ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: luisterdag Noord Nederland

Bericht door mischa72 »

architect schreef:
Mooi zo'n luisterdag hoor, maar ik kan niet en het is ook ver weg vanuit Friesland. Is er ook zoiets in Noord Nederland?

Groet,
Lolke

Friesland Drenthe Groningen
Ja, als ik me niet vergis ook elk jaar in Beetsterswaag (schrijf ik dit goed ??).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Heej JAn/Wowly, update je de equipement lijst nog eens? :wink:

(Mijn AKG K601 staat er ook nog niet bij)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luisterdag Noord Nederland

Bericht door architect »

mischa72 schreef:
architect schreef:
Mooi zo'n luisterdag hoor, maar ik kan niet en het is ook ver weg vanuit Friesland. Is er ook zoiets in Noord Nederland?

Groet,
Lolke

Friesland Drenthe Groningen
Ja, als ik me niet vergis ook elk jaar in Beetsterswaag (schrijf ik dit goed ??).

Groeten,
Mischa
Ja hoor goed geschreven.
Interessant, ik hoor daar graag meer van.
Sorry voor deze mails in dit draadje, dit onderwerp hoort hier natuurlijk eigenlijk niet.
Waar vind ik meer info over Beetsterzwaag?

Groet,
Lolke
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: luisterdag Noord Nederland

Bericht door sietse »

architect schreef:
mischa72 schreef:
architect schreef:
Mooi zo'n luisterdag hoor, maar ik kan niet en het is ook ver weg vanuit Friesland. Is er ook zoiets in Noord Nederland?

Groet,
Lolke

Friesland Drenthe Groningen
Ja, als ik me niet vergis ook elk jaar in Beetsterswaag (schrijf ik dit goed ??).

Groeten,
Mischa
Ja hoor goed geschreven.
Interessant, ik hoor daar graag meer van.
Sorry voor deze mails in dit draadje, dit onderwerp hoort hier natuurlijk eigenlijk niet.
Waar vind ik meer info over Beetsterzwaag?

Groet,
Lolke
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =26&t=8571
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Henkjan »

goed, ik kan dus echt alleen in de ochtend... met de lunch ben ik weg.

wat ik mee neem kan ik nog ff allemaal beloven, maar in elk geval t paasproject 2010 en "project C&A", die test met diverse weerstanden moet ik nog afsolderen, en jullie weten hoeveel ik daar van hou :oops: dus dat beloof ik ff niet, mss zit t mee.

ik wil best m'n spullen laten staan, maar dan moet t op een of andere manier weer bij mij terecht komen. kan iemand die een beetje bij mij in de buurt woont ze mee nemen, dan kom ik t wel weer ophalen.

ander punt is "Nescio": is er iemand die langs Oss komt? want zoals bekend staan deze bij Speakerland... andere mogelijkheid zou zijn als een van de noorderlingen die komt probeert de exemplaren van Rumoh te lenen. in beide gevallen svp eerst ff contact met mij opnemen via PB zodat ik de juiste exemplaren kan regelen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
ander punt is "Nescio": is er iemand die langs Oss komt? want zoals bekend staan deze bij Speakerland... andere mogelijkheid zou zijn als een van de noorderlingen die komt probeert de exemplaren van Rumoh te lenen. in beide gevallen svp eerst ff contact met mij opnemen via PB zodat ik de juiste exemplaren kan regelen.
Hallo Henkjan,

Als je mij de maten van Nescio doorgeeft en het past in mijn auto, wil ik wel voor het transport zorgen.

Oss-Munstergeleen-Breda is voor mij geen enkel probleem. Ik moet volgende week weer in Oss zijn, maar het is ook geen moeite om tijdens de dagelijkse beslommeringen even langs Oss te rijden. Wat mij betreft dus opgelost, of ze moeten 2m hoog zijn en 200kg wegen :lol: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door sjons »

Hij staat in de audio special 4
Even ruim rekenend een meter hoog, en dik 20 bij 20 qua oppervlak...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Wowly »

Hmmmm de lokatie heeft s'avonds mogelijk een gehandicaptendisco geplanned. Misschien dat we rond 19.00 moeten stoppen in sommige zalen. Beheerster gaat kijken of ze op een andere datum gaan dansen en sjansen........ Keep y'all posted!

jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: luisterdag Noord Nederland

Bericht door audiomanics »

architect schreef:
mischa72 schreef:
Beetsterswaag (schrijf ik dit goed ??).
Ja hoor goed geschreven.
...................
Beetsterzwaag?
:?

Maar als het weer het toelaat en ik genoeg brandstof in mijn brommer heb... dan bestaat de kans dat ik even langs kom...

keez
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door RobertD »

Wowly schreef:
Hmmmm de lokatie heeft s'avonds mogelijk een gehandicaptendisco geplanned. Misschien dat we rond 19.00 moeten stoppen in sommige zalen. Beheerster gaat kijken of ze op een andere datum gaan dansen en sjansen........ Keep y'all posted!

jan
Er wordt genoeg muziek gedraaid ... waarom zouden we dan weg moeten? Kunnen ze hossen bij goede geluidskwaliteit :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

Ik heb al gezien dat ze ca 90cm hoog zijn. Zitten die breedbanderkastjes vast aan de subkast?

