Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Ik heb al zitten kijken naar buizentesters, maar die oude Avo’s zijn bijvoorbeeld een project op zich om aan de gang te krijgen. Een simpele tester die alleen goed/slecht geeft is me dan weer te simpel, wil toch wel minimaal de anodestroom en steilheid kunnen meten. Dus een moderne tester, stand alone (geen pc erbij), simpel te bedienen, niet te duur. Ik kan zoiets niet vinden eigenlijk.

De Altecs staan even op hold inderdaad, voor nu geen tijd voor / zin in.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Daar moet je wel voorzichtig mee zijn hoor, meten is weten, heel gevaarlijk. :sure: :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Gaat het ook niet om. Er valt niks te luisteren aan zo'n buizentester. Dus daarmee weet je nog niet of het wel of niet beter klinkt. Maar je kunt er wel geweldig interessant mee doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

hannesie schreef: ma 23 dec 2024, 23:06
Daar moet je wel voorzichtig mee zijn hoor, meten is weten, heel gevaarlijk. :sure: :idea:
Zeker.

Merk toch enige onzekerheid bij Walt, om niet meetbare effecten toch gemeten te willen hebben. Maar hoe meet je zo iets als structuurinformatie?

Het is niet 'meten is weten' maar 'weet wat je meet'.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nou in dit geval wil ik gewoon de anodestroom en steilheid van de buis kunnen meten, dus daar is weinig zweverigs aan. Maar een geschikte tester is lastig te vinden dus.

Groetjes Waltee
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dan weet je de anodestroom en de steilheid. Het buisje valt binnen zijn specificaties.
Maar je weet nog steeds niet de invloed die de getallen op het geluid hebben.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Klopt, maar de meetwaardes dienen wel goed te zijn, anders krijg je wat Olaf al aangaf.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: ma 23 dec 2024, 21:39
Wat de buizen betreft zou met het proberen van vele buisjes met onbekende staat een buizentester ook wel handig zijn, anders ga je misschien bepaalde merken en typen afkeuren op de klank terwijl ze misschien gewoon wat minder geworden zijn door veroudering, maar normaal gesproken juist wel goed klinken.
Bedoel je dit? :think: Zie de meerwaarde van een buizentester niet in v.w.b. de klank. Ze klinken goed of ze klinken minder goed. Dat maakt een buizentester niet voor je uit maar je oren en is de keuze aan jou.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: di 24 dec 2024, 18:52
Bedoel je dit? :think: Zie de meerwaarde van een buizentester niet in v.w.b. de klank. Ze klinken goed of ze klinken minder goed. Dat maakt een buizentester niet voor je uit maar je oren en is de keuze aan jou.

Dit omdat de goede werking van buisjes vermindert bij veroudering, dus het zou zomaar voor kunnen komen dat Walt in het bezit raakt van tweedehands buisjes die te ver verouderd zijn zonder dat hij het weet, en omdat ze dan ook niet mooi meer klinken dan wil hij dat merk en type ten onrechte niet meer

Met buisjes is het zo dat ze niet ineens stoppen met spelen als ze te ver verouderen, in de meeste gevallen gaat de goede werking gewoon steeds verder verloren, dat hoor je beslist terug!
Indien ze gewoon van het ene moment op het andere moment op zouden houden te werken dan hadden we trouwens sowieso geen buisentesters nodig gehad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: di 24 dec 2024, 19:29
Met buisjes is het zo dat ze niet ineens stoppen met spelen als ze te ver verouderen, in de meeste gevallen gaat de goede werking gewoon steeds verder verloren, dat hoor je beslist terug!
Ja dat zeg ik. Daar heb je toch oren voor... Overigens is het ook nog zo dat buizen die buiten specs meten niet per se slecht of minder klinken. En wat zou dan het criterium moeten zijn? 10%, 20%, of zelfs 50%? Ik heb daar eigenlijk nooit iets zinnigs over gezien v.w.b. audioversterkers. En wat meet je dan? De steilheid loopt terug met de jaren maar de versterking b.v. niet. Hangt dus ook helemaal af van de implementatie van de schakeling. De elders genoemde 6SN7 zit meestal in vv en staat daar meestal heel tam ingesteld. En dan meestal met auto-bias. Op die manier kan ie gerust een 10Kh - 25 Kh mee. Denk eerder dat tegen die tijd het cement in de voet vergaan is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: di 24 dec 2024, 20:39
Ja dat zeg ik. Daar heb je toch oren voor
Niet als je geen referentie hebt, dan zou Walt kunnen denken dat een buisje van een bepaald merk en type niet mooi is, terwijl in werkelijkheid degenen die hij heeft misschien te ver verouderd zijn en dat dat merk en type juist heel mooi hadden kunnen spelen als ze wel nog goed hadden geweest
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dan zijn weer de cijfers de referentie? En hoe meet je buizentester dan dat de buis verouderd is? Welke criteria leg je daar voor aan dan? En waar baseer je die dan op?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Als je echt wilt dan kun je inderdaad van een uiterst eenvoudig iets uiteindelijk iets uiterst gecompliceerds maken :mrgreen:
Op mijn werk doen we binnen het onderhoud ook allerlei metingen om te zien of de apparatuur nog voldoet, het lijkt me wel lachen om jouw een dagje bij die mannen neer te zetten en dat je ze dan al dit soort vragen gaat stellen "maar hoe meet jullie meter dat dan ?" "waar baseer je dat op? ¨
Ik denk dat ze gek worden van je .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dat is Walt ook van de dingen die hij wel, dan wel niet begrijpt, vermoed ik. :D 8-[

