Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door nl3prc »

Ben je niet bang dat als je hem toevallig bij die trafo kap probeert op te tillen dat die dan los komt en dat dan je amp valt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

uuhhmmm..nee...ik weet immers dat de kap niet vast zit...om de 1 of andere reden zou ik em ook niet zomaar aan die kap proberen op te tillen denk ik...maar na jouw bericht weet ik zeker dat ik dat niet ga doen :rofl:

satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay...dit is echt heel vreemd..ik heb vanavond de preamp nog even aangehad met de nieuwe condensatoren er in...1 van de kanalen geeft nu het geluid van een kloppend hart...ik zie de woofer gewoon zachtjes heen en weer gaan...nog vreemder...leg ik mn vinger op 1 van de condensatoren dan hoor ik opeens een radio-zender...

schiet mij maar lek!

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Bleek een slechte aansluiting van 1 van de kanalen te zijn. Nu speelt 1 kanaal prima, de andere een harde brom, maar wel muziek op de achtergrond. Als ik met mn vinger in de buurt van 1 van de buizen kom word de brom flink minder...klinkt als n massa-probleem?

Satefan
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door Barry2001 »

satefan schreef:
Okay...dit is echt heel vreemd..ik heb vanavond de preamp nog even aangehad met de nieuwe condensatoren er in...1 van de kanalen geeft nu het geluid van een kloppend hart...ik zie de woofer gewoon zachtjes heen en weer gaan...nog vreemder...leg ik mn vinger op 1 van de condensatoren dan hoor ik opeens een radio-zender...

schiet mij maar lek!

Satefan
Misschien even een Exorcist bellen :D geluid van een kloppend hart zegt 'ie.
Zit iets met je GND niet goed. Zit de boel op 1 plek aan het chassis? Zijn de ingangen geisoleerd opgesteld?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay, alles nog even nagelopen gisteren. Een van de aansluitingen van het inkomende signaal zat niet helemaal lekker. Ook heb ik de buizen weer op de extenders gezet zodat ze niet vlak naast de uitgangscondensatoren staan maar daar boven. Nu werkt eea weer naar behoren.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hallo ZBA-ers...na een periode van stralende afwezigheid een positief bericht.

De preamp doet het! Uiteraard een plaatje...excuses voor de blackberry kwaliteit. De SLR zn batterij is leeg. Er zitten nu dus clarity cap SA caps in de hele signaallijn...het klinkt erg lekker en stemmen klinken heel mooi los van de speakers.

Vergeleken met alleen de UCD's aan de DAC klinkt dit net een tandje warmer. De combi buizen preamp + UCD 400's bevallen me heel goed. De boel is nu ook permanent opgesteld dus ik kan op ieder willekeurig moment luisteren...heerlijk!

Satefan
preamp_operational.jpg
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door johan283 »

nice, nog een nieuw project in de pijplijn?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Jazeker...Ik wil nieuwe kastjes hebben voor mn monitoren...ze zijn 20 liter maar ik gebruik er maar 14 van. Ik heb nog 2 26cm seas woofers liggen die ik ook wil inzetten. Ik ben er alleen nog niet uit hoe. Of vloerstaanders maken en ze daarin verwerken...of een losse sub...isobarisch mischien...ik hoef niet per se hard laag te hebben maar wel 'laag laag'.

Ik heb nu twee UCD's 400 HG achter de preamp. Als t n sub wordt dan koop ik een plate-amp. Of twee maal de AS2.1 en dan de UCD400's op de sub-out aansluiten. Maar gevoelsmatig heb ik iets tegen van digitaal naar analoog (preamp) en dan weer naar digitaal en dan weer analoog.

Zijn er goede alternatieven voor de hypex plate amps? Ik vind ze eigenlijk net n tandje te duur zeg maar...

groetn

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

Laat je het 1 en ander nog zien en horen in Breda?

Ik heb zelf een 26 cm bij mijn grote boxen gebouwd i.p.v. de bandpass, bevalt mij erg goed.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ll&start=0
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Ik weet niet of Breda gaat lukken. Ik ben de afgelopen maanden zoveel voor de baas in t buitenland geweest en vlak na Breda ga ik weer de grote plas over. Mn vrouw stelde zich laatst netjes voor toen ik thuis kwam :rofl:

Ik zit erg te denken aan gesloten kasten voor de Seas L26's. Nu eens kijken hoe ik dat ga filtreren...t zal toch een DS4.0 worden denk ik...

Satefan

EDIT: Het voordeel van weer de grote plas overgaan is dat op vrijdagavond Christopher Cross speelt in San Francisco...net een kaartje besteld...
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door johan283 »

satefan schreef:
Jazeker...Ik wil nieuwe kastjes hebben voor mn monitoren...ze zijn 20 liter maar ik gebruik er maar 14 van. Ik heb nog 2 26cm seas woofers liggen die ik ook wil inzetten. Ik ben er alleen nog niet uit hoe. Of vloerstaanders maken en ze daarin verwerken...of een losse sub...isobarisch mischien...ik hoef niet per se hard laag te hebben maar wel 'laag laag'.

