Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik kon het niet laten om de boel alvast een beetje te schuren aan de boven- en onderkant... Gewoon om te zien hoe het straks ongeveer zal worden. 
Het achterpaneel van de baffle zit er vast in, zodat ik de voorkant naar believen kan infrezen en daarna monteren. Vervolgens zaag ik het MDF en multiplex dan in één keer. In de rechter kast zie je de baffle zitten bij wijze van mock-up. Hij past best netjes, ik ben zeker niet ontevreden!
Of het 18 mm MDF wordt of 12 mm met een laagje Technocell van 6 mm of iets dergelijks moet ik nog overpeinzen...
Het achterpaneel van de baffle zit er vast in, zodat ik de voorkant naar believen kan infrezen en daarna monteren. Vervolgens zaag ik het MDF en multiplex dan in één keer. In de rechter kast zie je de baffle zitten bij wijze van mock-up. Hij past best netjes, ik ben zeker niet ontevreden!
Of het 18 mm MDF wordt of 12 mm met een laagje Technocell van 6 mm of iets dergelijks moet ik nog overpeinzen...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dat wordt mooi Koen,
De kwaliteit en de looks van het hout zijn zodanig dat de kopse verbinding totaal niet storend is voor het oog.
Je kan ze ook zo aan elkaar lijmen en er dan een dikke subwoofer van maken!
Groetjes Walter
De kwaliteit en de looks van het hout zijn zodanig dat de kopse verbinding totaal niet storend is voor het oog.
Je kan ze ook zo aan elkaar lijmen en er dan een dikke subwoofer van maken!
Groetjes Walter
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dank je
Ik denk dat ik het zelfs wel leuk vind dat de kopse kant zichtbaar is. Ik twijfel dan ook een beetje of ik er wel facetten aan wil maken... Het ziet er zo immers gewoon mooi uit en ik ben ook wel een beetje bang dat ik het verpruts als ik probeer er facetten aan te maken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Die facetten kan je altijd naderhand nog aanbrengen. Ik ben het met je eens dat het nu juist erg mooi is.
Misschien is het een idee om aan de open zijkant wat latten dwars erover te timmeren, om te voorkomen dat het geheel gaat werken en je andere zijpaneel straks te klein is?
Wat zijn ongeveer de afmetingen van de kasten? Kom alle units in deze kast of komen de woofers in aparte kasten?
Heb je al een idee hoe het passieve filter eruit gaat zien? Kan je hier terugvallen op een bestaand filter of moet je zelf iets gaan verzinnen/ontwerpen?
Groetjes Walter
Misschien is het een idee om aan de open zijkant wat latten dwars erover te timmeren, om te voorkomen dat het geheel gaat werken en je andere zijpaneel straks te klein is?
Wat zijn ongeveer de afmetingen van de kasten? Kom alle units in deze kast of komen de woofers in aparte kasten?
Heb je al een idee hoe het passieve filter eruit gaat zien? Kan je hier terugvallen op een bestaand filter of moet je zelf iets gaan verzinnen/ontwerpen?
Groetjes Walter
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen... Het spul heeft echt helemaal niks gewerkt sinds het gezaagd is. Het is op 10 cm gezaagd door de houthandel en alle verlijmde planken zijn nu ook gewoon precies 30 cm breed. Ze zijn wel iets dunner geworden, van 24 naar 22 (voordat ik er nog eens 2 mm afhaalde met de vandiktebank).
De kasten zijn aan de binnenkant 855 x 140 x 240. Bijna 29 liter dus, voordat de bracing erin zit (die gaat wel aardig wat liters innemen). De subs komen in 2 losse wooferkasten van 24 à 30 liter per stuk.
Qua passieve filtering zit ik aan een eerste-orde filter tussen 4 en 5 kHz te denken.
De kasten zijn aan de binnenkant 855 x 140 x 240. Bijna 29 liter dus, voordat de bracing erin zit (die gaat wel aardig wat liters innemen). De subs komen in 2 losse wooferkasten van 24 à 30 liter per stuk.
