Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door rjmulder »

Zweitse schreef:
rjmulder schreef:
Wat is dat blok aan de linker kant van de kast (laatste foto) eigenlijk?
Lijkt mij een netfilter
Toch wel zag het niet goed :( op een andere pc beter zicht :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Hypex Ncore

Bericht door Rudy »

Mooi opgebouwd, maar vind je een kruipweg ter grootte van de dikte van het groenmasker naar de aarding niet wat gevaarlijk ?

Goed advies, test geregeld de differentieel !!! want je gaat hem nodig hebben.
En NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT op een ongeaard stopcontact aansluiten als je je eigen leven of dat van anderen lief hebt.

mvg Rudy
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Vrougah hadden we het werkpaard Crown DC-300, de naam zegt het al dc gekoppeld. Je kon hem ook als labvoeding of acculader gebruiken :D En we hadden de eerste serie Studiomaster mengtafels, die hadden tantalen als uigangs C's ....... Alleen die K.T dingen wilden nog wel eens kortsluiten :shock:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Rudy schreef:
Mooi opgebouwd, maar vind je een kruipweg ter grootte van de dikte van het groenmasker naar de aarding niet wat gevaarlijk ?

Goed advies, test geregeld de differentieel !!! want je gaat hem nodig hebben.
En NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT op een ongeaard stopcontact aansluiten als je je eigen leven of dat van anderen lief hebt.

mvg Rudy
Dank je wel maar;
Zou je je misschien wat nader kunnen uitleggen?
Wat is een groenmasker? En waarom is dat gevaarlijk?
Alles is floating opgebouwd. Ik heb alleen wat randaarde aangebracht. Eerst had ik dat niet, ook geen probleem.
Het signaal is ook compleet losgekoppeld van de chassis ground...
Lijkt mij een netfilter
Jep, maar die gaat er uit. De netfilters zitten al ingebouwd in de apperatuur.
Iemand interesse?

Grt,

Jordo
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:

Alles is floating opgebouwd. Ik heb alleen wat randaarde aangebracht. Eerst had ik dat niet, ook geen probleem.
Het signaal is ook compleet losgekoppeld van de chassis ground...


Grt,

Jordo
Volgens mij vergis jij je, de ncore is via j9 aan je chassis geaard en als je alles via geaarde stopcontacten aansluit is je preamp kast ook aan signal ground geaard!

Pak er maar eens een multiemeter bij !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Niks floating:
Hypex%20ops%202.JPG
Je electronica nul hangt gewoon aan de kast van je amps, en via je geaarde netkabels de preamp ook!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Verdorie ds23man!
Nu moet ik je toch echt gelijk geven!
Ik was dat helemaal vergeten! :shock:

Morgen ga ik meteen die vreselijke randaarde van van de versterker afhalen, en van de DAC ook want om die nu alleen geaard te laten heeft dan ook een averechts effect....

Maar dan ben ik wel alsnog benieuwd naar de motivatie van Rudy...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

:sure:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Hypex Ncore

Bericht door Rudy »

Wat ik bedoel is zoals aangeduid in de tekening, je moer/bout is elektrisch verbonden met de aarding, op je print heb je ofwel de lijnspanning/neuter, en beiden dienen op zen minst een kruipafstand te hebben van 4 tot 8mm, het enige wat ik hier zie kwa afstand is de dikte van de het groenmasker ( het spul wat je print groen maakt, ook soldeermasker genoemd ) , en dit spul is gewoon onvoldoende als isolatie.

Dat je weinig afstand gebruikt tussen lijn en neuter dat maakt me weinig uit, het enige wat er dan misgaat is het feit dat je zekering stuk gaat. Maar als de 230V doorslaat naar de aarding op je kast en je aarding is niet aangesloten in het stopcontact/stekkerblok dan komt er 230VAC op je chassis, een ZEER gevaarlijke situatie, die ten alle tijden vermeden moet worden. En daarom diend de afstand tussen alle 230VAC banen/draden/onderdelen en de behuizing liefst 8mm te zijn, maar alles meer dan 4mm in droge situaties is aannemelijk, alles daaronder is simpelweg te gevaarlijk.

mvg Rudy
Bijlagen
Hypex%20near%20final.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Dat is inderdaad een levensgevaarlijke print! :shock: :shock: :shock:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Hm.. :? Ik heb nog wel kunstof busjes, laat ik ze daar maar op zetten.
Ik vroeg mij ook al eerder af of dat wel kon zo dicht langs elkaar maar blijkbaar gaat het goed...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Daar kom je er niet mee, de afstand tussen de printsporen onderling is belachelijk klein! :shock:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ja, dat is nu eenmaal zo. Daar zorgt de zekering wel voor dan.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Zo beter?
Ik heb 1 pootje op een metalen busje staan omdat daar de afstanden wel groot genoeg zijn.

Bij de PCB van de DAC heb ik op allen plastic pootjes....
Bijlagen
Hypex PCB Plastic.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door hannesie »

Is het niet mogelijk om de ruimte tussen de vlakken aan de onderzijde die gevaarlijk zijn, wat ruimer te maken met behulp van een Dremel of iets dergelijks?

