hebben om maximaal belast te worden.
MS8 is echt geen subwoofer, wel een heel lief ding maar niet te vergelijken met TIW200XS, RSS210 of Trio 8. JL-audio heeft ook nog wel leuk spul, evenals Adire en Aurasound, maar de keuze is inmiddels gemaakt.
De XLS10 is een bekende voor kleine kastjes, nu weer eens iets anders. Wat mij betreft zijn zulke gebooste subwoofers allemaal niets
Doe mij maar een flinke TL sub ofzo.
Vervorming, dat is wat mij betreft naast plaatsing, DSP-EQ en integratie het belangrijkste. Je gehoor is bij 50 Hz al zoveel gevoeliger dan bij 25 Hz dat de theoretische vervorming niet opgaat. Stel dat je -10dB verschil hebt in gevoeligheid tussen 25 en 50 Hz, dan is een vervorming van 3% ineens 10% geworden in de praktijk. Het loopt hard op, al ben je er wat minder gevoelig voor onderin. Hm... beetje gelul dus, sorry

Je main set? Ik dacht dat je daarvoor een mooi utopia achtig systeem had gebouwd, is die nu verbannen?
Die CSS moet inderdaad een pittige versterker hebben om maximaal belast te worden.
MS8 is echt geen subwoofer, wel een heel lief ding maar niet te vergelijken met TIW200XS, RSS210 of Trio 8. JL-audio heeft ook nog wel leuk spul, evenals Adire en Aurasound, maar de keuze is inmiddels gemaakt.
De XLS10 is een bekende voor kleine kastjes, nu weer eens iets anders. Wat mij betreft zijn zulke gebooste subwoofers allemaal niets
Vervorming, dat is wat mij betreft naast plaatsing, DSP-EQ en integratie het belangrijkste. Je gehoor is bij 50 Hz al zoveel gevoeliger dan bij 25 Hz dat de theoretische vervorming niet opgaat. Stel dat je -10dB verschil hebt in gevoeligheid tussen 25 en 50 Hz, dan is een vervorming van 3% ineens 10% geworden in de praktijk. Het loopt hard op, al ben je er wat minder gevoelig voor onderin. Hm... beetje gelul dus, sorry
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
En zo kan het ineens zo rap gaan dat je gewoon vergeet om van alle stappen foto's te maken. Ach, zo spannend is dit kastje nu ook niet.
De bracing: Nadien heb ik nog in elke plank 2 gaten gemaakt en alle randen afgerond.
En toen zat het kastje zo in elkaar. Aan de voorkant zie je al de infrezing voor de blade. Achterkant. Baffle is 18mm + 8mm dik. Het geheel al in carbon gestoken. Het is in 1 stuk gelegd wat een hele mooie strakke look geeft. Achterkant. Doordat de unit tot het maximale zit in de kast was er weinig ruimte voor de terminals. Deze heb ik daarom elk in een hoek gedaan. Vind het wel mooi symmetrisch. De folie moet hier nog de infrezing ingefohnt worden. En op zijn plek in de kamer. Grootte valt me mee. Ook vrouwlief vond het mooi zo.
De bracing: Nadien heb ik nog in elke plank 2 gaten gemaakt en alle randen afgerond.
En toen zat het kastje zo in elkaar. Aan de voorkant zie je al de infrezing voor de blade. Achterkant. Baffle is 18mm + 8mm dik. Het geheel al in carbon gestoken. Het is in 1 stuk gelegd wat een hele mooie strakke look geeft. Achterkant. Doordat de unit tot het maximale zit in de kast was er weinig ruimte voor de terminals. Deze heb ik daarom elk in een hoek gedaan. Vind het wel mooi symmetrisch. De folie moet hier nog de infrezing ingefohnt worden. En op zijn plek in de kamer. Grootte valt me mee. Ook vrouwlief vond het mooi zo.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Klein beetje progressie.
Blade aan de voorkant met de APL is klaar. Alleen nog de unit er in met bekabeling en de boven en onderplaat spuiten. En dan uiteraard nog kast 2 afmaken.
Blade aan de voorkant met de APL is klaar. Alleen nog de unit er in met bekabeling en de boven en onderplaat spuiten. En dan uiteraard nog kast 2 afmaken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Vandaag bij thuiskomst stond er een grote doos op me te wachten met daarin:
2x CSS SDX10!!!
Wat een monsters! Mooi spul hoor. Henkjan, super bedankt!
En wat een geluk, het past ook nog.
Wat een monsters! Mooi spul hoor. Henkjan, super bedankt!
En wat een geluk, het past ook nog.
Re: Elysium Subs
heb je ze ook al spelen?
ik heb hier 'slechts' 1x zo'n 'monster' staan en die levert al geweld genoeg.
ben wel benieuwd naar wat twee keer dat geweld dan doet. Mijne zit overigens wel in een huisje van ongeveer 35 liter maar dan weer zonder dsp.
ik heb hier 'slechts' 1x zo'n 'monster' staan en die levert al geweld genoeg.
ben wel benieuwd naar wat twee keer dat geweld dan doet. Mijne zit overigens wel in een huisje van ongeveer 35 liter maar dan weer zonder dsp.