Je genereerd weer een vraag, kan je meten of iets klinkt, harmonische klanken in het verval/slijtage?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Olaf Analogue schreef: di 24 dec 2024, 19:29
Met buisjes is het zo dat ze niet ineens stoppen met spelen als ze te ver verouderen, in de meeste gevallen gaat de goede werking gewoon steeds verder verloren, dat hoor je beslist terug!
Hoe hoor je dat dan? Ik bedoel, wat verandert er aan de klank wanneer buizen verouderen? ( Wil hier iets leren van jullie )
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Het leven gaat er dan steeds verder uit, het wordt allemaal wat doffer en matter en de dynamiek gaat er uit, je buizenversterker gaat als een Hegel klinken zeg maar.
Het is uiteraard ook een heel langzaam proces, ook om die reden kan het dan prettig zijn om bij twijfel de staat van je buizen even te meten, maar zoals in Walt zijn geval zou je een bepaald merk en type buis dus verkeerd kunnen beoordelen op zijn klank als je niet weet dat deze misschien te ver verouderd is, dan is het uiteraard wel zo prettig dat je ze ook even in een tester kunt plaatsen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Olaf Analogue schreef: di 24 dec 2024, 23:02
je buizenversterker gaat als een Hegel klinken zeg maar
Leuke reverentie :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: di 24 dec 2024, 21:52
Als je echt wilt dan kun je inderdaad van een uiterst eenvoudig iets uiteindelijk iets uiterst gecompliceerds maken :mrgreen:
Op mijn werk doen we binnen het onderhoud ook allerlei metingen om te zien of de apparatuur nog voldoet, het lijkt me wel lachen om jouw een dagje bij die mannen neer te zetten en dat je ze dan al dit soort vragen gaat stellen "maar hoe meet jullie meter dat dan ?" "waar baseer je dat op? ¨
Ik denk dat ze gek worden van je .
Nu niet gaan jijbakken... Dat is echt slap onder de gordel. Ik vraag je gewoon naar welke criteria dan aan houdt wanneer een buis niet goed meer meet. Cijfertjes dus. Maar je ontwijkt steeds een concreet antwoord. Als je daar geen antwoord op wilt geven (of kan geven) is meten, wat een buizentester doet niet meer en niet minder, gewoon zinloos.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Dat komt omdat het geen interesse vragen zijn, het is een overhoring, je weet zelf namelijk heel goed hoe het werkt.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Olaf Analogue schreef: di 24 dec 2024, 23:02
Het leven gaat er dan steeds verder uit, het wordt allemaal wat doffer en matter en de dynamiek gaat er uit, je buizenversterker gaat als een Hegel klinken zeg maar.
Dank. Alleen nu nog ff ergens naar een Hegel gaan luisteren. Zou kunnen dat een collega zo'n ding heeft. Volgens mij istie van een Leben naar een Hegel gegaan.. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Als je nooit begint met meten dan verzamel je ook geen data die je kan relateren aan een bepaalde status.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

ik moet ineens denken aan een onderschrift hier op t forum "transistors have specs, tubes have guidelines" (of iets van die strekking)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

De situatie met het verouderen van buizen is te vergelijken met het verouderen van de elco’s in solid state versterkers, ook met dat proces gaat de versterker steeds doffer en futlozer klinken buiten het feit dat er vaak ook wat gebrom ontstaat, Maar omdat dat proces zo geleidelijk is valt het heel lang niet op.
In al die jaren dat ik versterkers reviseer hoor je ook heel duidelijk het verschil van voor en na de revisie, waar de eigenaar ook per definitie blij mee wordt gemaakt.