Wat ruimte creëren tussen de vlakken met een klein tolletje, zodat het daar geen gevaar meer oplevert.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Dat zou wel heel moeilijk worden denk ik en het zal er niet uitzien....
En ik haat dremenls! :evil:

Misschien beter nieuwe printjes ontwikkelen in dat geval.
Maar het persoonlijk gevaar is nu wat minder aanwezig als het goed is.
In het ergste geval fikt de zekering nu door... 3
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ik heb zojuist nog een setje interlinks gemaakt van de stukjes Mogami kabel die ik over had.
Deze kabel krijg je van Hypex bij de NCore geleverd voor je XLR pluggen.
Ik had binnen de kast heel weinig nodig en buiten de kast ook.

Toen ik eenmaal zag hoe deze kabel in elkaar zit waarbij de buitenmantel van puur kopervlechtwerk is met 100% afscherming vond ik dat ik de kans niet mocht laten liggen om te kijken of ik wat van verschil zou kunnen merken met de kabel die Bruno mij eerder aanbevolen had.
Dus ik weer wat plugjes erbij besteld en een nieuw setje in elkaar gekunsteld...

Het verschil is ook echt weer venomenabel te noemen!! Gewoon nóg een verbetering aan mijn geluid!
Meer detail, meer transparantie, meer rust en nog preciezer!
Mocht iemand zo'n kabel op de kop weten te tikken zou ik het zeker niet nalaten! :D

grt,

Jordo
IYIynx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 15:19

Re: Hypex Ncore

Bericht door IYIynx »

Heren,

Even een vraagje:

Ik heb een versterker op basis van een aantal ncore 400's met bijbehorende SMPS600's in elkaar gezet. Helaas heb ik niet al te veel electronica ervaring.

Ik heb gebruik gemaakt van XLR connectors in de kast http://www.partsconnexion.com/product8677.html, gesoldeerd via de bijgeleverde mogami kabel. Nadat ik het geheel aangesloten hab via de volgende kabel http://www.proaudiola.com/product-p/1-m ... xlrm-1.htm aan mijn surround processor (heeft alleen rca uit).

Bij het aansluiten van de eindversterker (en speakers) branden zo te zien alle rode lampjes en lijkt hij het goed te doen. Echter alleen als ik de voorversterker maximaal zet hoor ik de muziek heel zacht uit mijn speaker komen. Dit is dus niet goed.

Nu vraag ik me af of de XLR-naar RCA kabel goed is ? Of heb ik een ander probleem ? Hoe kan ik dit het beste trouble shooten. Ik heb gekozen voor xlr male <--> rca male omdat ik het uiteindelijk aan ga sluiten op een MINIDSP 4x10 en deze heeft standaard alleen RCA uit...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex Ncore

Bericht door ray5150 »

Dat roept om foto's...

:foto:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Controleer even of die kabels die je gekocht hebt wel volgens het scheme rechts onder aan zijn aangesloten zijn:

http://www.hypex.nl/docs/appnotes/wiring.pdf
IYIynx
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 15:19

Re: Hypex Ncore

Bericht door IYIynx »

Hi,

Bedankt voor de replies; de kabels waren goed ik heb het met een multimeter nagekeken. Echter er was nog een aarde nodig van de versterker aan het chassis en dat ging niet helemaal goed met een aluminium chassis.

Probleem is verholpen en het werkt nu goed...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Henkjan »

zo, eens een opmerking van daudio hier neerzetten:
Daudio schreef:
.... Wat helpt in beide gevallen is de extra voeding (zie kleine trafo) voor de mosfet driver stage van de module, waardoor de verliezen in rust en de vervorming verder worden verlaagd.

Deze extra voeding is trouwens ook toe te passen op de ncore modules, dus als je die dubbel zoveel in een kast wilt zetten is deze modificatie zeker te overwegen. Het staat enigszins summier genoemd in de datasheet, waar ze het hebben over de VDR. Zie blz 5, onder punt 7.2, de toelichting op connector J7, pin 11. http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
dit staat er dus in t datasheet:

CODE: Selecteer alles

7,8  Pwr in  -HV: unregulated supply (nominally -64V)
11  Pwr in  VDR , optional external driver supply connection. A floating unregulated 16V to 25V supply is connected between this pin and –HV. 
precies t zelfde tabelletje staat in t SMPS600 datasheet, ik vraag me dus af of die dus al die spanning daar aanbiedt? heeft t dan nog wel voordeel om t extra met een trafo te doen?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Gerrit »

Deze extra voeding is trouwens ook toe te passen op de ncore modules, dus als je die dubbel zoveel in een kast wilt zetten is deze modificatie zeker te overwegen. Het staat enigszins summier genoemd in de datasheet, waar ze het hebben over de VDR. Zie blz 5, onder punt 7.2, de toelichting op connector J7, pin 11. http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
De SMPS600 voorziet in deze hulpspanning, staat in de datasheet onder 10.1 Thermal considerations:
If your power supply includes a gate drive supply (referenced to -HV), as the SMPS600 does, idle dissipation is around 4.5W
Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Dat is geen verkeerde prijs.

Voor ik iedereen over me heen krijg, zelf bouwen is goedkoper.
Maar niets bouwen kost niets.
Plaats reactie