Qua passieve filtering zit ik aan een eerste-orde filter tussen 4 en 5 kHz te denken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Waarom zo zwaar bracen als de woofers toch in een aparte kast komen? Ik denk niet dat de mid de kast heel erg aan het trillen zal brengen, het hout ziet er zwaar uit. Wel zou ik 4mm bitumen plakken aan de binnenzijde om de eigenklank van het hout te minimaliseren.
Ik weet niet hoeveel liters de midlaag nodig heeft maar anders zou je onderin een zand compartiment kunnen maken dan staat je speaker lekker stevig, en misschien een apart compartiment houden voor het filter.
Groetjes Walter
Ik weet niet hoeveel liters de midlaag nodig heeft maar anders zou je onderin een zand compartiment kunnen maken dan staat je speaker lekker stevig, en misschien een apart compartiment houden voor het filter.
Groetjes Walter
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Een apart compartiment voor het filter komt er wel in, ja.
Of het allemaal nuttig is of eigenlijk overkill... Tja... Liever te stil dan te lawaaiig denk ik dan maar...
Of het allemaal nuttig is of eigenlijk overkill... Tja... Liever te stil dan te lawaaiig denk ik dan maar...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Vraagje over de subwoofer(s)... Wat zouden jullie doen:
- 1 kast met 2 woofers erin (48~60 liter), woofers tegenover elkaar zodat ze elkaars impuls kunnen corrigeren
- 2 kasten met 1 woofer erin (24~30 liter per stuk)
Uitgaande van een crossover bij zo'n 100 Hz... Wat zou jullie voorkeur hebben?
- 1 kast met 2 woofers erin (48~60 liter), woofers tegenover elkaar zodat ze elkaars impuls kunnen corrigeren
- 2 kasten met 1 woofer erin (24~30 liter per stuk)
Uitgaande van een crossover bij zo'n 100 Hz... Wat zou jullie voorkeur hebben?
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Met het oog op betere frequentierespons bedoel je?
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Goede informatie!
OK, duidelijk, het worden twee subs in de hoeken.
OK, duidelijk, het worden twee subs in de hoeken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Vandaag bezig geweest met de bracing. Over de zijkanten lopen twee balkjes MDF, die het hout hopelijk redelijk stil zullen houden. De andere bracings zijn van spaanplaat gemaakt. Ik heb geprobeerd er een vorm in te maken die de backwave van de conus zoveel mogelijk in een trechtervorm geleidt zonder dat het werken van het hout teveel beperkt wordt. Die "trechter" kan ik dan volstoppen met BAF of iets dergelijks.
Wat is het beste dempingsmateriaal en waar haal ik dat vandaan?
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Gesloten behuizing? Volproppen met glaswol. Het best daarvoor zijn die vaste blokken glaswol, wat je volgens mij wel bij de bouwmarkt moet kunnen krijgen. Direct achter de driver wil je liever wat luchtigers je wilt 't liefst ook geen glasvezeltjes in je driver krijgen. Daar kun je met baf ofzo werken. Vulling voor kussens werkt ook goed - dat is makkelijk verkrijgbaar en niet duur.
Is de kast trouwens niet wat aan de grote kant voor de driver?
Is de kast trouwens niet wat aan de grote kant voor de driver?
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Thanks 
Qua formaat... Met deze inhoud kom ik volgens de beschikbare gegevens uit rond Qtc = 0.65. Ik mikte tussen de 0.5 en 0.707 dus wat dat betreft lijkt het me best OK. De boel wordt aan de onderkant immers toch afgefilterd
Met goede vulling moet de Q ook nog wel wat verder omlaag te krijgen zijn.
