Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Mijn idee was juist dat zo’n simpele tester die percentages geeft, niet heel nuttig is. De heer TvW geeft namelijk altijd aan dat je de anodestroom en de steilheid moet kunnen meten, beide zijn belangrijke data van de buis, en er zijn getallen waar nieuwe buizen aan moeten voldoen. Zo is dat voor de 6SN7 dacht ik 9 mA anodestroom en 2.8 mA/volt steilheid.

Maar sowieso, nieuwe buizentesters, verkrijgbaar bij een nederlandse webshop, zijn erg dun gezaaid. Als iemand een goede tip heeft? Ik wil dus graag een stand alone, liefst buis erin prikken en meten. Ik sta open voor exemplaren die alleen een percentage geven, als die ook GZ-37 buizen zou kunnen meten, zou helemaal mooi zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Als iemand een tweedehands buizentester over heeft, die het gewoon goed doet en niet te lastig te gebruiken is, heb ik ook intresse.

Groetjes Waltee
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: wo 25 dec 2024, 7:37
anodestroom en de steilheid moet kunnen meten
Dat kan met een eenvoudige tester alsnog, gewoon even kijken voor een eventuele aankoop.
Ik bedoel meer dat je geen super professioneel ding met 30 wijzertjes nodig hebt, want dat maakt de lak dan ook duurder dan de brief
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Deze lijkt bijv. alleen anodestroom te kunnen meten, niet stijlheid. Wel een leuk ding:

https://www.beck-elektroakustik.de/
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Het is misschien wel een overweging om eerst bij jezelf na te gaan of nu buizenversterkers echt het nieuwe traject wordt of dat het slechts een fling is en je uiteindelijk je solid state versterker weer terug zet.
Ook zou het dan een afweging zijn om te bepalen of er dan niet een wat meer capabele buizenversterker in beeld moet komen, degene die je nu gebruikt is denk ik nog al op het randje voor jouw drivers die 86 db of zo zijn?
Een versterker met wat overhead klinkt in het algemeen ook wat beter en wat makkelijker dan een exemplaar welke op zijn uiterste tenen draait.

Uiteraard kan het ook prima naast elkaar bestaan, ikzelf zou eventuele buizen monoblokken aan weerszijden van mijn huidige set op de grond plaatsen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Volgens de website van Daudio is het rendement van het midhoog deel van de W1 89db, mijn units en passieve filtering zijn in de basis hetzelfde, dus ik houdt 89 db aan als rendement. Het vermogen van de Chaos 3 is 2x2.5w klasse A dat loopt op naar 2x5w klasse AB. Dan zijn er nog 3 zaken waardoor ik maar weinig vermogen nodig heb:

- Kleine kamer 12m2 dus snel vol gespeeld.
- Het laag loopt via een aparte versterker, dat scheelt denk ik 3dB.
- Ik luister vrij zacht.

In mijn specifieke geval blijkt het vermogen, voor zover ik tot nu heb ervaren, dus voldoende.

Of ik over een paar maanden niet weer met de Lindemann speel? Zou kunnen, dat laat zich niet echt voorspellen, voor nu is er uit op buizengebied nog veel te ontdekken, dat maakt het juist intressant, deel van de hobby zeg maar. Ik moet sowieso nog langer luisteren om beter te ontdekken waar de verschillen in de weergave zitten, Lindemann 850 vs de Chaos 3.

Een beetje buizentester gaat zeker 700+ euro kosten, voor dat geld kun je ook aardig wat leuke buisjes kopen, misschien is dat nuttiger.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Is het midhoogfilter filter aangepast voor actief laag, of zitten er nog weerstandsdelers in? Dat zou dan zonde zijn.
Ook is het voor buizenversterkers meestal wel prettig dat de impedantie van het geheel niet te veel zwabbert.
De K&T en HH hadden netwerkjes voor impedantiecorrectie. Die kon je dan bij solid state er uit laten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op de AT middentoner zitten geen weerstanden, de Mundorf AMT tweeter wel. Dit om deze gelijk te trekken met de mid.

Volgens de website van daudio is het impedantie verloop vriendelijk voor buizenversterkers.

