Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

r.ladage schreef:
Heb je dat zelf verstek gemaakt, of heb je dat ergens laten zagen ... zo ja, waar :D
Laten doen, gewoon bij de Hubo in het dorp. Kostte totaal voor 2 subs iets van 25 euro ofzo.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Elysium Subs

Bericht door r.ladage »

Dat is wel erg relaxed. De Hubo bij mij in de buurt kan helaas niet accuraat verstek zagen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Kleine update:
Hoekjes afgerond en beide kasten staan in elkaar.
Photo 05-03-12 17 55 02.jpg
Kan iemand mij meer vertellen over wat Wouter hier bedoelde:
Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is
Waar moet ik op letten? En waarom zou die Trio 8 niet kloppen?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Elysium Subs

Bericht door tigradekat »

Vinculum schreef:
Kleine update:
Hoekjes afgerond en beide kasten staan in elkaar.
Photo 05-03-12 17 55 02.jpg
Kan iemand mij meer vertellen over wat Wouter hier bedoelde:
Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is
Waar moet ik op letten? En waarom zou die Trio 8 niet kloppen?
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik denk dat je zijn commentaar op de Trio 8 verkeerd uitlegt. De Trio8 is "niet te kloppen" in jouw situatie. Zoals in "Het is de beste driver"
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Of dat ja... ](*,) ](*,) ](*,) :-" :oops:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door JvS »

Maar dan snap ik eigenlijk nog steeds niet wat er mis mee is??

Bij gebruik van een DSP zijn dit toch de belangrijkste gegevens om te bekijken?

- Oppervlakte
- X-max
- Belastbaarheid
- Vervorming

Of heb ik het dan mis? Een speaker moet gewoon zijn X-max kunnen halen en dan het liefst zodanig dat-ie niet themisch overbelast raakt en niet vervormt en dan dusdanig veel X-max * oppervlak heeft dat hij een fatsoenlijke geluidsdruk kan neerzetten.

Hoe belangrijk zijn de overige zaken dan? Ik kan me zo voorstellen dat je wel een speaker wil hebben die enigszins in een kleine behuizing past qua parameters, maar is dat bij sub gebruik en met een DSP relevant?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

@JvS
Dat dacht ik ook dus vandaar mijn vraag voor de onderbouwing van zijn uitspraak.

Hoe dan ook, ben nog even aan het simmen geslagen.
Wat zie je?
Geel = Enkele downfiring CSS Trio8
Rood = Dubbele sidefiring CSS SDX7 (ja toch maar, ze laten me niet los)
Paars = Enkele downfiring Dayton RSS210
Wit = Enkele downfiring Morel UW958

Alles zit in een 10 liter doosje met een HighPass @ 25hz (2de BW) en een LT @ 25hz.
Transform Function Magnitude zijn door de dsp allemaal hetzelfde. Daarom alleen de SPL, Versterkervermogen, Cone Excursion en impedantie.

Alles is afgeregeld op xmax of versterkervermogen. De xmax plot ziet er raar uit maar dat komt omdat hij alleen de xmax van de dayton aangeeft en niet die van de andere units.
Xmax Trio8 = 14mm
Xmax SDX7 = 11.5mm
Xmax RSS210 = 9mm
Xmax UW958 = 11.5mm

Wat is wijsheid?
Bijlagen
Schermafbeelding 2012-03-07 om 4.28.30 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-07 om 4.28.22 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-07 om 4.28.16 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-07 om 4.28.11 PM.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Ik wil het niet opdringen hoor, maar heb je überhaupt gekeken naar de MDS08? :wink:

Je zou hiervan 4 stuks kunnen kopen en deze per 2 impuls gecorrigeerd in de behuizing monteren. Volgens mij heb je met 4 van deze subs meer dan voldoende geluidsdruk en ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan 2 Trio8's of 4 SDX7's!

Zoals ik al eerder zei: Xmax is leuk, maar als je het niet gaat gebruiken of maar zeer zelden, waarom dan kiezen voor zo'n dure optie?

Ben benieuwd.

EDIT:

Oh ja, vergeet de room gain niet uit. Dat voegt nog tot zo'n 6dB toe in het laag!
Dat telt uiteraard voor al je kandidaat speakers en kan er voor zorgen dat een speaker die initieel niet voldoende leek, het nu wel is :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Nou dit topic gaat de boeken in als het meest veranderlijke, wispelturige geval ooit!

