RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door Mr Tube »

Mr Tube schreef:
Ik zal nog even wat schemas dumpen zoals het voorstel nu is, de vereenvoudigde trap heb ik van pjotr overgenomen
Phonopre9.GIF
en de voeding, zeners zijn even weggevallen maar zitten helemaal aan het eind (6stuks)
er is dus ook een tak toegevoegd voor de lijntrap welke uit een OPA627 bestaat en een AD826 voor de balanced out.
Phonopre psu.GIF
Ook trafo en gelijkrichter heb ik gemakshalve even weggelaten
Ik realiser me dat de lijntrap misschien wat meer stroomreserve kan gebruiken dus overweeg om daarvoor wel een paar stabilisators in te zetten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door rho »

Da's wel een redelijk stevige voeding voor een phono versterker.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door Mr Tube »

rho schreef:
Da's wel een redelijk stevige voeding voor een phono versterker.
het is wellicht wat over de top want we zouden met 0,1mV rimpel ook nog wel uit de voeten kunnen, de opamps zijn in staat om 110 a 120dB rimpel te onderdrukken. Ik houd liever zo'n 10uV aan als streef waarde, dan zit je altijd goed, het filteren in twee stappen zoals hier is toegepast maakt dat de rimpelspanning steeds meer op een sinus gaat lijken.

Ik heb mooie kleine Elco's kunnen vinden van Vishay/BC die 13mm zijn en 25mm hoog, zo zou de print nog steeds in een 1HE behuizing kunnen passen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door rho »

Aha, je bent dus al iets verder dan ik gedacht had. Je hebt al nette Elcos uitgezocht.
Het is inderdaad wel handig om op voorhand te weten in welke behuizing het gaat passen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door rho »

Het is hier plots zo stil.
Heeft er al iemand al finale schema's waar ik mijn hoofd eens over kan breken? (Door het her-lezen van het topic zou ik toch moeten begrijpen hoe jullie te werk zijn gegaan)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door Pjotr »

Ha Rho,

De vakantie is over en ik heb er op het moment niet echt tijd voor. Er moeten ook nog andere dingen af.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door rho »

Ik dacht al zoiets.
Ik ben ook even met andere dingen bezig en mijn platenspeler is nog niet af, dus ik heb nog wel even tijd. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door rho »

Het is hier jammer genoeg wel héél stilletjes geworden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door John P »

Ik wil een riaa-preamp bouwen voor een High-Output MC element te weten een Luxman 320c (Audio Technica 3200XE):
http://www.vinylengine.com/cartridge_da ... =AT-3200XE
Ik heb een versterking van 50-55dB nodig bij 1KHz en het moet allemaal eenvoudig en goed verkrijgbaar. Ik heb voor het eerst iets gesimuleerd op basis van de voorgaande ontwerpen met standaard weerstand- en condensatorwaarden en opamps die ik in huis heb. Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt en hoop op een schouderklopje of vermanend woordje.
LtSpice schema
LtSpice schema
Versterking-frequentie
Versterking-frequentie
Ik heb geen idee of het schema van het element goed is, moeten L en R in serie of parallel
Bijlagen
MC-HO-Riaa-amp.zip
Simulatiebestanden
(183.07 KiB) 42 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door Ah!buis »

Ben een boon (zou 't :shock: ) als ik er iets van snap :cry:
RIAA is wel laag op en hoog af :o
En een filter voor een heel zwak signaal en dan pas versterken :? .
Anne
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: RIAA correctie (MM/MI): kanniekiezen

Bericht door John P »

De groene lijn moet het signaal voorstellen dat de preamp binnenkomt, de Riaa-schakeling in de bovenste lijn heb ik van internet geplukt. Op de lijn naar beneden is de verdachte element-correctie geplaatst en op de onderste horizontale lijn de eigenlijke preamp.
de rode lijn laat de uiteindelijke spanning zien.
Plaats reactie