Qua formaat... Met deze inhoud kom ik volgens de beschikbare gegevens uit rond Qtc = 0.65. Ik mikte tussen de 0.5 en 0.707 dus wat dat betreft lijkt het me best OK. De boel wordt aan de onderkant immers toch afgefilterd
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Vandaag ben ik weer een heel stuk verder gekomen. De dempingsmaterialen (Pritex + zes zakjes Angelhair) zijn aangebracht, de baffle heb ik ingefreesd en in de grondverf plus een paar laagjes matzwart gezet (wat er verder mee moet gebeuren weet ik niet 100% zeker, misschien blijft het gewoon zo) en de kabels + terminal heb ik gemonteerd. Na vele opties overwogen te hebben ben ik uiteindelijk voor een Neutrik Speakon aansluiting gegaan. Die kan voor beide drivers losse aders doorvoeren, dus nu kan ik nog kiezen of ik het passieve filter binnen of buiten de kast wil doen. De aansluiting heb ik ingefreesd. Helaas was de frees te groot om de ronding van het aansluitinkje na te maken, dus ik heb 'm wat dieper gefreesd en plamuur de boel vervolgens gewoon weer vol. Dan zou het na het verven van het achterpaneel niet of nauwelijks meer te zien moeten zijn.
Fotootjes:
Net na het frezen van de drivergaten. Spannend... Dit was ook de eerste keer dat ik het deed. Gelukkig is het allemaal soepel gegaan en ziet het resultaat er best netjes uit
Achter de speakers valt mijn zelfgemaakte cirkelfreesgeval te zien 
Even een snelle mockup om te zien hoe het ongeveer wordt (m.b.t. de voetjes moet ik nog iets bedenken. Qua vorm ben ik er erg tevreden mee, maar de kleur / afwerking heb ik nog niet bedacht.)
Fotootjes:
Net na het frezen van de drivergaten. Spannend... Dit was ook de eerste keer dat ik het deed. Gelukkig is het allemaal soepel gegaan en ziet het resultaat er best netjes uit
Even een snelle mockup om te zien hoe het ongeveer wordt (m.b.t. de voetjes moet ik nog iets bedenken. Qua vorm ben ik er erg tevreden mee, maar de kleur / afwerking heb ik nog niet bedacht.)
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dat ziet er goed uit Koen. Moet ik toch maar eens je draadje doorlezen in plaats van alleen maar plaatjes kijken
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Het gaat nu wel spannend worden, man, man, wat ziet dat er al mooi uit. 
Wat voor een kabel gebruik jij nu voor de speakers??
Wat voor een kabel gebruik jij nu voor de speakers??
Laatst gewijzigd door hannesie op do 10 mar 2011, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ DragoSz: Dank je 
@ Hannesie: In het echie zie je wel een aantal uiterlijk imperfecties hoor
Maar voor een n00b-project vind ik het toch niet gek, al zeg ik het zelf 
EDIT: De kabel is een gewone 2 x 2.5 mm^2 OFC-kabel van de rol bij de elektroboer. Heeft een vrij taaie mantel maar laat zich nog wel prima in allerhande bochten buigen.
@ Hannesie: In het echie zie je wel een aantal uiterlijk imperfecties hoor
EDIT: De kabel is een gewone 2 x 2.5 mm^2 OFC-kabel van de rol bij de elektroboer. Heeft een vrij taaie mantel maar laat zich nog wel prima in allerhande bochten buigen.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Gewoon je best blijven doen om er iets goeds van te maken.
Het geeft een verschrikkelijk goed gevoel als het dadelijk echt lekker gaat klinken.
Het geeft een verschrikkelijk goed gevoel als het dadelijk echt lekker gaat klinken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Was ik zeker van plan! Volgende week hoop ik ze functioneel gezien af te hebben.
Met de MiniDSP, deze drivers en deze kastjes heb ik er best vertrouwen in dat het goed gaat klinken.
Ik zie wel gigantisch op tegen het bouwen van de subwoofers trouwens...
Ik zie wel gigantisch op tegen het bouwen van de subwoofers trouwens...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Zorgt zo'n CSS breedbander wel voor genoeg laag? Of komt er nog een sub bij? Ik ben wel benieuwt naar die fullranger trouwens want hij ziet er wel goed uit.
Ik lees net dat je er sub bij gaat bouwen. Waarom kijk je hier tegen op en zijn deze ook van CSS?
Ik lees net dat je er sub bij gaat bouwen. Waarom kijk je hier tegen op en zijn deze ook van CSS?