Ik heb mij laten overtuigen om te investeren in 3 extra cm's en een kast te maken van 28x28x28 zodat ik een veel gangbare maat kan huisvesten nl 10".
Na onderzoek zijn er voor mij 2 drivers uitgekomen die ik wil overwegen. De Peerless XLS10 en de CSS SDX10.
Beide drivers doen het goed. De CSS is wat minder massief van uiterlijk en is ook perfect weg te werken in de kast. Het zal gaan om een rearfiring woofer om hem laag bij de grond te kunnen houden en om uitzakken te voorkomen.
De CSS SDX10 is wat forser dus die krijg ik niet ingefreesd in deze maat kast en ik ga niet nog meer schipperen om er meer cm's bij te doen. Dit zou dan een montage worden op de baffle.
Ik neig heel erg naar de XLS10 maar miss kunnen jullie me overtuigen.
Hier wat pics van beide opties.
Bijlagen
Met de Peerless
Met de Peerless
Peerless
Peerless
Met de CSS SDX10
Met de CSS SDX10
Cubism2-APL 10%22 voor.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Elysium Subs

Bericht door tigradekat »

Die XLS10 is erg mooi, zeker een goede keus. Wel een beetje afgezaagd... :twisted:
Mag ik een mooi(er) alternatief voorstellen: De Seas L26ROY. Deze loopt mooi recht door tot 2000 hz en begint daar pas op te breken, heeft erg mooie vervormingscijfers, heeft meer xmax (14mm ipv 12,5mm), en ziet er gewoon erg gaaf uit :twisted:

Zie ook http://www.htguide.com/forum/printthread.php4?t=34253
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ja die is ook heel mooi. Stond ook op mijn lijstje maar hij doet het niet zo lekker in 13 liter als de XLS10.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

*kuch* 2x MDS08 *kuch* :mrgreen:

Ff serieus: heb je deze al eens gesimuleerd?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door JvS »

Vinculum schreef:
Ja die is ook heel mooi. Stond ook op mijn lijstje maar hij doet het niet zo lekker in 13 liter als de XLS10.
Maar we waren er toch al uit dat dat met een DSP niet echt veel uitmaakt? :P. Xmax, oppervlakte, thermische belastbaarheid en vervorming. Daar gaat het om :P.

Hoewel Wouter wel iets anders leek te beweren. Zou je dat nog willen toelichten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Hier wat pics van beide opties.
de SDX10 is toch echt zwart hoor 8)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

Je zou van de sdx 10 die logge rubberrand er nog af kunnen halen dan wordt ie iets compacter en misschien wel infreesbaar.

Of heeft die rand nog een bepaalde functie behalve dan het afsluiten van het gat ?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Nou ik heb dus net van HenkJan een foto gekregen en afmetingen van de CSS zonder rand. Dan past deze dus prima in de kast. De sims laten zien dat deze net iets meer presteert dan de Peerless. De keus is daarmee gemaakt en ik ga voor de CSS. Is ook iets minder saai dan de standaard xls10 ;)

De ring is puur decoratief overigens.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Elysium Subs

Bericht door DragoSz »

Zo veel mooie ontwerpen en dan toch word het een vierkante box. Waar ging het fout? :-s
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

DragoSz schreef:
Zo veel mooie ontwerpen en dan toch word het een vierkante box. Waar ging het fout? :-s
Waar niet? ;)
Zoals ik al eerder zei, is een kubus gewoon het meest efficiënte voor een sub. En een kritieke ontwerp eis was dat het compact moest zijn. Ik blijf erbij dat het ei/tulp ontwerp veruit het leukst is maar een sub met 2,5 liter inhoud? Dat is leuk voor een desktop setje maar niet geschikt voor mijn main set. Bovendien werd het te bewerkelijk voor mij.
Waar ging het fout? Op het moment dat ik ben gaan kiezen voor performance en niet voor uiterlijk.

Dat gezegd hebbende hier nog de foto van de SDX10 zonder rand waardoor hij goed gaat passen in de kast.
Ik denk dat ik wel een mooi randje maak om de rolrandbevestiging wat mooier te maken. Gewoon een matzwarte ring ofzo.
Bijlagen
IMG_2931.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

Je bent niet een klein beetje eigenwijs ook heh :wink: :mrgreen:
Mij eerst vragen waarom de voorkeur een XLS10 is en geen SDX10, en dan TOCH kiezen voor een SDX10.