@Henkjan: Wanneer kunnen ze in Oss opgehaald worden?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door AatV »

@Henkjan,
Heb geen idee wat "project C&A" is, maar het lijkt me dat ik het samen met het paasproject wel mee terug kan nemen!

groeten,

Aat
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door mischa72 »

Heren,

Voor iedereen die met spanning afwacht of de Nescio's in Breda zullen staan heb ik goed nieuws: Via een omweg zullen ze op zaterdag 22 mei meekomen naar Breda.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

Is het misschien een idee om een soort van "how to speakers te meten " te houden ? ( Zoals vorig jaar Asterduc(?) dat deed met DSP ).
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door MrCaBLeGuY »

TubeHead schreef:
Is het misschien een idee om een soort van "how to speakers te meten " te houden ? ( Zoals vorig jaar Asterduc(?) dat deed met DSP ).
Ik geloof dat B_force dat wellicht wou doen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door asterduc »

TubeHead schreef:
Is het misschien een idee om een soort van "how to speakers te meten " te houden ? ( Zoals vorig jaar Asterduc dat deed met DSP ).
altijd prettig voor iedereen.
Er zijn imo echter 3 verschillende aspekten:
- meten om een filter op punt te stellen. Hiervoor is een reflectievrije ruimte nodig of een MLSSA systeem. De meting gebeurt op een korte afstand en onder verschillende hoeken. Software: bvb Clio omwille van de duidelijke en repeteerbare fasemeting.
- foutopsporing in zowel de driver als de behuizing. Dit zijn near-field metingen en zijn minder kritisch voor de ruimte waarin ze is uitgevoerd. Software: bvb Arta met een stevige meetkaart. De datarate is hoog en Arta is grafisch zeer sterk.
- weergave in de luisterruimte. Dit ten bate van DSP of andere afstellingen. Luisteren en meten gaan hier hand in hand en ik ervaar dat er weinig gebruik wordt gemaakt van dergelijke metingen. De meting wordt gedaan op de luisterplaats. Software: bvb ATB omwille van de eenvoudige opzet en perfecte repeteerbaarheid.

Als ik een setje meebreng, en dat was wel mijn bedoeling, dan zal ik ter plaatse een ruimtemeting met ATB uitvoeren en achtereenvolgens dmv DSP het zaakje afregelen. Als er interesse in is dan kan dit in groep gebeuren. Voorwaarde is echter dat er dan minstens een uur ongestoord in die ruimte kan gemeten en afgesteld worden. Vorig jaar is dit om verschillende reden niet echt lekker verlopen.

Ed
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Henkjan »

ik kan voor de lol die gereviseerde B&Ws V203 ook wel eens meenemen, door omstandigheden liggen die toch nog bij mij....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

asterduc schreef:
- foutopsporing in zowel de driver als de behuizing. Dit zijn near-field metingen en zijn minder kritisch voor de ruimte waarin ze is uitgevoerd. Software: bvb Arta met een stevige meetkaart. De datarate is hoog en Arta is grafisch zeer sterk.
Persoonlijk vind ik deze meting heel intressant. O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door hannesie »

TubeHead schreef:
Persoonlijk vind ik deze meting heel intressant. O:)
Ik ook :mrgreen:

Foutjes zien en dan kunnen corrigeren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

MrCaBLeGuY schreef:
TubeHead schreef:
Is het misschien een idee om een soort van "how to speakers te meten " te houden ? ( Zoals vorig jaar Asterduc(?) dat deed met DSP ).
Ik geloof dat B_force dat wellicht wou doen?
Ik wilde "Meten voor Dummies" doen wellicht.
Moet even kijken of dat gaat lukken en of er animo voor is.

Dit houdt in dat ik gewoon een stappenplan uitleg (en voor doe) hoe je een speaker moet meten. (en dat kan gewoon in de huiskamer)
DUS ZONDER DIEPGANG EN ACHTERGROND!
Met andere woorden, je volgt dat stappenplan en je kun een filter maken voor je speaker.
Niet meer, niet minder. Ik ga dan dus ook niet in op vragen hoe je bepaalde resonanties, fouten etc kunt opsporen.

Wat asterduc voorstelt is ook zeker leuk, maar ik weet van een aantal mensen dat dat al veel te ver gaat en dus te hoog gegrepen is.
Het punt is dat je eerst gewoon weet wat je moet doen om gewoon een speaker te kunnen meten en filteren.
De rest komt daarna wel, aangezien dat veel (vooral) meer inzicht en theorie vraagt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door Wowly »

ik vind alles goed!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
ik vind alles goed!
Dat wisten we al :wink:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door TubeHead »

Zou super zijn als dit word uitgelegd.

Wist zelf vorig jaar opzich weinig van speakers af. Grafieken etc.. Maar door Asterduc's uitleg snapte ik gelijk al een hele hoop !
Soms moet je gewoon wat uitleg hebben. Alleen dingen lezen is vaak veelste moeilijk.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door BertDB »

ik zou het super vinden mochten beide voorstellingen op een ander tijdstip doorgaan ook :D
Dan kan ik naar beide komen luisteren :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag VI op 22 mei 2010

Bericht door asterduc »

hannesie schreef:
TubeHead schreef:
asterduc schreef:
- foutopsporing in zowel de driver als de behuizing. Dit zijn near-field metingen en zijn minder kritisch voor de ruimte waarin ze is uitgevoerd. Software: bvb Arta met een stevige meetkaart. De datarate is hoog en Arta is grafisch zeer sterk.
Persoonlijk vind ik deze meting heel intressant. O:)
Ik ook :mrgreen:

Foutjes zien en dan kunnen corrigeren.
de meting op zich is eenvoudig uit te voeren.
Laptop met Arta, externe soundkaart en meetmicrofoon.
Voor de interpretatie van de meting zijn er voldoende kenners aanwezig die er wat zinnigs over kunnen zeggen.
Ter plaatse foutjes corrigeren zal wel iets moeilijker zijn :lol: , maar kan wel!
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”