Het aktieve laagfilter met dipool correcties (ASP) komt trouwens ook bij daudio vandaan. Mijn speaker is gebaseerd op hun W1 maar dan met vlakke baffle, AT woofers en custom ASP.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dat is dan wel goed opgezet. Het zou zonde zijn als je energie verstookt in een weerstandsdeler.
Dat is ook het nadeel van die condensator loze filters; meestal gaat dat ten koste van het rendement.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Kun je die "verdachte" buizen niet ergens laten testen? Voor €700,- kun je dat toch verschillende malen verwezenlijken, dunkt mij. Op die website van Beck kom je NL klanten tegen die een tester hebben afgenomen. (tip)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Als je de buizen bij een betrouwbaar adres koop dan zijn ze gemeten en gepaard, daarnaast heb je dan ook garantie.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hardbats »

Er is toch ook vast wel iemand hier op het forum met een buizentester die je kunt lenen of een keer langs gaan om ze te testen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: do 26 dec 2024, 12:54
Als je de buizen bij een betrouwbaar adres koopt dan zijn ze gemeten en gepaard, daarnaast heb je dan ook garantie.
Precies. Lijkt mij slimmer en goedkoper dan gaan scharrelen op een koopje op fleebay enzo en gaan investeren in een kapitale buizentester om te checken of je niet belazerd wordt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Komt nog bij dat je enig verstand van zaken moet hebben om de gemeten waardes te interpreteren t.o.v. de datasheet. Ik kan dat niet omdat ik nooit met buizen heb gewerkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kan ik ook niet. En heb ik dan wel best wat buizen versterkers ontworpen (voor zover daar nog sprake van kon zijn, het zijn allemaal kopieën van elkaar), gebouwd en gerepareerd. Veel hangt ook af wat je doel er mee is. Een buis die de ene applicatie na 1000 uur op is kan in een ander applicatie nog 10kh mee. Of totdat de gloeidraad het begeeft. Overigens kun je met enige ervaring soms wel zeggen of een buis flink gebruikt is door naar de zwarting op het glas te kijken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Vaak genoeg meegemaakt dat een gitarist klaagde over zijn versterker, een blik op de buizen was meestal het advies: ga maar even langs bij de Buizendokter. Die hadden we hier in Groningen, deed alleen maar gitaar en basversterkers met buizen. Overigens kan een goede gitarist precies horen wanneer de buizen op hun eind zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Advies aan Walt is dan om het geld voor de buizentester beter te investeren in muzieklessen gitaar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik was er nog niet aan toe gekomen, maar de Chaos 3 staat nu op Leobus zijn verwonder ringen:
Bijlagen
IMG_0725.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat is duidelijk, het effect van de ringen is hetzelfde als bij de Lindemann, meer gloed, mooiere projectie van het geluid, wat meer micro detail. Deze verwonder ringen zijn wat mij betreft echte aanraders. Neem contact op met Leobus als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op MP nog een leuke Raytheon 6SN7 buis gevonden, eens kijken of we die voor een nette prijs kunnen aanschaffen:
Bijlagen
3F1F72E8-0A22-4D31-A107-1C931EE2B0D7.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Slecht nieuws helaas:

De fat glass cv 378 vertoonde gisteren ineens een raar mechanisch bijgeluid, een soort resonantie op een wat hogere frequentie alsof er intern in de buis iets aan het ratelen is. De cv 378 round getter die eerst erin zat er weer in gezet en die is doodstil. Het is dus echt die fat glass buis die zelf zit mee te zingen, heel apart. De versterker werkt verder perfect en is doodstil, zelfs vol open geen ruis hoorbaar uit de tweeters.

Nog eens de slechte buis erin gezet, zonder muziek op, en laat in de avond dus heel stil. De eerste minuten hoor je de buis heel licht zoemen, maar alleen met je oor vlak naast de buis, vanaf de luisterplek stil. De minuten daarna hoor je soms het bijgeluid wat harder worden en dan weer zachter. Na circa 10-15 minuten is het bijgeluid continu aanwezig en ook hoorbaar op de luisterplaats.

Ik hoop dat de CV 378 round getter die er eerst inzat het wel goed blijft doen...

Misschien wel goed dat dit gebeurd, dit soort ellende heb je soms met buizen. Mijn AR SP6B heb ik om dezelfde reden aan de kant gezet. De Lindemanm 850 versterker is gewoon bullet proof. Dus voorlopig geen verdere investeringen in dure buizen of fancy meet apparatuur, eerst maar eens kijken of dit blijft spelen, anders de Lindemann weer terug.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De beste wensen iedereen, op naar pagina 200 dit jaar!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De geordende Chaos achter het rack.

De oplettende lezer valt waarschijnlijk op dat ik van 2 naar 1 stekkerblok ben gegaan, dit scheelt een dikke 4 meter kabel. Dit was mogelijk door de voeding van de router direct op de WCD aan te sluiten.

Wat uitleg bij de toegepaste bekabeling:

De stekkerdoos is een Gigawatt PF-2 EVO, een heel mooi en degelijk blok gemaakt in Polen. De stroom snoeren zijn Furutech en Sonore. De interlinks Sonore Tourmaline, speaker kabels Ocos en Furutech. Dit alles betreft koperen geleiders.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0743.jpeg
IMG_0744.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

netjes!
dat zal best schelen denk ik
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Met stofzuigen sowieso
Plaats reactie