Nou zie hier.
Als we uitgaan van het maximale vermogen van de UCD180 (lijkt me niet slim om daar echt op te gaan zitten), dan is maxSPL van de SDX10 3dB lager.
Om dat te compenseren heb je twee keer zoveel vermogen nodig (360W dus bijna)

Of anders gezegd, voor gelijke SPL heeft de XLS10 twee keer minder vermogen nodig (nog maar 90W)
(en komt tevens uit op ietsjes minder cone excursion bij gelijke SPL)

Het blijft jou keuze, maar technisch gezien vind ik de SDX10 niet echt de voorkeur hebben.
Bijlagen
SPL.png
VA grafiek.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

cool, kogel door de kerk. Kunnen we allemaal weer rustig slapen, behalve je buren straks :rofl:

Je main set? Ik dacht dat je daarvoor een mooi utopia achtig systeem had gebouwd, is die nu verbannen?

Die CSS moet inderdaad een pittige versterker hebben om maximaal belast te worden.

MS8 is echt geen subwoofer, wel een heel lief ding maar niet te vergelijken met TIW200XS, RSS210 of Trio 8. JL-audio heeft ook nog wel leuk spul, evenals Adire en Aurasound, maar de keuze is inmiddels gemaakt.

De XLS10 is een bekende voor kleine kastjes, nu weer eens iets anders. Wat mij betreft zijn zulke gebooste subwoofers allemaal niets :rofl: Doe mij maar een flinke TL sub ofzo.

Vervorming, dat is wat mij betreft naast plaatsing, DSP-EQ en integratie het belangrijkste. Je gehoor is bij 50 Hz al zoveel gevoeliger dan bij 25 Hz dat de theoretische vervorming niet opgaat. Stel dat je -10dB verschil hebt in gevoeligheid tussen 25 en 50 Hz, dan is een vervorming van 3% ineens 10% geworden in de praktijk. Het loopt hard op, al ben je er wat minder gevoelig voor onderin. Hm... beetje gelul dus, sorry :sure: :rofl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

En zo kan het ineens zo rap gaan dat je gewoon vergeet om van alle stappen foto's te maken. Ach, zo spannend is dit kastje nu ook niet.
De bracing:
Bracing delen
Bracing delen
Bracing compleet
Bracing compleet
Nadien heb ik nog in elke plank 2 gaten gemaakt en alle randen afgerond.

En toen zat het kastje zo in elkaar. Aan de voorkant zie je al de infrezing voor de blade.
Photo 20-03-12 19 08 56 Resized.jpg
Achterkant. Baffle is 18mm + 8mm dik.
Photo 20-03-12 19 09 09 Resized.jpg
Het geheel al in carbon gestoken. Het is in 1 stuk gelegd wat een hele mooie strakke look geeft.
Photo 20-03-12 20 17 52 (HDR) Resized.jpg
Achterkant. Doordat de unit tot het maximale zit in de kast was er weinig ruimte voor de terminals. Deze heb ik daarom elk in een hoek gedaan. Vind het wel mooi symmetrisch. De folie moet hier nog de infrezing ingefohnt worden.
Photo 20-03-12 20 18 24 (HDR) Resized.jpg
En op zijn plek in de kamer. Grootte valt me mee. Ook vrouwlief vond het mooi zo.
Photo 20-03-12 20 19 43 Resized.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Ook vrouwlief vond het mooi zo.
missie geslaagd dus :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Klein beetje progressie.
Blade aan de voorkant met de APL is klaar. Alleen nog de unit er in met bekabeling en de boven en onderplaat spuiten. En dan uiteraard nog kast 2 afmaken.
Bijlagen
Photo 26-03-12 18 32 13 (HDR) Resized.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Vandaag bij thuiskomst stond er een grote doos op me te wachten met daarin:
Photo 30-03-12 18 13 41 (HDR).jpg
2x CSS SDX10!!!

Wat een monsters! Mooi spul hoor. Henkjan, super bedankt!

En wat een geluk, het past ook nog. ;)
Photo 30-03-12 19 43 13 (HDR).jpg
Photo 30-03-12 19 44 09 (HDR).jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

heb je ze ook al spelen?

ik heb hier 'slechts' 1x zo'n 'monster' staan en die levert al geweld genoeg.

ben wel benieuwd naar wat twee keer dat geweld dan doet. Mijne zit overigens wel in een huisje van ongeveer 35 liter maar dan weer zonder dsp.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”