[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Mijn Karlsons zijn ook nog niet af.....en die heb ik in 2001 gebouwd ofzo :rofl:


ik herken je bouwtopic nu, aan die driver beschermers die je met hardsoldeer hebt gemaakt, echt een topidee :goeie:
roosterbescherming.jpg
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fritzie »

Klopt als een bus

Ik heb ze ook voor de tweeter gemaakt

Btw ik had nog niet gerageert op jouw topic
maar vakwerk hoor
chapeau
Bijlagen
IMG_3392.JPG
IMG_3395.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Strak hoor :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Even op zolder in de weer geweest met Osmo, een verniskwast en een stuk proeffineer :mrgreen:

Het spul is nog zo nat als wat maar potverdorie wat komt die tekening er fraai uit naar voren zeg :D
Bijlagen
P1050852.JPG
P1050853.JPG
P1050857.JPG
P1050860.JPG
P1050861.JPG
P1050862.JPG
P1050865.JPG
P1050871.JPG
P1050872.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

echt een geweldige tip van Arno! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ray5150 »

Smeren maar, op die kasten ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
echt een geweldige tip van Arno! 8)
en van Dré": "niet zeuren maar Hardwax smeren" :goeie:
ray5150 schreef:
Smeren maar, op die kasten ! :mrgreen:
hohohohohoooo......PROEFfineer he........smeren....dagje drogen....morgenavond dus laagje 2 met de verniskwast en dan donderdag de laatste laag met een zachte katoenen doek.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

even opschuren tussendoor. :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ray5150 »

Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

klopt.
en dat is echt meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rikpost »

MechanicalAnimal schreef:
Even op zolder in de weer geweest met Osmo, een verniskwast en een stuk proeffineer :mrgreen:

Het spul is nog zo nat als wat maar potverdorie wat komt die tekening er fraai uit naar voren zeg :D
Superrrgeil und superrtoll :kwijl:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ErikW »

Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? :?
Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

dat moet je ook niet proberen!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

ErikW schreef:
Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? :?
Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd 8-[
Wat staat er op de bus zelf aangegeven over de verwerking?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
even opschuren tussendoor. :wink:
zeker!

proefstukje heeft nu 2 lagen, superdiepe kleur en onwijs strakke aftekening van het patroon. Echt héél erg fraai.

Wel zijn door het opstrijken van de hardwax houtvezeltjes omhoog komen te staan, dat is voelbaar, dus tussendoor aai ik er toch nog even overheen met 220 ofzo.
ray5150 schreef:
Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? :?
denk ook niet dat dat hoeft.
dre schreef:
klopt.
en dat is echt meer dan genoeg.
mooi....scheelt weer dag :lol:
rikpost schreef:
Superrrgeil und superrtoll :kwijl:
ah, nog een tevreden fan :mrgreen:
ErikW schreef:
Ik had van Henkjan begrepen dat je juist niet meer dan 2 lagen moest doen ? :?
Mij werd destijds door de verkoper van die Osmo hardwax op het hart gedrukt om vooral niet te proberen meer dan twee lagen aan te brengen.
Het schijnt dat bij het aanbrengen van meer dan twee lagen de eerste lagen weer kunnen oplossen en dat het er dan niet echt mooi meer uitziet.
Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is, ik heb het maar niet geprobeerd 8-[
voor gebruik op meubels raden ze ook maar 1 laag aan eigenlijk, maar 2 is ook goed. In principe is hardwax geen meubelspul maar echt een vloerenwax.

het wel enigzins verwarrend omdat je op allerlei sites subtiele verschillen vind in wijze van opbrengen.
dre schreef:
dat moet je ook niet proberen!
sir, yes sir! :mrgreen:
Zweitse schreef:
Wat staat er op de bus zelf aangegeven over de verwerking?
http://www.osmonederland.nl/media/produ ... iginal.pdf

daarin lees je weer dat Hardwax bijzonder geschikt is voor meubeloppervlakten, maar slechts 1 laag aanbrengen met een doek, niks over schuren :mrgreen:

Voorbereiding:
Het oppervlak dient zuiver, droog (houtvochtigheid maximaal 20 %) en vorstvrij te zijn. Oude
openporige lagen grondig zuiver maken. Oude kleur- en laklagen moeten worden verwijderd.
Kleine scheuren en gaatjes in het hout kan gevuld worden met Osmo Houtpasta. Vloeren
zorgvuldig schuren met grof schuurpapier beginnen. – eindigen metkorrel P100-150 voor vloeren,
meubels P180- 240. Verwijder vuil en stof met een bezem of stofzuiger voor het oliën.
Verwerking:
Breng een dunne en gelijkmatige laag aan in de richting van de houtnerf met een kwast, de 220
mm vloerborstel of de Osmo Microvezel Roller. Zorg voor een goede ventilatie tijdens het drogen.
Breng een tweede laag als voorheen. Voor de renovatie van olie/was oppervlakken, is in het
algemeen slechts 1 laag is vereist. Dit moet worden toegepast op een schone en droge
ondergrond. Het resultaat van de laag is o.a. afhankelijk van de houtstructuur. Daarom eerst een
test op een klein stukje vloer aan te bevelen.
Reiniging van gereedschap:
met Osmo Kwastenreiniger (benzeenvrij).
Droogtijd:
ca. 8 - 10 uur (normale omstandigheden, 23°C/ 50% rel. vochtigheid). Lagere temperaturen en/of
een hoge luchtvochtigheid kunnen de droogtijd beïnvloeden.
Opmerkingen:
Oliën versterken de natuurlijke kleur van het hout en zorgen voor een blijvende rijke uitstraling.
Met een ongebruikte, droge microvezelrol kunnen mogelijke kwastsporen binnen 30 minuten na
aanbrengen uitgevlakt worden. Op kurk moet, vanwege de hoge zuigkracht, een bijzonder dunne
laag aangebracht worden. Bovendien moet rekening gehouden worden met een langere droogtijd
(minstens 24 uur.)
Let op: Voor meubels, kasten en laden, slechts 1 dunne laag aanbrengen met een doek.
Met Osmo Hardwax-Olie behandelde houten oppervlakken zijn eenvoudig te onderhouden. Vuil
met bezem of stofzuiger weghalen. Voeg Wish-Fix toe aan het dweilwater en maak het oppervlak
schoon met een niet te natte dweil (klamvochtig). Voor het opfrissen en intensief reinigen kunt u
Osmo Onderhouds- en reinigingswas gebruiken. Er wordt een betere glans bereikt als u nadat
het hout heel droog is Osmo Onderhouds- en reinigingswas dun aanbrengt en het na droging
opboent.
Voor donkere hardhoutsoorten (zoals Wengé, Merbau, Jatoba,...) raden wij u aan Osmo Blanke
was te gebruiken. Proeflaag wordt zeker aanbevolen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Henkjan »

voor die opstaande houthaartjes werkt het erg goed om het hout een beetje vochtig te maken met choon water, laten drogen (dan komen ze ook omhoog) en dan fijn te schuren. vervolgens verder afwerken.

btw: ik ben er na de 2e laag Osmo alleen licht met een Schotch Brite schuurdoekje overheen gegaan
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Henkjan schreef:
voor die opstaande houthaartjes werkt het erg goed om het hout een beetje vochtig te maken met choon water, laten drogen (dan komen ze ook omhoog) en dan fijn te schuren. vervolgens verder afwerken.

btw: ik ben er na de 2e laag Osmo alleen licht met een Schotch Brite schuurdoekje overheen gegaan
okay....de kasten zijn al licht geschuurd namelijk. Ik zal na de eerste laag ook even licht schuren want ik heb net op het proeffineer met 600 geschuurd en je gaat al héél gauw door de olie heen. En dan dat zul je met een doek toch moeten gaan fiksen. Ik denk dat ik na de 1se laag de haartjes al wel kwijt ben.

moest jij na dat Schtch-brite schuurdoekje nog opnieuw olien? Ik ken dat schuurdoekje niet namelijk, zijn in verschillende P's te krijgen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

was vergeten te laten zien wat Osmo nou eigenlijk is :mrgreen:
P1050848.JPG
P1050849.JPG
P1050850.JPG
P1050851.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en dit is laagje 2 :rock:

P1050873.JPG
P1050874.JPG
P1050875.JPG
P1050876.JPG
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ErikW »

:kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ray5150 »

Je durft gewoon niet, dat is het... :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

yup, erg tevreden mee.....vooral die laatste foto geeft goed weer hoe het er in het echt uitziet.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Je durft gewoon niet, dat is het... :mrgreen:
wat niet?......morgenochtend zijn ze aan de beurt anders hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

heb je het nu met een kwast of met een doek gedaan?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

2 lagen, allebei met een kwast.

Een hele platte, brede verniskwast/spalterkwast.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”