ik herken je bouwtopic nu, aan die driver beschermers die je met hardsoldeer hebt gemaakt, echt een topidee
[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Mijn Karlsons zijn ook nog niet af.....en die heb ik in 2001 gebouwd ofzo
ik herken je bouwtopic nu, aan die driver beschermers die je met hardsoldeer hebt gemaakt, echt een topidee
ik herken je bouwtopic nu, aan die driver beschermers die je met hardsoldeer hebt gemaakt, echt een topidee
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Klopt als een bus
Ik heb ze ook voor de tweeter gemaakt
Btw ik had nog niet gerageert op jouw topic
maar vakwerk hoor
chapeau
Ik heb ze ook voor de tweeter gemaakt
Btw ik had nog niet gerageert op jouw topic
maar vakwerk hoor
chapeau
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Even op zolder in de weer geweest met Osmo, een verniskwast en een stuk proeffineer 
Het spul is nog zo nat als wat maar potverdorie wat komt die tekening er fraai uit naar voren zeg
Het spul is nog zo nat als wat maar potverdorie wat komt die tekening er fraai uit naar voren zeg
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
echt een geweldige tip van Arno! 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
en van Dré": "niet zeuren maar Hardwax smeren"dre schreef:echt een geweldige tip van Arno!
hohohohohoooo......PROEFfineer he........smeren....dagje drogen....morgenavond dus laagje 2 met de verniskwast en dan donderdag de laatste laag met een zachte katoenen doek.ray5150 schreef:Smeren maar, op die kasten !
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
klopt.
en dat is echt meer dan genoeg.
en dat is echt meer dan genoeg.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Superrrgeil und superrtollMechanicalAnimal schreef:Even op zolder in de weer geweest met Osmo, een verniskwast en een stuk proeffineer
Het spul is nog zo nat als wat maar potverdorie wat komt die tekening er fraai uit naar voren zeg
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ?
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat staat er op de bus zelf aangegeven over de verwerking?ErikW schreef:Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ?
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
zeker!dre schreef:even opschuren tussendoor.
proefstukje heeft nu 2 lagen, superdiepe kleur en onwijs strakke aftekening van het patroon. Echt héél erg fraai.
Wel zijn door het opstrijken van de hardwax houtvezeltjes omhoog komen te staan, dat is voelbaar, dus tussendoor aai ik er toch nog even overheen met 220 ofzo.
denk ook niet dat dat hoeft.ray5150 schreef:Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ?
mooi....scheelt weer dagdre schreef:klopt.
en dat is echt meer dan genoeg.
ah, nog een tevreden fanrikpost schreef:Superrrgeil und superrtoll
voor gebruik op meubels raden ze ook maar 1 laag aan eigenlijk, maar 2 is ook goed. In principe is hardwax geen meubelspul maar echt een vloerenwax.ErikW schreef:Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ?
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd
het wel enigzins verwarrend omdat je op allerlei sites subtiele verschillen vind in wijze van opbrengen.
sir, yes sir!dre schreef:dat moet je ook niet proberen!
http://www.osmonederland.nl/media/produ ... iginal.pdfZweitse schreef:Wat staat er op de bus zelf aangegeven over de verwerking?
daarin lees je weer dat Hardwax bijzonder geschikt is voor meubeloppervlakten, maar slechts 1 laag aanbrengen met een doek, niks over schuren
Voorbereiding:
Het oppervlak dient zuiver, droog (houtvochtigheid maximaal 20 %) en vorstvrij te zijn. Oude
openporige lagen grondig zuiver maken. Oude kleur- en laklagen moeten worden verwijderd.
Kleine scheuren en gaatjes in het hout kan gevuld worden met Osmo Houtpasta. Vloeren
zorgvuldig schuren met grof schuurpapier beginnen. – eindigen metkorrel P100-150 voor vloeren,
meubels P180- 240. Verwijder vuil en stof met een bezem of stofzuiger voor het oliën.
Verwerking:
Breng een dunne en gelijkmatige laag aan in de richting van de houtnerf met een kwast, de 220
mm vloerborstel of de Osmo Microvezel Roller. Zorg voor een goede ventilatie tijdens het drogen.