Ik heb nu twee UCD's 400 HG achter de preamp. Als t n sub wordt dan koop ik een plate-amp. Of twee maal de AS2.1 en dan de UCD400's op de sub-out aansluiten. Maar gevoelsmatig heb ik iets tegen van digitaal naar analoog (preamp) en dan weer naar digitaal en dan weer analoog.

Zijn er goede alternatieven voor de hypex plate amps? Ik vind ze eigenlijk net n tandje te duur zeg maar...

groetn

Satefan

Mooie projectjes in de maak :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay....dit is weird....gister de hele middag en avond heeft mn preamp prachtig staan spelen. Kom ik vanmiddag uit mn werk, even een muziekje opzetten en een lichte brom weer hoorbaar uit 1 kanaal. Alles staat in mn kast opgesteld en er is niets aan verandert sinds gister...

Straks maar eens even kijken of ie t nog heeft. Ik heb de boel geaard...zowel de pcb zelf als de ringkern hangen aan de aarde...kan t zijn dat ik wat rommel oppik van een ander aparaat? Dan zou je eigenlijk brom op 2 kanalen verwachten lijkt me....

groeten,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay. Het bleek dat C11 niet helemaal jofel vastzat. Ik hen nog een zacht brommetje nu...maar al heel veel minder en met muziek erop hoor je t niet. Hier moet nog wel een aan gewerkt worden uiteraard.

Wat ik wel erg vreemd blijf vinden is dat als ik C3 of C11 aanraak ik plots de radio over mn luidsprekers hoor...snapt iemand hoe dit kan?
M7C_Schema.png
Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door nl3prc »

In de lucht zitten natuurlijk een hoop HF signalen door nu met je hand een C aan te raken werkt je lichaam als een antenne die vanalles uit de lucht opvangt en lekker staat te mixen in je amp en zich gaat gedragen als FM of AM demodulator.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay, op zich niet zo vreemd dus...nu nog dat laatste kleine brommetje eruit en dan is t echt klaar...

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hallo, wellicht kan er (weer :oops: ) iemand even met me meedenken.

Ik heb nog steeds een zachte brom op 1 kanaal. De brom is constant en wordt niet harder of zachter als ik aan de volume-knop draai.

Als ik nu de aarde-aansluiting op de netaansluiting los haal en ik kom met mn vinger in de buurt van c11 dan wordt de brom harder. Als ik op dit bij C3 doe (zelfde cap op t andere kanaal) dan hoor ik ook een brom, maar die is helemaal weg als de aarde is aangesloten.

Kan ik hieruit concluderen dat ik een massa-probleem heb op het kanaal van de brom? Hoe kan ik het beste te werk gaan?

groet en alvast bedankt voor meedenken!

Satefan
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door nl3prc »

Is het maar op 1 kanaal of doet die andere het ook
Ik kan me voorstellen dat er mogenlijk een buisje niet lekker meer is en een doorslag heeft tussen Cathode en gloeidraad
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hij doet dit maar op 1 kanaal...ik heb de buisjes onlangs vervangen door nieuwe dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit t is?

Satefan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door Kappa7 »

Dan kan je ook de buisjes wisselen om te kijken of het probleem mee verhuist.

Is dat niet het geval denk dan aan instraling op de kabels.
Kan je een foto posten van het binnen werk?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Okay, ik heb de buizen regelmatig verwisseld en het probleem zit altijd aan dezelfde kant.

Ik heb een 220 lijn naar de voorkant van de kast lopen om aan/uit te schakelen. Deze loopt relatief dicht langs een condensator van de signaallijn die ook licht stoort. Het zou dus kunnen dat hier wat storing van komt? De bedrading voor het secundaire deel van de voeding (200v en 12.6v) heb ik getwist.

Ik zal straks eens kijken of ik de routing wat kan optimaliseren, kan ik wellicht ook een foto maken...

grt
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hallo,

het gaat een stuk beter nu met de brom. Hij is weg :-)

Ik heb twee dingen gedaan, alle interne bedrading met een AC spanning getwist. Hierdoor was de brom eigenlijk gelijk weg. Ook heb ik de buizenverhogers verwijderd. Het is eigenlijk steeds een instabiele constuctie gebleken. Ik heb het liefst de buizen bovenop het chasis maar alleen als alles goed werkt. Ik merkte dat met de buizenverhogers ik steeds last van storing had, brom, ploppen etc. Nu zitten de buizen in de kast en werkt alles naar behoren.

Mischien dat ik later dit nog eens ga proberen met verbeterde buisverhogers, maar ik ga eerst een lekker genieten van de preamp!

Groet!

Satefan

PS: Nu op zoek naar een nieuw project...eerst een sub? of een Opus dac?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door dre »

een draaitafel incl. phonopre. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door Kappa7 »

satefan schreef:
Hallo,

het gaat een stuk beter nu met de brom. Hij is weg :-)

Satefan
Gefeliciteerd en nu maar genieten van de muziek. want daar doen we het tenslotte allemaal voor toch?

Groetjes George
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Een draaitafel dre? Dan moet je toch ook platen kopen enzo? ;-) Ik denk dat ik eerst andere kastjes voor mn luidsprekers laat maken...tip van mn vrouw :twisted: Ik ben zelf nogal wild van de Xavia monitor kasten...
Plaats reactie