Het is ook helemaal geen verkeerde insteek als je mooie tweedehands elco’s wilt kopen van Black-Gate of Elna of wat dan ook, welke gewoon niet nieuw meer zijn, om gewoon even een condensator testertje mee te nemen.

Voor de audio hobby van Walter is er echt geen super uitgebreid en ingewikkeld ding nodig, het gaat er gewoon om dat hij een indicatie zou kunnen krijgen van de algehele staat van de buisjes, hij hoeft helemaal niet zo nodig de uiteindelijke individuele aspect van de veroudering te weten, hij kan er toch niets aan veranderen.

De buizentesters hebben gewoon een schaalverdeling in procenten met een rood en een groen vlak, en dit geeft gewoon de algehele conditie van een buis weer , ingewikkelder moet Walter het voor zichzelf niet willen maken.

Het enige wat ik Walter mee wilde geven is dat hij niet door een luister ervaring op voorhand bepaalde merken van buizen moet afserveren als hij de conditie van de buizen niet kent, dat zou een vergelijk tussen merken niet eerlijk maken zeg maar.

Ik vergelijk het ook met dat ik wel mensen heb gekend die een auto kochten met drie ton op de teller en die met plakband bij elkaar gehouden werd en elke week wel weer een nieuw mankement had, die dan zeggen, “nou, voor mij nooit een Volkswagen meer, wat een klote merk is dat”
Waarop ik alleen maar kon zeggen “Euh…Ik denk niet dat dit helemaal aan het merk van de auto ligt, kuche”

Mijn intenties zijn zoals gebruikelijk goed. Ik probeer Walter gewoon op weg te brengen met mijn ervaringen hierin, en Walter kan zelf wel uit mijn verhalen de dingen filteren die hij interessant vind en waar hij wat mee wilt doen of niet.

Ik heb zelf vroeger veel met buizen gewerkt en het is gewoon een hele leuke bezigheid, inderdaad hebben ze allemaal hun eigen klank karakter.
Ik heb zelfs vier jaar geleden opnieuw nog twee grote monoblokken met 807 triodes er in gekocht, helaas was dat geen bestaand ontwerp en klankmatig klopte ze niet helemaal, dus die heb ik helaas weer weg moeten doen, maar ik ben er eerlijk in, dat als ik twee monoblokken zou treffen die mooi gebouwd zijn en het liefst naar een recept van Triode Dick, dan zal ik alsnog achter mijn oren krabben of ik ze hebben wil, het blijft gewoon een mooie tak van audio.
Precision-612-001.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

TTS schreef: di 24 dec 2024, 23:38
Volgens mij istie van een Leben naar een Hegel gegaan.. :sure:
Dat kan zomaar hoor, dat is dan weliswaar geen audiofiele afweging maar waarschijnlijk meer een afweging van schaalverkleining geweest.
Dat was bij mij aanvankelijk ook de insteek, ik had een hele berg losse componenten met een enorme kabel wirwar er achter en vanwege mijn opruim tik wilde ik daar van af, daardoor kwam de Hegel in beeld, gewoon één toestel met twee luidsprekers er aan, één druk op de knop en er is muziek.
Alleen kon ik uiteindelijk niet leven met de ondermaatse weergave van de Hegel, wat ook wel veel erger was als dat ik van te voren had verwacht, ik bedoel, het zijn toch wel prijzige dingen en voor dat geld hadden ze toch wel iets beter mogen klinken.
Mijn luisterhobby is met de Hegel volledig verloren gegaan en al snel nam ik niet eens de moeite meer om muziek aan te zetten.
Maar dat is mijn situatie, een ander kan er gewoon een beetje klaar mee zijn en gewoon op een nette opgeruimde manier wat achtergrond muziek op willen zetten, en dan volstaat een Hegel uiteraard prima, alleen volstaat dan een Rotel all-in-one die een derde van de Hegel kost beter, maar dat terzijde.

Dus hier toch maar weer terug gegaan naar een kabel wirwar :lol:
Maar met een beetje knappe kabel management is dat ook wel een beetje netjes te houden, maar ik geniet in ieder geval weer van de muziek.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

TTS schreef: di 24 dec 2024, 23:38
Dank. Alleen nu nog ff ergens naar een Hegel gaan luisteren. Zou kunnen dat een collega zo'n ding heeft. Volgens mij istie van een Leben naar een Hegel gegaan.. :sure:
Als dat echt zo is dan onmiddellijk checken of hij zijn medicatie wel slikt…
Plaats reactie