Breng een tweede laag als voorheen. Voor de renovatie van olie/was oppervlakken, is in het
algemeen slechts 1 laag is vereist. Dit moet worden toegepast op een schone en droge
ondergrond. Het resultaat van de laag is o.a. afhankelijk van de houtstructuur. Daarom eerst een
test op een klein stukje vloer aan te bevelen.
Reiniging van gereedschap:
met Osmo Kwastenreiniger (benzeenvrij).
Droogtijd:
ca. 8 - 10 uur (normale omstandigheden, 23°C/ 50% rel. vochtigheid). Lagere temperaturen en/of
een hoge luchtvochtigheid kunnen de droogtijd beïnvloeden.
Opmerkingen:
Oliën versterken de natuurlijke kleur van het hout en zorgen voor een blijvende rijke uitstraling.
Met een ongebruikte, droge microvezelrol kunnen mogelijke kwastsporen binnen 30 minuten na
aanbrengen uitgevlakt worden. Op kurk moet, vanwege de hoge zuigkracht, een bijzonder dunne
laag aangebracht worden. Bovendien moet rekening gehouden worden met een langere droogtijd
(minstens 24 uur.)
Let op: Voor meubels, kasten en laden, slechts 1 dunne laag aanbrengen met een doek.
Met Osmo Hardwax-Olie behandelde houten oppervlakken zijn eenvoudig te onderhouden. Vuil
met bezem of stofzuiger weghalen. Voeg Wish-Fix toe aan het dweilwater en maak het oppervlak
schoon met een niet te natte dweil (klamvochtig). Voor het opfrissen en intensief reinigen kunt u
Osmo Onderhouds- en reinigingswas gebruiken. Er wordt een betere glans bereikt als u nadat
het hout heel droog is Osmo Onderhouds- en reinigingswas dun aanbrengt en het na droging
opboent.
Voor donkere hardhoutsoorten (zoals Wengé, Merbau, Jatoba,...) raden wij u aan Osmo Blanke
was te gebruiken. Proeflaag wordt zeker aanbevolen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
voor die opstaande houthaartjes werkt het erg goed om het hout een beetje vochtig te maken met choon water, laten drogen (dan komen ze ook omhoog) en dan fijn te schuren. vervolgens verder afwerken.
btw: ik ben er na de 2e laag Osmo alleen licht met een Schotch Brite schuurdoekje overheen gegaan
btw: ik ben er na de 2e laag Osmo alleen licht met een Schotch Brite schuurdoekje overheen gegaan
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
okay....de kasten zijn al licht geschuurd namelijk. Ik zal na de eerste laag ook even licht schuren want ik heb net op het proeffineer met 600 geschuurd en je gaat al héél gauw door de olie heen. En dan dat zul je met een doek toch moeten gaan fiksen. Ik denk dat ik na de 1se laag de haartjes al wel kwijt ben.Henkjan schreef:voor die opstaande houthaartjes werkt het erg goed om het hout een beetje vochtig te maken met choon water, laten drogen (dan komen ze ook omhoog) en dan fijn te schuren. vervolgens verder afwerken.
btw: ik ben er na de 2e laag Osmo alleen licht met een Schotch Brite schuurdoekje overheen gegaan
moest jij na dat Schtch-brite schuurdoekje nog opnieuw olien? Ik ken dat schuurdoekje niet namelijk, zijn in verschillende P's te krijgen?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
was vergeten te laten zien wat Osmo nou eigenlijk is 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Je durft gewoon niet, dat is het... 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
yup, erg tevreden mee.....vooral die laatste foto geeft goed weer hoe het er in het echt uitziet.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
wat niet?......morgenochtend zijn ze aan de beurt anders hoorray5150 schreef:Je durft gewoon niet, dat is het...
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
heb je het nu met een kwast of met een doek gedaan?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
2 lagen, allebei met een kwast.
Een hele platte, brede verniskwast/spalterkwast.
Een hele platte, brede verniskwast/spalterkwast.
